Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg,
fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Margrethe
Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, lederen
Grunde Almeland, viser til representantforslaget om et styrket,
likeverdig, helårsåpent og døgnbemannet krisesentertilbud over hele landet. Komiteen viser
til at norske myndigheter etter Istanbul-konvensjonen skal sørge
for et egnet og lett tilgjengelig krisesentertilbud over hele landet.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener at både dagens finansieringsmodell og krisesenterloven må
gjennomgås med målsetting om å oppfylle Istanbul-konvensjonen og
eget lovverks intensjon om å beskytte voldsutsatte på en mer tilfredsstillende
måte enn i dag. Komiteen viser
til at forslagsstillerne mener at situasjonen på flere av landets
krisesentre er såpass kritisk at det må gjøres strakstiltak for
å sikre at man ikke mister tilbud flere steder. Forslagsstillerne
mener man må gjøre bevilgninger i inneværende år for å opprettholde
dagens tilbud, og gjenopprette nylig nedlagte tilbud, samt at krisesenterloven
må gjennomgås og finansieringsmodellen må evalueres.
Komiteen merker seg at statsråd
Kjersti Toppe i svarbrev av 1. april 2022 til komiteen skriver at
departementet allerede er i gang med å gjennomgå krisesenterloven
med sikte på å tydeliggjøre hva krisesentertilbudet skal inneholde,
og at regjeringen skal følge opp to anmodningsvedtak samt gjennomføre
et gjenstående tiltak fra handlingsplanen mot vold og overgrep (jf. Prop.
12 S (2016–2017)).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at kommunene har en plikt til å tilby
et gratis krisesentertilbud, samt at utformingen av tjenestetilbudet
er regulert i lov om krisesentertilbud.
Komiteen viser
til at krisesentertilbudet er det eneste hjelpetiltaket med særlig
kompetanse på å gi beskyttelse, sikkerhet, råd og veiledning til
kvinner, menn og barn som blir utsatt for vold i nære relasjoner.
For mange som opplever vold i nære relasjoner, er dette et livsviktig
tilbud – et tilbud som for en stund kan hjelpe de som er utsatt
fra et liv med frykt, trusler og vold. Derfor er det viktig med
et godt tilbud som er til for alle som er utsatt for vold i nære
relasjoner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, peker på at det er kommunene som skal sørge for
at det finnes et tilbud om krisesenter for alle som trenger det.
Kommunene skal også sørge for at krisesenteret oppfyller kravene
i krisesenterloven. Det er et viktig prinsipp at det er kommunenes
rett å gjøre prioriteringer.
Komiteen viser
til at dagens krisesentertilbud varierer mellom ulike kommuner.
Noen kommuner er små, og andre har f.eks. få brukere i aktiv rus.
Det er i dag derfor en utfordring at enkelte kommuner mangler tilstrekkelig
kompetanse til å gi disse gruppene et tilpasset tilbud. Da vil samarbeid
på tvers av kommunegrenser og instanser være viktig for å skape
et godt tilbud til alle som trenger det.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at statsråden i sitt svarbrev til komiteen
skriver at regjeringen skal følge opp to anmodningsvedtak som gjelder
krisesentertilbudet. I forbindelse med behandlingen av Dok. 8:134
S (2020–2021) fattet Stortinget vedtak om egenandel for mat i krisesentrene.
I forbindelse med behandlingen av Dok. 8:119 S (2020–2021) fattet
Stortinget vedtak om å sikre tverrfaglig kompetanse på rus og vold
i krisesentrene. I tillegg viser statsråden til at det gjenstår
å fullføre et tiltak fra Prop. 12 S (2016–2017) Opptrappingsplanen mot
vold og overgrep (2017–2021), som ble vedtatt av Stortinget våren
2017.
Flertallet er enige med statsråden
når hun skriver at en øremerking kan ha uheldige og uventede konsekvenser,
blant annet påvirkning av lokale prioriteringer, større administrative
kostnader og at kommuner som allerede har bygd opp tilbudet, ikke
får dra nytte av det øremerkede tilskuddet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at dagens
tilbud ikke er tilfredsstillende, noe som også bekreftes gjennom
høringsuttalelsene. Disse
medlemmer er glade for at regjeringen allerede er i gang med
et arbeid for å styrke tilbudet i hele landet.
