Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Lars Rem, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til at det i representantforslaget fremmes forslag om å be regjeringen
framlegge for Stortinget den interdepartementale utredningen «Eksport
av velferdsytelser» fra 2014 med vedlegg.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener at dette vil «sikre at Nav-skandalens ofre får nødvendig informasjon
til å vurdere krav om oppreisningserstatning og full informasjon
om hvordan Nav-skandalen kunne skje…».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser
til Innst. 278 S (2020–2021), der det fremgår at komiteen under
den da pågående kontrollsaken sendte brev til arbeids- og sosialministeren
17. november 2020 med bakgrunn i spørsmål fra komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
hvor statsråden ble bedt om å oversende rapporten «Eksport av velferdsytelser»
fra den interdepartementale arbeidsgruppen i 2014. Flertallet merket seg da at
statsråden avslo forespørselen med den begrunnelse at rapporten
var et internt dokument, og at praksis var at slike dokumenter ikke
oversendes. Departementet hadde også tidligere i kontroll- og konstitusjonskomiteens
behandling av saken avslått å oversende to andre dokumenter i forbindelse
med komiteens sak om redegjørelsen fra arbeids- og sosialministeren
om praktisering av EUs trygdeforordning 883/2004 artikkel 21. Flertallet er
uenig i daværende statsråds, beskrivelse av hva som var praksis,
i sitt svar til komiteen av 23. november 2020, og advarer mot det
som kunne fremstå som ny praksis som snevrer inn hvilke dokumenter
som kan oversendes Stortinget.
Flertallet viser videre til
sin påpekning i Innst. 278 S (2020–2021) om at statsråd Henrik Asheim
i høringen pekte på at granskingsutvalget hadde tilgang på den nevnte
rapporten. Flertallet understreker
nå som da at regjeringsnedsatte utvalgs tilgang på dokumenter ikke
kan være med på å begrunne at Stortinget ikke bør eller trenger
å få tilgang til dokumentene. Stortingets kontrollfunksjon ivaretas
ikke av regjeringsnedsatte utvalg. Flertallet understreker den
prinsipielle betydningen dette har for Stortingets kontrollfunksjon.
Flertallet viser til Innst.
143 S (2021–2022) Rapport fra utvalget til å utrede Stortingets
kontrollfunksjon, der Stortingets innsynsrett ved behandling av
kontrollsaker drøftes nærmere:
«Grunnlova § 75 f
gjev Stortinget høve til å fatte vedtak om innsyn i forvaltninga
sine dokument.
(…)
Komiteen peiker på
at rekkevidda til Stortingets innsynsrett etter Grunnlova § 75 f
gjeld alle offentlege dokument. Stortinget kan gjennom vedtak i
plenum påleggje regjeringa ei konstitusjonell plikt til å utlevere eitkvart
dokument som er i regjeringa, eller som den underliggjande forvaltninga
har. Det gjeld òg forvaltninga sine dokument som er «interne» etter
offentleglova, og regjeringsinterne dokument, som regjeringsnotat
og embetsverkets faglege vurderingar.»
Flertallet peker på at en rapport
fra en interdepartemental arbeidsgruppe er faglige vurderinger fra embetsverket,
som ikke omfattes av de særlige hensyn komiteen i Innst. 143 S (2021–2022)
legger til grunn for Stortingets innsyn i dokumenter som inneholder
drøftinger som er en del av regjeringskollegiets interne forberedelser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til at forslagsstillerne i Dokument 8:32 S (2021–2022) begrunner
forslaget sitt med blant annet følgende:
«Stortinget skal
ikke selv behandle ofrenes krav, men Stortinget kan sørge for at
ofrene får den dokumentasjonen de trenger for å vurdere om de har
krav det er verdt å forfølge rettslig. Et første skritt er at rapporten overleveres
til Stortinget, slik at Stortinget selv kan vurdere om det er behov
for å fatte ytterligere vedtak i salen for å sikre at ofrene får
nødvendig dokumentasjon.»
