Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Per
Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak og Helge
André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt,
Tobias Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til at meldingen er den tredje i rekken av framoverskuende
stortingsmeldinger som har erstattet det som tidligere var behandlingen
av Sametingets årsmelding, og at Sametingets årsmelding for 2020
følger stortingsmeldingen som et vedlegg. Årets melding omhandler
næringsgrunnlaget for levende samiske lokalsamfunn.
Komiteen viser til at staten
Norge er etablert på territoriet til to folk, nordmenn og samer.
Begge folkene har samme rett og krav på å kunne utvikle sin kultur
og sitt språk.
I Grunnloven § 108
heter det:
«Det påligger statens
myndighet å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen
kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.»
Komiteen viser
til at hvert fagdepartement har ansvaret for å følge opp statlig
politikk overfor samene innenfor sin sektor. Kommunal- og distriktsdepartementet
har ansvaret for å samordne statlig politikk som berører samene
i Norge.
Komiteen viser til Telemarksforskings
analyse Regional analyse for Samisk område 2020, som viser en nedgang
i folketallet i samiske områder de siste ti år. Komiteen deler vurderingen
i stortingsmeldingen av at fraflytting og befolkningsnedgang i disse
områdene er en av de største truslene mot samiske språk, kultur
og levemåte. Et aktivt næringsliv er en avgjørende forutsetning
for levedyktige samiske samfunn. Lønnsomme arbeidsplasser, desentraliserte
utdanningstilbud, tiltak for å skape bolyst og en aktiv distriktspolitikk
er viktig for å styrke og utvikle samiske samfunn og samiske arbeidsplasser.
Aktiv distriktsutvikling med fokus på de nære tjenestene som bl.a.
skole, barnehage og fritidstilbud er viktig for å sikre levende
lokalsamfunn også i samiske områder.
Komiteen viser til at det
er enighet om at språkbevaring er et viktig satsingsområde. Alle
de samiske språkene står på UNESCOs liste over truede språk. I 2016
overrakte samisk språkutvalg NOU 2016:18 Hjertespråket til Kommunal-
og moderniseringsdepartementet og Sametinget. Her foreslås en rekke
tiltak for å styrke samisk språk. Komiteen vil understreke viktigheten
av arbeidet med å bevare språket, blant annet ved å sørge for å
gjøre noe med mangelen på læremidler og språklærere.
Komiteen viser til at den
samiske reindrifta er viktig for utviklingen av samisk kultur. Komiteen merker
seg at Sametinget mener at arealpress og rovdyrtap er de største
utfordringene for næringa. Tap er vanskelig å dokumentere, og det
er store sprik mellom antall rein det er søkt erstatning for, og
de som faktisk er erstattet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til
at det språklige, kulturelle og samfunnsmessige mangfoldet er en
berikelse for landet, og mener videre at det er viktig å bevare
og videreutvikle samisk språk, kultur og samfunnsliv som en del
av Norges felles kulturarv. Disse medlemmer mener at ett
av tiltakene for å nå dette er å sikre et fullverdig samisk utdannelsestilbud.
Mange voksne som trenger kompetanse, etter- eller videreutdanning,
er i arbeid eller har kanskje familie. Disse har derfor begrenset
mulighet til å studere på heltid på en campus som ofte er lokalisert
i sentrale områder. Disse
medlemmer påpeker at unge som flytter for å ta høyere utdanning,
i liten grad flytter tilbake til hjemstedet. Disse medlemmer mener derfor
at desentraliserte og fleksible utdanninger er et viktig tilbud
for både unge og voksne i distriktene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg la fram
en strategi for desentralisert og fleksibel utdanning, og forutsetter
at regjeringen fortsetter å følge opp denne strategien.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lage en plan for å videreutvikle desentraliserte
utdanninger innenfor ulike fag og samfunnsområder i de ulike samiske
områdene og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Disse medlemmer viser
til at primærnæringer som reindrift, fiske og utmarksnæringer er
viktige språk- og kulturbærere og har en sentral plass i det samiske
området. Disse
medlemmer mener at de samiske samfunnene trenger flere bein
å stå på, og viser til at en bred næringssammensetning og et større
mangfold av arbeidsplasser bidrar til økt verdiskaping, kreativitet,
skaperkraft og kunnskap. Disse medlemmer påpeker at
et variert næringsliv med et vidt spekter av yrkesvalg vil kunne
bidra til at flere unge flytter tilbake til sine samiske hjemkommuner
etter endt utdanning.