Disse medlemmer viser til at
hvordan krisesentertilbudet er organisert, er opp til den enkelte
kommune å bestemme. Derfor kan det forekomme mindre variasjoner
fra kommune til kommune. Kommunene fikk i 2010 ansvaret for krisesentertilbudet,
og finansieringen ble som følge av det lagt til kommunerammen. Disse medlemmer viser
til at kommunenes mulighet for å utforme tilbudet om krisesenter
slik de selv mener det best ivaretar lokale forhold, er et viktig
prinsipp så lenge dette holdes innenfor lovens rammer.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har styrket kommuneøkonomien, noe som igjen bidrar til at
kommunene har anledning til å styrke sine tjenestetilbud til sine
innbyggere.
Disse medlemmer viser til at
det vil være behov for å oppjustere kapasiteten i krisesentrene
i forbindelse med den økte tilstrømmingen av flyktninger. Disse medlemmer mener
det er behov for å styrke bemanningen ved krisesentrene. Krisesentrene
vil være en viktig del av det sikkerhetsnettet som tilbys.
Disse medlemmer viser til revidert
nasjonalbudsjett, der regjeringen foreslår å midlertidig øke bevilgningen
i 2022 med 16,3 mill. kroner til 22 krisesentre. Sentrene er lokalisert
i nærheten av asylmottak eller i områder der det forventes bosetting
av mange flyktninger fra Ukraina.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil trekke frem at disse medlemmer er
opptatt av å sikre krisesentertilbud i hele landet med høy kompetanse
på å gi beskyttelse, sikkerhet, råd og veiledning til kvinner, menn
og barn som blir utsatt for vold i nære relasjoner. Dette må også
inkludere kompetanse på rusproblemer og psykiske helseutfordringer.
Disse medlemmer viser til at
Solberg-regjeringen i Granavolden-plattformen slo fast at man ville
evaluere ordningen med overføring av ansvaret for krisesentrene
til kommunene og vurdere tiltak som sikrer et godt krisesentertilbud.
Statsråden skriver i sitt svarbrev til komiteen at departement nå
er i gang med å gjennomgå krisesenterloven med sikte på å tydeliggjøre
hva krisesentertilbudet skal inneholde. Barne- og familiedepartementet
skal utarbeide et høringsnotat med forslag til lovendringer og drøfting
av kvalitetsutfordringer i krisesentertilbudet.
Disse medlemmer viser
til at kommunene har ansvar for å sørge for et krisesentertilbud,
og anerkjenner at private og ideelle aktører er viktige samarbeidspartnere
for mange kommuner. Disse
medlemmer understreker viktigheten av at spørsmål om drift
bør tas stilling til lokalt, og at den statlige politikken ikke
må favorisere en av driftsformene. I denne sammenheng må kommunene
sikres verktøy til å velge foretrukken driftsform og ha et system
for merverdiavgiftskompensasjon som likebehandler offentlig og privat
drift av krisesentre.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til sin merknad om vold i nære
relasjoner i Innst. 14 S (2020–2021) om statsbudsjettet for 2021.
I den sammenheng vil dette
medlem trekke frem bl.a. innspill fra Stormbergs prosjekt
som omhandler å ivareta dyr når den voldsutsatte for eksempel bor
på krisesenter. Dette prosjektet omfatter i dag kun et fåtall av landets
krisesentre, og det bør sees på muligheter for å gjøre dette til
en nasjonal ordning. Dette
medlem er positiv til for eksempel et prosjekt med støtte
til kennelutgifter for krisesentre og ber derfor regjeringen vurdere
hvordan man kan følge opp denne problematikken i arbeidet med gjennomgang
av krisesentertilbudet. Dette kan for eksempel gjøres av Barne-
og familiedepartementet når de skal utarbeide et høringsnotat med forslag
til lovendringer og drøfting av kvalitetsutfordringer i krisesentertilbudet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker behovet for at
krisesentertilbudet styrkes, slik at innbyggerne i hele landet sikres
et forsvarlig og likeverdig tilbud. Dette medlem viser til at vold
mot kvinner og vold i nære relasjoner er et omfattende og strukturelt
samfunnsproblem. Fra 1992 til 2017 har over 100 000 personer oppholdt
seg på et av landets krisesentre, og det anslås at volden koster
det norske samfunn 4,5–6 mrd. kroner årlig. Om lag 1 av 20 barn
og unge vokser opp under forhold preget av vold (barnemishandling)
(FHI 2019). Kvinner blir i større grad enn menn utsatt for grov
vold, omfattende kontroll, trusler, seksuell vold og partnerdrap.
