Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at representantforslag om kontroll med hvilke personer som engasjerer
seg i arbeidet med ukrainske flyktninger, behandles i denne innstillingen.
Statsrådens vurdering av forslaget i brev av 6. mai 2022 følger
vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at forslaget
går ut på at regjeringen bes om å fremme de nødvendige lovendringsforslag
for å sikre at tidligere overgrepsdømte ikke får arbeide med ukrainske
flyktninger på frivillig basis, og videre at det føres kontroll
med hvem som får arbeide med de ukrainske flyktningene.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
påpeker at Kripos gjennom media har uttrykt bekymring knyttet til
at tidligere overgrepsdømte er i kontakt med ukrainske barn. Forslagsstillerne
understreker at flyktningene er i en sårbar situasjon.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
peker på viktigheten av mekanismer som hindrer at flyktningsituasjonen
av enkelte brukes for å finne overgrepsofre. Forslagsstillerne peker
videre på flere mulige løsninger, herunder krav om godkjenning på
bakgrunn av vandelskontroll, bruk av pågripelse og fengsling av
tidligere overgrepsdømte som har engasjert seg på frivillig basis
i arbeid med ukrainske barn. Forslagsstillerne understreker at det
mest hensiktsmessige og effektive er om gjennomføringen overlates
til regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler forslagsstillernes bekymring
om at overgrepsdømte norske borgere aktivt har engasjert seg i frivillig
arbeid med ukrainske flyktninger. Disse medlemmer fremholder
at når det gjelder kontroll med personer som arbeider med flyktninger,
er det i mange sammenhenger allerede etablert vandelskontroll. Disse medlemmer viser
til at representanter for enslige, mindreårige asylsøkere må fremlegge
politiattest. Videre må ansatte i asylmottak legge frem politiattest.
Kravet gjelder for alle ansatte, det være seg i faste stillinger,
vikariater eller engasjementer, og uavhengig av om den ansatte skal
ha kontakt med mindreårige. Det kreves også politiattest for andre
personer som skal utføre oppgaver knyttet til mindreårige i asylmottak,
bl.a. tolker og ansatte eller frivillige i organisasjoner som har
en avtale med mottaket om å tilby fritidsaktiviteter for mindreårige
i mottak. Videre kan det kreves politiattest for privatpersoner som
ikke er med i en organisasjon, men som ønsker å arrangere aktiviteter
for mindreårige. Personer som har vedtatt forelegg eller er dømt
for seksuelle overgrep mot mindreårige, er utelukket fra å utføre
arbeid eller oppgaver i mottak.
Disse medlemmer fremhever videre
at frivillige organisasjoner allerede kan kreve fremleggelse av
politiattest for personer som skal utføre oppgaver for organisasjonen
som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige
eller personer med utviklingshemming. Politiet og UDI oppfordrer
på sine nettsider personer som ønsker å hjelpe flyktninger, til
å kontakte etablerte hjelpeorganisasjoner for å bistå via disse.
Disse medlemmer viser til departementets
svarbrev hvor de har vurdert om det er behov for innføring av vandelskontroll
eksempelvis av private som huser flyktninger. En slik løsning mener
departementet er vanskelig å forene med angivelsen i politiregisterloven § 37
av hvilke formål som kan begrunne krav om politiattest. Politiet
kan på nærmere angitte vilkår utlevere opplysninger både til offentlige
og private dersom det er nødvendig for å forebygge lovbrudd. I slike
tilfeller kan det også utleveres andre opplysninger enn de som ville fremgått
på en politiattest, herunder om henlagte eller verserende saker.
Departementet har videre overfor direktoratet også understreket
at dersom politiet skulle mene at dagens regelverk ikke er tilstrekkelig
for å forebygge en konkret og begrunnet risiko for vold og overgrep
mot eksempelvis flyktninger, ønsker departementet raskt å motta
en nærmere redegjørelse for problemstillingen og hva som i så fall
vurderes som mulige og nødvendige lovendringer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre deler forslagsstillernes bekymring for at enkelte
kan bruke flyktningsituasjonen til å utnytte barn og sårbare mennesker.
Dette er noe politiet har advart mot flere ganger, og som politiet
følger nøye med på. Disse
medlemmer viser til at politiet har blitt tilført 641 mill.
kroner til å håndtere utfordringer knyttet til krigen i Ukraina, og
deler av dette går til økt bemanning. Disse medlemmer forventer at
politiets ressurser kanaliseres til områder med høyt trykk av flyktninger,
og hvor risikoen for utnyttelse og misbruk er stor.
