2.2 Utredning av en fravikelig samboerlov
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Stortinget så sent som i juni
2021 stemte over et tilsvarende forslag om å utrede en fravikelig
samboerlov, og viser til mindretallsforslaget fremmet av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i
forbindelse med behandlingen av Representantforslag 8:209 S (2020–2021),
jf. Innst. 602 S (2020–2021). Disse medlemmer viser til at
Venstre da stemte mot forslaget og, sammen med Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, sørget for at forslaget ikke fikk flertall.
Disse medlemmer er opptatt
av at folk selv må få velge hvordan de vil regulere livet og forholdet
sitt. Staten bør være særlig tilbakeholden med å gripe inn i privatpersoners
privatliv. Disse
medlemmer mener det ikke er tilstrekkelig tungtveiende grunner
til å innføre lovregler som innebærer inngrep i individets valgfrihet
når det gjelder de rettslige rammene for samlivet. Folk står fritt
til å sørge for egen regulering av sine formuesforhold ved å inngå
en samboeravtale.
Disse medlemmer vil samtidig
fremheve at vi i dag vet at det er misforståelser og mangel på kunnskap knyttet
til hva samboeravtaler bør og kan inneholde. Vi vet også at det
statistisk sett er kvinner som kommer dårligst ut når samboere gjennomgår
brudd. Disse medlemmer mener
dette er en viktig problematikk. Dette er også grunnen til at disse medlemmer har ønsket
å utrede en fravikelig samboerlov. Disse medlemmer understreker
at en slik utredning må gjøres for å sikre mer kunnskap, uten at
man forskutterer konklusjonen av en utredning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at en utredning og et eventuelt vedtak
om en fravikelig samboerlov ikke bare reiser praktiske, men også
vesentlige verdimessige spørsmål. Det kan være ulike grunner til
at par velger samboerskap fremfor ekteskap. Disse medlemmer mener at staten
bør være særlig tilbakeholden med å gripe inn i menneskers privatliv,
også når det gjelder hvordan ulike samlivsformer reguleres. Et kunnskapsgrunnlag
om et eventuelt behov for en samboerlov må derfor inneholde en vurdering
av hvilke forhold som ikke er dekket av andre reguleringer, og om det
lar seg gjøre å komme frem til en definisjon av samboerskap som
rammer inn en eventuell regulering på en god måte. Det må også klargjøres
hvem som eventuelt skal omfattes av en samboerlov, og hvordan man kan
sikre at de som eventuelt skal omfattes av loven, kan fatte en informert
beslutning om hvorvidt de ønsker at loven skal gjelde for dem.
Disse medlemmer vil likevel
peke på at man også har kunnskap som viser at samboere i for mange tilfeller
stiller svakt ved et samlivsbrudd. En tredel av de som lever i samliv
i Norge, er samboere, og av dem har bare 15 prosent samboerkontrakt.
Det er ikke kjent hvor mange samboere som sikrer seg gjennom testamente.
Rettshjelpsorganisasjonenes og advokaters erfaring er at flertallet
av deres klienter ikke har oversikt over sin rettsstilling og tror
at de har bedre rettigheter enn de egentlig har. Deres erfaringer
er også at de som har inngått en samboeravtale ikke har tilstrekkelig kunnskap
om hva som bør inkluderes i en samboeravtale, slik at avtalene for
ofte er mangelfulle.
Disse medlemmer vil peke på
at forrige utredning av samboeres rettsstilling ble gjennomført
i 1999, og at mye har endret seg siden den gang. I statsrådens svarbrev
til komiteen av 15. november 2021 redegjør statsråden for en empirisk
undersøkelse i 2016 som skulle gi grunnlag for vurderinger av disse
spørsmålene. Det fremstår likevel som om man ikke har et godt nok kunnskapsgrunnlag
for å kunne vurdere om det vil være riktig å innføre en samboerlov. Disse medlemmer stiller
seg derfor positive til at det gjennomføres en utredning av en fravikelig
samboerlov, men vil understreke at en slik utredning skal gjennomføres
for å sikre et tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag for senere å kunne
ta stilling til om det vil være riktig å innføre en fravikelig samboerlov.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet mener
spørsmålet om enutredning og et eventuelt vedtak om en samboerlov
reiser flere praktiske, men også vesentlige verdimessige spørsmål.
Når et samboerpar har valgt å flytte sammen uten å gifte seg, er
det deres eget valg. For flertallet som gifter seg, er det et poeng at
giftermål er noe mer og noe annet enn et samboerskap. Tilsvarende
er det også slik at for flertallet som velger samboerskap, er det
et poeng at samboerskap er noe annet og mindre forpliktende enn
giftermål. I likhet med flertallet i saken om samme tema, som ble
behandlet i 2021, står dette
medlem fast ved at staten bør være særlig tilbakeholden med
å gripe inn i privatpersoners privatliv på dette området. Det er
ikke tilstrekkelig tungtveiende grunner til å innføre lovregler
som innebærer inngrep i individets valgfrihet når det gjelder de rettslige
rammene for samlivet.
