Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Per
Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak og Helge
André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt,
Tobias Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til at i denne innstillingen behandles Prop. 46 S (2021–2022).
Komiteen viser til at de norske
kraftprisene har vært uvanlig høye gjennom 2021. Fram mot vinteren
har prisene vært økende og er nå svært høye og har vært det over
tid. Det er forventet at kraftprisen vil holde seg på et høyt nivå
gjennom vinteren. Utviklingen er likevel usikker og avhenger av
værforholdene og kraftsituasjonen i landene rundt oss. Forbruket
av strøm er høyest om vinteren, og komiteen ser at situasjonen
kan bli belastende, særlig for mange vanskeligstilte husholdninger.
Komiteen viser til proposisjonen,
der regjeringens forslag innebærer å videreføre ekstrautbetalingen fra
desember 2021 samt å utvide bostøtteordningen slik at om lag 50 000
nye mottakere midlertidig kan komme inn i ordningen. Endringene
skal gjelde for bostøtteutbetalinger i perioden januar til og med
mars 2022. Regjeringen foreslår også å styrke rammetilskuddet til kommunene
med 300 mill. kroner for å dekke økt utbetaling av sosialhjelp som
følge av høye strømpriser.
Komiteen mener det er viktig
med tiltak som kan møte de høye strømprisene, som særlig rammer
dem med lave inntekter. Komiteen vil
vise til at utbetalingen skal gjøres samtidig som ordinær bostøtte
utbetales. Komiteen viser
videre til at i tråd med avtalen mellom regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti om utvidelse av bostøtten fra 1. januar 2022 til og
med 31. mars 2022, og flertallsmerknad i Innst. 102 L (2021–2022),
har Kommunal- og distriktsdepartementet (Kommunal- og moderniseringsdepartementet
frem til 31.12.2021) startet forberedelsene av en midlertidig utvidelse
av bostøtten fra 1. januar 2022 til og med 31. mars 2022. Utvidelsen
innebærer en forskriftsendring fra og med desember 2021 for den
første utbetalingen i januar 2022 (bostøtten utbetales en måned
etterskuddsvis). Endringen innebærer at progresjonen i egenandelen
reduseres fra 0,28 pst. til 0,12 pst., og at andelen av netto formue
ut over fribeløp som skal legges til inntekten, settes til null.
Disse endringene betyr at anslagsvis 50 000 flere enn normalt kan
motta bostøtte i januar.
Komiteen legger til grunn at
regjeringen vil følge med på utviklingen og komme tilbake til Stortinget
ved behov.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser også til regjeringens strømpakke og det
fremforhandlede resultatet i Stortinget 17. desember 2021. Strømpakken
sikrer vanlige strømforbrukere mot ekstreme strømpriser gjennom at
staten stiller opp og tar 55 pst. av regningen for det overskytende
når kilowattprisen overstiger 70 øre. Stortinget har også bedt regjeringen
innrette en ordning som gir likebehandling av husholdninger i borettslag,
sameier, aksjeleiligheter og eneboliger. Husholdninger i borettslag,
sameier og aksjeleiligheter kompenseres for både forbruk av fellesmålt
strøm og forbruk målt med individuelle målere, og for samme tidsperiode
som andre husholdninger.
Komiteen viser
til at mottakere av bostøtte vil motta støtte både fra tiltakene
i strømpakken og fra økt bostøtte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det de siste
månedene har vært en sterk økning i strømprisen, og at dette kan
være vanskelig å bære for familier med en anstrengt økonomi fra
før av. Disse medlemmer støtter
derfor forslaget om midlertidig styrking av bostøtten og sosialhjelpen
for å avhjelpe situasjonen samt utvidelsen som vil gjøre at flere
omfattes av ordningene. Disse medlemmer viser
til at det ved tre anledninger i 2021 har blitt foretatt ekstra
utbetalinger av bostøtte for å dekke økte strømutgifter, og at dette
er riktig å gjøre også i januar, februar og mars.
