Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Mona Fagerås, Audun Lysbakken, Ingrid
Fiskaa og Birgit Oline Kjerstad om alternativ til ferjefri E39. Komiteen er
opptatt av å sikre gode transportkorridorer i Norge, og sikre at
både folk og varer kommer raskt og trygt frem.
Komiteen viser videre til at
prosjekter langs E39 ble behandlet i Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti viser til departementets svarbrev av 8. april
2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. I svarbrevet
viser statsråden til at Stortinget gjennom anmodningsvedtak 35 (2020–2021) har
vedtatt at
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at Statens vegvesen og Nye veier AS ved bygging av nye
veier bruker handlingsrommet i vegnormalene for å sikre at tapet
av matjord og natur bli så lavt som mulig, samt sørge for at utbyggingskostnader
og bompenger holdes nede» (underpunkt 21)
og
«Stortinget ber regjeringen
frem mot statsbudsjettet for 2023 komme tilbake med en vurdering
av veiporteføljen i NTP for å sikre en effektiv gjennomføring og oppfølging
av klimamålene.» (underpunkt 23).
Statsråden viser
i brevet videre til at departementet arbeider med å følge opp Stortingets
vedtak, og oppfordrer komiteen til å vente på denne gjennomgangen før
regjeringen bes om å igangsette nye utredninger som også berører
veiporteføljen i NTP.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til
svarbrev fra statsråden hvor det går frem at den samlede mengden
klimakutt for fjordkryssingene vil være avhengig av når nullutslippsteknologi
en gang i fremtiden kan benyttes på de ferjene som i dag trafikkerer
strekningene.
Flertallet viser til at det
forventes innfasing av nullutslippsteknologi i fremtiden, men finner
det nødvendig å påpeke at ferjene per i dag har fossil framdrift. Flertallet konstaterer
at med dagens ferjeløsninger vil en ny og landfast kyststamveg være
gunstig når det gjelder utslipp, men registrerer samtidig at en
fremtidig nullutslippsteknologi på ferjestrekningene vil kunne gi mindre
samlet utslippsgevinst for stamvegprosjektet.
Flertallet viser også til flertallsmerknaden
ifm. Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022–2033,
som peker på at kystvegprosjektene vil knytte regionene bedre sammen
og legge til rette for utvidede bo- og arbeidsmarkeder, og at dette
er viktig for å legge til rette for ytterligere vekst og verdiskaping
i svært industristerke regioner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener prosjektet med en ferjefri
E39 er viktig for Vestlandet og forbindelsen nord-sør langs kysten
vår. Kutt i reisetid og høyere standard på veiforbindelsene er viktig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil understreke betydningen av å bygge ut en god
og ferjefri kyststamvei for å binde sammen bo- og arbeidsmarkedsregioner
på Vestlandet, øke trafikksikkerheten og sikre god fremkommelighet
for folk og for næringslivet. Ved å erstatte dagens ferjeforbindelser
med bro og tunnel vil reisetiden mellom vestlandsbyene reduseres
betydelig. Disse
medlemmer mener derfor det er viktig at man holder på de vedtatte
prosjektene langs traseen for E39, og at utbygging starter opp i
tråd med Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer mener at utbygging
av Hordfast vil være viktig for å realisere det grønne skiftet. Selv
om en legger til grunn at nullutslippsteknologi kan brukes på ferjeforbindelsene
langs E39, vil det være både energikrevende og dyrt å drifte ferjer
på disse strekningene for all fremtid. Betydelig kortere reisetid og
døgnåpen vei vil også redusere behov for hyppige flyavganger mellom
Bergen og Stavanger, noe som er positivt i et klimaperspektiv. Videre
viser disse medlemmer til
at Statens vegvesen har lagt ned et betydelig arbeid for å tilpasse
prosjektet for å redusere naturinngrep, og at dette er et arbeid
som fortsatt pågår.
