1.2 Departementets vurdering og forslag
Det er bred enighet
om at fast ansettelse skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv.
Innleie er en tilknytningsform
som fortrenger og utfordrer den faste ansettelsen på flere måter.
Innleie kan i dag benyttes når visse vilkår er oppfylt. Selv når
de innleide er fast ansatt i bemanningsforetaket, fungerer dette
mest som et mellomledd, da selve arbeidet utføres hos en annen virksomhet.
Det oppstår da et trepartsforhold mellom bemanningsforetaket som
formell arbeidsgiver, den enkelte arbeidstaker og innleievirksomheten,
som ikke nødvendigvis samsvarer godt med sentrale reguleringer av
norsk arbeidsliv gjennom lovgivning og tariffavtaler.
Innleie kan ha noen
negative konsekvenser for arbeidsforhold, blant annet på grunn av
kortvarige kontrakter og usikkerhet om fremtidige muligheter for
arbeid. Arbeidstilsynets gjennomgang av tilsynssaker som gjelder
arbeidsskader og ulykker, viser at innleide arbeidstakere har en
høyere risiko for å bli utsatt for ulykker. De innleide arbeidstakerne
er sjeldnere organisert og svakere involvert i medvirknings- og
samarbeidsordninger på arbeidsplassene.
Det har blitt foretatt
flere innstramminger i innleiereglene. Med virkning fra 1. januar
2019 ble vilkårene for innleie i arbeidsmiljøloven § 14-12 andre
ledd strammet inn. Samtidig ble det inntatt en definisjon av fast
ansettelse i arbeidsmiljøloven, som gjelder generelt, men som særlig
var rettet mot ansettelseskontraktene i bemanningsbransjen. Fra
1. juli 2020 har også håndhevingen blitt styrket ved at innleie-
og likebehandlingsreglene er underlagt offentlig tilsyn.
Til tross for disse
endringene synes det å forekomme en del brudd på reglene om innleie
fra bemanningsforetak i deler av arbeidslivet. Brudd på innleiereglene er
ikke bare uheldig for den enkelte arbeidstaker, men kan også få
samfunnsmessige konsekvenser og påvirke konkurranseforholdene for
seriøse virksomheter som følger reglene. Kartlegginger viser også
at få slike saker bringes inn for domstolene. Dette kan tale for
at det er behov for forsterkede tiltak for å reagere mot ulovlig innleie.
Reglene om kollektiv
søksmålsrett om ulovlig innleie ble grundig utredet og hørt i 2012–2013.
De samme vurderinger og begrunnelser for reglene den gang gjelder
langt på vei fortsatt. Innleide arbeidstakere vil med en slik ordning
kunne slippe belastningen med å gå til sak selv, og fagforeninger
generelt kan ha en bedre innsikt i innleievirksomhetens innleiepraksis,
også over tid. Organisasjonsgraden blant ansatte i bemanningsforetak
er relativt lav, og det kan derfor ikke forventes at ulovlig innleie
vil bli hindret av uorganiserte arbeidstakere med kortvarige innleieforhold.
De tillitsvalgte i innleievirksomheten vil ikke ha rett til å representere den
innleide, ettersom vedkommende formelt er ansatt i en annen virksomhet.
Dette er sentrale forhold og hensyn som støtter opp om forslaget.
Flere høringsinstanser
har stilt spørsmål ved behovet for en slik regel. De mener at faktagrunnlaget
ikke i tilstrekkelig grad tilsier behov for ytterligere håndhevingsmekanismer
på innleieområdet, og viser til at Arbeidstilsynet fikk kompetanse
til å føre tilsyn med innleiereglene fra 1. juli 2020. Offentlig
tilsyn med innleiereglene og en søksmålsadgang for fagforeninger
på området vil være to ulike mekanismer som samlet må antas å styrke
etterlevelsen av innleiereglene. Forslaget vil være et supplement
til dagens ordning med offentlig tilsyn. Flere høringsinstanser
stiller også spørsmål ved behovet for en slik særskilt regel ved
siden av de alminnelige regler i tvisteloven, som allerede i dag
til en viss grad tillater at fagforeninger kan opptre i eget navn
i saker om ulovlig innleie. En regel som foreslått vil virke oppklarende
og mer forutsigbar sammenlignet med den mer skjønnsmessige søksmålsadgangen
som følger av de alminnelige reglene i tvisteloven.