Disse medlemmer viser til at
det er mange innbyggere som ikke mottar bostøtte, men som har store
utfordringer med å håndtere de høye strømprisene. Det har skapt
stor økonomisk utrygghet, og disse medlemmer mener det er
viktig å hjelpe disse innbyggerne.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til svarbrev fra statsråd
Bjørn Arild Gram av 6. januar 2022 og foreslår på denne bakgrunn
å utbetale 1 000 kroner ekstra ved neste utbetaling til alle som
var ledige, permitterte eller mottok arbeidsavklaringspenger ved
utgangen av desember 2021, og fremmer derfor følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
|
|
Utgifter
|
|
2541
|
|
Dagpenger
|
|
|
70
|
Dagpenger, overslagsbevilgning,
økes med
|
117 000 000
|
|
|
fra
kr 14 167 000 000 til kr 14 284 000 000
|
|
2651
|
|
Arbeidsavklaringspenger
|
|
|
70
|
Arbeidsavklaringspenger, overslagsbevilgning,
økes med
|
133 000 000
|
|
|
fra
kr 33 561 000 000 til kr 33 694 000 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartietviser til brev fra statsråd
Bjørn Arild Gram av 6. januar 2022. Disse medlemmer viser til
at det i brevet fremkommer at det kreves et lovforslag for å gjennomføre
en slik utbetaling, men Stortingets forretningsorden § 31 sjette
ledd åpner ikke for at det i denne innstillingen kan fremmes et
lovforslag. Disse
medlemmer varsler derfor at det vil bli fremmet et representantforslag
om en lovendring i tråd med innholdet i brevet fra statsråden.
Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen følger utviklingen i strømprisene tett fremover for
å motvirke den vanskelige situasjonen som mange innbyggere nå står
i.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er nødvendig at det kommer en forlengelse og utvidelse
av strømstøtte til bostøttemottakere, og at flere omfattes av ordningen. Strømutgifter
skaper vansker for mange, og det er derfor viktig at ordninger både
dekker flest mulig og treffer de som trenger det mest. Flertallet påpeker
at det er grupper som faller utenfor, og som heller ikke fyller
kriteriene for sosialhjelp. Det er derfor viktig at regjeringen gir
tydelig informasjon til kommunene om at det skal gjøres individuelle
vurderinger.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at forventninger som
salg av eiendeler og avkortning mot andre økonomiske ordninger ikke
må legges til grunn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til veilederen for
behandling av saker om økonomisk stønad under pandemien, som er
besluttet videreført t.o.m. 30. juni 2022. Av veilederen fremkommer
det blant annet at kommunene bør være tilbakeholdne med å stille
vilkår om avhending av bolig, bil eller andre eiendeler for å få
innvilget sosialhjelp, da behovet antagelig vil være kortvarig. Flertallet viser
videre til det pågående arbeidet med en gjennomgang av bostøtteordningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er svært bekymret over strømregningene
vanlige folk får om dagen. Stortingsflertallets støtteordninger fremstår
som magre sammenliknet med de enorme inntektene strømprisene gir
for staten og kommuner. Disse medlemmer viser til
sine forslag i flere ulike saker denne vinteren, som alle ville
bidratt til å gjøre situasjonen enklere for folk flest.
Disse medlemmermener at den
ekstra bostøtten skal komme på toppen og ikke føre til automatisk trekk
i andre ytelser som sosialhjelp. Det er kommuner som har gjort vedtak
om at ekstra bostøtte fra staten skal bety tilsvarende redusert
sosialhjelp fra kommunen. En slik holdning er ikke i tråd med intensjonen med
denne ekstra bostøtten.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til merknad i
Innst. 97 S (2021–2022) fra medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt angående manglende løsninger for studenter og understreker
behovet for at studenter som ikke omfattes av bostøtteordningen,
men ofte har en stram økonomisk situasjon, også må omfattes av treffsikre
ordninger.
Disse medlemmer understreker
behovet for å få ut god informasjon til aktuelle målgrupper, slik
at de som kan få hjelp, faktisk søker om denne.
Det må derfor både
legges leservennlig informasjon på Husbanken, Nav og energiselskapenes
nettsider, i tillegg til at informasjon må gjøres tilgjengelig for
innbyggere med begrenset digital kompetanse eller tilgang.
Disse medlemmer merker seg
at mottakere av dagpenger og arbeidsavklaringspenger fra Nav to
ganger årlig får tre utbetalinger innenfor samme måned, noe som
medfører bortfall av bostøtte. Dette skaper vansker for flere som
også mister støtte til strøm. Det er derfor viktig at dette legges
inn i individuelle vurderinger. Disse medlemmer mener også
at man bør utrede en bedre innretning og et mer samordnet utbetalingssystem
for de som mottar ulike ytelser fra det offentlige.
