Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg,
fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen, fra Senterpartiet,
Margrethe Haarr og Olav Urbø, fra Fremskrittspartiet, Sigbjørn Framnes,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, Sofie
Høgestøl, viser til Prop. 222 L (2020–2021), som omhandler
endringer i barnevernloven med sikte på å innføre en tverrfaglig
helsekartlegging av barn i forbindelse med offentlige omsorgsovertakelser.
Komiteen merker seg at forslaget
innebærer at kommunen skal vurdere behovet for kartlegging og anmode
om slik kartlegging ved behov. Videre skal Bufetat vurdere om kartlegging
skal tilbys i hver enkelt sak. Helsekartlegging utføres av et tverrfaglig
team bestående av helsepersonell og personell med barnevernfaglig
kompetanse. Komiteen merker
seg at helsekartleggingen ifølge proposisjonen skal vurderes ved
enhver plassering utenfor hjemmet, og at dette tilsvarer en målgruppe
på rundt 2 000 barn årlig.
Komiteen viser til barnekonvensjonens
artikkel 24 nr. 1, som fastslår at alle barn har rett til best mulig oppnåelig
helse, og at staten skal bestrebe seg på å sikre at ingen barn fratas
retten til slike helsetjenester. Komiteen vil understreke viktigheten
av at Norge oppfyller barnekonvensjonens forpliktelser for alle
barn – også for dem under barnevernets omsorg.
Komiteen merker seg at barn
i barnevernet har en klart forhøyet risiko for dårlig fysisk og
mental helse, rusmisbruk og kriminalitet i voksen alder. Komiteen viser
til forskningsresultater fra Regionalt kunnskapssenter for barn
og unge Vest fra 2013, hvor man fant at 51 pst. av barn i fosterhjem
som deltok i undersøkelsen, oppfylte kriteriene for én eller flere
psykiske lidelser. Komiteen viser
dessuten til resultater fra forskningsprosjektet «Psykisk helse
hos barn og unge i barneverninstitusjoner» utført av Regionalt kunnskapssenter
for barn og unge Midt-Norge. Disse resultatene tyder på at 76 pst.
av barn i barnevernsinstitusjon hadde hatt én eller flere psykiske
lidelser de siste tre månedene da studien ble gjennomført. I den
samme perioden hadde bare 38 pst. fått helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten
for disse psykiske lidelsene.
Komiteen ser med stort alvor
på disse tallene og mener de er et tydelig uttrykk for at barn under
barnevernets omsorg har et vesentlig uoppfylt behov for helsetjenester. Komiteen slutter
seg derfor til målet om å innføre helsekartlegging for barn i barnevernet,
og anser at dette kan være et viktig virkemiddel for å sikre at alle
barn i Norge får oppfylt barnekonvensjonens krav om best mulig oppnåelig
helse.
Komiteen fastslår at formålet
med helsekartlegging må være å ivareta barnets beste – ved å bidra
til at barnet får nødvendig og best mulig helsehjelp, og at tjenestetilbudet
i barnevernet blir best mulig tilpasset barnets behov. Komiteen vil
understreke at helsekartleggingen må planlegges og gjennomføres
i tråd med dette formålet. Komiteen understreker at helsekartleggingen
skal være frivillig og samtykkebasert. Komiteen understreker samtidig
at dersom barn eller deres foresatte ikke samtykker til helsekartlegging
ved tidspunktet for omsorgsovertakelse, skal ikke dette være til
hinder for at barnet om ønskelig kan få tilbudet på et senere tidspunkt.
Komiteen merker seg at helsekartlegging
også forventes å gi økonomiske gevinster. Ifølge departementet ventes
bedre informasjon om barnas helse å føre til færre brudd i kommunale
fosterhjem, redusert behov for de mest ressurskrevende tiltakene
i det statlige barnevernet og forebygging av mer alvorlig sykdom som
ellers ville ha krevd kostbar behandling i helsetjenesten senere
i livet. Komiteen merker
seg at disse økonomiske gevinstene ikke er tallfestet.
Komiteen viser til CARE-studien,
utført av forskere ved Universitetet i Oslo, hvor man utviklet og
utprøvde en modell for tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet. Komiteen registrerer
at denne modellen er tenkt som utgangspunkt for et varig kartleggingstilbud. Komiteen viser
til evalueringen av CARE-studien, der det konkluderes med at denne
modellen hadde stor oppslutning blant barna som deltok, omsorgspersonene, kartleggingsteamene
og barnevernstjenesten.