Flere høringsinstanser
peker også på at en slik søksmålsrett for fagforeninger vil kunne
reise noen prinsipielle spørsmål. Kravet til partstilknytning vil
med forslaget settes til side, og det er problematisk at fagforeningene
vil kunne saksøke virksomheten uten at det er etterspurt av, eller
gitt samtykke fra, den innleide selv. Dette kan også være problematisk
i relasjon til grunnleggende menneskerettigheter om blant annet
negativ organisasjonsfrihet og krav til rettferdig rettergang.
Det vises til at
dette også var forhold som ble problematisert og belyst forrige
gang regelen ble innført, jf. Prop. 83 L (2012–2013) kapittel 3.2.6.1.
Når det gjelder forholdet
til Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), ble det i Prop.
83 L (2012–2013) vurdert at forslaget ikke ville være i strid med
artikkel 11 om organisasjonsfrihet. Det har ikke skjedd en rettsutvikling
som tilsier en annen vurdering nå.
Hva gjelder EMK artikkel
6 om rettferdig rettergang, vises det til at forslaget ikke innebærer
en regel om utvidet rettskraft. Dette ble vurdert i forbindelse
med innføringen i 2013, men ikke tatt med. Domstolens avgjørelse i
fagforeningens fastsettelsessøksmål vil formelt bare være bindende
for partene og vil derfor ikke få rettskraftvirkning for den enkelte
innleide. De innleide vil ikke være avskåret fra å gå til nytt søksmål
med krav om erstatning eller fast ansettelse, og forslaget vil derfor ikke
være i strid med EMK artikkel 6. De innleide vil i eventuelle etterfølgende
søksmål få mulighet til å opplyse saken og føre egne bevis og motbevis.
Bestemmelser som
regulerer innleie, kan også være inntatt i tariffavtaler, og disse
reglene gir også fagforeningene muligheter til å forfølge tvister
om arbeidsleie som også vil kunne omfatte andre arbeidstakere enn egne
medlemmer.
I høringsrunden har
det også kommet innspill knyttet til ulike sider av selve innretningen
på og innholdet i reglene som foreslås, herunder til hvem som bør
ha søksmålsrett, suspensjon av søksmålsfrist, aktualitetskravet
i søksmålsbetingelsene og rettsgebyr. Alle disse spørsmålene er
grundig behandlet i Prop. 83 L (2012–2013), og disse spørsmålene
er ikke vurdert annerledes denne gang. LO mener at proposisjonen
bør klargjøre at de alminnelige reglene om partshjelp kommer til
anvendelse, og at en hovedorganisasjon kan være partshjelper etter
vanlige regler. Det er naturlig at dette løses på samme måte som
om en fagforening hadde tatt ut søksmål etter dagens regler i tvisteloven
§ 1-4.
Det foreslås på denne
bakgrunn at tilsvarende regler som ble vedtatt av Stortinget 4. juni
2013, jf. lovvedtak 78 (2012–2013), gjeninnføres. Prop. 83 L (2012–2013)
og Innst. 348 L (2012–2013) vil være de sentrale forarbeider til
lovendringene som foreslås i denne proposisjonen.
Flere høringsinstanser
mener at det bør vurderes å innføre kollektiv søksmålsrett for fagforeninger
også på andre områder, herunder ved ulovlige midlertidige ansettelser.
Det vil bli vurdert kollektiv søksmålsrett også på andre områder.
Eventuelle forslag vil komme i egen prosess.