Disse medlemmer mener at dette
vil bidra til å skape livskraftige og sterke lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg startet
et arbeid med å få på plass et skattesystem som er tilpasset små
og mellomstore bedrifter, forenkling av administrativ praksis og
byråkratiske regler og satsing på digitalisering. Disse medlemmer forventer
at regjeringen prioriterer dette arbeidet, da det det vil komme
små næringsaktører i samiske områder til gode.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det er viktig å bevare og videreutvikle de samiske
språkene. Alle de samiske språkene er relativt små, og særlig sørsamisk
og lulesamisk er sterkt truede språk. Flertallet viser til at den største
utfordringen i dag er mangel på kompetanse. Det er nesten umulig
å skaffe barnehagelærere, sykepleiere, lærere og andre fagfolk som
i tillegg til profesjonsutdanningen har samisk språkkompetanse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i Hurdalsplattformen varsler en storsatsing på utdanning i hele
landet og på å bygge profesjonsutdanninger av høy kvalitet i hele
landet. Ved å stille tydelige krav til universiteter og høyskoler
om regionalt nærvær vil regjeringen styrke det desentraliserte tilbudet
og møte de regionale kompetansebehovene. Disse medlemmer mener dette
er viktige grep for å møte de regionale kompetansebehovene og rette
en særlig oppmerksomhet mot kompetansemangelen innen samiske språk. Disse medlemmer merker
seg at neste års stortingsmelding om samisk språk, kultur og samfunnsliv vil
ha kompetansebygging som hovedtema, og imøteser dette arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke betydningen
av en stortingsmelding som i tilstrekkelig grad involverer det samiske
samfunnet og relevante aktører. Sametingets arbeid med meldingen
må tilegges vekt og gi konkrete føringer for den distriktspolitikken
som regjeringen fører. Kjennskap til, og kompetanse om, samisk kultur
og næringsutvikling må ligge til grunn for å støtte opp om levende
samiske lokalsamfunn.
Disse medlemmer anmerker at
behovet for samisk språkkompetanse i barnehager og skoler er stort og
i dag udekket. Det er derfor avgjørende at utdanningsinstitusjonene
har gode muligheter som stimulerer til relevante yrkesvalg for samisktalende,
og samisk språk som fag.
Disse medlemmer støtter at
fylkeskommunen har et særlig ansvar for regional utvikling og for
at samiske samfunn opprettholdes. En god skole, kultur og arbeidsliv
som utvikles i tett samarbeid med kommuner og interesseorganisasjoner,
vil være avgjørende. For å kunne lykkes med dette er autonomi for
Sametinget og øvrig samisk miljø viktig, og det krever statlige
overføringer som sikrer handlingsrommet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2022, som ville gitt en økning på 38,5
mill. kroner til aktuelle instanser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter Sametingets
prioritereringer vedrørende næringssatsinger og vil spesielt trekke
frem ungdom og kvinner som særlig prioritert område. For å skape
vekst og sikre befolkningsgrunnlaget i samiske områder i fremtidige
generasjoner er det en god prioritering. I tillegg til å styrke
kvinnenes rolle i reindriftsnæringen vil dette være grep som gir
effekt på både kort og lengre sikt.
Disse medlemmer anmerker at
satsingen på samisk kultur som grunnlag for reiseliv er nevnt, og
støtter denne. Kulturturisme vil kunne være et satsingsområde som
gir gode ringvirkninger ut over de næringer som omfattes. Et økt
fokus på samisk kultur, språk og naturforvaltning vil skape økt
forståelse for urbefolkningers levesett.
Disse medlemmer påpeker behovet
for full utbygging av digital infrastruktur over hele landet. Dette er
særlig viktig, kanskje avgjørende, for små samiske samfunn. Det
er fortsatt behov for økt satsing på dette, med tilstrekkelig finansiering
fra regjeringen.
