1.1 Proposisjonens hovedinnhold
Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til endringer i straffelovens regler
om inndragning. Proposisjonen følger opp enkelte av forslagene i
Straffelovrådets utredning NOU 2020:10 Straffelovrådets utredning
nr. 2: Inndragning av utbytte fra gjengkriminalitet, avgitt 16. september
2020. Bakgrunnen for forslagene er nærmere behandlet i proposisjonens
kapittel 2. De av forslagene i NOU 2020:10 som må ses i sammenheng
med Straffelovrådets tilleggsutredning om pønal inndragning, vil
ikke bli behandlet i denne omgang. Bakgrunnen for denne oppdelingen
er nærmere behandlet i kapittel 3.
Når departementet
likevel foreslår at det fremmes en proposisjon nå, er det på bakgrunn
av anmodningsvedtaket fra Stortinget. Stortinget har bedt om at
regjeringen i inneværende stortingsperiode utarbeider forslag til
lovendringer som legger til rette for mer effektiv inndragning av
utbytte fra straffbare handlinger, jf. Stortingets anmodningsvedtak
nr. 466, 18. desember 2020. En lojal oppfølgning av Stortingets
vedtak tilsier at regjeringen allerede nå fremmer en lovproposisjon
med forslag til endringer som bidrar til et mer effektivt og pedagogisk
inndragningsregelverk.
Straffelovrådets
overordnede konklusjon er at gjeldende inndragningsregler i hovedsak
gir tilstrekkelige hjemler for å sikre effektiv inndragning av utbytte
fra gjengkriminalitet, og at utfordringene knyttet til inndragning
i stor grad har andre årsaker enn mangler ved reglene i straffeloven
kapittel 13. Rådet har likevel foreslått lovendringer som er ment
å klargjøre og presisere rettstilstanden.
Endringene som foreslås
i proposisjonen, går i hovedsak ut på å klargjøre og presisere enkelte
av de gjeldende inndragningsreglene. Straffelovrådets utredning viser
at inndragningsreglene på enkelte punkter oppfattes som uklare,
og at de gir for lite konkret veiledning om hva som kan inndras,
og i hvilke situasjoner. Slike uklarheter kan gjøre praktisering
og håndheving av regelverket utfordrende.
Departementet foreslår
for det første å presisere virkeområdet for utvidet inndragning
i straffeloven § 68, herunder å lovfeste retningslinjer for hva
som skal vektlegges i vurderingen av om den fakultative adgangen
til utvidet inndragning skal benyttes, samt å innta et nytt første
ledd som klargjør formålet med utvidet inndragning. Videre foreslås
en presisering av at utvidet inndragning ikke bare er aktuelt der
det er grunnlag for å inndra alt lovbryteren eier, men at bestemmelsen
også kan benyttes til å inndra enkelteiendeler. Forslagene til klargjøringer
i straffeloven § 68 er omtalt i proposisjonen kapittel 7.
For det andre foreslår
departementet en presisering av godtrovurderingen for omsetningserververe
i straffeloven § 72 første ledd. Forslaget går ut på å tydeliggjøre at
temaet for aktsomhetsvurderingen er om erververen forstod eller
burde ha forstått at det mottatte var utbytte av en eller annen
straffbar handling – og at det ikke er nødvendig at erververen kjenner
til eller har mistanke om den konkrete straffbare handlingen som
har gitt utbyttet. Forslaget er behandlet i proposisjonen punkt
8.2.
For det tredje foreslår
departementet en klargjøring av ordlyden i straffeloven § 74 første
ledd om partsstillingen i saker om inndragning av utbytte og ting
som ikke tilhører lovbryteren. Forslaget er foranlediget av Høyesteretts
avgjørelse i HR-2020-710-A, og det tar sikte på å klargjøre at hovedregelen
om at inndragningskrav skal rettes mot eieren eller rettighetshaveren,
er en alminnelig regel som gjelder uavhengig av om det er tatt forutgående
beslag. I tillegg er det inntatt en presisering i § 74 annet ledd.
Forslagene er nærmere omtalt i kapittel 9.
Departementet følger
ikke opp Straffelovrådets forslag til ny bestemmelse i straffeloven
§ 67 a første ledd om inndragning av utbytte uten at det kan påvises
hvilken konkret straffbar handling utbyttet stammer fra. Etter departementets
vurdering synes ikke forslaget å være et egnet verktøy for å effektivisere
inndragningsreglene. Departementets vurdering har nær sammenheng med
at departementet ikke deler rådets oppfatning av gjeldende rett.
Forslaget er drøftet i proposisjonen kapittel 4.
Straffelovrådet har
også foreslått en ny hjemmel i § 67 a annet ledd om inndragning
i situasjoner der ingen gjør krav på å være eier av en beslaglagt
ting og det er sannsynlig at tingen er utbytte fra en straffbar
handling. Etter departementets syn kan en slik hjemmel være et fornuftig
supplement til dagens regler. Forslaget har imidlertid nær sammenheng
med forslaget til § 67 a første ledd, og departementet vil derfor
vurdere spørsmålet på et senere tidspunkt, jf. punkt 5.
I tillegg inneholder
proposisjonen en nærmere vurdering av enkelte av Straffelovrådets
øvrige forslag som departementet ikke foreslår å følge opp. Dette
gjelder rådets forslag om at den foreslåtte formålsangivelsen i straffeloven
§ 68 også skal inkludere en henvisning til den omvendte bevisbyrden
ved utvidet inndragning, forslaget om å presisere i straffeloven
§ 67 at utbytte som utgangspunkt skal inndras ved gjenstandsinndragning,
og rådets forslag om en ny hjemmel for å unngå dobbeltinndragning
ved inndragning overfor omsetningserververe i straffeloven § 72.
Proposisjonen inneholder dessuten et forslag om å rette en inkurie. Dette
er nærmere behandlet i spesialmerknadene i kapittel 11.