2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak og Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til proposisjonen der Kommunal- og moderniseringsdepartementet (fra 1. januar 2022 Kommunal- og distriktsdepartementet) legger frem et forslag om ny § 39 a i lov av 16. juni 2017 nr. 67 om statens ansatte mv. (statsansatteloven) for å kunne etablere en registreringsordning for statsansatte sine verv og økonomiske interesser. Komiteen viser til at forslaget skal gi et tilstrekkelig rettslig grunnlag for at virksomheter i staten skal kunne pålegge ansatte i bestemte stillinger å registrere vervene sine og de økonomiske interessene de har. Komiteen påpeker at det er hver enkelt virksomhet som må vurdere om det er nødvendig å innføre en registreringsordning, og i så fall hvilke stillinger som skal pålegges registreringsplikt. Virksomhetene må også vurdere hvilke verv og økonomiske interesser som skal omfattes.

Komiteen viser til at bakgrunnen for forslaget er at departementet tidligere har utarbeidet og sendt på høring et forslag til sentrale retningslinjer for en registreringsordning for statsansatte sine verv og økonomiske interesser. Forslaget var en del av oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak 12. april 2016 (vedtak nr. 590 (2015–2016)), som lød:

«Stortinget ber regjeringen vurdere om tilsvarende regler som gjelder for registrering av regjeringsmedlemmers økonomiske interesser, bør gjøres gjeldende for departementsråder.»

Komiteen peker på at departementet kom til at en mulig registreringsordning ikke bør avgrenses til departementsråder, men også gjelde for andre ansatte i staten, og fremmet derfor dette i høringen. Komiteen viser videre til at til at forslaget til en registreringsordning for statsansatte sine verv og økonomiske interesser i utgangspunktet ble lagt som retningslinjer virksomhetene kunne velge å innføre ut fra styringsretten til arbeidsgiver. Dette forslaget ble sendt på høring i 2017.

Lovforslaget er også en del av oppfølgingen av anmodningsvedtak 648 (2017–2018). Anmodningsvedtaket lød:

«Stortinget ber regjeringen styrke kunnskapen om habilitetsreglene og bevisstgjøre arbeidsgivere og arbeidstakere i offentlig sektor om dobbeltroller.»

Komiteen viser til at departementet også fremmer endringer i statsforetaksloven § 4 og statsansatteloven §§ 2, 11 og 12 der de foreslår å endre tjenestetvistloven til lov 18. juli 1958 nr. 2 om offentlige tjenestetvister. Bakgrunnen for dette er at tjenestetvistloven ikke er en offisiell kortform.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener lovendringen er viktig for å hindre og forebygge interessekonflikter. Flertallet mener lovendringene bidrar til mer åpenhet, transparens og tillit til staten.

Flertallet vil understreke at både norsk regelverk og EUs personvernforordning GDPR er tydelig hva gjelder sletting av registrerte personopplysninger. Plikten til sletting er lovfestet i personopplysningsloven § 1 som omtaler gjennomføringen av personvernforordningen i norsk lov, og flertallet viser til kapittel III om den registrertes rettigheter, avsnitt 3 Retting og sletting og under artikkel 17. Rett til sletting («rett til å bli glemt») i EUs personvernforordning GDPR .

Flertallet viser til at opplysningene vil være tilgjengelige gjennom innsyn etter offentleglova. Løsningen i lovforslaget balanserer hensynet til åpenhet og hensynet til ansattes privatliv. Flertallet merker seg at lovproposisjonen forutsetter at Kommunal- og distriktsdepartementet gir nærmere retningslinjer for ordningen.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig at regjeringen involverer medieorganisasjonene og fagforeningene i utarbeidelsen av retningslinjene som vil følge av lovendringene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Teknas høringsinnspill om at det ikke er behov for å pålegge ansatte en slik omfattende ordning. Lignende høringsinnspill kom også til regjeringens høringsutkast. Lovendringen innebærer at virksomhetene selv avgjør behovet for registreringsordningen. Disse medlemmer peker på at det kan oppfattes krevende for en virksomhetsleder å selv avgjøre hvilke plikter en skal pålegge seg selv. Disse medlemmer legger til grunn at overordna departement følger opp virksomhetene og virksomhetslederes arbeid med registreringsordningen gjennom etatsstyringen for å sikre en god vurdering av behovet og en eventuell innføring av ordningen i den enkelte virksomhet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at åpenhet i forvaltningen, og den tillit som må vises personer i sentrale roller og verv, er avgjørende for et transparent og åpent demokrati. Det å avdekke mulige interessekonflikter som kan påvirke avgjørelse i forvaltningen, er av interesse for alle. Dette må praktiseres på en slik måte at personvern og rett til privatliv sikres i henhold til loven.

Dette medlem registrerer at flere høringsinstanser slik som LO Stat, mener det er tilstrekkelig med registrering for personer i ledende stillinger, og med det begrense inngripen i privatlivet for personer i andre stillinger. Dette medlem mener allikevel at det er andre roller som også kan ha interesser som bør omfattes av en registrering, ikke kun ledere.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser utfordringene og faren for redusert effekt om alle virksomheter selv vurderer behovet for en registreringsordning. Det vil derfor gi større grad av sikkerhet og tillit ved at det pålegges en slik registrering for aktuelle ansatte i hele statsforvaltningen.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med et lovforslag som pålegger hele statsforvaltningen å etablere en registreringsordning for statsansattes verv og økonomiske interesser.»

Komiteens medlem fra Rødt viser til at Rødt er opptatt av å styrke åpenheten i forvaltningen, og av å utvide folkestyret med mer åpenhet, og demokrati slik at allmennheten sikres innsyn og med det bedre kollektiv kontroll over forvaltningen.

Dette medlem mener at allmennhetens innsyn i interessene til ansatte i statlige virksomheter kan være en viktig del av denne åpenheten, og imøteser derfor en lovhjemmel for å gi statlige virksomheter mulighet og plikt til å utøve denne type registrering. Samtidig er dette medlem opptatt av at det samfunnsmessige behovet for en slik registering må veies nøye mot den enkelte ansattes krav på privatliv og personvern.

Dette medlem viser til høringsuttalelsene til saken og vil tilkjennegi sin støtte til følgende synspunkter som fremkommer i disse:

Avveiingene rundt hvilke ansatte som skal registrere og dermed hvilke interesser som skal registreres, bør ikke skje på virksomhetsnivå. Dette medlem mener en slik ordning vil skape for store variasjoner i registreringen, og at en slik «tilfeldig» datainnsamling ikke vil gi et riktig bilde av interessesituasjonen.

Dette medlem vil også støtte Norsk Journalistlag i sitt innspill om at ett samlet register er å foretrekke fremfor stedlige registre tilknyttet hver enkelt virksomhet.

Dette medlem viser videre til at NTL støtter registreringsplikt av økonomiske interesser, men NTL mener samtidig at en slik ordning er en svært alvorlig inngripen i ansattes privatliv, og at en avgrensning av hvem som kan omfattes av en registreringsordning, må komme klart fram i lovteksten.

2.1 Økonomiske og administrative konsekvenser

Komiteen viser til at departementet vurderer de økonomiske konsekvensene til å bli små, og at eventuelle kostnader må tas innenfor gjeldende budsjettrammer.