Innstilling fra Stortingets presidentskap om representantforslag om uavhengig behandling av søknader om innsyn i dokumenter fra Stortingets administrasjon og presidentskap

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

Stortingsrepresentantene Seher Aydar og Bjørnar Moxnes fremmet 3. februar 2022 følgende forslag i Dokument 8:90 S (2021–2022):

«Stortinget ber Stortingets presidentskap nedsette et uavhengig utvalg som skal utrede og komme med forslag til opprettelse av en uavhengig klageinstans i saker om innsyn i dokumenter fra Stortingets administrasjon og presidentskap.»

Det vises til dokumentet for en nærmere redegjørelse for forslaget.

Presidentskapets merknader

Presidentskapet viser til Dokument 8:90 S (2021–2022) og bemerker at gjeldende regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter (SDO) ble vedtatt av Stortinget i 2009. Det fremgår i SDO § 1 at offentleglova gjelder tilsvarende for Stortingets dokumenter. Behandling av innsynsbegjæringer i Stortingets administrasjon følger derfor langt på vei offentleglovas regler, med visse unntak og presiseringer fastsatt i SDO. Avslag på innsynsbegjæringer kan etter SDO § 9 påklages til Stortingets direktør når avgjørelsen er truffet av en underordnet ansatt i administrasjonen. Hvis avgjørelsen er truffet av direktøren som første instans, er presidentskapet klageinstans.

Presidentskapet viser til at SDO § 9 viderefører den klageordningen som ble innført da de opprinnelige Regler om dokumentoffentlighet for Stortinget ble vedtatt i 2000. I Innst. S. nr. 234 (1999–2000) pkt. 2.11.4. ble følgende uttalt:

«Avslag på anmodninger om innsyn bør trolig treffes av assisterende direktør/vedkommende avdelingsleder. I så fall bør avslag kunne påklages til Stortingets direktør. Er et avslag truffet av direktøren, bør Presidentskapet bli klageinstans. Det anses ikke aktuelt å legge myndigheten til å avgjøre klager til en instans utenfor Stortinget, heller ikke å opprette et nytt, uavhengig organ for dette formål.»

Presidentskapet viser til at det snart er 13 år siden de nåværende innsynsreglene ble vedtatt. Det kan derfor være behov for en helhetlig gjennomgang av disse. Spørsmål om hvordan saksbehandlingen i innsynssaker skal innrettes, herunder hvilket organ som skal behandle klager over innsynsavgjørelser, henger dessuten nært sammen med de materielle innsynsreglene.

Presidentskapet vil derfor ta initiativ til en helhetlig gjennomgang av Stortingets dokumentoffentlighetsregler. Det kan være nærliggende å nedsette et utredningsutvalg for dette. Presidentskapet finner det imidlertid hensiktsmessig at de pågående utredningsarbeidene og gjennomgangene som Stortinget har tatt initiativ til, sluttføres først. Presidentskapet viser særlig til at det er en sammenheng mellom utformingen av reglene for representantenes økonomiske ordninger, som er en sentral del av representantordningsutvalgets mandat, og behovet for åpenhet og innsyn på dette området. Presidentskapet vil derfor komme tilbake til en gjennomgang av innsynsreglene når disse arbeidene er sluttført.

Presidentskapet mener uansett at klagereglene bør bli en del av en slik helhetlig gjennomgang av innsynsreglene. Det er derfor ikke hensiktsmessig at det på nåværende tidspunkt foretas en separat utredning av behovet for opprettelse av en uavhengig klageinstans. Presidentskapet vil derfor foreslå at representantforslaget ikke vedtas.

Presidentskapets tilråding

Presidentskapet viser til ovenstående og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

Dokument 8:90 S (2021–2022) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar og Bjørnar Moxnes om uavhengig behandling av søknader om innsyn i dokumenter fra Stortingets administrasjon og presidentskap – vedtas ikke.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 31. mars 2022

Masud Gharahkhani

Svein Harberg

Nils T. Bjørke

Morten Wold

Kari Henriksen

Ingrid Fiskaa