Disse medlemmer viser til at
E39 Ådland–Svegatjørn, Hordfast, er et omfattende prosjekt både
i løsninger og utstrekning og har vært planlagt lenge, og at det
ikke er ønskelig å igangsette nye utredninger som vil skyve prosjektet
lenger ut i tid. Hordfast strekker seg over hele 57 km og består
av to store broer, en syv kilometer lang tunnel, flere mindre tunneler,
veier og viadukter. Disse
medlemmer viser til at prosjektet har høy samfunnsnytte. I
tillegg vises det til Menon Economics sin ringvirkningsanalyse fra
2020, som viste at investeringer i utbyggingen av Hordfast kan ha
sysselsettingseffekter på opp mot 24 500 i hele landet. Den viste også
at verdiskapningen som følger av økningen i økonomisk aktivitet,
er på i underkant av 23 mrd. kroner, og at det vil kunne komme skatteeffekter
på opp mot 6,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det har kommet inn 13 høringssvar til saken, hvor et stort flertall
av disse støtter å bygge Hordfast. Ordførere fra 14 kommuner i Sunnhordland
og på Haugalandet peker på at Vestlandet står overfor store utfordringer
i forbindelse med omstillingen til det grønne skiftet, som vil kreve
mye av nærings- og arbeidslivet, og at en avgjørende konkurransefaktor
vil være bedre mobilitet og utvidede bo- og arbeidsmarkedsregioner.
Videre peker dette innspillet på at det haster å binde Bergen og
Stavanger sammen. Rogfast er under bygging, men den store gevinsten
kommer ikke før også Bergen får en moderne og ferjefri forbindelse.
Disse medlemmer viser til at
flere av høringsinnspillene mener Vestlandet må bygges sammen for
å styrke Norges konkurransekraft. Initiativ Vest peker særlig på
Vestlandets topografi, med brede og dype fjorder, de mange fjellovergangene
og alle øyene fører til store kommunikasjonsmessige utfordringer
som går utover mulighetene for utvikling og samarbeid. De peker videre
på at infrastrukturprosjekter som ferjefri E39 derfor er avgjørende
for å sikre effektiv flyt av mennesker, varer og tjenester og for
å knytte sammen ulike regioner. Landsdelen vil spille en nøkkelrolle
i det grønne skiftet og trenger derfor økt mobilitet og bedre tilgang
på kompetanse. Videre viser disse medlemmer til innspillene
fra sjømatnæringen og industribedriftene i Sunnhordland som mener
Hordfast vil være avgjørende for fremtidig utvikling.
Disse medlemmer viser også
til høringsinnspill fra Møreaksen AS og Hordfast AS som viser til
at dagens ferjer er en stor hemsko for beredskap, næringsliv og
bo- og arbeidsmarkedssituasjonen nord på Vestlandet.
Videre viser disse medlemmer til
Innst. 265 S (2019–2020) fra transport- og kommunikasjonskomiteen
Dokument 8:42 S (2019–2020) fremsatt av Sosialistisk Venstreparti,
som omhandlet å vurdere et ferjealternativ på E39 til erstatning
for broer og faste forbindelser. Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre tilrådde at representantforslaget
ble avvist, noe også Stortinget sa seg enige i (mot 6 stemmer).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener ferjefri E39 må prioriteres med
oversjøiske alternativ i fjordkryssingene. Eksempelvis satses det
på ny og god teknologi for flytebruer i Hordfast. Slike fjordkryssinger
har vist seg både mer rasjonelle og over tid mer miljøvennlige enn
ferjer. Disse medlemmer viser
også til at moderne motorveier er bedre for miljø og klima, fordi
kortere strekninger og flerfelts motorveier fører til at trafikken
flyter bedre.
Disse medlemmer mener veinettet
mellom fjordkryssingene burde prioriteres høyest i utbyggingsrekkefølgen.
