Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til Dokument
8:90 S (2021–2022) og bemerker at gjeldende regler om rett til innsyn
i Stortingets dokumenter (SDO) ble vedtatt av Stortinget i 2009.
Det fremgår i SDO § 1 at offentleglova gjelder tilsvarende for Stortingets
dokumenter. Behandling av innsynsbegjæringer i Stortingets administrasjon følger
derfor langt på vei offentleglovas regler, med visse unntak og presiseringer
fastsatt i SDO. Avslag på innsynsbegjæringer kan etter SDO § 9 påklages
til Stortingets direktør når avgjørelsen er truffet av en underordnet
ansatt i administrasjonen. Hvis avgjørelsen er truffet av direktøren
som første instans, er presidentskapet klageinstans.
Presidentskapet viser til at
SDO § 9 viderefører den klageordningen som ble innført da de opprinnelige Regler
om dokumentoffentlighet for Stortinget ble vedtatt i 2000. I Innst.
S. nr. 234 (1999–2000) pkt. 2.11.4. ble følgende uttalt:
«Avslag på anmodninger
om innsyn bør trolig treffes av assisterende direktør/vedkommende
avdelingsleder. I så fall bør avslag kunne påklages til Stortingets direktør.
Er et avslag truffet av direktøren, bør Presidentskapet bli klageinstans.
Det anses ikke aktuelt å legge myndigheten til å avgjøre klager
til en instans utenfor Stortinget, heller ikke å opprette et nytt,
uavhengig organ for dette formål.»
Presidentskapet viser til at
det snart er 13 år siden de nåværende innsynsreglene ble vedtatt.
Det kan derfor være behov for en helhetlig gjennomgang av disse.
Spørsmål om hvordan saksbehandlingen i innsynssaker skal innrettes,
herunder hvilket organ som skal behandle klager over innsynsavgjørelser,
henger dessuten nært sammen med de materielle innsynsreglene.
Presidentskapet vil derfor
ta initiativ til en helhetlig gjennomgang av Stortingets dokumentoffentlighetsregler.
Det kan være nærliggende å nedsette et utredningsutvalg for dette. Presidentskapet finner det
imidlertid hensiktsmessig at de pågående utredningsarbeidene og
gjennomgangene som Stortinget har tatt initiativ til, sluttføres
først. Presidentskapet viser
særlig til at det er en sammenheng mellom utformingen av reglene
for representantenes økonomiske ordninger, som er en sentral del
av representantordningsutvalgets mandat, og behovet for åpenhet
og innsyn på dette området. Presidentskapet vil derfor komme
tilbake til en gjennomgang av innsynsreglene når disse arbeidene
er sluttført.
Presidentskapet mener uansett
at klagereglene bør bli en del av en slik helhetlig gjennomgang
av innsynsreglene. Det er derfor ikke hensiktsmessig at det på nåværende
tidspunkt foretas en separat utredning av behovet for opprettelse
av en uavhengig klageinstans. Presidentskapet vil derfor
foreslå at representantforslaget ikke vedtas.