I tillegg til de personlige konsekvensene dette innebærer for den
enkelte kvinne og hennes nærmeste familie, handler vold mot kvinner
om manglende likestilling, om maktujevnhet mellom kvinner og menn
og om alvorlig begrensning av kvinners frihet.
Dette medlem viser til at krisesenterloven
ble vedtatt i 2009. Kommunene har siden 2011 hatt hele ansvaret
for å finansiere krisesentertilbudet gjennom kommunenes rammetilskudd.
Tidligere finansierte staten 80 pst. Dette medlemviser til at erfaringene
fra omleggingen av finansieringsmodell ikke er gode. De økonomiske
rammene for de ulike krisesentrene kan variere mye. Budsjettvariasjonen
skyldes delvis at krisesentrene dekker geografiske områder med ulikt
antall innbyggere, men variasjonene i inntekter til drift gjør også
at krisesentrene har ulik standard, ulikt tjenestetilbud og ulike
personalressurser, ifølge evalueringen av omleggingen. Dette medlem viser
til at norske myndigheter etter Istanbul-konvensjonen art. 23 skal
sørge for en bedring av krisesentrenes økonomiske rammer. For at
krisesentrene skal kunne gi et likeverdig tilbud til alle brukere,
må de sikres forutsigbar finansiering og like betingelser. Krisesentrene
skal ikke være avhengige av et stort nok handlingsrom i kommuneøkonomien for
å drifte tilbudet til en så sårbar gruppe. Derfor er det på tide
å lære av erfaringene og gjeninnføre 80 pst. statlig øremerket finansiering
av krisesentrene.
Dette medlem viser til at krisesenterloven
ikke regulerer krisesentertilbudet godt nok, og at loven må endres
for å tydeliggjøre hva krisesentertilbudet skal inneholde.
Dette medlem understreker at
mottak av flyktninger fra Ukraina kan føre til økt behov for krisesentre over
hele landet og ytterligere press på kommunenes økonomi og evnen
til å finansiere det lovpålagte tjenestetilbudet. Dette medlem imøteser at kommunene blir
fullt ut kompensert for de ekstrautgifter som har påløpt og vil
påløpe på grunn av de ekstraordinære omstendighetene knyttet til
flyktningsituasjonen. Dette medlem viser
til at det er behov for en fast bemanning på seks årsverk i tillegg
til leder på alle landets krisesentre for å kunne drive en døgnbemannet
turnus i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser og for å kunne opprettholde
døgnåpen forsvarlig drift.
Dette medlem slutter seg til
finanskomiteens flertall i Innst. 270 S (2021–2022) om Prop. 78
S (2021–2022) der de skriver at
«[…] det vil være
behov for å oppjustere kapasiteten i krisesentrene i forbindelse
med den økte tilstrømmingen av flyktninger. Flertallet mener det
er behov for å styrke bemanningen ved krisesentrene. Krisesentrene vil
være en viktig del av det sikkerhetsnettet vi kan tilby. Flertallet
understreker betydningen av at regjeringen vurderer hvordan krisesentrene
best mulig kan styrkes og legger frem konkrete tiltak for dette
i RNB 2022.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at samer opplever mer overgrep og vold
enn majoritetsbefolkningen. Ny forskning fra Senter for samisk helseforskning
ved UiT bekrefter at samiske kvinner er mer utsatt for vold enn
ikke-samiske kvinner. Nå har også fire forskjellige komiteer i FN-systemet
anbefalt Norge å gjøre en bedre jobb i slike saker. Etter at krisesenteret
i Karasjok ble lagt ned, er det nærmeste krisesenteret i Hammerfest, mer
enn 200 km reisevei fra Sápmì. Flertallet mener at regjeringen
har et særlig ansvar for å bedre samenes krisesentertilbud.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen se til at krisesentertilbudet til den samiske urbefolkningen
bedres, og orientere Stortinget på egnet vis.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå dagens krisesentertilbud og komme tilbake
til Stortinget med en finansieringsmodell som sikrer styrkede, forutsigbare rammer
og et likeverdig, døgnåpent og helårsåpent krisesentertilbud i hele
landet.»
«Stortinget
ber regjeringen midlertidig gjeninnføre øremerkingen av statlige
midler til krisesentrene i forslag til statsbudsjett for 2023, for
slik å sikre krisesenterøkonomien på kort sikt.»