Det er der de største flaskehalsene befinner seg i dag, og hvor
behovet er mest presserende. Utbygging av veinettet mellom fjordkryssingene
vil også bidra til å øke trafikkgrunnlaget for fjordkryssingene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dagens planer for
ferjefri E39 er svært miljøfiendtlige og kostbare. Dette medlem peker på at dagens
trasé vil ødelegge store mengder verdifull matjord og urørt natur. Dette medlem peker også
på at veiprosjektet vil føre til kraftig trafikkøkning, som vil
gjøre det vanskelig å nå både Norges klimamål, nullvekstmålet for
byene og målet om godsoverføring fra vei til sjø og bane. Dette medlem vil
også understreke at prosjektet vil bli svært dyrt, både for staten
og for folk gjennom økte bompenger.
Dette medlem viser til at bompengeregningen for
ny E39 mellom Kristiansand og Trondheim kan bli på 3 700 kroner
ifølge TØI. Dette
medlem stiller seg spørrende til at det planlegges så store
motorveiprosjekter når folkeviljen til å finansiere store motorveiprosjekter
med bompenger har vist seg å være lav.
Dette medlem vil også vise
til at det har kommet mye ny kunnskap om alvoret i situasjonen for
natur og klima, samt hvor enorme kostnadene for veiprosjektet kan
bli, siden planleggingen av ny E39 startet, uten at dette har fått
vesentlig innvirkning på planene til nå. Dette medlem viser også til
at dagens økonomiske situasjon tilsier at det bør gjøres en ny vurdering
av planene for ny E39 og andre miljøfiendtlige og kostbare motorveiprosjekt.
Dette medlem viser til at den
foreløpige prislappen på ferjefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand er
på svimlende 382 mrd. kroner. Dette medlem vil understreke
at den samfunnsøkonomiske netto nytten er anslått til -176 mrd.
kroner (TØI, 2020). Dette medlem vil
også nevne at kostnadene har økt betydelig siden prosjektet først
ble lansert.
Dette medlem legger merke til
at det påstås at dette gigantiske motorveiprosjektet vil være positivt
for klimaet. Dette
medlem registrerer at det har blitt gjort klimaberegninger
som viser at prosjektet kanskje kan få lavere utslipp i et hundreårsperspektiv. Dette medlem vil
påpeke at vi skal mer enn halvere utslippene våre innen åtte år,
og ha netto null utslipp om under tretti år, og stiller seg derfor
kritisk til hva et hundreårsperspektiv skal være godt for, utover
å få et prosjekt til å se grønnere ut enn det er. Dette medlem vil trekke frem
at nullutslippsferjer kommer mye bedre ut i de tidsperspektivene
som faktisk er relevante for klimamålene vi har satt oss.
Dette medlem vil også påpeke
at storstilt trafikkvekst inn til byene vil være langt mer energikrevende
enn nullutslippsferjer. Dette
medlem er klar over at prosjektet har vært arbeidet med lenge,
men mener vi ikke kan gjennomføre overdimensjonerte og miljøfiendtlige
samferdselsprosjekter bare fordi de ble påbegynt for lenge siden,
snarere tvert imot.
Dette medlem mener det nå er
på høy tid å sette en fot i bakken og få utredet et nytt, helhetlig
alternativ til det konseptet som planlegges nå, som gir en bedre
og sikrere vei enn i dag, samtidig som man tar vare på miljøet og
senker kostnadene kraftig.
Dette medlem mener følgende
prinsipper må legges til grunn for en slik utredning:
-
Dagens trasé skal
i hovedsak være utgangspunktet.
-
Tofelts vei med gul
midtstripe blir standard, med trefelts vei og forbikjøringsfelt
der det er passende.
-
Sikkerhet har høy
prioritet, med lyse tunneler, rassikring og midtdeler der dette
er tjenlig.
-
Trafikkvekst skal
ikke være et mål. Der det likevel vurderes løsninger som kan gi
trafikkøkning, skal kollektivalternativer som hindrer dette, bli
etablert.
-
Planen for utbygging
skal bidra til å oppfylle Norges klimamål og oppnå den samlede målsettingen
for jordvern, utslipp fra areal og nullvekst.