Dette medlem viser til at samboere
som ønsker det, står fritt til å sørge for egen regulering av sine
formuesforhold ved å inngå en samboeravtale. Et område som det er
vanlig at samboere gjør avtaler om, er f.eks. felles eiendom. De
fleste tinglyser felles bolig på begge parter. Det er også svært
vanlig at den ene kjøper seg inn i partnerens bolig. Hvis ikke dette
er mulig, er det vanlig å ha skriftlige avtaler om hvordan faste
kostnader til bolig skal fordeles. Her finnes det mange gode eksperter
som gir råd om hva man må tenke på når man skriver en samboeravtale.
Det er også mye tilgjengelig informasjon om dette lett tilgjengelig
i brede medier, og det publiseres stadig vekk artikler om temaet
som bidrar til å informere de aller fleste som er i målgruppen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument 8:209 S (2020–2021),
jf. Innst. 602 S (2020–2021), der representanter fra Sosialistisk
Venstreparti fremmet forslag om å innføre en fravikelig samboerlov,
og er glad for at forslagene ser ut til å kunne få flertall i denne
perioden.
Dette medlem viser til at manglende
regulering av samboerskap svekker likestillingen og er en risiko
for fattigdom. Dette
medlem mener derfor det er behov for en fravikelig lov som
samboere kan velge å benytte seg av for å regulere sitt samliv. Dette medlem viser til
at en slik lov kan tre inn når et samboerpar har vært samboere et
visst antall år, og at paret må bli orientert om at loven er i ferd
med å tre inn, slik at de kan velge om den skal regulere deres samboerskap.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at tiden er
moden for et lovverk som er tilpasset en moderne samtid der folk
velger ulike måter å leve sammen på. Et oppdatert lovverk for samboere
vil være et viktig tiltak for å sikre likestilling og unngå at en
part havner i en fattigdomsfelle ved samlivsbrudd eller dødsfall. Disse medlemmer mener
det fortsatt skal være et skille mellom to personer som velger å
inngå et ekteskap, og de som velger å være samboere. En utredning
av en ny samboerlov bør reflektere dette. I tillegg vil dette ivaretas
ved å gjøre en samboerlov fullt ut fravikelig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at mange samboere blir enige om det økonomiske oppgjøret når de
flytter fra hverandre. Dagens løsning, der partene regulerer samlivet
selv blant annet ved bruk av samboeravtaler, forutsetter at partene
vet om denne muligheten. Disse medlemmer viser til at
rettshjelpsorganisasjoner som JURK erfarer at få samboerpar har
inngått en samboeravtale, og at inngåtte avtaler ofte er mangelfulle.
Svært få parter har en samboerkontrakt der eierforhold til verdiene
deres avklares og begge samboernes bidrag til samlivet anerkjennes.
Følgelig er ikke dagens løsning god nok.
Disse medlemmer viser til at
JURK opplever at det er misforståelser og forvirring rundt dagens
rettstilstand. De erfarer at mange mangler kjennskap til sine rettigheter
og plikter som samboere, og mange tror at de har bedre rettigheter
enn det de egentlig har etter endt samboerskap. Sammenlignet med
ektefellers rettsstilling mangler samboere beskyttelse, og det økonomiske
oppgjøret mellom dem kan bli vanskelig.
Disse medlemmer viser til at
Norge har fått kritikk fra FNs kvinnediskrimineringskomité på grunn
av manglende lovregulering for samboere. I komiteens behandling
av Norges 8. rapport om oppfølging av kvinnediskrimineringskonvensjonen
uttalte komiteen bekymring for
«at kvinner som er
samboere fortsatt ikke har noen økonomiske rettigheter og vern når
slike forhold går i oppløsning».
Norge ble oppfordret
til å
«treffe de juridiske
tiltak som er nødvendige for å garantere kvinner i samboerskap samme
økonomiske vern som gifte kvinner».
Disse medlemmer viser til at
det ofte er kvinner som blir stående på bar bakke ved endt samboerskap. Erfaring
viser at det ofte er menn som betaler lånet på boligen og hytta
og sparer til pensjon, mens kvinner dekker familiens forbruksutgifter.
Konsekvensen er ofte at mannens investeringer øker i verdi, mens
kvinnens økonomiske bidrag blir spist opp. Derfor kan mangelen på
en samboerlov utgjøre en fattigdomsfelle for kvinner, noe som må
regnes som et likestillingsproblem.
Disse medlemmer viser til at
en fravikelig samboerlov vil flytte aktivitetsplikten fra den svake
til den sterke part. I dag er det i hovedsak den svake part som må
ta initiativ til en samboeravtale for å sikre et rettferdig oppgjør.
En samboerlov vil
gjøre rettstilstanden mer forutsigbar og lettere tilgjengelig samt
gjøre økonomiske oppgjør ved endt samboerskap enklere og mer rettferdige.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at med en samboerlov vil
derimot den svake part ha vetorett mot en ugunstig avtale skrevet
av den sterke part. Det viktigste argumentet for en fravikelig samboerlov
er at denne vil fungere som et nødvendig sikkerhetsnett for de samboere
som ikke er økonomisk likestilte.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en fravikelig samboerlov.»