Komiteens medlem fra Rødt er
svært bekymret for alle dem som nå mottar skyhøye strømregninger. Dette medlem mener
også at regjeringa ikke har gjort tilstrekkelig for å bøte på situasjonen
som mange nå står i. Dette
medlem mener likevel at alle tiltak som raskt kan igangsettes,
og som kan bøte på den prekære strømkrisa, deriblant ekstraordinære
utbetalinger av bostøtte, er nødvendige. Dette medlem mener det er
stor grunn til å følge den krevende og pågående situasjonen nøye. Dette medlem mener
at regjeringa må komme tilbake til Stortinget med flere ekstraordinære utbetalinger
av bostøtte ut over det som foreslås i Prop. 46 S (2021–2022), hvis
det viser seg nødvendig.
Dette medlem mener at noen
av de strukturelle årsakene til strømkrisa som Norge nå befinner
seg i, herunder tettere sammenkobling og harmonisering med det europeiske
kraftmarkedet samt flere utenlandskabler, ikke bør underdrives. Dette medlem viser
til at flere måneder med ekstraordinært høye strømregninger allerede
har gjort det svært vanskelig for vanlige folk, og nå frykter mange
at ekstreme strømpriser vil knekke privatøkonomien. Dette medlem vil
samtidig vise til at de høye strømprisene har gitt økte inntekter
til staten gjennom økt utbytte fra de statlige selskapene, økte momsinntekter
på strøm og økt grunnrente. Dette medlem mener at det
er ingen rettferdighet i at staten tjener seg rik på at folk flest
må betale dyrt for strømmen. Inntektene tilhører fellesskapet og
bør brukes til fellesskapets beste. Dette medlem viser til Representantforslag
49 S (2021–2022) fra representanter fra Rødt, som ble nedstemt,
der det ble foreslått at Stortinget oppretter en ny bevilgningspost
for tilbakebetaling av strøminntekter, og at alle landets rundt
2,5 millioner husholdninger skulle få utbetalt 4 400 kroner fra
denne posten så raskt som mulig innen jul.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil bemerke at en svakhet ved
Prop. 46 S (2021–2022) fra regjeringa, som med både Prop. 38 S (2021–2022)
og Prop. 8 S (2021–2022), er at mottakerne av den ekstraordinære
utbetalinga av bostøtte risikerer å få fratrekk for andre ytelser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til behandlingen av tidligere forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt om at den ekstraordinære utbetalingen av bostøtte
ikke skal komme til fratrekk for andre ytelser. Disse medlemmer mener at de
foreslåtte ekstra utbetalingene av bostøtte selvsagt ikke skal komme
til fratrekk for andre ytelser.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at dagens bostøtteordning har behov for varig
styrking, og dette
medlem har derfor store forventninger til den kommende rapporten
til regjeringas ekspertgruppe, som er forespeilet innen 1. mai 2022. Dette medlem mener
det er gledelig at 50 000 flere husstander inkluderes midlertidig
i de foreslåtte ekstraordinære utbetalingene i Prop. 46 S (2021–2022). Dette medlem er
likevel av den oppfatning at altfor få inkluderes i ordningen som foreslås.
Totalt anslås det at staten samlet sett har fått inn om lag 27,6
mrd. kroner i inntekter gjennom grunnrenteskatt og utbytte fra Statkraft
for 2021. Dette fremgår av tall fra finansminister Trygve Slagsvold
Vedum i et skriftlig svar til stortingsrepresentant Marius Arion
Nilsen fra Fremskrittspartiet 13. desember 2021 og et skriftlig
svar til stortingsrepresentant Sofie Marhaug fra Rødt 15. desember
2021. I lys av disse ekstraordinære inntektene mener dette medlem at
regjeringa har mulighet til å sørge for at inntektsgrensen for å
søke om bostøtte økes, slik at enda flere kan inkluderes i ordningen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med forslag
om å midlertidig øke inntektsgrensen for å søke om bostøtte i perioden
1. januar t.o.m. 31. mars 2022, slik at enda flere kan kvalifisere
til å motta bostøtte.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt viser til at det fortsatt er
mange grupper i samfunnet som tidligere eller med forslagene som
fremkommer i Prop. 46 S (2021–2022), av ulike grunner ikke kvalifiserer
til å kunne søke om bostøtte. Disse medlemmer er særlig
opptatt av at alle på uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og lignende
stønader som har uhåndterbare bo- og strømutgifter, skal ha mulighet
til å søke om bostøtte.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at mottakere av uføretrygd, arbeidsavklaringspenger
og lignende stønader som har lav inntekt og høye boutgifter, får
mulighet til å søke om bostøtte.»