-
I beregning av samfunnsøkonomisk
nytte skal man bruke karbonpriser i tråd med at verden når 1,5-gradersmålet.
Alle utslipp skal medregnes, både direkte utslipp, indirekte utslipp
fra utbygging og utslipp fra arealendringer.
-
Lave framtidige
vedlikeholdsutgifter skal ha høy prioritet i planen.
-
E39 skal ha gode
ferjetilbud der bru eller tunnel er negativt for natur og miljø,
eller der kostnadene blir urimelig høye. Planen skal basere seg
på ferjer med nullutslippsteknologi.
-
Planleggingen skal
ses i sammenheng med målet om at godstrafikken på strekningen i
størst mulig grad skal overføres fra vei til sjø.
-
Atskilte gang- og
sykkelveier skal som hovedregel etableres langs traseen.
-
Kollektivfelt må
få høy prioritet ved byer og tettsteder.
Dette medlem peker
på at en slik alternativ utbedring av E39 vil være svært positivt
for klima, natur og matjord og det vil føre til kraftig reduserte
bompenger for bilistene. Dette medlem peker på at det
også vil frigjøre nødvendige midler som kan brukes på for eksempel
livsviktig rassikring og miljøvennlig transport.
Dette medlem viser til at
ferjefri E39 spiser opp store deler av både statsbudsjettet og samferdselsbudsjettet. Dette medlem stiller
også spørsmål ved om overdimensjonerte motorveiprosjekt virkelig
skal prioriteres fremfor å ta vare på de veiene vi har og å sikre trygge
og gode hverdagsveier samt et godt kollektivtilbud i hele landet.
Dette medlem mener det er
mye å spare på å nedskalere veiplanene. En smalere vei med lavere
fartsgrense er vesentlig billigere å bygge og vedlikeholde, gir mindre
støy, lavere klimagassutslipp og mindre arealinngrep.
Dette medlem viser til at
store veiprosjekter er en stor årsak til nedbygging av matjord. Dette medlem viser
til at matjord er en svært begrenset ressurs. Dette medlem mener det er
avgjørende å ta vare på norsk matjord for å sikre vår matberedskap,
selvforsyning og evne til å produsere mat til framtidige generasjoner. Dette medlem mener
det er viktig å hindre at nye veiprosjekter ødelegger matjorden
vår.
Dette medlem viser til at
det er et stort behov for økte midler til å ta vare på veiene vi
har. Vedlikeholdsetterslepet er i dag på rundt 100 mrd. kroner. Dette medlem vil
også peke på at spørreundersøkelser viser at folk flest mener vedlikehold
bør prioriteres fremfor nye veiutbygginger.
Dette medlem viser også til
at flere av de nye motorveiene for høy fart legges lenger unna byene
og tettstedene. Det gagner dem som kjører langveis fra, på bekostning
av de lokale reisende, som kan få lenger kjøring til og fra hovedveien,
og dermed ikke spare tid i det hele tatt. Dette medlem peker derfor
på at opprusting av dagens vei vil gi bedre vei for flere.
Dette medlem vil gjerne skissere
noen ulike alternativer for nedskalering av planene for ny E39. Dette medlem vil
med dette også vise til en gjennomgang Naturvernforbundet har gjort
av mulige innsparinger i store motorveiprosjekt.
E39 Mandal–Lyngdal øst
Dette medlem viser til at
Nye Veier planlegger å bygge ny E39 mellom Mandal og Lyngdal øst
til en anslått totalkostnad på 8,1 mrd. kroner. Dette medlem viser til at
strekningen planlegges for 4 felt med fartsgrense 110 km/t. Det
til tross for at strekningen ble anbefalt bygget med 2/3 felt og
midtrekkverk. Dette medlem mener
planene for 4-feltsvei bør droppes, og viser til at det alternativt
kan satse på utbedring av dagens vei, supplert med et par lengre
tunneler, blant annet forbi Mandal. Dette medlem viser til at
dette kan redusere kostnadene med 40 pst. og hindre store arealinngrep.
