Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Frode Jacobsen, Benjamin Jakobsen, May Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland,
Mona Nilsen og Solveig Vestenfor, fra Høyre, fung. leder Tina Bru, Mahmoud
Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Kjerstin
Wøyen Funderud og Geir Pollestad, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi
og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung
Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen, Sofie Marhaug,
Geir Jørgensen og Bjørnar Moxnes om midlertidige tiltak mot ekstraordinære
prisøkninger.
Komiteen viser til uttalelse
fra finansministeren 12. april 2022, og deler forslagsstillernes
syn om at den russiske invasjonen av Ukraina krever at Norge stiller opp
både økonomisk og humanitært. Invasjonen av Ukraina har skapt den
største humanitære katastrofen i Europa siden andre verdenskrig.
Alle europeiske land må bistå i denne situasjonen, også Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
fredag 1. april 2022 la frem forslag om bevilgningsøkninger på i
alt 10,7 mrd. kroner for å legge til rette for at Norge i første
omgang kan ta imot 30 000 flyktninger fra Ukraina i tillegg til
5 000 flyktninger fra andre områder. Det tas i tillegg høyde for
omfordeling av 2 500 på flukt fra Ukraina i nærområdene, samt medisinsk
evakuering av inntil 550 pasienter og deres pårørende. Fordrevne
fra Ukraina som har fått kollektiv beskyttelse, er i Norge midlertidig.
Mens de er her, skal det tilrettelegges for at de får et trygt og
godt opphold i Norge, at barn og unge får gå på skole og i barnehage,
og at voksne kommer raskest mulig ut i jobb.
Flertallet viser til at angrepet
på Ukraina har bidratt til høyere energi- og råvarepriser, og hvor
avhengige Europa er av russisk gass. Krigen vil trolig gjøre at
perioden med høye energipriser vil vare lenger, og det vil også
slå inn i norske strømpriser. Stortinget vedtok 8. april 2022 derfor
en forlengelse av strømstøttetiltakene for husholdninger, frivillige
organisasjoner og landbruket frem til og med mars 2023, se Prop.
77 S (2021–2022) unntatt pkt. 2.3.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Kristelig Folkeparti, viser videre til at økte priser på drivstoff,
elektrisitet og matvarer trekker prisveksten opp og kjøpekraften
ned. Det ligger an til positiv reallønnsvekst og kjøpekraftforbedringer
for lønnstakerne, og høy sysselsettingsvekst innebærer at inntektene øker
også for dem som har vært arbeidsledige eller av andre grunner har
vært utenfor arbeidsmarkedet og nå kommer i jobb.
Dette flertallet påpeker at
vi er i en situasjon der flere uforutsette situasjoner har gjort
det nødvendig å øke pengebruken over statsbudsjettet. Det er en
krevende situasjon, og det har vært behov for flere ekstraordinære
pakker. Det i seg selv øker temperaturen i norsk økonomi og fører
oss i en situasjon hvor vi er nærmere overoppheting av økonomien
og en forsert rentehevning enn på mange år. Det er ikke i noen sin
interesse at gode tiltak i sum fører til at vi får ubalanser i økonomien med
renteøkninger, og en lønns- og prisspiral med dertilhørende ufordringer
for folks privatøkonomi.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, påpeker derfor
at det er viktig å få oljepengebruken ned fra dagens høye nivå,
og vi må fremover være varsomme med å innføre flere brede og generelle
tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at store budsjettendringer, slik som i
dette representantforslaget, som hovedregel må gjøres i forbindelse med
de ordinære budsjettprosessene. Norsk økonomi er nå i en situasjon
med økende sysselsetting, lav arbeidsledighet, inflasjonspress og
varslede renteøkninger fra Norges Bank. Det gjør det nødvendig å
være ekstra varsom med budsjettendringer som betyr økt oljepengebruk
og økt press i økonomien, og som i neste omgang kan bety ytterligere
renteøkninger. Strømkrisen og situasjonen i Ukraina krever likevel
umiddelbare tiltak for å sikre at nødvendige tiltak kan gjennomføres raskt
nok. Disse medlemmer vil
påpeke at tilleggsproposisjoner fra regjeringen burde inneholde
en oversikt over finansiering og inndekning, slik at det er mulig for
Stortinget å vurdere den samlede virkningen på norsk økonomi.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at økende energipriser har
vært et problem over lengre tid, men at dette forsterkes av krigen
i Ukraina. En viktig grunn til de sterkt økende strømprisene som
også rammer Norge, er den uansvarlige energipolitikken som føres
av EU, der stabile kraftkilder skal erstattes med kraft fra ustabile
kilder, og der man mot advarsler har gjort seg avhengig av russiske
energileveranser.
