2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Amalie Gunnufsen og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar
B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at departementet foreslår endringer i enkelte av straffelovens
regler om inndragning.
Komiteen merker seg at formålet
med endringene er en klargjøring og presisering av enkelte av de
gjeldende inndragningsreglene i straffeloven. Komiteen viser til departementets
vurdering av at endringene kan gjøre praktisering og håndheving
av regelverket mindre utfordrende.
Komiteen viser til forslaget
til endring av straffeloven § 68 om utvidet inndragning, som gir
adgang til inndragning av verdier fra straffbar virksomhet hvor
det ikke er mulig å identifisere hvilke konkrete lovbrudd verdiene
stammer fra. Det vises til departementets vurdering av at en klargjøring
av bestemmelsens sentrale virkeområde i første ledd også har en
viktig side til forutberegnelighet og rettssikkerhet. Komiteen viser
til departementets vurdering av at bestemmelsens tredje ledd er
ment som en kodifikasjon av gjeldende rett, hvor det oppstilles
retningslinjer for den skjønnsmessige vurderingen av om, og eventuelt
i hvilket omfang, den fakultative adgangen til inndragning bør benyttes
i den enkelte sak. Komiteen viser
til at forslaget til bestemmelsens fjerde ledd er en videreføring
av nåværende andre ledd, med en endring i ordlyden. Komiteen viser til
at departementet konstaterer at forslaget til endringen er i samsvar
med gjeldende rett og straffelovrådets forslag.
Komiteen viser videre til forslaget
til endring i ordlyden i straffeloven § 72 om forholdet til erververe, knyttet
til hva uaktsomheten må omfatte i godtrovurderingen, slik at kjennskapen
til straffbar handling ikke trenger å knytte seg til en bestemt
straffbar handling.
Komiteen viser til forslaget
til endring av ordlyden i første ledd i straffeloven § 74 om utbytte
og ting som ikke tilhører lovbryteren, ved at ordet «beslaglagt» er
fjernet. Komiteen viser
til departementets vurdering av at dette sikrer klarhet i ordlyden
ved at bestemmelsen ikke kun gjelder i tilfeller hvor gjenstanden
som påstås inndratt, er tatt i beslag. I andre ledd er det foreslått
presisert at unntaket kun gjelder «beslaglagt utbytte eller ting». Komiteen viser
til at departementet vurderer at forslagene til endringer er ment
som klargjøringer av gjeldende rett.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener arbeidet mot kriminelle gjenger og følgene av denne kriminelle
aktiviteten burde ha fått høy prioritet av Solberg-regjeringen på
et tidligere tidspunkt enn en stortingsmelding som ble fremmet i
juni 2021, altså for sent til at Stortinget kunne behandle saken.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet registrerer at Solberg-regjeringen
med Fremskrittspartiets mange justis- og beredskapsministere før
den tid viste liten interesse for forslag fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet, og at tiltakene har vært få. Disse medlemmer viser til at
representanter fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet tidligere har
fremmet en rekke forslag til tiltak mot gjengkriminalitet og organisert
kriminalitet i blant annet Dokument 8:39 S (2018–2019) og Dokument
8:55 S (2020–2021). Alle forslagene som representantene fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet fremmet i disse representantforslagene ble stemt
ned av stortingsflertallet, inkludert Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer mener Solberg-regjeringen både
med og uten Fremskrittspartiet snakket mer om dette enn å vise gjennomføringsevne.
Disse medlemmer vil videre
vise til Hurdalsplattformen, hvor arbeidet mot organisert kriminalitet, kriminelle
gjenger og kriminelle nettverk er trukket frem som prioriterte områder
å arbeide med fra Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens side. Disse medlemmer er
derfor trygge på at innsatsen for å bekjempe et alvorlig samfunnsproblem
som alvorlig organisert kriminalitet er ikke vil bli mindre, men
tvert imot vil pågå med full innsats. Prop. 241 L (2020–2021) om endringer
i straffelovens regler om inndragning er etter disse medlemmers mening et
ledd i å virkeliggjøre dette viktige arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at selv om
innslaget av kriminelle gjenger ikke er stort i Norge i dag, har
kriminaliteten gjengene begår, konsekvenser for hele samfunnet. Disse medlemmer mener
det er avgjørende med et lovverk som gjør det så lite attraktivt
som mulig å være med i en gjeng. Tydeligere adgang til å frata kriminelle
utbyttet av straffbare handlinger er ett av flere virkemidler for
å forebygge og bekjempe gjengkriminalitet.
