Sammendrag
Norske banker og
kredittforetak finansierer sin utlånsvirksomhet i hovedsak ved å
motta innskudd og utstede obligasjonslån og lignende i verdipapirmarkedene.
Obligasjonslånene er for det meste obligasjoner med fortrinnsrett
(OMF). OMF er sikre plasseringer for investorer, og derfor billig
finansiering, som igjen kan gi lavere utlånsrenter til bankkundene.
Grunnen til at OMF er sikre for investorer, er at investorene har fortrinnsrett
til pantesikrede boliglån og andre eiendeler i tilfelle OMF-utstederen
ikke skulle kunne gjøre opp for seg. OMF-investorene har da rett
til dekning av sine krav før alle andre.
Etter at dagens norske
OMF-regelverk ble innført i 2007, har OMF blitt en viktig finansieringskilde
for det norske banksystemet. Norske OMF er attraktive plasseringer
for norske og internasjonale investorer. Mens Norge og en del andre
land i flere år har hatt velfungerende markeder for OMF, varierer
OMF-markedene betraktelig ellers i Europa, både i utbredelse og
regulering. I 2019 ble det derfor vedtatt et direktiv som skal sikre
at alle EU-land har et regelverk for OMF-utstedelse som oppfyller
en rekke minstekrav, samt en endringsforordning som justerer bankenes
kapitalkrav for investeringer i OMF. Direktiv (EU) 2019/2162 (OMF-direktivet)
er et minimumsdirektiv som gir nasjonale myndigheter stor fleksibilitet,
så lenge de nasjonale reglene er minst like strenge som i direktivet.
OMF-direktivet og endringsforordningen (forordning (EU) 2019/2160)
er EØS-relevant, men foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Utkastet til EØS-komitébeslutning
om endring av EØS-avtalens vedlegg IX (finansielle tjenester) gjelder innlemmelse
av direktiv (EU) 2019/2162 (OMF-direktivet) og forordning (EU) 2019/2160
om endringer i forordning (EU) nr. 575/2013 (kapitalkravsforordningen, CRR).
Rettsaktene er nærmere omtalt i avsnitt 2.4. Økonomiske og administrative
konsekvenser ved gjennomføring av rettsaktene er omtalt i kapittel
9.
Gjennomføring av
en EØS-komitébeslutning om innlemmelse av OMF-direktivet krever
lovendringer. Det er dermed nødvendig med Stortingets samtykke til godkjennelse
av EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
CRR er gjennomført
i CRR/CRD IV-forskriften § 2. Departementet kan dermed gjennomføre
forordning (EU) 2019/2160, som endrer reglene om OMF i CRR artikkel
129, ved endringsforskrift til CRR/CRD IV-forskriften. Som følge
av at CRR er gjennomført i norsk rett i forskrift, forutsetter ikke
selve inkorporasjonen i norsk rett av forordning (EU) 2019/2160
lovendringer. Forordning (EU) 2019/2160 gjelder relativt avgrensede
og tekniske endringer til én bestemmelse i CRR, og departementet
anser ikke at forordningen i seg selv gjelder en sak av stor viktighet
som krever Stortingets samtykke etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Forordningen er imidlertid nært knyttet til OMF-direktivet og inngår
i samme utkast til EØS-komitébeslutning. Departementet ber derfor
også om Stortingets samtykke til godkjennelse av de delene av EØS-komitébeslutningen
som omhandler forordningen.
En forskriftsendring
som inkorporerer forordning (EU) 2019/2160 i norsk rett, kan ikke
tre i kraft før det er fattet beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
av forordningen i EØS-avtalen og slik EØS-komitébeslutning har trådt
i kraft. Tidspunktet for ikrafttredelse av EØS-komiteens beslutning
avhenger av om en eller flere EØS/EFTA-stater tar konstitusjonelt
forbehold, og i tilfelle når slike forbehold blir løftet.