Kraftige prisøkninger
på gass, olje og strøm gir betydelige inntektsøkninger for staten
mens folk flest opplever at kjøpekraften svekkes. Disse medlemmer er bekymret
for en utvikling med en stat som stadig blir rikere, men som samtidig
gjør befolkningen fattigere. Disse medlemmer har registrert
at flere representanter fra regjeringspartiene «følger situasjonen
nøye». Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil erstatte passivitet med handlekraft
og vil gjennom lavere avgifter på drivstoff og mat samt makspris
på strøm bidra til å dempe prisveksten og sørge for at deler av
statens ekstrainntekter kommer befolkningen til gode.
Disse medlemmer vil i denne
sammenheng vise til Dokument 8:65 S (2021–2022), jf. Innst. 122
S (2021–2022), der Fremskrittspartiet fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innføre en makspris for strøm på 0,50 kr pr. kWt ekskl. mva. Dette
gjøres gjeldende for alle, både husholdninger og næringsliv.»
Disse medlemmer vil videre
vise til Dokument 8:150 S (2021–2022) om å fjerne drivstoffavgiftene
for å kompensere for en ekstraordinær prisutvikling, der Fremskrittspartiet
fremmer forslag om å endre drivstoffavgiften:
«1. Stortingets
vedtak 14. desember 2021 om veibruksavgift på drivstoff gjøres følgende
endringer:
§ 1 første ledd
bokstav a og b skal lyde:
Fra 1. april 2022 settes satsene
til kr 0 per liter.
2. Stortingets
vedtak 14. desember 2021 om miljøavgifter på mineralske produkter
mv. B. CO2-avgift på mineralske
produkter gjøres følgende endring:
Romertall I § 1
første ledd bokstav a og b skal lyde:
-
a. mineralolje (generell
sats): kr 2,05 per liter.
Fra 1. april 2022 settes generell
sats til kr 0 per liter.
Mineralolje til
-
innenriks kvotepliktig
luftfart: kr 1,61 per liter,
-
annen innenriks luftfart
og ikke-kommersielle privatflyginger: kr 1,96 per liter.
-
b. bensin: kr 1,78
per liter,
Fra 1. april 2022 settes satsen til
kr 0 per liter
3. Stortinget
ber regjeringen forberede en mulig reduksjon av sats, eller fullt
fritak for merverdiavgift på bensin og diesel, dersom prisene for
drivstoff fortsetter på dagens nivå eller over, og komme tilbake
til Stortinget med forslag senest i revidert nasjonalbudsjett for
2022.»
Disse medlemmer viser også
til Dokument 8:112 S (2021–2022), jf. Innst. 236 S (2021–2022),
om inntektspolitisk samarbeid i forbindelse med lønnsoppgjøret,
der Fremskrittspartiet fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen utvide sitt tilbud om avgifts- og prisreduksjoner inn
mot lønnsoppgjøret med følgende grep:
-
1) Strømstøtteordningen
utvides med å gi en dekningsgrad på 100 pst. over 50 øre/kWt.
-
2) Særavgiftene
på bensin og diesel avvikles.
-
3) Merverdiavgiften
på mat halveres fra dagens nivå.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt minner om at koronapandemien har medført økende ulikhet.
De aller rikeste i Norge har økt formuene sine i rekordfart de siste
årene, og mange store selskaper, blant annet innen dagligvarebransjen,
rapporterer om rekordoverskudd. Det er dermed fullt mulig å skape
et økonomisk handlingsrom for avbøtende tiltak overfor vanlige familier
gjennom å gjøre skattesystemet langt mer omfordelende.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at vi er i en tid der nødvendige varer som strøm, mat og drivstoff
har særskilt høye og fluktuerende priser, samtidig som Norges Bank
har begynt å øke styringsrenten og varslet flere økninger fremover.
Mange husholdninger rammes hardt av denne dyrtiden. Disse medlemmer er
derfor enige med forslagsstillerne i at husholdningenes økonomi
nå må styrkes.
Disse medlemmer viser til
at arbeidsledigheten nå er lavere enn før pandemien, og at høyere
økonomisk aktivitet og økt prispress er blant faktorene som gjør
at Norges Bank varsler økt styringsrente fremover. Disse medlemmer viser til
at en mindre ekspansiv finanspolitikk kan lette på behovet for økt
styringsrente, og at finanspolitikken også kan være mer målrettet
i aktivitetsdempende tiltak enn pengepolitikken. Reduserte utgifter
til store motorveiprosjekter vil være et slikt egnet grep. En reversering
av oljeskattepakken og innføring av en produksjonsavgift for olje
og gass vil legge en demper på den skyhøye aktiviteten i petroleumssektoren,
som er trukket frem av Norges Bank som en sterk bidragsyter til
den økte rentebanen fremover. Disse medlemmer viser videre
til at økt skatt for de rikeste vil være et kontraktivt grep med
langt bedre fordelingsvirkninger enn økte renter på folks boliglån.
