Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Helge André Njåstad,
Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Silje Hjemdal om å bygge hele
E39 Ringvei øst i Bergen. Komiteen er opptatt av å sikre gode
transportkorridorer i Norge og sikre at både folk og varer kommer
raskt og trygt frem.
Komiteen viser til departementets
svarbrev av 27. april 2022. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen. Det følger av brevet at regjeringen vil komme tilbake
til Stortinget med en gjennomgang av veiporteføljen i Nasjonal transportplan,
og at E39 Vågsbotn–Klauvaneset vil bli vurdert i dette arbeidet.
Videre fremkommer det av brevet at kommunedelplan E16/E39 Arna–Vågsbotn–Klauvaneset
er til sluttbehandling i Bergen kommune, mens planarbeidet for kommunedelplan
E39 Fjøsanger–Arna er i forberedelsesfasen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at selv om strekningene Arna–Vågsbotn–Klauvaneset og Fjøsanger–Arna
ikke har en felles kommunedelplan, viser statsråden i sitt svarbrevet
til at Statens vegvesen mener at behovet for helhetlig planlegging
er godt ivaretatt. Sentralt i dette er at det er sikret et fast
punkt i Arna der begge disse strekningene møtes. Et nytt hovedveikryss
i Arna er løst i den vedtatte reguleringsplanen for ny E16 Arna–Stanghelle. Krysset
er i første omgang tilpasset dagens tofelts veg, men er planlagt
for en senere gjennomgående firefelts Ringveg øst. Videre fremkommer
det av departementets brev at Statens vegvesen sin prognose for
trafikkutvikling på strekningen mellom Fjøsanger og Klauvaneset
i dimensjoneringsperioden tilsier firefeltsvei etter dagens veinormal,
og at regjeringen legger dette til grunn i planprosessen.
Flertallet viser videre til
at prosjektet ble behandlet i Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP),
og at det i Stortinget var bred enighet om å sikre oppstart av
E39 Vågsbotn–Klauvaneset i første periode.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at statsråden mener at Stortinget
ikke bør gi noen garanti knyttet til planlegging, standardvalg eller
gjennomføring av enkeltprosjekter nå, og mener det er viktig å bevare
et handlingsrom til å prioritere offentlig ressursbruk innenfor
en samlet ansvarlig økonomisk ramme.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, støtter
planlegging av E39 Ringvei øst i Bergen kommune, og vil særlig understreke
viktigheten av å komme i gang med bygging av nordre del av traseen,
strekningen E39 Vågsbotn–Klauvaneset. Dette flertallet viser til
at Ringvei øst er viktig for å knytte Nordhordlandsregionen sammen
med Bergen og E16, for å bedre trafikksikkerheten og for å kunne
flytte gjennomgangstrafikken på E39 ut av Bergen sentrum.
Dette flertallet viser til
at strekningen E39 Vågsbotn–Klauvaneset er ulykkesutsatt og har
svært dårlig fremkommelighet. Dette flertallet mener derfor
det er viktig at regjeringen og Statens vegvesen følger signalet
et bredt flertall i Stortinget ga for dette prosjektet i forbindelse
med behandlingen av Nasjonal transportplan, om oppstart i første
periode. Dette flertallet viser
til at det allerede er sikret god og helhetlig planlegging i prosjektet,
som beskrevet i statsrådens svarbrev. Et krav om helhetlig planlegging,
slik som forslagsstillerne her foreslår, må ikke komme i veien for
bygging av nordre del. Det vises til at reguleringsarbeidet ikke
har kommet like langt for strekningen E39 Arna–Fjøsanger, og at
det er uenighet mellom Bergen kommune og Statens vegvesen om traseen
for E39 Vågsbotn–Arna. Det er avgjørende at disse prosessene ikke står
i veien for igangsettelse av nordre del, E39 Vågsbotn–Klauvaneset.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det er bred politisk enighet
på Stortinget om at Ringvei øst i Bergen er et viktig veiprosjekt. Det
viste stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan for 2022–2033
våren 2021, der et flertall ønsket å fremskynde oppstart for den
nordligste delstrekningen mellom Vågsbotn og Klauvaneset.
Disse medlemmer peker på at
det å få på plass et ordentlig ringveisystem handler om å sluse
gjennomgangstrafikken nord–sør utenom Bergen sentrum, og på den
måten bedre bomiljøet, trafikksikkerheten og -effektiviteten for
folk og næringsliv. Prosjektet er ikke bare viktig for byen Bergen,
men for hele Vestlandet. Når Hordfast og K5 Bergen–Voss er ferdig,
vil det være avgjørende at også Ringvei øst er klar for å ta mot
trafikken. E39 Ringvei øst er også av stor nasjonal betydning, og
regnes som ett av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme samferdselsprosjektene
i landet.
Disse medlemmer viser til at
det lokalpolitisk i Bergen har vært flere aktører som har skapt
usikkerhet om prosjektet og reguleringsarbeidet. Både byrådslederen
fra Arbeiderpartiet og byutviklingsbyråden fra Miljøpartiet De Grønne
har tatt til orde for vesentlig nedskalerte og alternative løsninger. Disse medlemmer mener
dette bidrar til å skape usikkerhet rundt prosjektet, og som potensielt
kan få store negative konsekvenser for fremdrift og realisering.
Disse medlemmer viser til at
Statens vegvesen har lagt fram sin gjennomføringsplan for 2022–2027, som
viser hvordan etaten vil følge opp Nasjonal transportplan de neste
årene. Her har Statens vegvesen lagt opp til å gå videre med planleggingen
av E39 Vågsbotn–Klauvaneset og starte opp planlegging for E39 Fjøsanger–Arna. Disse medlemmer ønsker
at Stortinget skal slå fast at det trengs sammenhengende planlegging helt
fra Klauvaneset til Fjøsanger, og at den lokalpolitiske diskusjonen
om nedskalering legges død.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at hele E39 Ringvei øst planlegges som
et helhetlig prosjekt med sammenhengende firefelts motorvei.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti mener planene om ny firefeltsvei må droppes. Dette medlem viser
til at planene om ny E16/E39 Fjøsanger–Arna-Vågsbotn–Klauvaneset
har betydelig negativ samfunnsøkonomisk nytte. Dette medlem vil også peke
på at prosjektet er i strid med nullvekstmålet. Dette medlem mener det heller
bør gjennomføres forsiktig oppgradering og sikring av dagens vei
mellom Nesttun og Arna, samt tunnel forbi Grimesvingene. Dette medlem mener
også dagens vei nord for Arna bør utbedres og få midtrekkverk mesteparten
av strekningen, supplert med ny tunnel ved Hylkje. Dette medlem viser til at dette
kan gi en kostnadsbesparelse på anslagsvis 15 mrd. kroner.