For at det foreslåtte
OMF-regelverket skal fungere etter hensikten, er det særlig viktig
at den nevnte forordningen raskt innlemmes i EØS-avtalen. Så lenge
en EØS-komitébeslutning om innlemmelse av forordning (EU) 2019/2160
i EØS-avtalen ikke er satt i kraft, får ikke norske banker og kredittforetak
lavere kapitalkrav når de investerer i OMF premium utstedt av foretak
i EU. Gjennomføringen av det nye OMF-regelverket for norske utstedere
vil også vanskeliggjøres, siden norske forskriftsregler om OMF premium
ikke kan vise til CRR artikkel 129, som endret av forordning (EU)
2019/2160.
Som omtalt i kapittel
2, har Norge i flere år hatt et velfungerende marked for OMF. Slike
obligasjoner er i dag en viktig finansieringskilde for det norske
banksystemet. Norske kredittforetak utsteder OMF både i det norske
og det internasjonale markedet. Av hensyn til markedenes tillit
til at norske foretaks utstedelse av OMF fullt ut er i tråd med
det samme rammeverket som gjelder for utstedelser av OMF i EU, er
det hensiktsmessig at direktivet og forordningen er innlemmet og
satt i kraft i EØS-avtalen før ikrafttredelsesdatoen i EU, som er 8. juli
2022. For å ivareta Norges interesser i saken, som er raskest mulig
innlemmelse og gjennomføring av disse rettsaktene i norsk rett,
bør Norge unngå et langvarig konstitusjonelt forbehold eller å utsette
innlemmelsen av rettsaktene i EØS-avtalen.
Det er ikke truffet
beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av direktiv (EU) 2019/2162
og forordning (EU) 2019/2160 på tidspunktet for fremleggelse av
denne proposisjonen. Departementet er kjent med at en slik beslutning
kan bli fattet etter ventet tidspunkt for behandling av denne proposisjonen
i Stortinget, eller i tidsrommet mellom fremleggelse av proposisjonen
og behandlingen av den i Stortinget.
Det bes på denne
bakgrunn om Stortingets samtykke til innlemmelse av direktivet og
forordningen i EØS-avtalen. Det forventes ikke vesentlige endringer
i den endelige beslutningen i EØS-komiteen. Dersom den endelige
beslutningen likevel skulle avvike vesentlig fra utkastet som er
vedlagt proposisjonen her, vil saken bli forelagt Stortinget på
nytt.
Utkast til en EØS-komitébeslutning
om innlemmelse av direktiv (EU) 2019/2162 (OMF-direktivet) og forordning
(EU) 2019/2160 følger som trykte vedlegg til proposisjonen i uoffisiell
norsk oversettelse. Uoffisielle norske oversettelser av direktivet
og forordningen følger også som trykte vedlegg.
Utkastet til EØS-komiteens
beslutning om innlemmelse av forordning (EU) 2019/2160 og direktiv
(EU) 2019/2162 i EØS-avtalen inneholder en fortale og fire artikler.
Artikkel 1 fastsetter
at endringer som følger av forordning (EU) 2019/2160 og direktiv
(EU) 2019/2162, skal gjelde for forordning (EU) 575/2013, direktiv
2014/59/EU, direktiv 2009/65/EF og forordning (EU) 2019/1156, som
er en del av EØS-avtalen vedlegg IX. Artikkelen fastsetter i punkt
4 en teknisk EØS-tilpasning til direktiv 2019/2162 (OMF-direktivet).
Artikkel 2 fastslår
at den islandske og den norske språkversjonen av forordningene gis
gyldighet og kunngjøres i EØS-tillegget til Den europeiske unions
tidende.
Artikkel 3 regulerer
når beslutningen trer i kraft. Ikrafttredelsestidspunktet er ikke
fastsatt på tidspunktet for fremleggelse av denne proposisjonen.
Artikkel 4 fastslår
at beslutningen skal kunngjøres i EØS-avdelingen og i EØS-tillegget
til Den europeiske unions tidende.
Utkastet til EØS-komiteens
beslutning følger vedlagt. Utkastet er utarbeidet av EFTA-sekretariatet
og ligger til behandling hos de respektive EØS/EFTA-statene.
Direktivet og forordningen
er EØS-relevante, og departementet anbefaler at Stortinget samtykker
til innlemmelse av direktivet og forordningen med tilpasningstekst
i EØS-avtalen.