Dette flertallet mener det
er en prinsipielt viktig forskjell på at Stortinget ber om innsyn
til bruk for sin kontrollvirksomhet og at Stortinget ber om innsyn for
å bidra til offentliggjøring av dokumenter til bruk i en pågående
rettsprosess, slik forslagsstillerne tar til orde for her. Stortingets
innsynsrett i kontrollsaker skal ikke benyttes til å be regjeringen
fremlegge dokumentasjon som er relevant i pågående rettssaker.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser ingen grunner til
at forslaget ikke skulle bli tatt til følge dersom det ble fremmet
i forbindelse med en kontrollsak i Stortinget og var forankret i
Stortingets kontrollfunksjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
understreker at Stortingets innsynsrett ved behandling av kontrollsaker
kommer til anvendelse når Stortinget har en kontrollsak til behandling.
Stortinget har for øyeblikket ingen kontrollsak til behandling som
gir grunnlag for å be om innsyn i rapporten «Eksport av velferdsytelser»
i 2014.
På denne bakgrunn
foreslår flertallet at
forslaget avvises.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil understreke at dokumentet forslagsstillerne
refererer til, er et internt dokument fra Solberg-regjeringen, og
som sådan forvaltes dokumentet av tidligere statsminister Erna Solberg,
ikke regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt registrerer
at statsråden omtaler rapporten som et «internt dokument for den
førre regjeringa» og at hun viser til at tidligere statsminister
Erna Solberg forvalter den avgåtte regjeringens dokumenter. Disse medlemmer mener
ikke det oppklarer sakens forhold. For at tidligere statsminister
Solberg skal ha myndighet over rapporten, må den være deponert i
Riksarkivet, noe bare en viss type dokumenter fra Statsministerens
kontor blir.
I NOU 2020: 9 Blindsonen
omtales rapporten «Eksport av velferdsytelser» som en interdepartemental
utredning utarbeidet av embetsverket i departementene. Rapporten
framstår også som komplett og ikke som et utkast eller et notat
fra daværende statsråd.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til skriftlig
spørsmål, jf. Dokument 15:1366 (2021–2022), hvor statsråden bes redegjøre
for om rapporten er deponert i Riksarkivet eller om den finnes fysisk
eller digitalt i statsrådens departement. Daværende statsråd Hadia
Tajik svarte 3. mars 2022 følgende:
«Eg er ikkje kjent
med om rapporten, som er nemnd i spørsmålet, er deponert i Riksarkivet.
Det endrar ikkje vurderinga av rapporten som eit internt dokument
for den førre regjeringa, at det finnast elektroniske eller fysiske
kopiar i departementet. Eg viser her også til mitt svar til kontroll-
og konstitusjonskomiteen 7. februar 2022 om Dokument 8:32 S (2021–2022).»
Disse medlemmervil påpeke at
statsråden ikke kan redegjøre for om rapporten er deponert i Riksarkivet
med tidligere statsminister Erna Solbergs samtykke. Disse medlemmer må
da gå ut fra at den fortsatt ligger i statsrådens departement. Disse medlemmer vil
benytte anledningen til å sitere fra Retningslinjer for embetsverket,
fastsatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2019:
«En side ved lojalitetsplikten
overfor statsråden er at embetsverket skal bistå statsråden i å
oppfylle sine forpliktelser overfor Stortinget.»
Disse medlemmer understreker
at et eventuelt stortingsvedtak om å få rapporten fremlagt vil utgjøre en
slik forpliktelse, og at embetsverket da plikter å overlevere den
til sittende statsråd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil framheve at daværende arbeids- og
inkluderingsminister Hadia Tajik i sitt svarbrev til komiteen, datert
7. februar 2022, påpeker at
«Eg har merka meg
at utvalsleiar Finn Arnesen sine utsegn om at alt ein treng å vite
om innhaldet i dokumentet allereie er nemnt i NOU-en.»
