Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tom Kalsås, Stein Erik Lauvås, Tobias Hangaard Linge, Linda Monsen Merkesdal
og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig
Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet,
Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm,
og fraKristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at strømkundene
i dag betaler alle kostnadene for strømnettet gjennom nettleien.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at nettleien dekker
drift, vedlikehold og investeringer i strømnettet og gir nettselskapene
mulighet for en rimelig avkastning på investert kapital ved effektiv
drift.
Komiteen viser
til at selskapene har monopol på sine tjenester innenfor sitt område
og avgjør selv hvilke investeringer de tar ut fra en vurdering av
nytte og kostnad.
Komiteen viser til at Reguleringsmyndigheten for
energi (RME), en enhet underlagt Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE), regulerer nettselskapene. RME regulerer nettselskapenes inntekt.
Hvert år settes det en tillatt inntekt for hvert enkelt nettselskap.
Denne blir delvis beregnet ut fra selskapets faktiske kostnader, og
delvis ut fra en norm for hva kostnadene bør være. Inntektsrammen
regulerer hvor mye nettleie selskapene kan ta inn. Tas det inn for
mye, må nettleien settes ned kommende år, og kommer det inn for
lite, kan nettleien settes opp kommende år. Inntektsrammen påvirkes
av nivået på investeringer og driftsutgifter i selskapets område,
og av kraftprisene og rentenivået. Strømmen som tapes under transport,
må kjøpes av nettselskapet til markedspris. Utgifter til betaling
av gjeld på investeringer avhenger av rentenivået. Geografiske avstander
og topografiske forhold påvirker også.
Komiteen viser til at en rekke
faktorer bidrar til lokale variasjoner i nivået på inntektsrammen
og dermed nettleien forbrukerne må betale.
Komiteen viser til at nettselskapene
fordeler inntektsrammen på alle brukerne av nettet innenfor rammene
av forskrift til energiloven. Nettleien består av et fastledd og
et variabelt ledd avhengig av energiforbruk. Fastleddet er i dag
likt for alle husholdninger innenfor et selskap, uavhengig av andre
faktorer som forbruk eller betalingsevne. Nettselskapene kan selv
variere fordelingen mellom disse to leddene.
Komiteen viser til at endringer
i forskriften som regulerer hvordan nettselskapene kan sette nivået
på nettleien, etter planen trer i kraft 1. juli 2022. Blant annet
vil det innebære at fastleddet i nettleien kan differensieres ut
fra hvor mye effekt man har behov for.
Komiteen viser til at det også
har kommet et eget forslag om ny nettleie fra 11 nettselskaper og
18 interesseorganisasjoner med en alternativ modell for regulering
av nettleie.
Komiteen viser for øvrig til
brev av 31. mars 2022 fra statsråd Terje Aasland. Brevet er vedlagt
innstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at bruk og
utvikling av strømnettet i dag finansieres av alle nettets kunder,
der nettleien er prisen som kunden betaler. Fastleddet skal utformes
slik at kunden dekker en rimelig andel av de faste kostnadene i
nettet. Energileddet skal dekke marginale tapskostnader og kan i
tillegg dekke en andel av øvrige kostnader som ikke kreves inn gjennom
fastleddet.
Disse medlemmer understreker
at utvikling av strømnettet er nødvendig med tanke på god forsyningssikkerhet
for strøm til husholdninger, næringsliv og industri, og avgjørende
for den økte elektrifiseringen av samfunnet. Samtidig er utbygging
av strømnettet kostbart og kan medføre store, og ofte konfliktfylte,
naturinngrep. Nettleien sender et nødvendig prissignal til alle kunder
om kostnadene for samfunnet som er forbundet med transport av strøm.
Disse medlemmer viser til at
Norge har et godt utbygget strømnett, men at store forbruksøkninger
vil innebære behov for forsterkninger i nettet. Nettselskapene rundt
om i Norge besitter den nødvendige informasjonen for å vurdere behovet
for nettforsterkninger, herunder informasjon om nettets utnyttelsesgrad,
tilstand og fremtidige forbruksplaner. Disse medlemmer er derfor av
den oppfatning at nettselskapene er godt stilt til å vurdere nytten
og kostnaden ved de ulike investeringene, men understreker samtidig
viktigheten av at nettselskapene tar i bruk ny teknologi for å optimalisere
utnyttelsen av kapasiteten i nettet heller enn å som hovedregel
bygge ny nettkapasitet der forholdene ligger til rette for det.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få opp tempoet i nettutviklingen. Dagens finansieringsmodell gir
nettselskapene stor grad av forutsigbarhet til å planlegge nødvendig
vedlikehold og investeringer, og sikrer samtidig at regulatoriske
krav møtes. Gjennom inntektsreguleringen får eierne av strømnettet
avkastning på sine investeringer. Forutsatt at nettselskapet driver effektivt,
bidrar avkastning og avskrivninger til at nettselskapene tjener
inn investeringene i nettanlegg gjennom nettleien i løpet av 30–50
år. Nettleien er med andre ord en etterskuddsvis betaling for investeringene.