E39 Lyngdal–Ålgård
Dette medlem viser til planene
om ny E39 Lyngdal vest–Ålgård som skal bygges av Nye Veier til en
anslått prislapp på 30 mrd. kroner. Dette medlem viser til at
det ennå er mulig å stoppe planene for i alle fall den nordligste
delen av strekningen, mellom Bue og Ålgård. Dette medlem viser til at
også denne veien er planlagt med 4 felt og fartsgrense 110 km/t,
selv om anbefalingen var å bygge 2/3 felt med midtrekkverk. Dette medlem vil
peke på at mye av strekningen har betydelig lavere trafikkmengde
enn det som kan sies å være forenelig med dimensjoneringen av disse
veiplanene. Dette
medlem vil også peke på at den nye veien vil gjøre store deler
av den relativt nye veiutbyggingen mellom Feda og Handeland overflødig. Dette medlem mener
dette er dårlig bruk av fellesskapets ressurser. Dette medlem peker også på
at planene innebærer store ødeleggelser av natur. Dette medlem peker på at det
alternativt er mulig å beholde dagens vei fra Lyngdal vest til Feda.
Vestover til Ålgård kan det velges løsninger som kombinerer utbedring
av dagens vei og noen nybygde delstrekninger, dels i lengre tunneler. Utenom
tunnelene og noen tettsteder kan det også etableres midtrekkverk
og forbikjøringsfelt. Dette medlem viser
til at dette kan redusere kostnadene med 50–60 pst.
E39 Ålgård–Hove
Dette medlem viser til planene
om ny firefelts E39 mellom Ålgård og Hove, som vil koste anslagsvis
3,9 mrd. kroner. Dette
medlem viser til at disse planene vil føre til betydelige
inngrep i verdifull matjord. Dette medlem peker også på
at planene vil legge til rette for økt biltrafikk, stikk i strid
med regionens nullvekstmål. Dette medlem peker på at dette
igjen vil skape mer køer andre steder. Dette medlem peker på at et
langt rimeligere og bedre alternativ vil være gjenåpning av Ålgårdbanen. Dette medlem viser
til at dette vil kunne flytte en million reisende årlig vekk fra
veinettet, og dermed redusere belastningen kraftig. Dette medlem vil også
vise til at ved å stoppe dagens planer om firefeltsvei og heller
utbedre dagens vei, kan man gjøre store innsparinger. Dette medlem viser
til at ved å bygge land tunnel mellom Bråstein og Figgjo med fartsgrense
90 km/t og to felt kan man også spare mye matjord. Det vil også
være bedre for lokaltrafikken.
E39 Smiene–Harestad
Dette medlem viser til planene
om ny firefelts E39 mellom Smiene og Harestad, som vil koste anslagsvis
3,5 mrd. kroner. Dette
medlem peker på at prosjektet innebærer betydelig nedbygging
av matjord. Dette
medlem peker også på at prosjektet vil føre til mer veitrafikk,
stikk i strid med nullvekstmålet. Dette medlem viser til at
ved for eksempel heller å satse på omfattende avbøtende tiltak langs
dagens vei for å oppnå økt trafikksikkerhet og bedre bomiljø, kan
man kutte anslagsvis 90–95 pst. av kostnadene. Dette medlem mener man heller
bør sørge for ytterligere satsing på kollektiv, sykkel og gange
i regionen.
Hordfast
Dette medlem viser til planene
om Hordfast, som har en foreløpig prislapp på 37,7 mrd. kroner. Dette medlem vil
understreke at dagens vei har en lav trafikkmengde, som ifølge dette medlem ikke står
i stil til dimensjoneringen av disse planene. Dette medlem viser til at
Hordfast vil føre til mer biltrafikk, som igjen vil undergrave nullvekstmålet
i de store byene og skape mange miljøutfordringer. Dette medlem synes det er
spesielt alvorlig at motorveien skal gå rett gjennom verdifull og
uerstattelig regnskog. Dette medlem peker
også på at Hordfast vil utfordre kapasiteten på tilgrensende veier,
som kan utløse behov for ytterligere kostbare og miljøfiendtlige
veiprosjekter.
