2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av helse- og omsorgstjenester til
barn med funksjonsnedsettelser, Dokument 3:15 (2020–2021).
Komiteen viser til at Stortinget
ved flere anledninger har gitt uttrykk for at familier med barn
som har funksjonsnedsettelser, må få bedre hjelp fra det offentlige.
Særlig for familier med barn som har store og sammensatte behov
,er det viktig med god oppfølging. Likeverdige helse- og omsorgstjenester
er et viktig mål. Det betyr at tjenestene skal være basert på vurderinger
av den enkeltes behov, og at alle skal ha lik tilgang til tjenester,
uavhengig av forhold som for eksempel diagnose, alder og bosted.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
mål med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken grad barn og unge
med funksjonsnedsettelser og familiene deres får likeverdige og
koordinerte helse- og omsorgstjenester, og om statlige virkemidler
bidrar til det. Undersøkelsen har sett på årene 2016 til 2020.
Komiteen viser til at flere
undersøkelser indikerer at ulike forhold som bosted, diagnose og
alder likevel har betydning for hvilken hjelp kommunene og helseforetakene
gir. Riksrevisjonen har konkludert med at det er store forskjeller
og utilstrekkelig kapasitet i helseforetakenes habiliteringstilbud
til barn og store variasjoner mellom kommunene i bruken av avlastning. Statsforvalterens
behandling av klagene har stor betydning for hvilke tjenester familiene
får, og statsforvalterne behandler sakene ulikt. Familiene må selv
ta et stort ansvar for å få hjelp og koordinere tjenestene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
mener det er alvorlig at tjenestene til familier med barn som har funksjonsnedsettelser,
er avhengig av bosted og om familiene selv tar ansvar for å få hjelp
og koordinere tjenestene. Riksrevisjonen har videre kommet til at
det er kritikkverdig at staten ikke har fulgt godt nok opp at koordinatorordningen
fungerer i samsvar med intensjonene. Komiteen stiller seg bak Riksrevisjonens
funn og kritikk.
Komiteen merker seg at den
tidligere kulturministeren peker på at Riksrevisjonens anbefalinger
retter seg mot Helse- og omsorgsdepartementet. Den tidligere statsråden
fremhevet imidlertid at et viktig tiltak er å gjøre FN-konvensjonen
om rettighetene for personer med funksjonsnedsettelse (CRPD) mer
kjent i kommunene og statsforvaltningen. Komiteen noterer seg at prosjektet
gjennomføres av Bufdir på vegne av Kulturdepartementet.
Komiteen merker seg at den
tidligere helse- og omsorgsministeren mente at Riksrevisjonens rapport er
et viktig bidrag for å få en bredere forståelse av tjenestene og
hva som kan vurderes av forbedringer. Den tidligere statsråden opplyste
at funnene samsvarer med omtalen i Meld. St. 25 (2020–2021) Likeverdsreformen. Det
vises samtidig til regjeringen Solbergs handlingsplan for likestilling
av personer med funksjonsnedsettelse 2020–2030 og Nasjonal helse-
og sykehusplan. Komiteen viser
til at den tidligere statsråden i sitt svarbrev skrev at det ville
vurderes nøye hvordan funnene bør følges i arbeidet med å sørge
for gode og forsvarlige tjenester til barn og unge med funksjonsnedsettelser
og familiene deres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener foreldre skal bruke mindre tid
på å administrere offentlige tjenester og mer tid på å være foreldre.
I dag er det ikke alltid klart hvem som skal samordne tjenestene
som gis av ulike velferdstjenester, og foreldrene ender i praksis
ofte opp med denne rollen, i tillegg til å ha store omsorgsoppgaver.
Sånn skal det ikke være. Disse medlemmer viser til
at dette er bakgrunnen for at regjeringen Solberg foreslo å lovfeste rett
til en barnekoordinator som en del av likeverdsreformen og satte
av 100 mill. kroner i sitt budsjett for 2022 til å kompensere kommunene
fra ikrafttredelsen, som var satt til august 2022. Disse medlemmer viser til
at muligheten til å velge hvem man skal få hjelp av, og hvordan
hjelpen skal ytes, er viktig for mange familier med store bistandsbehov.
Innenfor ordningen brukerstyrt personlig assistanse (BPA) gis familiene større
innflytelse over egen hverdag. Det er veldig bra, men fungerer ikke
like godt i alle kommuner. Disse medlemmer viser til
at BPA-utvalget som ser på hvordan ordningen kan styrkes, snarlig
legger frem sin NOU, og imøteser denne.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at de økonomiske rammene
i kommunene er for små, og at det er nødvendig med en endring av
finansieringssystemet slik at pengene følger den enkelte pasient
for å sikre pasientenes grunnleggende rettigheter. Fremskrittspartiet
har derfor foreslått en gjennomgang av hele finansieringsordningen
for barne- og ungdomspsykiatrien. Det bør ikke være opp til den
enkelte kommunes økonomi og skjønn å bestemme hvilket tilbud som
skal gis. Det beste og mest fornuftige ville være å overføre finansieringsansvaret
fra kommunene til staten gjennom en overslagsbevilgning på statsbudsjettet.
Først da ville alle berørte med nedsatt funksjonsevne kunne motta
de samme omsorgs- og tjenesteytelser.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen anbefaler Helse- og omsorgsdepartementet å:
-
sørge for bedre
kunnskap om de geografiske forskjellene i habiliteringstilbudet,
og nødvendige tiltak for å sikre mer likeverdige tjenester
-
følge opp at Helsetilsynet
legger til rette for mer enhetlig praksis mellom statsforvalterne
i behandlingen av rettighetsklager
-
innhente mer kunnskap
om kommunenes behandling av rettighetsklager, inkludert
-
årsaker til mangler
i kommunenes vurderinger av søknader og klager
-
hvordan kommunene
veileder foreldrene om klagerettigheter
-
hvor mange klager
kommunene behandler
-
hvor lang tid kommunene
bruker på å behandle klagene, og årsaker til lange saksbehandlingstider
-
innhente mer kunnskap
om årsakene til forskjeller mellom kommunene når det gjelder tildeling
av tjenester til foreldre med særlig tyngende omsorgsarbeid
-
vurdere om begrepet
særlig tyngende omsorgsarbeid kan tydeliggjøres, både for å gjøre
det enklere for foreldrene å beskrive hjelpebehovet sitt og for
å gi kommunene bedre støtte når de skal vurdere hva som skal til
for å dekke dette hjelpebehovet på en forsvarlig måte
-
vurdere hva som
skal til for at ordningen med koordinator skal fungere bedre i praksis
Komiteen er
enig med den tidligere statsråden i at Riksrevisjonens anbefaling
om å tydeliggjøre vilkår og ramme inn det kommunale skjønnet i konkrete
lovbestemmelser bør settes inn i en større diskusjon om virkning
og effekt av mer generalisert lovgivning sammenlignet med større
grad av standardisering og mindre skjønnsmessig handlingsrom.
Komiteen stiller seg for øvrig
bak anbefalingene og ber Riksrevisjonen følge utviklingen for likeverdige helse-
og omsorgstjenester videre.