Disse medlemmer viser til Meld.
St. 34 (2020–2021) kapittel 8, hvor det beskrives at kriminelle
gjenger tiltrekker seg rekrutter som lokkes av «lettjente penger» og
mulighet til å omgi seg med kostbare gjenstander. En vesentlig del
av kriminelle gjengers virksomhet baserer seg på å oppnå økonomisk
vinning ved for eksempel narkotikakriminalitet og hvitvasking. Inndragning
av utbytte av kriminelle handlinger er etter disse medlemmers oppfatning
et av de mest effektive virkemidlene for å gjøre gjengdeltakelse
mindre attraktivt og lønnsomt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, mener dagens inndragningsregler på enkelte punkter
er for uklare, og at det i lovbestemmelsene gis for lite konkret
veiledning om hva som kan inndras, og i hvilke situasjoner. Slike
uklarheter kan gjøre praktisering og håndheving av regelverket utfordrende. Flertallet mener
forslaget innebærer en nødvendig tydeliggjøring og konkretisering
av regelverket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg i juni
2021 fremmet Meld. St. 34 (2020–2021) Sammen mot barne-, ungdoms-
og gjengkriminalitet. I meldingen foreslo regjeringen Solberg flere
tiltak for å forebygge og bekjempe gjengkriminalitet. Disse medlemmer mener
en bred og tverretatlig innsats for å forebygge barne- og ungdomskriminalitet
er viktig for å strupe rekrutteringen til kriminelle gjenger. Disse medlemmer vil også
fremheve betydningen av å styrke konfliktrådene og ønsker i større
grad å tilby konfliktmekling for å bryte opp gjengmiljøer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er beklagelig
at regjeringen Støre har trukket stortingsmeldingen om barne-, ungdoms-
og gjengkriminalitet. Disse
medlemmer mener det også er beklagelig at regjeringen Støre
i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2022 fjernet regjeringen
Solbergs foreslåtte styrking av konfliktrådet. Dette viser etter disse medlemmers oppfatning
at regjeringen Støre fra dag én har vært bakpå i arbeidet med å
bekjempe kriminalitet.
Disse medlemmer konstaterer
at Hurdalsplattformen inneholder vage formuleringer om bekjempelse
av gjengkriminalitet, og at tiltakene som ble foreslått i stortingsmeldingen,
går lenger enn tiltakene i Arbeiderpartiet og Senterpartiets regjeringsplattform. Disse medlemmer fremhever
betydningen politireformen har hatt for politiets kompetanse og
kapasitet til å håndtere blant annet gjengkriminalitet. Politireformen har
ført til at politiet nå har en enhetlig organisering i funksjonelle
og geografiske driftsenheter, nye administrasjonssteder, nye ledergrupper,
standardiserte roller og funksjoner, et enhetlig tjenestetilbud
med felles nasjonale krav til publikumsservice ved det enkelte tjenestested
og nye, større og mer robuste operasjonssentraler.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg gjennomførte flere tiltak for å bekjempe
gjengkriminalitet. I 2019 styrket regjeringen Solberg innsatsen med
50 mill. kroner. Innsatsen ble videreført i 2020 og 2021 og inkluderte:
-
24 mill. kroner
til styrket politiinnsats, fordelt på Økokrim og Kripos, en styrket
satsing i Oslo-området, utvidelse av Prosjekt November og etterforsknings-
og påtalekapasitet mot vold i nære relasjoner.
-
16 mill. kroner
til konfliktrådene og arbeidet med unge som ilegges ungdomsstraff/ungdomsoppfølging.
-
10 mill. kroner
til styrking av barnevernet.
Videre
viser disse medlemmer til
at regjeringen Solberg videreførte satsingen på 37 mill. kroner
for å videreføre politiinnsatsen i utsatte områder som en del av
samarbeidet mellom stat og kommune om områdesatsinger i Oslo. Disse medlemmer viser
også til at regjeringen Solberg i revidert budsjett 2020 foreslo bevilget
25 mill. kroner til bekjempelse av gjengkriminalitet i Oslo-området.
I budsjettforliket for statsbudsjettet for 2021 ble partiene enige
om å styrke satsingen mot ungdoms- og gjengkriminalitet med 60 mill.
kroner.