Komiteen viser til høring avholdt
i komiteen 20. desember 2021, der åtte instanser deltok. Komiteen merker
seg at det blant høringsinstansene var stor tilslutning til å innføre
tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
deler i hovedsak mange av høringsinstansenes motforestillinger mot
en lovgivning der verken den kommunale barnevernstjenesten eller
Bufetat skal ha plikt til henholdsvis å anmode om og gjennomføre
helsekartlegging. Dette kan føre til at barn under det offentliges
omsorg ikke får den helsehjelpen de trenger, og at barnevernet ikke
kjenner til sykdom, helseplager andre utfordringer hos barna de har
omsorgen for.
Flertallet mener at det å tilby
helsekartlegging til hele målgruppen vil kreve at det offentlige
framover må bygge opp kapasitet innenfor relevante fagmiljøer.
Flertallet ser behovet for
en snarlig lovregulering av tverrfaglig kartlegging, blant annet
fordi det er tid- og ressurskrevende å dele personopplysninger mellom
tjenestene uten at Bufetat har en klar hjemmel til å tilby helsekartlegging.
Flertallet mener at Bufetat
må gjøres i stand til å oppfylle en bistandsplikt overfor kommunene,
samtidig som det er viktig å utrede hvordan faglig forsvarlighet
og barns beste avgjør tidspunktet for helsekartlegging.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede at det offentlige skal ha en plikt til å
tilby tverrfaglig helsekartlegging når kommunen ber om dette, og
raskt komme tilbake til Stortinget på egnet vis.»
Flertallet påpeker
at det finnes gode argumenter for at den kommunale barnevernstjenesten
allerede nå får en plikt til å rutinemessig anmode om helsekartlegging
for barn i målgruppen. En slik plikt kan spare kommunene for tid
og ressurser knyttet til å vurdere og dokumentere hvilke barn som
skal henvises til helsekartlegging, og imøtekommer kritikken om
at ansatte i tjenesten mangler kompetansen til å vurdere dette.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Ny § 4-3 a skal
lyde:
§ 4-3 a Tverrfaglig
helsekartlegging
Når barneverntjenesten
har besluttet å fremme sak for fylkesnemnda etter §§ 4-12, 4-24
eller 4-26, eller har truffet vedtak om frivillig plassering etter
§ 4-4 sjette ledd, skal den anmode Bufetat om tverrfaglig helsekartlegging
etter § 2-3 tredje ledd bokstav c.
Barneverntjenesten
kan unnlate anmodning etter første ledd dersom helsekartlegging
anses åpenbart unødvendig.
Er det vedtatt omsorgsovertakelse
etter § 4-12 eller besluttet å fremme sak om dette for fylkesnemnda,
skal kartleggingen gjennomføres etter at barnet er flyttet ut av
hjemmet.
En tverrfaglig helsekartlegging
kan bare gjennomføres med samtykke fra barnets foreldre. Barneverntjenesten
kan samtykke til helsekartleggingen dersom det er truffet vedtak
etter § 4-6 annet ledd, § 4-8 eller § 4-12. Har barnet fylt 15 år,
er barnets samtykke tilstrekkelig.»
Flertallet merker
seg at Landsforeningen for barnevernsbarn tar til orde for at helsekartleggingen
bør skje etter at flyttingen har funnet sted – ikke bare for barn
som har flyttet etter omsorgsparagrafene i barnevernloven. Flertallet tar
denne tilbakemeldingen på alvor og merker seg samtidig departementets
påpekning av at det ved frivillige flyttinger eller flyttinger etter atferdsparagrafene
kan være gode grunner til å gjennomføre helsekartleggingen tidligst
mulig.
Flertallet vil fremheve betydningen
av rett kunnskap om barns helse, både for det enkelte barn, familien og
som grunnlag for å vurdere rett tilbud fra barnevernstjenesten.
Flertallet vil understreke
at det er barns beste, og faglige forsvarlighet, som skal avgjøre
tidspunktet for helsekartlegging.
Flertallet mener også at det
er særdeles viktig at barns lovfestede rett til medvirkning legges
til grunn ved helsekartlegging.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at i overkant
av 80 av om lag 100 høringsinstanser sendte inn høringssvar til
departementet som var positive til forslaget om tverrfaglig helsekartlegging.
Disse anser det som et viktig supplement for å kunne sikre barn som
må flytte hjemmefra etter barnevernsvedtak, best mulig oppfølging
i nytt hjem. Samtlige høringsinstanser på komiteens åpne høring
20. desember 2021 støttet også opp om intensjonen i proposisjonen.
Disse medlemmer merker seg
at mange av høringsinstansene, blant annet Barneombudet, er tilfreds med
at departementet foreslår at tverrfaglig helsekartlegging alltid
skal gjennomføres etter at barnet er flyttet ut av hjemmet, dersom
det er besluttet å fremme sak om en omsorgsovertagelse eller fattet
vedtak etter § 4-12.