Dette medlem mener planene
for Hordfast må stanses. Dette medlem peker også på
at det alternativt kan settes av et mindre beløp til eventuelle
utbedringer av eller avbøtende tiltak langs dagens vei. Dette medlem viser
til at dette kan redusere kostnadene med 99 pst. Dette medlem mener det er
viktigere å satse på god framkommelighet mellom ferjeleiene, uten store
bompenger, og med omstilling til elektriske ferjer.
E16/E39 Fjøsanger–Arna–Vågsbotn–Klauvaneset
(Ringveg øst)
Dette medlem viser til planene
for ny Ringveg øst med 4 felt og fartsgrense 100 km/t. Dette medlem viser
til at prosjektet har betydelig negativ samfunnsøkonomisk netto
nytte. Dette medlem viser
til at den nye veien er anslått til å koste 19 mrd. kroner. Dette medlem viser
til at prosjektet både er i strid med nullvekstmålet og vil gi betydelige
arealkonflikter. Dette
medlem mener planene om ny firefeltsvei må droppes. Dette medlem peker
på at det alternativt kan gjennomføres oppgradering og sikring av
dagens vei mellom Nesttun og Arna, og tofelts tunnel forbi Grimesvingene.
I tillegg kan dagens vei nord for Arna utbedres og få midtrekkverk
på mesteparten av strekningen, supplert med en ny tunnel på Hylkje
som reduserer lokal trafikkbelastning. Dette medlem peker på at dette
kan redusere kostnadene med 75–80 pst.
Møreaksen
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at planene om å bygge
Møreaksen har en foreløpig prislapp på 24,3 mrd. kroner. Disse medlemmer peker på
at ny vei i stor grad vil gå i ny trasé, med betydelige nye inngrep,
både i kulturlandskap, nedbygging av myr og store klimagassutslipp. Disse medlemmer viser til
at Møreaksen vil skape mye ny biltrafikk og kanalisere store mengder
trafikk, både personbiler og tungtransport, gjennom Molde sentrum
og øst for byen, tett på barneskoler og barnehager. Disse medlemmer viser
også til at verdifulle rekreasjonsareal ned mot sjøen vil gå tapt
til veibygging. Disse
medlemmer vil også peke på at da behandlingen av trasé i Molde
var til behandling i kommunestyret, var det en forutsetning at det
skulle bygges tunnel forbi sentrum, men dette vedtaket ble ikke
tatt til følge i den videre prosessen. Disse medlemmer vil også peke
på at dagens planer vil bety en betydelig bompengebelastning for
dem som bor der. Disse
medlemmer vil også opplyse om at Møreaksen vil gjøre at de
pågående utbedringene av dagens vei opp til Ørskogfjellet ikke lenger
vil ha noen nytte.
Disse medlemmer mener planene
om Møreaksen må skrinlegges, og at man heller bør fortsette arbeidet
med utbedring av dagens vei.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstrepartipeker på at det kan være behov
for større utbedringer vest for Ørskogfjellet, med etablering av midtrekkverk
der veien går i dalen og med mulig tunnel forbi Sjøholt. Dette medlem viser
til at dette kan redusere kostnadene med anslagsvis 85–90 pst. Dette medlem mener
også at dette kan frigjøre nødvendige midler til å redusere vedlikeholdsetterslepet
og utbedre andre deler av veinettet i regionen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede et nytt og moderat alternativ til ferjefri
E39. Alternativet skal sikre lavere klimagassutslipp, mindre nedbygging
av natur og matjord og reduserte kostnader. Alternativet skal også frigjøre
midler til alternative formål, som økt rassikring og å ta vare på
eksisterende veier.»