På denne bakgrunn
kan disse medlemmer vanskelig
se hvordan en ordning med finansiering over statsbudsjettet, der
lokale nettinvesteringer vil måtte prioriteres opp mot andre formål
i en sentral budsjettprosess, vil kunne gi nettselskapene nødvendig
forutsigbarhet til å sikre dette bedre enn i dagens modell.
Disse medlemmer imøteser videre
strømnettutvalgets utredning, som skal presenteres innen 15. juni 2022.
Disse medlemmer vil avslutningsvis
minne om at Stortinget har vedtatt flere kraftfulle tiltak for å
avhjelpe den ekstraordinære situasjonen med høye strømkostnader
for husholdningene, blant annet økt bostøtte, reduksjon av elavgiften
og en midlertidig strømstønadsordning til husholdninger, og at Stortinget
nylig har vedtatt å forlenge strømstønadsordningen slik at den varer
til og med mars 2023.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen nylig har besluttet hvordan den nye nettleiemodellen
skal innrettes, og at det etter innspill fra flere organisasjoner og
nettselskaper innføres en overgangsperiode på to år for kravet om
at energileddet maksimalt kan utgjøre 50 pst. av inntektene til
nettselskapene. Den nye nettleiemodellen har som mål å legge til
rette for best mulig utnyttelse av overføringsnettet og en mer rettferdig
fordeling av kostnadene mellom kundene. Effektbasert nettleie vil
gi insentiver til effektiv nettutnyttelse, noe som over tid vil
gi lavere nettkostnader for strømkundene, mindre naturinngrep og
færre konflikter knyttet til nettutbygging. Olje- og energidepartementet
har opplyst at de vil be Reguleringsmyndigheten for energi (RME)
foreta en evaluering av nettselskapenes nettleiestruktur i løpet
av 2024.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at modellen for nettleie har bidratt til
effektiv bruk, vedlikehold og utvikling av strømnettet, hvor kunden
dekker en rimelig andel av de faste kostnadene i nettet. Som følge
av elektrifiseringen av samfunnet må nettet utvikles videre og utnyttes
mer effektivt.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg vedtok å innføre effektbaserte tariffer i distribusjonsnettet
og forskriftsendringen som var planlagt å tre i kraft 1. januar
2022. Etter enigheten mellom regjeringen og Sosialistisk Venstreparti
i Innst. 102 L (2021–2022) er ikraftsettelse av forskriftsendringen
utsatt til 1. juli 2022. Den nye nettleieordningen bør bidra til bedre
utnyttelse av nettkapasiteten og investeringene i nettet. Forbruket
bør flates ut ved at det koster mer om man bruker veldig mye strøm
samtidig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, understreker at en
betydelig del av nettkapasiteten i Norge i dag ikke utnyttes fullt
ut. Studier viser at nettet normalt har plass til 25 pst. mer strøm
enn det netteierne benytter. Ved bruk av sensorteknologi kan kapasiteten
utnyttes bedre, noe som alt annet like kan bidra til mindre nettinvesteringer
enn det ellers ville ha vært behov for. Dette blir spesielt viktig
i en tid der effektbehovet i husholdningene øker som en følge av
innfasing av elektriske kjøretøy og husholdningsutstyr som krever
høyere effekt. Eksempelvis har Heimdall Power utviklet en sensor
som kan overvåke strømnettet og varsle om feil før de skjer, men
senderne forteller også hvor mye kapasitet det er i kraftnettet
slik at selskapene kan planlegge for bedre utnyttelse av kapasiteten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det må legges bedre til rette for at nettselskapene benytter ny
teknologi for å utnytte den reelle kapasiteten i strømnettene.