Disse medlemmer merker seg
at både Barneombudet og Forandringsfabrikken trekker frem at retningslinjer/veiledere
må presisere at dersom kartlegging i saker etter §§ 4-4(6), 4-24
og 4-26 skal skje før barnet er flyttet ut av hjemmet, må dette
være forsvarlig og til barnets beste. Disse medlemmer støtter dette.
Disse medlemmer merker seg
at et flertall av høringsinstansene mener at en tverrfaglig helsekartlegging
bør gjennomføres rutinemessig for alle barn i målgruppen, og at
det kun unntaksvis ikke skal tilbys. Barneombudet skriver i sin
uttalelse:
«Uten en pliktbestemmelse
vil det i stor grad bero på den enkelte saksbehandlers skjønn om
barnet får en helsekartlegging. Det vil da være en stor risiko for
at det legges vekt på ikke-relevante hensyn, som for eksempel tid
og ressurser til å skrive en henvisning og å følge opp helsekartleggingen.
Dette vil medføre en risiko for ulike vurderinger mellom saksbehandlerne.»
Disse medlemmer merker seg
at Norsk Fosterhjemsforening støtter Barneombudets høringsinnspill. Foreningen
viser videre til deres fosterhjemsundersøkelse i 2021, som underbygger
behovet for slik obligatorisk helsekartlegging.
Disse medlemmer viser til at
både barnevernloven, Grunnloven § 104 og barnekonvensjonen stiller rettslige
krav til myndighetene i tilfeller hvor omsorgen overføres fra foreldrene
til det offentlige. For å handle i tråd med disse kravene er det
helt avgjørende at myndighetene vet nok om barnas helseutfordringer
og behov for omsorg og oppfølging. Dette vil det være krevende å
sikre hvis det ikke innføres en plikt til å gjennomføre helsekartlegging.
Disse medlemmer mener Norge
best vil etterleve sine forpliktelser etter Barnekonvensjonens artikkel
20 (retten til alternativ omsorg for barn som ikke kan bo hjemme),
artikkel 24 (retten til den høyest oppnåelige helsestandard og behandling)
og artikkel 39 (retten til rehabilitering etter omsorgssvikt) ved
at alle barn rutinemessig får en helsekartlegging.
Disse medlemmer viser også
til at Norges institusjon for menneskerettigheter i sitt høringssvar
skriver:
«Helsekartlegging
er en inngangsportal til realiseringen av retten til helse for barn
under barnevernets omsorg. Uten at barns helseutfordringer avdekkes,
vil det kunne hindre effektiv realisering av rettigheten, fordi
kunnskap om helseutfordringer er en forutsetning for at de skal
kunne adresseres. Hvis helsekartlegging ikke er obligatorisk, øker
denne risikoen, ettersom det alltid vil være en fare for at det
gjøres feilvurderinger knyttet til behovet for slik kartlegging».
Disse medlemmer viser til
at barnevernstjenesten ikke har kompetanse til å vurdere om barn
trenger en helsekartlegging av fungering, tannhelse og somatisk/psykisk
helse. Det krever solid helsefaglig kompetanse å vurdere barnets
behov for kartlegging. Dette bekreftes av CARE-evalueringen, hvor
kartleggingsteamene fant utfordringer og hjelpebehov hos barn som barnevernet
trodde var velfungerende.
Disse medlemmer vil også fremheve
at Bufdir har anbefalt en plikt for barnevernstjenesten til å be
om helsekartlegging.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet er glad for at det omsider har kommet
et forslag om tverrfaglig helsekartlegging av barn i forbindelse med
offentlige omsorgsovertakelser.
Dette medlem viser til høringsuttalelsene
fra SOS-barnebyer og Barneombudet. Begge uttalelsene er sterkt kritiske
til at lovforslaget kun legger opp til en vurdering av behovet for
helsekartlegging. Begge uttalelsene tar til orde for at det skal
være en plikt til å foreta helsekartlegging, og at det kun bør gis
en snever adgang til å ikke gjennomføre slik kartlegging.
SOS-barnebyer gjennomførte
i 2021 en spørreundersøkelse blant barnevernlederne. Der svarte
87 prosent av barnevernlederne at helsekartlegging bør være obligatorisk
ved plassering.
Dette medlem mener at hvis
det ikke blir en plikt å gjennomføre en slik undersøkelse, vil det
undergrave formålet med loven.
Dette medlem viser også til
at det fremheves at vedtak om unntak fra å gjennomføre helsekartlegging skal
ha klar dokumentasjon, være etterprøvbart og ansees som et enkeltvedtak
slik at det kan påklages. Barneombudet viser til at barn under offentlig
omsorg er en høyrisikogruppe for alvorlige helseplager. Derfor bør helsekartlegging
kun ha en snever unntaksadgang.