Disse medlemmer ser ikke hvilke
hjemler som bør endres for at politiet skal bli bedre i stand til
å forebygge og håndtere denne formen for kriminalitet. Uansett forventes
det at regjeringen på eget initiativ løpende vurderer om regelverket
er tilstrekkelig og om det bør gjøres endringer slik forslagsstillerne
ber om.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til politiet ved Kripos sin utvetydige
bekymring over at norske borgere med tidligere domfellelser for
seksuelle overgrep nå aktivt søker å involvere seg i arbeidet med
å hjelpe ukrainske flyktninger. I sak publisert av NRK den 22. april
2022 fremgår det at Kripos hadde skjerpet sin vurdering fra «sannsynlig»
til «meget sannsynlig» at ukrainske flyktninger kan utsettes for
overgrep. Det fremgår videre av saken at oppjusteringen av risikovurderingen
er grunnet på at politiet har observert flere hendelser hvor de
har vært bekymret for utnyttelse av ukrainske flyktninger, og at de
derfor har konkludert med at det er meget sannsynlig at overgripere
vil utnytte handlingsrommet som er innenfor flyktningestrømmen,
til å begå seksuelle overgrep.
Disse medlemmer viser videre
til at tidligere overgrepsdømte har bedrevet transport av ukrainske barn
som har vært en del av flyktningestrømmen. I sak publisert av VG
den 8. april 2022 fremgår det at politiet har stanset tidligere
overgrepsdømte personer med ukrainske barn i bilen. Det fremgår
videre av saken at med dagens lovverk er det eneste politiet kan
foreta seg, å overta omsorgen for de aktuelle barna før den som
har stått for transporten, får kjøre videre, og at politiet derfor
ikke har noen kontroll på om vedkommende vil gjøre det samme igjen.
Av saken fremgår det også at det på dette tidspunktet var tale om
i overkant av ti slike tilfeller knyttet til transport av flyktninger,
og noen flere hvis man regner med de tilfellene som har skjedd utenfor transport.
Videre uttaler politiet at risikoen personen utgjør, ofte er viktigere
enn antallet personer.
Disse medlemmer mener dette
er en uholdbar situasjon som påkaller umiddelbare grep for å gi
politiet de egnede verktøy i form av de nødvendige lovhjemler for
å kunne føre kontroll med hvilke personer som engasjerer seg i det
frivillige arbeidet med ukrainske flyktninger. Disse medlemmer vil understreke
at man på ingen måte ønsker å mistenkeliggjøre alle de nordmenn
som på frivillig basis gir et vesentlig bidrag til å hjelpe ukrainere
på flukt. Politiets bekymringer tegner et bilde av at det er en
marginal gruppe av mennesker som søker å utnytte situasjonen, men
at denne marginale gruppen av personer har et stort skadepotensial. Videre
vil disse medlemmer understreke
at den organiserte delen av det frivillige arbeidet med flyktninger i
stor utstrekning fører internkontroll med hvilke personer som får
arbeide med flyktningene, slik at det i hovedsak er den uorganiserte
delen av det private engasjementet som er adressat for dette forslaget.
Disse medlemmer viser til at
forslaget overlater til regjeringen å finne den mest hensiktsmessige
og effektive innretningen for å oppnå formålet om å beskytte de
sårbare menneskene som befinner seg i strømmen av ukrainske flyktninger. Disse medlemmer vil oppfordre
til at regjeringen fremmer de nødvendige lovforslag så raskt som
mulig, og at forslaget så godt det lar seg gjøre balanserer hensynet
til å beskytte flyktningene fra overgripere uten at man knebler
den betydelige frivillige innsatsen som nordmenn nå legger ned for
å hjelpe de ukrainske flyktningene.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så raskt som mulig fremme de nødvendige lovendringsforslag
for å sikre kontroll med hvilke personer som på frivillig basis
får arbeide med ukrainske flyktninger, og forhindre at personer
med historikk som overgriper får utføre slikt arbeid.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti deler forslagsstillernes bekymring
over at personer som er tidligere dømt for overgrep, nå aktivt søker
seg til frivillig arbeid med flyktninger, eller utnytter en uoversiktlig
situasjon i Ukrainas nabolag til å transportere barn til Norge. Dette medlem understreker
derfor viktigheten av tilstrekkelig med ansatte på asylmottak, med
barnefaglig kompetanse og kompetanse om menneskehandel, samt av
at regjeringen sikrer at kommunene følger opp situasjonen for flyktninger
som bor privat. Dette
medlem viser til at frivillige organisasjoner har gode rutiner
og kunnskap om disse temaene, og at det allerede i dag stilles krav
om såkalt barneomsorgsattest til de som skal engasjere seg i arbeid
med barn på – og utenfor mottak. Det er viktig. Dette medlem vil imidlertid
peke på at barneomsorgsattestordningen har sine svakheter. Dette medlem viser
i den forbindelse til behandlingen av Sosialistisk Venstrepartis
representantforslag om å utvide barneomsorgsattesten, jf. Dokument
8:136 (2019–2020), hvor det ble flertall for følgende:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med en sak om å gjeninnføre en fornyelsesordning for
barneomsorgsattest».