Disse medlemmer mener at nettleiemodellen kan
videreutvikles for å møte et økt strømforbruk fremover, men at det
ikke er noe bedre alternativ å finansiere drift, vedlikehold og
utvikling av nettet over statsbudsjettet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at nettselskap som Elvia og BKK Nett øker
leien 1. mai 2022. Dette skjer til tross for at Statnett 21. februar
besluttet å bruke nærmere 4 mrd. kroner fra økte flaskehalsinntekter
på å økning i nettleien fra 1. april og ut 2022. Selskapene som
likevel øker leien, begrunner dette med at kraftprisene er svært
høye, og at man dermed også må betale en høyere utgift for nettapet
som følger markedsprisen. Resultatet er at mange kunder må betale
dobbelt opp – både for den høye strømprisen og for økning i nettleien.
Forbrukerne har ikke mulighet til å påvirke dette i noen nevneverdig
grad, da nettselskapenes prioriteringer ikke er direkte underlagt
demokratisk kontroll. Dette
medlem mener denne mekanismen er dypt urettferdig og at kundene
rammes uforholdsmessig.
Dette medlem deler forslagsstillernes
bekymring for at nettleien er innrettet på en måte som ikke tar hensyn
til betalingsevne. Dermed risikerer vi at noen husholdninger belastes
uforholdsmessig. Utbygging av nettet krever betydelige investeringer.
Det er også politisk uenighet om hvilke prosjekter som bør prioriteres. Det
er planlagt en rekke store nye overføringslinjer internt i Norge
de kommende årene, og det kan få en urimelig fordelingseffekt om
det fordeles over dagens nettleiemodell. Dette medlem mener også at
det var galt å prioritere utenlandskabler som NordNed, NordLink og
North Sea Link, og at regjeringen heller ikke bør fremskynde planer
om å binde nord og sør sammen. Samtidig er det andre deler av nettet
som bør oppgraderes og utbedres raskere.
Selv om noe nedbetales
ved hjelp av flaksehalsinntekter, utgjør nettleien den finansielle
sikkerheten for slike utbygginger uten at det automatisk kommer
husholdninger og industri til gode. Det er heller ikke gitt at en
slik finansieringsmodell gir de beste prioriteringene av hva slags
prosjekter som er mest samfunnsnyttige. Dette medlem viser til innspill
fra Samfunnsbedriftene Energi i forbindelse med høringen av Meld.
St. 11 (2021–2022), som peker på at staten bør ta en større del av
finansieringsrisikoen for å prioritere samfunnsnyttige prosjekter.
Strømnettet er viktig felles infrastruktur, og det er usikkert om
dagens system faktisk fører til riktig utbygging til riktig tid.
Dette medlem vil arbeide mot
en utvikling der den finansielle kostnaden skyves over på strømkunder, uten
hensyn til betalingsevne.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en egen sak med en vurdering av
hvordan finansieringen av nettutbyggingen kan innrettes på en geografisk
og sosialt mer rettferdig måte.»
Disse medlemmer viser
til innspill fra 29 organisasjoner i forbindelse med ny forskrift
til nettleie, som ber om at det tas større hensyn til forbrukerne
enn i den skisserte modellen som i utgangspunktet skulle tre i kraft
1. juli.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til den
felles anbefalingen fra 29 ulike forbrukerorganisasjoner og aktører
i energibransjen om innretningen på ny nettleiemodell som ble sendt
olje- og energiminister Terje Aasland i mars. Disse medlemmer forventer at
arbeidet til de 29 organisasjonene ikke blir satt til side av departementet,
men at de faktisk lyttes til. Modellen disse aktørene har blitt
enige om, gir de rette incentivene til å jevne ut strømforbruket
slik at vi får bedre utnyttelse av strømnettet og dermed lavere
nettkostnader for forbrukerne. Forslaget gjør det samtidig mer lønnsomt å
drive egenproduksjon av energi og stimulerer til ENØK-tiltak. Disse medlemmer mener
det er viktig at vi får på plass denne modellen for nettleie innen 1. juli
i år. Det økte strømforbruket gjør at det haster å finne løsninger
som tåler endringene i energisystemet som vi står midt oppe i.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Dokument 8:148 (2021–2022) og Innst.
272 S (2021–2022), der Venstre fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
tilføre Statnett midler som sikrer en lavere økning av nettleien
i fremtiden enn det som er planlagt.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at utbygging av strømnettet i mange tilfeller
gir betydelige inngrep i sårbare natur-, kultur- og landskapsområder,
og representerer store visuelle og fysiske barrierer i byer og tettsteder.
Det er ikke uten grunn at nye kraftlinjer gjennom naturområder og tettbygde
strøk ofte møter stor lokal motstand. De store inngrepene og kostnadene
disse har for mennesker og miljø, tilsier at vi bør tilstrebe en
mest mulig effektiv utnyttelse av allerede utbygd strømnett.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at nettleien gir forutsigbarhet
for helt nødvendige og ofte langsiktige investeringer i strømnettet.
