5.1 Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er en situasjon med sterkt økende energipriser som rammer
både vanlige folk og bedrifter. Strømprisene er på et ekstremt høyt
nivå, drivstoffprisene er høye, og det samme gjelder varslet prisøkning
på matvarer. I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett fremmet disse medlemmer forslag
om en krisepakke for folk flest med en rekke avgiftsreduksjoner.
Elavgiften ble foreslått avviklet, det samme gjelder merverdiavgift
på strømforbruk. Videre ble det fremmet forslag om å si nei til
Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens forslag om en økning i CO2-avgiften som særlig rammer
landets bilister samt norsk industri, og det ble forslått å redusere
veibruksavgiften til 1 krone per liter. Disse medlemmer mener at
dette ville ha gitt et solid bidrag til å bedre økonomien for både
privatpersoner og bedrifter. I tillegg til dette ble det fremmet
forslag om både lavere engangsavgift på kjøretøy og reduserte avgifter
på grensehandelsutsatte varer. Disse medlemmer mener at
Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen nå tar landet i feil retning
ved å øke både skatter og avgifter. Det er igjen i særlig grad vanlige
folk, norske bedrifter og landets bilister som skal betale regningen. Drivstoffprisene
økes fra et allerede høyt nivå, og avgiften på biler økes betydelig.
Enkeltmodeller øker med så mye som 80 000 kroner i avgift.
Disse medlemmer mener at
særlig avgiftsreduksjoner skal prioriteres og må reduseres til et
nivå som er på linje med nabolandene våre.
Disse medlemmer vil også
vise til følgende forslag som ble fremmet i forbindelse med behandlingen av
Innst. 2 S (2021–2022):
«Stortinget ber
regjeringen utbetale 4 000 kroner i kontantstøtte til alle landets
husstander, for å kompensere for de svært høye strømkostnadene.
Dette skal også inkludere separate utleieenheter med eget strømmålepunkt.
Dette skal utbetales så fort som mulig, og senest innen utgangen
av 2021. Forslaget med inndekning innarbeides i nysalderingen for
2021.»
Disse medlemmer mener det
er viktig at det blir tatt grep for å hjelpe befolkningen i situasjonen med
høye strømpriser. Samtidig som privatpersoner får problemer med
strømregningen, er det store ekstra inntekter til både stat, fylker
og kommuner grunnet de høye energiprisene. Disse medlemmer mener at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens
varslede grep om at staten skal dekke deler av forbrukernes strømutgifter
avgrenset til halvparten av kostnadene ut over 70 øre per kilowattime,
langt fra er tilstrekkelig i dagens situasjon. Regjeringens forslag
treffer ikke alle dem som bor i borettslag eller sameier, og derfor
er Fremskrittspartiets forslag om avgifts- og mva.-reduksjon eller
kontantstøtte mye bedre og mer treffsikkert.
Disse medlemmer mener at
folk som ikke har mulighet til å dekke de økte utgiftene til strøm,
må få hjelp til å dekke regningen i vinter, og disse medlemmer vil legge
til rette for dette ved å benytte den kommunale kompensasjonsordningen
for lokale bedrifter og utvide denne til også å omfatte støtte til
å dekke høye strømutgifter for både privatpersoner og bedrifter.
Dette vil være en ordning som administreres av den enkelte kommune.
Den kommunale kompensasjonsordningen for lokale virksomheter vil
fortsatt ha en viktig rolle som støtte for lokalt næringsliv nå
som koronasituasjonen på ny gir innstramninger i samfunnet som rammer
næringslivet. Disse
medlemmer foreslår å sette av totalt 13 mrd. kroner ekstra
til den kommunale kompensasjonsordningen, der også kompensasjon
for strømutgifter gjøres til en del av ordningen. Disse medlemmer foreslår
at 10 mrd. kroner skal bevilges over innbyggertilskuddet til kommunene
– så er det kommunene som etablerer en løsning for å betale ut kompensasjon
for strømutgifter til husstander i kommunen.
Disse medlemmer mener det
haster med å skaffe forutsigbarhet for utsatte deler av næringslivet når
nå koronasituasjonen medfører nye innstramninger i samfunnet. Disse medlemmer legger
til grunn at den generelle kompensasjonsordningen for koronastøtte
skal videreføres, og registrerer at regjeringen vil gjeninnføre
ordningen. Videre mener disse medlemmer at det må
etableres en ordning for lønnsstøtte, og registrerer at regjeringen
her vil ta initiativ. Disse medlemmer mener
at innretningen på ordningen må være annerledes enn tidligere, slik
at lønnsstøtte gis for å unngå permitteringer i perioden ordningen
virker.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
553
|
|
Regional-
og distriktsutvikling
|
|
|
68
|
Kommunal
kompensasjonsordning til lokale virksomheter, økes med
|
3 000 000 000
|
|
|
fra
kr 3 038 000 000 til kr 6 038 000 000»
|
|
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
571
|
|
Rammetilskudd
til kommuner
|
|
|
60
|
Innbyggertilskudd, økes med
|
10 000 000 000
|
|
|
fra
kr 143 329 720 000 til kr 153 329 720 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til den økte smittespredningen
av koronaviruset i samfunnet og nye smitteverntiltak fra regjeringen
som medfører sviktende inntekter for store deler av næringslivet.
Særlig utsatt er serverings-, restaurant- og utelivsbransjen. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har varslet at de fremmer forslag om 1 mrd. kroner
ekstra til den kommunale kompensasjonsordningen for næringslivet
ved behov, men det haster med å få penger på plass.
Disse medlemmer mener de
hardest rammede kommunene bør tilføres et økonomisk handlingsrom for
å kunne gi kompensasjon til lokalt næringsliv som rammes av pandemien. Disse medlemmer foreslår derfor
å tilføre kommunesektoren 300 mill. kroner fordelt til kommuner
med arbeidsledighet over landsgjennomsnittet, men understreker behovet
for at pengene kommer raskt ut til de aktuelle kommunene, og forutsetter
at kommunene følger regelverket for offentlig støtte.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
553
|
|
Regional-
og distriktsutvikling
|
|
|
68
|
Kommunal
kompensasjonsordning til lokale virksomheter kan overføres, økes med
|
300 000 000
|
|
|
fra
kr 3 038 000 000 til kr 3 338 000 000»
|
|