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av barneomsorgsattestordningen,
som også innbefatter en utredning av digitale forenklingsmuligheter,
en vurdering av muligheten for informasjonsdeling av gjeldende lovbrudd
i andre land og en vurdering av om straffeloven § 272 og § 273 skal
være en del av politiattesten».
Dette medlem mener dette arbeidet
haster, og imøteser at regjeringen kommer raskt tilbake til Stortinget
med oppfølging av anmodningsvedtakene.
Dette medlem viser til statsrådens
svarbrev, hvor det fremkommer at statsråden har understreket at dersom
politiet skulle mene at dagens regelverk ikke er godt nok for å
hindre vold og overgrep mot eksempelvis flyktninger, bes de komme
raskt tilbake til departementet med en redegjørelse av problemstillingen
og vurdering av mulige og nødvendige lovendringer. Dette medlem mener dette fremstår
noe passivt, og oppfordrer statsråden til å sikre at en slik redegjørelse
blir gjennomført.
Komiteens medlem
fra Venstre er enig med forslagsstillerne i intensjonen om
å beskytte flyktninger mot potensielle overgripere. Mange folk ønsker å
bidra i arbeidet med å bedre situasjonen for flyktninger. Det store
flertallet har de beste intensjoner, men det kan oppstå uheldige
situasjoner. Dette
medlem er uenig i virkemidlene som foreslås for å få bukt
med denne potensielle utfordringen.
Dette medlem viser til at det
i forslaget er vist til som en mulig løsning å innføre en tidsbegrenset
hjemmel for preventiv tvangsmiddelbruk, for å sikre en hjemmel for
pågripelse og eventuelt varetektsfengsling i tilfeller der tidligere
overgrepsdømte har engasjert seg i frivillig arbeid med barn på
flukt.
Dette medlem viser til den
grunnleggende menneskeretten til personlig frihet, nedfelt i EMK
artikkel 5, og til reglene i straffeprosessloven om pågripelse og fengsling.
Det er viktig å holde fast ved grunnleggende rettsprinsipper, kanskje
spesielt i de tilfellene hvor det kan være fristende å la være.
Adgangen til preventiv tvangsmiddelbruk er i dag svært snever, og
det med god grunn. Det hjemler bruk av tvangsmidler før en person har
gjort noe galt. En tidligere dømt person som har sonet ferdig sin
straff, har gjort opp for seg, og må som den store hovedregel kunne
tre ut i samfunnet igjen på lik linje med alle andre. Også for tidligere
straffedømte gjelder de samme mistankekrav for pågripelse. Det er grunnlovsfestet
at vi alle er like for loven.
Dette medlem viser til at forslagsstillerne
skisserer som en mulig løsning at det stilles et krav om godkjenning
på bakgrunn av vandelskontroll for de som frivillig vil arbeide
med flyktninger. Dette
medlem viser til at frivillige organisasjoner allerede kan
kreve barneomsorgsattest etter politiregisterloven.
Dette medlem mener at en måte
å bedre beskyttelsen av barn mot overgrep på, er å sørge for at
barneomsorgsattesten blir et mer treffsikkert virkemiddel for å
ekskludere potensielle overgripere fra å involvere seg i frivillig
arbeid med barn.
Dette medlem viser til vedtak
i behandlingen av Innst. 210 S (2020–2021), hvor det ble vedtatt
at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med en sak om gjennomgang
av barneomsorgsattesten og gjeninnføring av en fornyelsesordning.
Dette vil kunne avhjelpe flere av problemstillingene som forslagsstillerne
reiser i dette forslaget.
Dette medlem vil understreke
viktigheten av at regjeringen raskt kommer tilbake til Stortinget
med denne saken, for å sikre barn på flukt en trygg hverdag her
i Norge.