Dersom utviklingen av strømnettet gjøres avhengig av årlige budsjettforhandlinger
i Stortinget, vil dette kunne gi svekket forutsigbarhet som i neste
omgang påvirker den langsiktige utviklingen av strømnettet. Videre
mener dette medlem at
nettleien gir et viktig prissignal til forbrukerne om at transport
av strøm innebærer en stor kostnad for samfunnet og for naturen.
Omleggingen til en effektbasert nettleie er også et signal om at
strømnettet, i likhet med annen infrastruktur, har begrenset kapasitet.
Et jevnere forbruk av strøm gir både bedre utnyttelse av allerede
utbygd strømnett, samtidig som det kutter strømkostnadene for forbrukerne. Dette medlem viser
i denne sammenheng til at endringene i nettleiemodellen, som trer i
kraft 1. juli 2022, ivaretar de viktigste innspillene i den felles
anbefalingen fra 29 ulike forbrukerorganisasjoner og aktører i energibransjen
fra mars i år, og at vi dermed får en mer rettferdig nettleiemodell.
Dette medlem viser til at det
stadig utvikles ny teknologi for digitalisering av strømnettet,
for eksempel ved bruk av sensorer for å måle og optimalisere utnyttelsen
av kapasiteten på linjene, og at dette kan bli et viktig bidrag
for å redusere behovet for nettutbyggingen i tiden framover.
Dette medlem viser til Dokument
8:130 S (2021–2022), jf. Innst. 272 S (2021–2022), fra Miljøpartiet
De Grønne om å gjøre energisparing og lokal energiproduksjon tilgjengelig
for alle. Med en kraftfull satsing på energisparing med en sosial
profil på støtteordningene, vil mange husholdninger kunne redusere
strømforbruket og strømutgiftene, og med det redusere belastningen
på strømnettet og behovet for ny kraftutbygging. Dette medlem viser i den sammenheng
til at deler av nettleien går til Energifondet. Påslaget utgjør
1,00 øre per kWh, totalt ca. 400 mill. kroner per år, som bidrar
til en forutsigbar og stabil finansiering av Enovas støtteordninger
for energisparing og energiproduksjon.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønne sitt alternative statsbudsjett for 2022 hvor det ble foreslått
en ordning hvor statens økte inntekter fra de høye strømprisene
betales ut igjen med et likt beløp til alle innbyggere i Norge.
Dette ville for 2021 gitt rundt 2 000 kroner til hver innbygger,
eller 8 000 kroner om man er en familie på fire personer. Ordningen
er mer treffsikker enn et avgiftskutt for å ivareta insentivene
for strømsparing, samtidig som det virker geografisk og sosialt
omfordelende ved at de som har minst fra før relativt sett får mest
igjen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen Solberg
foreslo å fjerne NRK-lisensen og i stedet finansiere NRK over statsbudsjettet.
Omleggingen ble gjennomført i 2020 og skjedde ved at personfradraget
ble redusert, samtidig som at pensjonsfradraget ble økt. Endringen
hadde en god sosial profil. Personer med lave inntekter kom mye
bedre ut enn tidligere, og minstepensjonister slapp helt å betale
fordi de ikke betaler skatt. NRK fikk på sin side den nødvendige
stabilitet og forutsigbarhet gjennom omleggingen. Dette medlem mener at omleggingen
har vært svært vellykket på alle måter.
Dette medlem viser til at
det er fullt mulig å gjøre det samme når det gjelder husholdningenes
nettleie-betaling. Husholdningene kan fritas fra nettleie, og nettselskapene
kan i stedet få årlige overføringer over statsbudsjettet som tilsvarer
nettleien fra husholdningene. Dette kan, som med NRK-lisensen, finansieres
ved en reduksjon i personfradraget og en økning i pensjonsfradraget.
På den måten vil finansieringen av strømnettet skje med en mye bedre
sosial profil enn dagens nettleie. Personer med lave inntekter vil
komme godt ut, og minstepensjonister slipper å betale. Dette medlem understreker
at på samme måte som NRK oppnådde en løsning som ga stabilitet og
forutsigbarhet for inntektene, kan det samme oppnås for nettselskapene.
Dette er fullt mulig å gjennomføre og vil være et positivt skritt
i retning av å gjøre reguleringen av strømmarkedet mer sosialt og
rettferdig.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å frita husholdningene fra nettleie.»