Disse medlemmer understreker
betydningen av tilgang til utdanning der man bor, og behovet for
en desentralisert struktur for høyere utdanning. Det er viktig at
dette knyttes opp mot samfunnets kompetansebehov. En forutsigbar
utdanningspolitikk er avgjørende, og at man i tråd med samfunnsutviklingen
har fleksible og aktuelle tilbud som stimulerer nettopp lokalt næringsliv.
Disse medlemmer viser til
Sametingets høringsuttalelse til Meld. St. 37 (2020–2021) og det
faktum at tilbakemeldingene på både prosessen frem mot meldingen
og selve innholdet er noe delt. Disse medlemmer vil uttrykke
en felles bekymring med Sametinget for at reindriften til stadighet
må vike til fordel for andre arealdisponeringer, og viktigheten
av at man viser respekt for urfolksrettigheter og næringsgrunnlag
i områder hvor rein ferdes. Reindrift er en vernet form for kulturutøvelse
og et kritisk viktig næringsgrunnlag i samiske områder.
Disse medlemmer vil minne
om høyesterettsdommen som definerte vindkraftutbyggingene Storheia
og Roan i strid med folkeretten, og hvordan dommen understreker
at hensynet til behovet for økt kraftproduksjon kunne vært ivaretatt
på andre måter som ville vært mindre inngripende for reindriften. Disse medlemmer mener
det er en svært viktig del av forvaltningen av samisk kultur at
betydelig flere av disse vurderingene blir gjort i favør av reindrivere
i fremtiden. Vindkraftutbygging i trekk- og beiteområder for rein
er den sterkest voksende trusselen nå, men også kraftlinjebygging,
hyttefelt og arealkrevende bergverk og gruvedrift reduserer eksistensmulighetene
for reindriften og hele den samiske kulturen.
Disse medlemmer viser til
at Høyesterett fastslår at den som tilhører en etnisk, religiøs
eller språklig minoritet, ikke skal nektes retten til å dyrke sin
kultur sammen med andre medlemmer i gruppen.
Høyesterettsdommen
retter seg mot reindrifta, men det er like fullt satt en ny tydelig
grense for alle inngrep som har stor betydning for retten til samisk
kulturutøvelse, herunder vindkraftindustri, og for andre inngrep,
som gruvedrift og oppdrett.
Disse medlemmer mener det
må legges mer til rette for samisk utvikling også i de sjøsamiske
områdene. I dag pågår det avfolking i mange av områdene, noe som
betyr at denne delen av samekulturen blir sterkt svekket. De samiske
fjordene og områdene til de tradisjonelle primærnæringene, spesielt
kombinasjoner med fiske, sauehold, landbruk, sanking og fangst,
må sikres mot ødeleggende inngrep. Disse medlemmer mener man
må prioritere lokal videreforedling av produkter og mat, samisk
språkutvikling og revitalisering av kultur og kulturforståelse.
Det betyr at heller ikke i disse områdene kan Forsvaret, eller gruve-,
oppdretts-, og vindkraftindustrien få fritt spillerom.
Disse medlemmer viser til
at stortingsmeldingen beskriver opprettelsen av et investeringsfond,
og at Sametingets merknader forutsetter Sametingets involvering
i opprettelsen av fondet. Disse medlemmer vil uttrykke
støtte til at næringsfremmende midler blir rettet inn mot næringsutvikling
i urfolkområder. Samtidig vil disse medlemmer understreke
viktigheten av at tildeling av disse midlene må innrettes på en
slik måte at det ikke gjøres tildelinger til etableringer som kommer
i konflikt med etablert kulturutøvelse og næringsgrunnlaget i samiske
områder, slik som nevnt over. Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at tildelinger av næringsfremmende midler i
urfolksområder skjer på en slik måte at tildelingene ikke kommer
i konflikt med retten til kulturutøvelse.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at Regional analyse
for Samisk område 2020 viser en stor nedgang i folketall i samiske
områder. Levende lokalsamfunn er en forutsetning for bevaring av
samisk kultur, og disse medlemmer viser
til regjeringens arbeid med å styrke kommuneøkonomien og distriktspolitikken.
Regjeringen har varslet en ny retning i distriktspolitikken, med
styrking av virkemiddelapparatet, bygdevekstavtaler og krav om at
distriktspolitiske hensyn skal være gjennomgående i offentlig forvaltning.
