1.6 Økonomiske og administrative konsekvenser
Innledningsvis peker
departementet på enkelte vurderinger av økonomiske og administrative
konsekvenser som vil bli foretatt på senere stadier. Se proposisjonen
for omtale.
Gjennom det eksisterende
Eurodac-systemet er det allerede i dag et teknisk system for at
norske myndigheter sender anmodninger om sammenligning av fingeravtrykksopplysninger
med opplysninger i Eurodac. Dette betjenes av Kripos. I utgangspunktet
er det derfor kun behov for mindre tekniske endringer for å gjøre
det mulig å sammenligne fingeravtrykk som skriver seg fra politiets
arbeid med å forebygge eller etterforske alvorlige straffbare handlinger
og terrorisme, med fingeravtrykksopplysninger i Eurodac sentralt.
Den praktiske gjennomføringen
av forordningen i norsk rett er imidlertid også avhengig av at det
utvikles tekniske løsninger som gir rettshåndhevende myndigheter
mulighet til å foreta søk i Prüm. Arbeidet med en slik teknisk løsning
er i sluttfasen og forventes å være operativ i løpet av 2021. Det
påløper ikke nye utgifter for tekniske løsninger for politiets søk
i Prüm-systemet som følge av gjennomføringen av Eurodac II-forordningen. Det
er imidlertid nødvendig med et eget nasjonalt grensesnitt for at
rettshåndhevende myndigheter skal få tilgang til data fra Eurodac-registeret
og andre grensekontrollrelaterte EU-system. Et slikt system er under
utvikling i Politidirektoratet som en del av prosjektet for å implementere
Entry Exit System, og påkobling av Eurodac er ivaretatt i dette
prosjektet.
Kravene i forordningen
innebærer en stegvis prosess før det kan foretas søk i Eurodac;
det må først foretas søk i nasjonale registre, deretter VIS og Prüm.
Videre vil treff i registrene føre til behov for å henvende seg
til opprinnelseslandet for oppfølging for komplementerende informasjon.
Det er forventet
at nytt regelverk vil bidra til at andre EU-stater øker etterspørselen
etter norsk informasjon, som følge av treff i norske opplysninger
som er registrert i Eurodac. Tilsvarende vil norsk politi kunne
etterspørre mer informasjon fra andre EU-stater som følge av treff.
Slik informasjonsutveksling vil kunne bidra til mer effektiv etterforskning
og økt oppklaring av alvorlige straffesaker, både i Norge og i samarbeidende stater.
Tiltaket forventes dermed å medføre noe økt sakstilfang til straffesakskjeden.
Kripos viser i sin høringsuttalelse til tall fra EU-Lisas årsrapport.
Statistikken tilsier at søk i Eurodac for rettshåndhevelsesformål
til nå har vært relativt lavt for de land som fullt ut har implementert
forordningens regler på området.
UDI er behandlingsansvarlig
for Eurodac nasjonalt, mens Kripos er databehandler. Med forslaget
til forskriftsendring vil Kripos være behandlingsansvarlig for behandling
av opplysninger til rettshåndhevelsesformål. Det må følgelig påregnes
ekstra utgifter for Kripos til opplæring, informasjon til de registrerte,
kontrollsystemer, loggføring, merking av opplysninger, sletterutiner,
rapporteringer, revisjon og statistikkføring samt tekniske endringer.
Også Datatilsynet
får en ekstra oppgave som følge av deres rolle som tilsynsmyndighet.
Datatilsynet skal bl.a. foreta overvåking og revisjon i henhold
til Eurodac II-forordningen artikkel 32 nr. 2 og artikkel 33.
Forslag fra regjeringen
som krever budsjettendringer, vil bli fremmet for Stortinget i de
årlige budsjettfremleggene.