I samme brev skriver
den daværende statsråden at
«Han uttalte også
i høyringa i Kontroll- og konstitusjonskomiteen 27. november 2020,
at den interne rapporten var retta mot tilhøve kor trygdemottakarane
er busett i utlandet, og ikkje har tilhøva som gjeld i saka om feilpraktiseringa.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke at det ikke
er opp til statsråden å vurdere hva Stortinget trenger å vite for
å ivareta sin kontrollfunksjon. De fleste sakene Nav har gjennomgått
som endte med urettmessig straffeforfølgelse, gjaldt nettopp ytelsesmottakere
som Nav regnet som bosatt i utlandet. For disse mottakerne vil det
være avgjørende å få klarhet i hva departementet visste, og på hvilket
tidspunkt.
Disse medlemmer noterer seg
også at rapporten synes å omtale EØS-regler som ikke skiller mellom midlertidig
opphold og bosted i utlandet. Det gjelder i første rekke forordning
883/2004 artikkel 21. NOU 2020:9 Blindsonen, som statsråden refererer
til og som Finn Arnesen ledet, deler denne vurderingen av reglene:
«Det følger av dette
at begrepsparet ‘bosted’ og ‘opphold’ i disse bestemmelsene samlet
omfatter alle former for tilstedeværelse i et annet land. Begrepet
‘opphold’ må dermed omfatte også den helt kortvarige tilstedeværelse.»
Disse medlemmer understreker
at rapportens funn derfor er relevante uavhengig av den innledende bestemmelsen
for arbeidsgruppens mandat. Stortinget kan ikke fastslå om rapporten
er relevant eller ikke for Navs feilpraktisering uten å ha lest
den.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til en enstemmig merknad fra kontroll- og
konstitusjonskomiteen i Innst. 143 S (2021–2022) om terskelen for
å be om innsyn i interne regjeringsdokumenter:
«Komiteen meiner
Stortinget bør vere varsame med å be om innsyn i dokument som inneheld
drøftingar som er ein del av regjeringskollegiet sine interne førebuingar.
Komiteen vil presisere at kompetansen til å be om innsyn i slike
dokument berre bør nyttast ved heilt ekstraordinære høve, …»
Ettersom lederen
av Nav-granskingen har konkludert med at utredningen i «Eksport
av velferdsytelser» ikke omhandler saker om feilpraktisering, samt
at utredningens vesentlige innhold er beskrevet i NOU 2020:9 «Blindsonen
– Gransking av feilpraktiseringen av folketrygdlovens oppholdskrav
ved reiser i EØS-området», mener disse medlemmer at terskelen
for innsyn ikke er møtt.
På denne bakgrunn
foreslår disse
medlemmer at forslaget avvises.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at den enstemmige merknaden fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
i Innst. 143 S (2021–2022) er en lengre setning, som saksordfører
har klippet av i midten:
«…der
det allereie er avdekt sterkt kritikkverdige eller ulovlege tilhøve,
og der innsyn i regjeringa sine drøftingar er den einaste måten
å klarleggje dei reelle ansvarstilhøva på.»
Disse medlemmer påpeker at
Nav-skandalen er et ekstraordinært tilfelle, hvor det allerede er
avdekket sterkt kritikkverdige forhold. Nav innrømmer å ha praktisert
lovverket galt og å ha urettmessig straffeforfulgt et stort antall
personer, i tillegg til å ha fratatt, innkrevd og nektet dem ytelser
de hadde krav på.
Disse medlemmer viser videre
til at innsyn i rapporten «Eksport av velferdsytelser» fra 2014
med vedlegg er den eneste måten å klarlegge de reelle ansvarsforholdene
på i denne saken. Det er viktig for å sikre at Nav-skandalens ofre
får nødvendig informasjon. Skadeserstatningsloven § 3-5 forutsetter
grov uaktsomhet på ledernivå for at den fornærmede skal ha krav
på oppreisning, altså erstatning for skader av ikke-økonomisk art.
De som så langt har søkt om oppreisning, har fått avslag i og med
at retten ikke kan fastslå grov uaktsomhet fra statens side. Denne
rapporten kan potensielt avklare om Nav handlet mot departementets
bedre vitende. Disse
medlemmer mener derfor at terskelen for innsyn er møtt.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremlegge for Stortinget den interdepartementale
utredningen ‘Eksport av velferdsytelser’ fra 2014 med vedlegg.»