Det skal legges til rette for næringsutvikling i hele landet. Husbanken skal
få et bredere samfunnsoppdrag, og det distriktsrettede arbeidet
skal styrkes. Disse
medlemmer mener reindrifta er viktig for å bevare samisk språk,
kultur og samfunnsliv. Regjeringen er tydelig på at de vil utvikle
reindrifta med et tredelt mål om økologisk, økonomisk og kulturell
bærekraft, samt å tilrettelegge for økt verdiskaping i reindriftsnæringa
gjennom kjøttproduksjon, kulturformidling og turisme basert på reindrifta. Disse medlemmer mener
regjeringens samlede politikk på en rekke områder vil være sentral
for å ivareta samisk kultur i årene fremover.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt i sitt alternative statsbudsjett
foreslo å bevilge betydelig mer penger til Sametinget enn regjeringen,
og at økte bevilgninger til Sametinget i fremtiden er viktig, ikke bare
fordi en stor del av disse midlene styres til lokalsamfunnene, men
også for å ytterligere styrke Sametingets rolle. Dette medlem vil på det sterkeste understreke
betydningen av Sametinget som forvalter av samisk selvbestemmelse
og som suverent organ og at utstrakt øremerking av midler undergraver
denne suvereniteten.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til meldingens
omtale av de kvinnepolitiske tiltakene innen reindrift og fiskeri for
å fremme likestilling mellom kjønn og applauderer arbeid med likestilling
innenfor de tradisjonelle næringene. Disse medlemmer mener samtidig
at det er en trist sannhet at samiske kvinners vei til likestilling gjøres
lengre av en overrepresentasjon i voldstatistikken. Til tross for
denne overrepresentasjonen ble krisesenteret i Karasjok nedlagt
i 2019.
Krisesentersekretariatet
skriver følgende om konsekvensene av dette i en resolusjon fra sitt
årsmøte i 2021:
«Den samiske befolkningen
har etter loven rett til et likeverdig og helhetlig krisesentertilbud,
på lik linje med resten av befolkningen. Ifølge krisesenterloven skal
kommunenes krisesentertilbud være av god kvalitet med hensyn til
kompetanse, og ivareta brukernes særskilte og individuelle behov.
I tillegg sikrer sameloven brukerne rett til å bruke det samiske
språket i møte med offentlige tjenester. For å være et reelt og
adekvat tilbud for den samiske befolkningen, må krisesentertilbudet
rettet mot dem ha samisk språk- og kulturkompetanse.
[...]
Realiteten ved nedleggelsen var at den samiske befolkningen
sto helt uten et krisesentertilbud. I dag har ingen samiske kommuner
krisesentertilbud i egen kommune, men samarbeider med Norasenteret
i Kirkenes eller Vest-Finnmark krisesenter i Hammerfest. Kartleggingen
ved forprosjektet ’Samisk krisesenter’ viser at det ikke finnes
tilfredsstillende system og rutiner som ivaretar samer og deres
behov for språk- og kulturkompetanse ved tjenesteyting ved noen
av krisesentrene i Finnmark. Dette medfører en stor risiko for at
behovene og rettighetene til samiske personer ikke blir ivaretatt.
Et eget
samisk krise- og incestsenter må opprettes, finansiert av statlige
midler. Dagens finansieringsordning for krisesentre slår særlig
negativt ut for distriktene og spredt befolkede områder, dette rammer
ikke minst den samiske befolkningen. Det er et nasjonalt ansvar
å ivareta urfolks rettigheter. Det økonomiske ansvaret må norske
myndigheter ta.»
Disse medlemmer mener
det er kritisk viktig at man starter en prosess for å få reetablert
et krisesentertilbud i de samiske områdene.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart starte en prosess for å reetablere et
krisesentertilbud i de samiske områdene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen,
hvor regjeringen prioriterer en styrking av kommunenes frie inntekter
og økt kommunalt selvstyre. Videre slås det fast at det kommunale
inntektssystemet skal sikre likeverdige tjenester i hele landet. Disse medlemmer mener
god kommuneøkonomi vil styrke kommunenes mulighet til å utvikle
de kommunale tjenestene, herunder krisesentertilbudet, noe som også
vil komme den samiske delen av befolkningen til gode.