Finanspolitikken må gå foran og ikke overlate jobben til pengepolitikken,
som bare har ett generelt virkemiddel og som heller ikke tar fordelingshensyn.
Disse medlemmer mener avgiftsendringer
er lite egnet som et virkemiddel for midlertidig prisregulering. Disse medlemmer viser
til at drivstoffprisene per nå på langt nær har blitt så høye som
mange fryktet da dette representantforslaget ble fremmet – noe som
i seg selv vitner om at en slik politikk vil være lite målrettet
og treffsikker.
Disse medlemmer mener en styrking
av husholdningenes økonomi nå bør gjøres gjennom for eksempel en
økning i barnetrygden, økning i sosialhjelpen og en mer omfordelende
skattepolitikk.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti peker på revidert nasjonalbudsjett
som den best egnede arenaen for å gjøre slike grep. I tillegg trengs det
ny regulering av både strømmarkedet og matvarebransjen med sikte
på lavere og mer stabile priser. Dette medlem viser for øvrig
til forslag fra Sosialistisk Venstreparti i Dokument 8:223 S (2021–2022),
Representantforslag om løsning for kontantutbetaling til befolkningen.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at den siste tidens prisøkninger er anslått
til å påføre en normal familie økte kostnader til bl.a. mat, drivstoff,
strøm og renter på titusenvis av kroner i år, selv medregnet det nylige
vedtaket om å forlenge strømstøtten. I representantforslaget som
ble lagt fram i midten av mars 2022, foreslo Rødt at regjeringen
i påvente av ytterligere tiltak i revidert nasjonalbudsjett 2022
raskest mulig skulle legge fram en pakke med midlertidige tiltak
for husholdninger og sektorer i samfunnet som er rammet av høy prisvekst.
Rødts ønske om å hastebehandle dette forslaget ble nedstemt av flertallet.
Dette medlem viser videre
til at regjeringen senere har lagt fram en egen tiltakspakke, som
ut over forlengelsen av strømstøtten dessverre ikke inneholdt andre
tiltak rettet mot å avhjelpe den økonomiske situasjonen for norske
husholdninger. Dette
medlem viser til at statsråden i sin vurdering av forslaget
argumenterer med at norske husholdninger i gjennomsnitt har spart
over 100 000 kroner de to siste årene. Et slikt gjennomsnittsbeløp
sier imidlertid lite om muligheten til å håndtere de økende prisene
på mange nødvendighetsgoder for ulike grupper i samfunnet, for eksempel lavinntektshusholdninger
eller husholdningene som har vært særlig hardt rammet av inntektsbortfall
under pandemien. Dette
medlem mener det etterlatte inntrykket er at regjeringen baserer
sin manglende vilje til å sette i verk ytterligere tiltak på en
ubegrunnet antydning om at norske husholdninger generelt har bygget seg
opp en økonomisk buffer til å håndtere disse økte kostnadene på
egen hånd. Det er etter dette medlems mening dypt
urettferdig om det ikke settes i verk tiltak rettet mot bl.a. disse
gruppene begrunnet med frykt for prispress og renteøkninger i en
situasjon der det også er nødvendig å øke andre bevilgninger grunnet krigen
i Ukraina.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak
mot høy prisvekst som rammer vanlige folks økonomi, som kan vedtas
før sommeren.»
Dette medlem viser
til at Rødt også vil foreslå flere tiltak i forbindelse med den
kommende behandlingen av Prop. 78 S (2021–2022).
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at Miljøpartiet De Grønne
i sitt alternative statsbudsjett har fremmet forslag om halvert
pris på kollektivtrafikk og å fjerne merverdiavgiften både på frukt
og grønt og på økologiske matvarer. Dette medlem er imidlertid
av den oppfatning at store grep som dette må tas i forbindelse med
den ordinære budsjettbehandlingen. Å fremme forslag som dette nå
uten samtidig å finne inndekning, vil kunne ha store negative ringvirkninger
for økonomien som helhet. Dette medlem vil derfor avvente
revidert nasjonalbudsjett for fremming av forslag til hjelp for
husholdninger som nå opplever en stram økonomi på grunn av økende
priser.