2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Rødt, Stine Westrum, og fra Venstre, Sofie
Høgestøl, viser til Riksrevisjonens undersøkelse av årsaker
til lang saksbehandlingstid i klage- og ankesaksbehandlingen i Nav
og Trygderetten, Dokument 3:8 (2020–2021).
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
mål med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken grad Arbeids-
og velferdsetaten og Trygderetten behandler klage- og ankesaker
på en målrettet måte og i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Undersøkelsen omfatter i all hovedsak perioden 2014–2019, men det
er også innhentet data for deler av 2020, for å belyse hvilke konsekvenser
koronapandemien har hatt.
Komiteen viser til at undersøkelsen
slår fast at saksbehandlingstidene i klage- og ankesaker i Nav og Trygderetten
er for lange og har blitt lengre over tid. Komiteenviser til at Riksrevisjonen
mener at dette er alvorlig, da dette fører til en belastning og
påkjenning for brukeren og nærstående som er avhengig av brukerens
inntekter. Komiteen viser
til at undersøkelsen slår fast at i saker som omhandler uføretrygd,
arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser, vil utfallet
ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren. Lang saksbehandlingstid
gir en økt belastning for denne gruppen. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener at dette er alvorlig.
Komiteenviser til at Riksrevisjonen
mener at følgende forhold er kritikkverdige:
-
At Nav og Trygderetten
over tid ikke har styrket den medisinske kompetansen i takt med
innkomne saker.
-
Det er lite oppmerksomhet
på den totale ventetiden for brukeren i klage- og ankesaker.
-
Arbeids- og sosialdepartementet
har ikke sikret at prioriteringer i de ulike instansene i klage-
og ankesakskjeden i tilstrekkelig grad sees under ett, noe som fører
til lenge ventetid for de som venter på behandling av sin ankesak.
-
Det har ikke vært
tilstrekkelig oppmerksomhet i Arbeids- og velferdsdirektoratet på
å utbedre påpekte svakheter i vedtaksinstansenes klagesaksbehandling.
-
Det er i liten grad
etablert mekanismer for å sikre god kvalitet i ankesaksbehandlingen
som foregår i både Nav og Trygderetten.
-
Tilgjengelige virkemidler
for å avklare uenigheter omkring lovforståelse mellom Nav og Trygderetten blir
i liten grad utnyttet.
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens funn og kritikk.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
anbefalinger for å redusere saksbehandlingstiden i klage- og ankesaksbehandlingen
i Nav og Trygderetten er at departementet:
-
følger opp at det
i klage- og ankesakskjeden blir økt oppmerksomhet på brukernes totale
ventetid før de får svar, og herunder vurderer hvilke frister som må
gjelde i klage- og ankesakskjeden.
-
sørger for å redusere
beholdningen av ubehandlede klage- og ankesaker.
-
følger opp at Nav
og Trygderetten framover har tilstrekkelig tilgang på trygdemedisinsk
kompetanse.
-
følger opp at Nav
og Trygderetten framover arbeider med å sikre tilstrekkelig kvalitetsutvikling
i klage- og ankesaksbehandlingen.
-
sikrer helhetlige
og felles prioriteringer i klage- og ankesakskjeden.
-
arbeider videre
med å sikre riktig og enhetlig lovforståelse i Nav og Trygderetten.
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens anbefalinger og viser til at den tidligere
statsråden uttalte at det ikke er gjennomført noen helhetlig gjennomgang
av klage- og ankesystemet siden etableringen av Trygderetten (og
Folketrygden) i 1966. Komiteen imøteser den
varslede helhetlige gjennomgangen av klage- og ankesystemet i Nav
og Trygderetten og at denne følger opp Riksrevisjonens undersøkelse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, mener at trygdeordninger
og sosiale tjenester styrt og finansiert av fellesskapet bidrar
til å redusere økonomiske forskjeller og bedrer levekår for den
enkelte som har behov for disse tjenestene. Flertallet ønsker et samfunn
med et sterkt sikkerhetsnett med velferdstjenester for de som trenger
det permanent eller i faser av livet, da er det viktig at man har
et velfungerende system som ivaretar dem som trenger det.
Flertallet viser til Riksrevisjonens
påpekning av at saker ikke utredes godt i vedtaksinstansene, og
at brukerne ikke i tilstrekkelig grad settes i stand til å forstå
sitt vedtak. Dette er faktorer som bidrar til at unødvendige klager
kommer inn i systemet og gir flere klagesaker til behandling. Derfor
mener flertallet at
styringen av Nav skal bygge på tillit til de ansattes kompetanse,
og at mer myndighet skal delegeres til førstelinjen. Flertallet mener
at førstelinjen må styrkes, og at Nav må gjøres mer tilgjengelig
både fysisk og digitalt, slik at det lokale Nav-kontoret blir et
tilgjengelig kontaktsted for alle arbeids- og velferdsforvaltningens
tjenester og bidrar til at brukeren får tilbud om helhetlig oppfølging
av sine behov uavhengig av eierskapet til ytelser og tjenester.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, støtter at regjeringen avslutter regjeringen Solbergs
avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform, den såkalte ABE-reformen. Dette flertallet støtter
arbeidet med en tillitsreform i offentlig sektor, for å gi de ansatte
tid og tillit til å gi brukerne bedre tjenester. Dette vil bygge
opp under målet om Nav som et sterkt sikkerhetsnett med velferdstjenester
for de som trenger det permanent eller i faser av livet, jf. Innst.
15 S (2021–2022) pkt. 2.2 side 8.