Dette medlem viser også til
FNs retningslinjer for alternativ omsorg for barn, punkt 91:
«I alle alternative
omsorgstilbud skal boforholdene oppfylle relevante krav til helse
og sikkerhet.»
Det vil ikke være
mulig å oppfylle disse kravene uten en helsekartlegging.
Dette medlem mener troverdig
og tilgjengelig statistikk vil bidra til å styrke tilliten til barnevernet
generelt og til helsekartlegging spesielt. Derfor bør regjeringen
sikre at det er mulig å hente ut relevant statistikk om helsekartlegging.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
Ǥ 2-3 tredje
ledd ny bokstav c skal lyde:
«Ny § 4-3 a skal
lyde:
Når barneverntjenesten
har besluttet å fremme sak for fylkesnemnda etter §§ 4-12, 4-24
eller 4-26, eller har truffet vedtak om frivillig plassering etter
§ 4-4 sjette ledd, skal den be om en helsekartlegging i regi av
Bufetat. Barneverntjenesten kan unnlate å be om en helsekartlegging
i tilfeller der dette anses åpenbart unødvendig. Slike unntak ansees
som enkeltvedtak og kan påklages.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en evaluering av helsekartleggingsordningen
innen to år etter at den trer i kraft.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at departementet
anslår de økonomiske konsekvensene ved en rutinemessig helsekartlegging
til 164 mill. kroner pr. år. Samtidig er det beskrevet en bevilgning
på 45 mill. kroner i 2022. Med bakgrunn i dette vil det være naturlig
at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en opptrappingsplan,
senest i budsjettet for 2023.
Disse medlemmer merker seg
at Barneombudet i et skriv til komiteen 17. desember 2021 skriver
at staten vil spare store beløp gjennom at barna får en helsekartlegging
ved plassering utenfor hjemmet.
Forholdet til ny barnevernslov
Komiteen viser til at gjeldende
barnevernlov oppheves 1. januar 2023, når ny barnevernslov trer
i kraft, jf. lov 18. juni 2021 nr. 97 om barnevern (barnevernsloven)
§ 18-1 andre ledd.
Endringene i barnevernloven
som foreslås i denne innstillingen, vil dermed også bli opphevet
når den nye barnevernsloven trer i kraft. Komiteen vil at de endringene
som Stortinget vedtar ved sin behandling av denne innstillingen,
skal videreføres fra 1. januar 2023, og fremmer på denne bakgrunn
forslag om følgende endringer i ny barnevernslov:
«I lov 18. juni
2021 nr. 97 om barnevern (barnevernsloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 2-6 skal
lyde:
§ 2-6 Tverrfaglig helsekartlegging
Når barnevernstjenesten
har besluttet å fremme sak for barneverns- og helsenemnda etter
§§ 5-1, 6-1, 6-2 eller har truffet vedtak om frivillig plassering
etter § 3-2, skal den anmode Bufetat om tverrfaglig helsekartlegging etter
§ 16-3 fjerde ledd bokstav d.
Er det vedtatt omsorgsovertakelse
etter § 5-1 eller besluttet å fremme sak om dette for nemnda, skal
kartleggingen gjennomføres etter at barnet er flyttet ut av hjemmet.
En tverrfaglig helsekartlegging
kan bare gjennomføres med samtykke fra barnets foreldre. Barnevernstjenesten
kan samtykke til helsekartleggingen dersom det er truffet vedtak
etter § 4-2 eller § 5-1. Har barnet fylt 15 år, er barnets samtykke
tilstrekkelig.
§ 13-1 tredje
ledd skal lyde:
Opplysninger kan
gis til andre forvaltningsorganer når det er nødvendig for å ivareta
oppgaver etter denne loven. Også yrkesutøvere
etter helsepersonelloven kan gis opplysninger etter denne bestemmelsen. Bestemmelsen i forvaltningsloven
§ 13 b nr. 6 gjelder
ikke.
§ 16-3 fjerde
ledd skal lyde:
Barne-, ungdoms-
og familieetaten kan tilby barnevernstjenesten
-
a. utredning av
omsorgssituasjonen til barn i alderen 0– 6 år
dersom det er stor usikkerhet ved om et barn utsettes for alvorlig
omsorgssvikt
-
b. hjelpetiltak
i etterkant av utredning etter bokstav a når det er nødvendig for
at barnet skal få forsvarlig hjelp
-
c. spesialiserte
hjelpetiltak i hjemmet der dette kan forhindre plassering utenfor hjemmet
-
d. tverrfaglig helsekartlegging dersom
barnevernstjenesten har besluttet å fremme sak for barneverns- og helsenemnda
eller nemnda har truffet vedtak om plassering utenfor hjemmet etter
§§ 5-1, 6-1 eller 6-2, eller ved vedtak om frivillig plassering
etter § 3-2.»