Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Sigurd Myrvoll, Elise Waagen og Bente Irene Aaland,
fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Tore Vamraak, fra
Senterpartiet, Maren Grøthe og Torleik Svelle, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til representantforslaget.
Kunnskapsminister
Tonje Brenna har uttalt seg om forslaget i brev 23. mars 2022. Brevet
følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen avholdt skriftlig
høring med frist 5. april. Det kom inn fire høringsinnspill til
komiteen.
Komiteen understreker at det
er bred enighet om betydningen av full barnehagedekning og viktigheten av
at alle barn får tilbud om plass i barnehage også framover. Komiteen ser
at det kan være utfordringer for familier som ikke får plass til
sine barn.
Komiteen mener at tidlig deltagelse
i barnehagen er viktig for å styrke barnas språkutvikling og sosiale ferdigheter. Komiteen mener
det er viktig at alle barnehagebarn har et godt og inkluderende
leke- og læringsmiljø, og at barn som har behov for det, får hjelp tidlig.
Komiteen viser til at enkelte
kommuner og barnehager har løpende barnehageopptak også i dag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at barnehagetilbudet har blitt gradvis
og massivt bygget ut over hele landet siden barnehageforliket i
2003. Siden den gang har også retten til barnehageplass blitt utvidet.
I 2021 hadde 93,4 pst. av alle barn mellom 1 og 5 år en barnehageplass.
Flertallet viser til at det
er kommunene som har ansvaret for opptak til barnehagene. En del
steder er det to inntak i året. Noen steder er det også i praksis
løpende opptak, fordi man har et overskudd av barnehageplasser.
Likevel er det ikke i dag slik at det er løpende opptak av barn
til barnehage.
Flertallet mener at det å sikre
nok barnehageplasser til alle barn er en viktig del av likestillingspolitikken
og en viktig del av det å få kvinner og menn tilbake i jobb etter
endt fødselspermisjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er samtidig av den oppfatning
at det å innføre et nasjonalt pålagt løpende opptak til barnehage
er et svært kostbart tiltak, som følgelig måtte blitt gjennomført
på bekostning av andre viktige satsinger i barnehagesektoren. Disse medlemmer merker
seg departementets beregninger, som viser at forslaget anslagsvis
vil koste 6,6 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har varslet, og satt i gang, flere grep for å gjøre
barnehagen mer tilgjengelig for alle. Fra 1. august 2022 reduserer
regjeringen maksprisen i barnehage tilbake til 2005-nivå. Lavere
makspris vil bedre familieøkonomien til vanlige folk i hele landet.
For en familie med to barn kan prisreduksjonen bety 4 956 kroner
mer å rutte med i året. Disse
medlemmer mener at lavere makspris også kan bidra til bedre
integrering for innvandrerfamilier. Nesten ett av fem barn med innvandrerbakgrunn
går ikke i barnehage i dag. Med rimeligere og lettere tilgang til
barnehage blir det lettere for foreldre både å sende barna i barnehagen
og å delta i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har varslet at den vil forbedre de behovsprøvde ordningene for
reduksjon i foreldrebetalingen og gjøre barnehagen gratis fra tredje
barn i familier som har flere barn i barnehagen samtidig. Disse medlemmer viser
til at regjeringen også skal erstatte kontantstøtten for barn over 18
måneder med en småbarnsstøtte for barn som venter på barnehageplass.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil fremheve barnehagen som en god og viktig arena
for utvikling, læring, sosialisering, inkludering og integrering. Barn
skal oppleve trygge og gode relasjoner til ansatte og andre barn,
og de skal få utforske og oppdage nye sammenhenger gjennom lek i
sin barnehagehverdag. Disse
medlemmer ønsker at flere barn får tilbud om barnehageplass
når de fyller ett år, eller når permisjonstiden er over. Det er
viktig for barna, for den enkelte familie og for samfunnet.
Disse medlemmer er enig med
forslagsstillerne i at dette er et viktig tema med stor betydning
for familier og for samfunnet. Disse medlemmer viser til at det
er ulike modeller i kommunene, der flere kommuner har løpende opptak
eller flere opptak i løpet av året. Disse medlemmer mener det er
viktig å legge til rette for at flere kommuner har fleksible opptak
til barnehage, og det bør vurderes hvordan kommunenes og barnehagenes
fleksibilitet og selvstyre kan videreutvikles for å sikre dette.
Disse medlemmer peker på at
innføring av plikt til løpende barnehageopptak i hele landet vil
få store budsjettmessige konsekvenser, og at et forslag som dette
må vurderes i tråd med ordinær budsjettprosess.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til den nylige undersøkelsen
fra Nav hvor det kommer frem at nesten halvparten av mødre, og over
ti prosent av fedre, tok ut ulønnet permisjon i 2021. Dette medlem viser
til at mangelen på tilgjengelig barnehageplass ved endt permisjon
er en viktig årsak til at mange foreldre må ta ut ulønnet permisjon. Dette medlem vil
vise til frustrasjonen mange foreldre føler på dersom barnet deres
blir født i «feil» måned, ettersom de da risikerer å måtte vente
opptil et halvt år på barnehageplass, fordi de aller fleste kommuner
har ett hovedopptak.
