Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg,
fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen, fra Senterpartiet,
Margrethe Haarr og Olav Urbø, fra Fremskrittspartiet, Sigbjørn Framnes,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, Sofie
Høgestøl, viser til Prop. 58 S (2021–2022) Endringer i statsbudsjettet
2022 under Kultur- og likestillingsdepartementet (midlertidig tilskuddsordning
for frivillige organisasjoner som følge av ekstraordinære strømpriser)
og understreker betydningen av en håndsrekning til frivilligheten
for å kompensere for økte strømutgifter for perioden desember 2021
til og med mars 2022.
Komiteen viser til brev, sendt
til komiteens medlemmer, fra Norges idrettsforbund (NIF) datert 5. februar
2022. Her spilles det inn flere forslag til innretning av støtteordningen,
som kan oppsummeres slik:
-
At alle idrettslagseide
anlegg, uansett eierform, kan søke kompensasjon.
-
At alle organisasjonsledd
er inkludert i ordningen.
-
At det ikke er noen
øvre begrensning på antall kWt det kan søkes kompensasjon for.
-
At ordningen må utvides
til å inkludere økte kostnader til bruk av alle typer energikilder.
-
At terskelverdien
for kompensasjon senkes til 50 øre/kWt.
Komiteen viser
også til brev, sendt til komiteens medlemmer, fra Frivillighet Norge
datert 8. februar 2022. Her løftes mange av de samme problemstillingene
som i brevet fra NIF. I tillegg påpeker de at basert på erfaringene
fra koronakrisepakkene bør ordningen også inkludere foreningseide
hus, lokaler og anlegg som har en organisasjonsform som ikke gir
registreringsrett i Frivillighetsregisteret og videre at ordningen
bør gjelde for alle typer lokaler, bygg og anlegg hvor frivillige
organisasjoner er ansvarlige for strøm-/energikostnader, uavhengig
av hva lokalene brukes til. Det bør ikke stilles krav om at byggene
eller anleggene skal være åpne for allmennheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til regjeringens forslag om å basere tilskuddsordningen for
ekstraordinære strømkostnader for frivilligheten på om lag tilsvarende
dekningsnivå som stønadsordningen for private husholdninger, og slutter
seg til dette.
Flertallet viser til at bevilgningen
er basert på estimater for strømforbruk, gjennomsnittlig strømpris
for desember 2021, terminpriser for perioden januar–mars 2022 og
en kompensasjonsgrad på om lag samme nivå som strømstønadsordningen
for husholdninger, 55 pst. av strømprisen over en terskelverdi på
70 øre per kWt for desember 2021 og 80 pst. av strømprisen over
en terskelverdi på 70 øre per kWt for januar–mars 2022.
Flertallet viser til regjeringens
forslag til geografisk nedslagsfelt for ordningen og slutter seg
til dette.
Flertallet viser til at anlegg
som benytter fjernvarme, også har fått økte kostnader, og mener
at slike anlegg også må kunne kvalifisere for støtte fra ordningen,
da prisen på fjernvarme og strøm henger sammen. Flertallet ber derfor regjeringen
sikre at tilskuddsordningens retningslinjer inkluderer anlegg som
bruker fjernvarme, på lik linje med øvrige tilskudd. Videre peker flertallet på
at det i tilskuddsordningens innretning ikke skal settes et makstak
på månedlig forbruk for den enkelte mottaker, for å sørge for å
gi bredden av frivillige organisasjoner fullgod tilgang til støtte.
Flertallet understreker videre
viktigheten av at ordningen dekker forskjellige driftsformer. Eksempelvis
kan idrettsanlegg eid av frivillige organisasjoner ha aksjeselskap
som organisasjonsform. Flertallet forutsetter
at ordningen tar høyde for dette. Videre viser flertallet til at ordningen
også gjelder for frivillige organisasjoner som leier bygg og anlegg,
så lenge det er organisasjonen som betaler energikostnadene.
