2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til Prop. 60 LS (2021–2022). Det har ikke kommet skriftlige
høringsinnspill til komiteen.
Komiteen viser til at proposisjonen
foreslår endringer i genteknologiloven (offentlighet) og vedtak om
samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) 2019/1381 av 20. juni 2019 om åpenhet
og bærekraft i EUs risikovurdering i næringsmiddelkjeden (åpenhetsforordningen).
Proposisjonen er utarbeidet i samråd med Klima- og miljødepartementet,
som har forvaltningsansvaret for genteknologiloven. Komiteen viser til
at denne innstillingen omhandler samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av åpenhetsforordningen,
og at forslag til endringer i genteknologiloven blir behandlet i
en egen innstilling fra Stortingets energi- og miljøkomité.
Komiteen merker seg at gjennomføringen
av EØS-komiteens beslutning i norsk rett vil medføre endringer i
forskrift 22. desember 2008 nr. 1620 om allmenne prinsipper og krav
i næringsmiddelregelverket (matlovsforskriften) som vil ha budsjettmessige
konsekvenser, ettersom Norges overføringer til EFSA (European Food
Safety Authority) vil øke. Gjennomføringen vil også medføre endring
i lov 2. april 1993 nr. 38 om framstilling og bruk av genmodifiserte
organismer m.m. (genteknologiloven). Stortingets samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd. Komiteen merker seg at EØS-komitéens beslutning
fastslår at EØS/EFTA-statene og ESA skal delta fullt ut i EFSAs
nye styre («Management Board»), og skal der ha de samme rettigheter
og plikter som EUs medlemsstater, unntatt stemmerett.
Komiteen viser til at åpenhetsforordningen
etablerer et felles IT-system for søknader som sendes inn til vurdering
til EFSA. Etter åpenhetsforordningen skal alle data som industrien
fremlegger som ledd i en søknadsprosess, i utgangspunktet automatisk
offentliggjøres, såfremt det ikke foreligger særlig grunn til noe
annet, jf. artikkel 1 (7) og (8) i åpenhetsforordningen.
Komiteen viser til at hovedformålet
med åpenhetsforordningen er å sikre økt åpenhet og bærekraft i risikoanalysen,
oppnå bedre kvalitet og styrke påliteligheten av EFSAs risikovurderinger,
forbedre risikokommunikasjonen og bedre styringen av EFSA. Dette
vil komme forbrukerne til gode.
Komiteen gir på dette grunnlaget
sin tilslutning til at åpenhetsforordningen innlemmes i EØS-avtalen.