1.1 Bakgrunn
Stortingets forretningsorden
§ 14 nr. 8 bokstav b forutsetter at regjeringen legger frem en årlig
melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning
til regjeringen (anmodningsvedtak), og om behandling av representantforslag
som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse
(utredningsvedtak).
Regjeringen legger
vekt på at Stortinget skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens
oppfølging av de enkelte anmodnings- og utredningsvedtakene. Tilbakemelding
gis i proposisjoner eller meldinger fra fagdepartementene. På den
måten får fagkomiteene anledning til en ordinær behandling av regjeringens
oppfølging av det enkelte vedtak.
Departementenes årlige
budsjettproposisjoner gir en oversikt over hvordan anmodnings- og
utredningsvedtakene under det aktuelle departement er fulgt opp. Fremstillingen
omfatter alle anmodningsvedtak fra sesjonen 2020–2021 og alle anmodningsvedtak
hvor rapporteringen ikke er avsluttet i forbindelse med den årlige
behandlingen av stortingsmeldingen om anmodningsvedtak i kontroll-
og konstitusjonskomiteen, jf. Innst. 580 S (2020–2021). I budsjettproposisjonene
angis det om departementet anser at rapporteringen knyttet til det
enkelte anmodningsvedtak kan avsluttes, eller om departementet planlegger
å rapportere på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon.
Fra og med 2014 har
den årlige meldingen om anmodningsvedtak blitt fremmet i februar.
Før den tid ble den lagt frem på høsten. Formålet med flyttingen
til etter nyttår var blant annet at regjeringen også skal kunne få
med seg Stortingets tilbakemelding i forbindelse med budsjettbehandlingen
i omtalen i meldingen.
Tidspunktet for fremleggelse
av stortingsmeldingen var tema i rapporten fra utvalget som har
vurdert Stortingets kontrollfunksjon, Dokument 21 (2021–2022). Utvalget
antar at det ville lette arbeidsbyrden for departementene noe om
rapporteringen i budsjettproposisjonen og den årlige meldingen kunne
gjøres mer samlet. Stortinget har i Innst. 580 S (2020–2021) sluttet seg
til utvalgets vurdering og mener at en slik endring vil være
«arbeidsbesparende
både for fagkomiteene og kontroll- og konstitusjonskomiteen så vel
som regjeringen».
På bakgrunn av dette
legges årets melding om anmodningsvedtak frem samtidig med Prop.
1 S (2021–2022). Stortingsmeldingen gjengir omtalen som gis i departementenes
budsjettproposisjoner.
Som tabellen viser,
har antallet nye anmodningsvedtak vært på et høyt nivå de siste
årene. Etter en nedgang i antall vedtak i sesjonen 2018–2019 økte
igjen antall vedtak i sesjonen 2019–2020 og videre til rekordhøye
568 vedtak i sesjonen 2020–2021.
Tabellen viser at
i tilbakemeldingene i Prop. 1 S (2021–2022) anser departementene
at det er utestående 374 vedtak der rapporteringen ikke kan avsluttes,
noe som utgjør 15 pst. av anmodningsvedtakene fra og med sesjonen
2013–2014. Dette er omtrent samme andel som i fjor, til tross for
betydelig tilvekst av nye vedtak.
Antall anmodningsvedtak de siste
elleve stortingssesjonene
Stortingssesjon
|
Antall vedtak
|
Vedtakspunkter1
|
Vedtak der departementene
i Prop. 1 S (2021–2022) har lagt til grunn at rapporteringen ikke
kan avsluttes
|
2010–2011
|
7
|
52
|
0
|
2011–2012
|
33
|
58
|
0
|
2012–2013
|
25
|
25
|
0
|
2013–2014
|
82
|
82
|
0
|
2014–2015
|
192
|
195
|
1
|
2015–2016
|
393
|
477
|
12
|
2016–2017
|
386
|
459
|
30
|
2017–2018
|
429
|
429
|
43
|
2018–2019
|
91
|
91
|
15
|
2019–2020
|
231
|
231
|
38
|
2020–2021
|
568
|
568
|
235
|
1Stortingets anmodningsvedtak
består på noen områder av mange underpunkter.