Flertallet støtter regjeringens
forslag til innretning av ordningen gjennom at tilskudd skal fordeles
til kommunene etter en beregningsmodell, som videre fordeler til
frivillige lag og foreninger i sin kommune. Dette vil sikre en enkel
og effektiv utbetaling av tilskuddet. Flertallet understreker samtidig
at ordningen må være rettferdig og transparent, og at regjeringen, gjennom
tilskuddsbrev til kommunene, må sikre en mest mulig lik lokal fortolkning
av regelverket. Det forutsettes at ordningen blir ubyråkratisk,
slik at kommunene raskt kan sikre utbetaling av midlene.
Flertallet peker på at det
ligger et større usikkerhetsmoment i denne ordningen enn i de andre
ordningene, fordi tilskuddsmottakerne er en vesentlig mer uklar
størrelse og det er vanskelig å ha fullgod informasjon om antall
og omfang. Flertallet viser
til at regjeringens forslag til totalbevilgning er basert på et
estimat, ikke på dokumentert forbruk. Flertallet understreker at
det er vesentlig at sluttresultatet av tilskuddsordningen er like
godt som for øvrige ordninger, da høye strømkostnader rammer frivilligheten
hardt. Flertallet er
derfor enig om at denne usikkerheten må håndteres for å sikre at
frivilligheten kommer like godt ut som husholdninger.
Komiteen ber
regjeringen oppfordre kommuner som ser at tilskuddet ikke strekker
til sammenlignet med reelt behov, om å melde tilbake om dette, slik
at eventuelle behov for ytterligere bevilgninger dokumenteres fra
kommunene. Komiteen ber
videre regjeringen komme tilbake med forslag om ekstrabevilgninger dersom
det viser seg å være dokumentert behov i enkeltkommuner som overskrider
tilskuddet kommunen har fått til fordeling.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen løpende sikre økte bevilgninger til enkeltkommuner
som kan dokumentere at de ikke har fått tildelt tilstrekkelige midler
til å dele ut støtte til frivillige organisasjoner i sin kommune
med om lag tilsvarende dekningsgrad som stønadsordningen for private
husholdninger, og komme tilbake med forslag i revidert nasjonalbudsjett
for 2022 dersom det blir behov for økte bevilgninger.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er glade for at regjeringen
nå likevel fremmer forslag om en tilskuddsordning som også vil komme
frivilligheten til gode. Disse medlemmer viser til henvendelsene
fra Norges idrettsforbund og Frivillighet Norge.
Disse medlemmer merker seg
at Frivillighet Norge trekker frem viktigheten av at en oversikt
over hvem som ber om støtte, hvem som får tildelt støtte, og hvor
mye støtte de enkelte får, er offentlig tilgjengelig. Dette er også
vanlig i ordninger som for eksempel momskompensasjon eller koronastøtteordningene
som har vært i virke for frivillige organisasjoner.
Disse medlemmer er glade for
at ordningen skal være enkel og sikre rask utbetaling. Videre skriver departementet
i proposisjonen at man ikke skal beregne endelig tilskudd på tilsvarende
måte som for husholdninger, men at departementet vil gi en nærmere beskrivelse
av vilkårene for tildeling i tilskuddsbrevet. Disse medlemmer vil i den anledning
påpeke at vilkårene må ta høyde for at det er det reelle strømforbruket
som må ligge til grunn for tilskuddene, og at det ikke kan lages
modeller med samme størrelse på tilskudd uavhengig av organisasjonenes
reelle utgiften.
Disse medlemmer merker seg
at det i proposisjonen ikke er beskrevet noen øvre grense på antall
kWt det kan søkes om kompensasjon for. Disse medlemmer viser til at
det er store variasjoner i de organisasjonseide byggene og anleggene,
og at det av den grunn er viktig at det heller ikke tas inn et slikt
øvre tak i tilskuddsbrevet til kommunene.
