Helse- og omsorgsdepartementet
foreslår i proposisjonen å oppheve deler av lov 16. juni 2017 nr.
55 om endringer i helselovgivningen. Forslaget omfatter del III, IV
og V nr. 2 og 3 i loven, som ikke er satt i kraft.
Stortinget fattet
8. juni 2017 førstegangsvedtak om en rekke lovendringer som blant
annet er nødvendige for å overføre ansvaret for den offentlige tannhelsetjenesten
fra fylkeskommunene til kommunene (Lovvedtak 108 (2016–2017)). Lovvedtaket
bygger på Innst. 378 L, jf. Prop. 71 L (2016–2017) Endringer i helselovgivningen
(overføring av det offentlige tannhelsetjenesteansvaret, lovfesting
av kompetansekrav m.m.). De delene av lovvedtaket som gjelder lovendringer
knyttet til overføring av det offentlige tannhelsetjenesteansvaret til
kommunene, er ikke satt i kraft. Bakgrunnen for forslaget om å oppheve
disse delene av lovvedtaket er at regjeringen ønsker å videreføre
ansvaret for den offentlige tannhelsetjenesten på fylkeskommunalt
nivå.
I forbindelse med
behandlingen av lovforslaget i Prop. 71 L (2016–2017) vedtok Stortinget
samtidig flere anmodningsvedtak om tiltak som ble forutsatt å måtte gjennomføres
før en samlet ansvarsoverføring av tannhelsetjenesteansvaret til
samtlige kommuner kan skje.
Vedtak nr. 847:
«Stortinget ber regjeringen
legge til rette for en prøveordning som innebærer at kommuner som
ønsker det, etter søknad kan få tillatelse til å overta ansvaret
for tannhelsetjenesten fra 2020.»
Vedtak nr. 848:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at prøveordningen som starter i 2020, i de kommunene som
ønsker å overta tannhelsetjenesten, følgeevalueres frem til 2023.
Basert på erfaringene i prøvetiden og endringer i kommunestruktur
etter 2020, kan en videre utvidelse til flere kommuner tidligst
skje etter 2023.»
Vedtak nr. 849:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere behovet for økonomiske incentiver for kommuner som ønsker
å overta tannhelsetjenesten.»
Vedtak nr. 850:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med egen sak som vurderer overføring av den samlede
tannhelsetjenesten basert på erfaringene fra prøveordningen som
kan gi grunnlag for beslutning om overføring fra 2023.»
Vedtak nr. 851:
«Stortinget ber regjeringen
starte arbeidet med å bygge opp tannpleierkompetanse i kommunene.
Slik oppbygging av tannpleierkompetanse i kommunene vil ha økonomiske
og administrative konsekvenser som regjeringen vil måtte komme tilbake
til i budsjettsammenheng.»
Regjeringen har i
Hurdalsplattformen uttrykt en klar ambisjon om å videreføre ansvaret
for den offentlige tannhelsetjenesten på fylkeskommunalt nivå. Av plattformen
fremgår det at regjeringen gjennom en rekke tiltak ønsker en gradvis
utvidelse av den offentlige tannhelsetjenesten med mål om å likestille
den med andre helsetjenester. Dette fremkommer også av budsjettenigheten
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti. I Innst.
16 S (2021–2022) fra kommunal- og forvaltningskomiteen viser komiteens
flertall til at fylkeskommunene har viktige oppgaver knyttet til tannhelse,
og at dette er blant de grunnleggende tjenestene som utgjør en forskjell
i vanlige folks hverdag. Gjennom Stortingets behandling av Innst.
16 S (2021–2022) er det for 2022 bevilget 100 mill. kroner i fylkeskommunenes
ramme til generell styrking av den offentlige tannhelsetjenesten.
I tillegg er det gjennom rammen bevilget 168 mill. kroner slik at
fylkeskommunene kan tilby tannhelsetjenester til 21- og 22-åringer
med 50 pst. rabatt.
Forslaget i proposisjonen
om å oppheve deler av lovvedtaket fra 2017 vil derfor gjøre det
klart at den offentlige tannhelsetjenesten fortsatt skal være et
fylkeskommunalt ansvar.
Forslaget i proposisjonen
har ikke vært på alminnelig høring. Høring må i dette tilfellet
anses som åpenbart unødvendig, sett i lys av at de aktuelle lovendringene
ikke er iverksatt, og at svært få kommuner har uttrykt ønske om
å delta i prøveordningen.
Som følge av forslaget
om å oppheve deler av lovvedtaket legges det til grunn at det heller
ikke vil være aktuelt å følge opp de fem anmodningsvedtakene knyttet
til lovvedtaket. Regjeringen anser at det ikke lenger er politisk
flertall for anmodningsvedtakene i Stortinget. Det planlegges derfor
ikke ytterligere oppfølging av vedtakene, med mindre Stortinget
beslutter noe annet. Endelig sluttrapportering på anmodningsvedtakene med
forslag til at vedtakene oppheves, vil bli gjort i forbindelse med
budsjettproposisjonen for 2023.