Dette medlem mener dagens barnehageopptak er
en bremsekloss i likestillingen, ettersom det ofte er mor eller
den med lavest inntekt som må ta ut ulønnet permisjon som følge
av manglende barnehageplass, med de konsekvenser det får for manglende
opptjening av sosiale rettigheter. Dette medlem mener derfor tiden
er moden for å forbedre dagens barnehageopptak med en ordning som
gir valgfrihet og forutsigbarhet for barnefamiliene. Med løpende
opptak som skissert vil barnet ha rett til barnehageplass den dagen
det fyller ett år. Dagens ordning, hvor man risikerer å gå flere
måneder i ulønnet permisjon, er etter dette medlems syn med på å
hindre at foreldre, og spesielt mor, kommer tilbake til arbeidslivet
når de selv ønsker. Dette
medlem vil også vise til de kommuner som har funnet mer fleksible
ordninger med opptak til barnehage, deriblant Sola og Oslo. Dette medlem viser
til representantforslag fra representanter fra Fremskrittspartiet
om en mer fleksibel foreldrepermisjonsordning, som sammen med dette
forslaget skal bidra til å gi mer makt og frihet der det hører hjemme,
nemlig hos foreldrene.
Dette medlem mener forslaget
vil gi positive samfunnsøkonomiske effekter ved at flere kommer
ut i jobb, og dette bør være et tungtveiende argument for innføring
av løpende opptak. Samtidig viser dette medlem til statsrådens
uttalelse om at blant annet kontantstøtteutbetalinger vil reduseres
dersom flere får barnehageplass når de trenger det.
Dette medlem mener det er nødvendig
med gode finansieringsordninger som sørger for at barnehagene ikke
lider økonomisk på grunn av innføring av løpende opptak. Det må
gjøres endringer i finansiering slik at barnehagene, enten de er
private eller kommunale, skal ha forutsigbare og trygge rammer. Dette medlem merker
seg høringsinnspill fra Private Barnehagers Landsforbund (PBL) om
mulige måte å gjøre dette på, hvor de blant annet peker på at det
er nødvendig at staten bidrar med samtidig finansiering til både
kommunale og private barnehager. Dette medlem støtter også PBLs
uttalelse om behovet for ordninger som gir barnehagene insentiv
til å ta inn barn utenom ordinære opptak. Dette kan for eksempel
være flere telletidspunkter for alle barnehager eller fortløpende
innrapportering av endringer i barnetall.
Dette medlem mener at det uavhengig
av om det oppnås flertall for dette forslaget, bør sees på ordninger
som gir barnehager med kapasitet insentiver til å ta inn barn utenom
ordinære opptak.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak om innføring av en lovbestemt ordning
for kontinuerlig opptak ved barnehager i Norge. Rett til barnehageplass
skal slå inn tidligst fra den tid barnet fyller ett år, eller fra
foreldrepermisjonens slutt dersom denne tas ut i lengre tid.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for å sikre
full barnehagedekning.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til insentivordninger
til barnehager som tar inn barn utenom ordinære opptak.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ønsker på sikt å innføre
løpende opptak til barnehageplasser, men disse medlemmer understreker
at bemanningssituasjonen må utbedres før et eventuelt kontinuerlig
opptak innføres. Disse
medlemmer viser til høringsinnspillet fra Utdanningsforbundet,
som understreker at Kunnskapsdepartementet har beregnet at en slik
ordning vil koste 6,6 mrd. kroner, og at den vil kreve 25 000 nye
barnehageplasser. I likhet med Utdanningsforbundet mener disse medlemmer det
er feil bruk av ressurser å prioritere en kapasitetsøkning i sektoren
før man får på plass grunnleggende strukturkvalitet. I dag er det
mange steder utfordringer med nok bemanning, kompetanse og lederressurser,
og disse medlemmer understreker
at bemanningssituasjonen må løses først.
Disse medlemmer viser til at
det ved skolestart frigjøres nærmere 60 000 barnehageplasser hvert
år. Samtidig ligger antallet null- og ettåringer i barnehagen rett
under 45 000. Et rullerende opptak vil bety at om lag 4 000 barn
skal tilbys barnehagestart hver måned. Disse medlemmer vil understreke
at forslaget vil innebære at barnehagene enten må oppbemannes og
det må tilsettes flere barnehagelærere, eller at flere barnehageplasser
vil stå tomme gjennom det meste av året. I en sektor som allerede
oppleves å være alvorlig underbemannet, mener disse medlemmer derfor at bemanningssituasjonen
må utbedres før et eventuelt kontinuerlig opptak innføres.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til representantforslag
fra representanter fra Sosialistisk Venstreparti om tiltak for økt bemanning
i skoler og barnehager, jf. Dokument 8:230 S (2021–2022), hvor det
fremmes en rekke forslag for å styrke bemanningen i barnehagene.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at forslag 1 i representantforslaget
er formulert slik at retten til barnehageplass inntreffer når barnet
er ett år, eller når foreldrepermisjonen utløper, «dersom denne
tas ut i lengre tid». Dette
medlem mener at retten til barnehageplass bør inntreffe fra
det tidspunktet foreldrepermisjonen utløper, uavhengig av om dette
er før barnet fyller ett år eller ikke.
Dette medlem mener at folk
må ha frihet til å velge å få barn når det passer dem, ikke når
det passer staten. Vanlige familier har ikke råd til å gå to tredeler
av året uten inntekt. Garantert barnehageplass rett etter endt foreldrepermisjon,
uansett barnets alder, vil føre til at langt færre familier – og
kvinner – tvinges ut i ulønnet permisjon. Dagens ordning er dårlig
for barna, og den er dårlig for likestillingen. Forslaget om barnehageplassgaranti
etter endt foreldrepermisjon innebærer at systemet tilpasses familiens
behov og ikke motsatt. En slik garanti kan løse et hverdagsproblem
for mange familier.
Dette medlem mener at innføring
av barnehagegaranti fra foreldrepermisjonen er ferdig, fjerner et
av de siste hindrene som gjør at noen barn holdes utenfor barnehage
selv om foreldrene ønsker å benytte tilbudet. Dette vil også legge
til rette for at alle familier kan ha begge foreldre i arbeid.