Disse medlemmer mener det er
riktig at proposisjonen legger opp til å estimere bevilgningen med
en kompensasjonsgrad på om lag samme nivå som strømstøtteordningen
for husholdningene.
Disse medlemmer anerkjenner
at en hovedutfordring med eierform, selv om det er frivilligheten
som er hovedbruker, er at en del eierformer medfører at eierne ikke
kan være registrert i Frivillighetsregisteret. Dette kan gjelde
private eiere, stiftelser, samvirkeforetak m.m.
Disse medlemmer merker seg
at departementet skriver at
«i særskilte tilfeller
kan kommunen vurdere om det også skal gis tilskudd til private virksomheter
som ikke er i Frivillighetsregisteret, men som har et vesentlig
innslag av frivillig virksomhet».
Det er ikke presisert
hva som utgjør «særskilte tilfeller», og dette er noe som kan bidra
til stor grad av usikkerhet og ulike lokale fortolkninger. Disse medlemmer støtter
derfor NIFs innspill om at kommunen kan gi tilskudd til virksomheter
som har et vesentlig innslag av frivillig virksomhet, uten at dette
er begrenset til «særskilte tilfeller».
Disse medlemmer vil i tillegg
peke på at tilskuddsordningen må omfatte også andre energityper enn
strøm. Mange idrettslag benytter energikilder som gass og fjernvarme,
og det er viktig at alle idrettslag som har fått økte kostnader
pga. høyere strømpriser, gasspriser osv., kan søke om tilskudd.
Det kan ikke skapes en presedens der det i årene framover blir mindre
lønnsomt å tilby oppvarmingsmuligheter som avlaster strømnettet.
I vinterhalvåret er det oppvarming som belaster strømnettet tyngst,
og strømstøtteordningen må ikke bidra til dårligere rammevilkår
for alternative oppvarmingsløsninger med fjernvarme.
Disse medlemmer viser til at
det ikke står noe i proposisjonen om at kommunene ikke har mulighet
til å komplettere den statlige ordningen med kommunale tilskudd
der dette er et lokalt behov og ønskelig fra kommunal side. Det
er selvsagt både mulig for kommunene å gjøre dette og ønskelig der
lokale forhold tilsier det.
Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen kommer tilbake til Stortinget hvis det viser seg
at det reelle behovet for kompensasjon overstiger det foreslåtte beløpet.
Disse medlemmer vil også vise
til at mange idrettsanlegg eies av andre organisasjonsledd enn idrettslagene
direkte. Dette handler om anlegg som eies av særforbund, idrettskretser
m.m., og det er nødvendig at alle organisasjonsledd tilhørende idretten,
i tillegg til alle eierformer, faller inn under denne ordningen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle idrettsanlegg, uansett eierform, som
har et vesentlig innslag av frivillig virksomhet, kvalifiserer til
kompensasjon for ekstraordinære strømpriser.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle organisasjonsledd i frivillige organisasjoner
er inkludert i kompensasjonsordningen for ekstraordinære strømpriser.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at kompensasjonsordningen for ekstraordinære
strømpriser utvides til å inkludere økte kostnader til bruk av alle
typer energikilder, også fjernvarme og gass.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at kompensasjonsordningen for ekstraordinære
strømpriser gjelder for alle typer lokaler, bygg og anlegg hvor
frivillige organisasjoner er ansvarlige for strøm-/energikostnader,
uavhengig av hva lokalene brukes til. Det stilles ikke krav om at
byggene eller anleggene skal være åpne for allmennheten.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at Høyre og Venstre ved flere
anledninger har etterlyst tiltak for å hjelpe frivilligheten med de
rekordhøye strømprisene. Disse partiene fremmet allerede 17. desember
2021 i behandlingen av Prop. 44 L (2021–2022) Midlertidig lov om
stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter
(strømstønadloven) et forslag hvor regjeringen ble bedt om å vurdere
hvilke konsekvenser de ekstraordinært høye strømprisene har for
frivillige og ideelle organisasjoner, og komme tilbake til Stortinget
så raskt som mulig med forslag til avbøtende tiltak. I behandlingen
av Prop. 50 L (2021–2022) Endringer i midlertidig lov om stønad
til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter, 24. januar
2022, fremmet disse partiene forslag om at regjeringen skulle opprette
en søknadsbasert kommunal kompensasjonsordning for å bistå mindre
bedrifter og frivillige lag og organisasjoner som nå sliter med
høye strømpriser. Disse forslagene ble dessverre nedstemt.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 15:776 (2021–2022)
og Dokument nr. 15:1076 (2021–2022) og skriftlige spørsmål fra Silje
Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren. Begge spørsmålene
omhandler problemer den høye strømprisen har gitt idretten.
