1.4 Andre relevante tiltak eller pågående arbeider
Høringen inneholdt
i tillegg enkelte endringer og presiseringer av helsepersonellovens
virkeområde, blant annet knyttet til bruk av sakkyndige, lovens
anvendelse for helseforskning og begrepet «helsehjelp». Dette er
kompliserte avgrensninger som departementet vil utrede nærmere og
komme tilbake til på et senere tidspunkt.
Årsakene til og virkningene
av kroppspress er komplekse. Det legges til grunn at det å oppleve
slikt press kan ha uheldige virkninger og være en faktor som hos noen
kan påvirke selvfølelsen, selvtilliten og den psykiske helsen. I
tillegg kan det føre til omfattende bruk av tid og penger for å
utføre eller få utført kosmetiske behandlinger eller andre typer
«kroppspraksiser» i streben etter å nærme seg idealet.
Det antas at reklame
og andre fremstillinger i mediene, herunder sosiale medier, er en
viktig faktor med hensyn til slikt press. Dette gjelder både hvilket
ideal som skapes, blant annet ved valg av modeller og bruk av retusjert
reklame, og ved at det markedsføres en rekke produkter, metoder
og tjenester som kan benyttes for å endre kroppen eller utseendet.
En rapport som ofte
nevnes i forbindelse med temaet kroppspress og reklame, er «Retusjert
reklame og kroppspress» fra 2014. I en spørreundersøkelse som ble gjennomført
i forbindelse med rapporten, svarte 85 prosent av jentene og 30
prosent av guttene at de opplevde kroppspress. Reklame, TV, blogger
og venner ble særlig oppgitt som kilder til kroppspress eller påvirkning
av kroppsideal.
Det må kunne antas
å være en viss sammenheng mellom kropps- eller utseendepress og
at det synes å være et økende marked for kosmetiske eller estetiske behandlinger
av ulike slag, både for ansiktet og andre deler av kroppen. Noen
av disse behandlingene består i injeksjon av stoffer i eller under
huden, noe som er temaet i ett av Stortingets anmodningsvedtak som
følges opp i denne lovproposisjonen. Noen av stoffene som brukes
i slike injeksjoner, selv med rent kosmetisk formål, er reseptbelagte
legemidler, mens andre stoffer som injiseres ikke anses som legemidler.
Temaet i et annet anmodningsvedtak som følges opp i forskriftsarbeidet
nevnt ovenfor, er «kommersiell markedsføring av kosmetisk kirurgi,
særlig reklame som bidrar til usunt kroppsideal og som også når
barn og unge». I lovproposisjonens punkt 3 redegjøres det nærmere
for disse anmodningsvedtakene.
Arbeidet for å redusere
kroppspress og gi mennesker styrke til å stå imot presset, må også
skje på andre måter enn gjennom lov- og forskriftsarbeid. I proposisjonen
er det redegjort for en rekke andre tiltak som vil være av betydning
i så måte. Departementet viser særlig til punktet om Opptrappingsplanen
for barn og unges psykiske helse og om Barne- og familiedepartementets lovproposisjon
om endringer i markedsføringsloven.
Barn og unge er erfaringsmessig
mer mottakelige for kroppspress enn voksne og er spesielt sårbare
for at kroppspress kan påvirke selvfølelsen, selvtilliten og den psykiske
helsen. Tiltak for å beskytte denne gruppen vil dermed være i overensstemmelse
med fortalen til FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen)
om at barn på grunn av sin fysiske og psykiske umodenhet har behov
for spesielle beskyttelsestiltak og særlig omsorg, herunder egnet
lovfestet beskyttelse både før og etter fødsel. Videre fremgår det
av barnekonvensjonen artikkel 3 at ved alle handlinger som berører
barn, enten de foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner,
domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer,
skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. I dette ligger
det for eksempel at barnets beste skal komme foran økonomiske interesser.
Departementet mener at forslagene i proposisjonen ivaretar barns
rettigheter, blant annet ved å lovfeste en aldersgrense for utføring
av kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk
eller odontologisk begrunnelse.
Departementet legger
til grunn at forslagene ikke antas å ha vesentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser.