Helse- og omsorgsdepartementet
foreslår i proposisjonen å forlenge hjemlene i smittevernloven § 4-3 a som
gir hjemmel for forskrifter om isolering og smittekarantene, og
midlertidige hjemler i lov 2. juni 2000 nr. 56 om helsemessig og
sosial beredskap (helseberedskapsloven) §§ 5-2 andre ledd og 6-2
tredje ledd.
De nåværende midlertidige
bestemmelsene oppheves 1. juli 2022, men foreslås nå forlenget til
1. juli 2023. Bakgrunnen for forslaget er behovet for beredskap
ved en eventuell forverring av smittesituasjonen.
Departementet foreslår
å forlenge hjemlenes varighet til 1. juli 2023. Bakgrunnen for å
forlenge hjemlene med ett år, istedenfor for eksempel 6 måneder,
er at vi under pandemien har erfart at smittesituasjonen med nye
virusvarianter kan forverres om vinteren, et mønster som er forventet,
og som også sees for andre virus. Det er derfor særlig viktig at
hjemlene er tilgjengelige i vinterhalvåret. Folkehelseinstituttet
og Helsedirektoratet anser også at en vinterbølge førstkommende
vinter med nye varianter av viruset er sannsynlig.
Departementet vil
understreke at en forlengelse av forskriftshjemlene ikke i seg selv
innebærer at det vil bli gitt forskrifter. Hjemlene gir Kongen mulighet
til å fastsette forskrifter om isolering og smittekarantene, men de
kan bare benyttes så lenge det er nødvendig og forholdsmessig i
lys av den til enhver tid gjeldende situasjonen, jf. de grunnleggende
kravene til smitteverntiltak i smittevernloven § 1-5. I tråd med
denne bestemmelsen vurderer departementet fortløpende behovet for justeringer
i regelverket i lys av blant annet utviklingen i smittesituasjonen.
I dag er det ikke gitt forskriftsbestemmelser om isolasjon, smittekarantene
eller innreisekarantene.
De nevnte hjemlene
i helseberedskapsloven trådte første gang i kraft 26. mai 2020 og
opphører fra 1. juli 2022. Departementet påpeker at bestemmelsene
kun kan anvendes så lenge forutsetningene gitt i helseberedskapsloven
§ 1-5 er oppfylt. En beslutning om anvendelse av fullmaktsbestemmelsene
i helseberedskapsloven fattes av Kongen og kan gjentas for inntil
én måned av gangen. En forlengelse av forskriftshjemlene er derfor ikke
alene tilstrekkelig for å kunne innføre omsetningsrestriksjoner
eller innvilge fravikelse fra regelverk.