Dette medlem viser også til
Prop. 56 S (2021–2022) om midlertidig stønad til jordbruks- og veksthusnæringen
som følge av ekstraordinære strømutgifter, med Innst. 148 S (2021–2022)
fra næringskomiteen, hvor det står:
«Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Representantforslag 65 S (2021–2022)
fra representanter fra Fremskrittspartiet, der det ble fremmet forslag
om å innføre en makspris for strøm på 0,50 kr pr. kWt ekskl. mva.
for alle, både husholdninger og næringsliv.»
Dette medlem viser til at
dette ville ha gitt både idrett og frivillighet en tryggere og mer
forutsigbar ordning enn den regjeringen legger frem.
Videre står det
i innstillingen fra næringskomiteen:
«Disse medlemmer
viser til at strømstøtteordningen for landbruk og veksthusnæringen
vil innrettes etter samme modell som strømstønadsordningen for husholdninger,
og at stortingsflertallet i Innst. 102 L (2021–2022) fra energi-
og miljøkomiteen understreker at strømstøtteordningen også skal
omfatte fjernvarmekunder både med og uten tilknytningsplikt. Disse medlemmer
merker seg at prisen på fjernvarme ved lov skal følge prisen på
strøm, og mener derfor det er naturlig at fjernvarmeleverandører
likestilles med strømselskapene i strømstøtteordningen fra regjeringen.
[…] Disse medlemmer ber regjeringen inkludere fjernvarme i strømstøtteordningen
for landbruk og veksthusnæringen.
[…]
Disse medlemmer
viser til at regjeringen oppgir at strømstønadsloven kun gir hjemmel
til å dekke utgifter til «elektrisk kraft», og at bruk av gass dermed
ikke omfattes av ordningen. Disse medlemmer viser imidlertid til
at prisene på gass har økt kraftig det siste året, og at dette rammer
næringsaktører som bruker gass i stedet for elektrisk kraft. Disse
medlemmer viser videre til at selv om en del av disse næringsaktørene
har ønsket å gå fra gass til elektrisk kraft, har disse ikke fått
mulighet til det på grunn av kapasitetsutfordringer i nettet. De økte
gassprisene kan slå vel så hardt ut som økte strømpriser, og disse
medlemmer mener dette er økte kostnader som må kompenseres, uavhengig
av teknologi.»
Dette medlem viser til at
mange av de samme utfordringene som veksthusnæringen møter når det
er høye strømpriser, også rammer frivillig sektor og idretten. Samme
problemer med ulike oppvarmingskilder ved høy strømpris rammer også
borettslag.
Dette medlem viser til at
Fremskrittspartiet har foreslått en rekke tiltak for å hjelpe strømkundene.
Det er foreslått å fjerne elavgiften. Det er foreslått strakstiltak
for billigere strøm. Det er foreslått å begrense strømeksporten.
Det er foreslått 50 øre som makspris på strøm. Dette medlem merker seg at
alle disse forslagene ville ha hjulpet frivilligheten og idretten.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette terskelverdien for kompensasjon i kompensasjonsordningen
for ekstraordinære strømpriser til 50 øre/kWh.»