Kap. 24 Regjeringsadvokaten
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Regjeringsadvokatens
prosessutgifter og utgifter til leie av eksterne advokater dekkes
over post 21 Spesielle driftsutgifter. Bruken av eksterne advokater
har vært noe lavere i 2021 enn normalt. Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen på posten med 2,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 41 Stortinget
Forslag til endringer
på kap. 41 Stortinget er fremmet av Stortingets administrasjon og
godkjent av presidentskapet.
Sammendrag
Koronapandemien
har bidratt til lavere utgifter til varekjøp, arrangementer, kurs,
møter og reiseaktiviteter. Bevilgningen på posten foreslås derfor
nedsatt med 20 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres
Sammendrag
Med bakgrunn i
koronapandemien har det blitt gjennomført færre aktiviteter og investeringer
enn planlagt i 2021. Bevilgningen på posten foreslås derfor nedsatt
med 20 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 70 Tilskudd til partigruppene
Sammendrag
Valget i september
2021 fører til at det blir vesentlige endringer i utbetalinger til
flere av partigruppene i årets tre siste måneder. I tillegg har
det kommet til en ny og tiende stortingsgruppe på Stortinget. Bevilgningen på
posten foreslås derfor økt med 4,7 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 74 Reisetilskudd til skoler
Sammendrag
På grunn av koronapandemien
blir det i 2021 ikke skolebesøk før i desember. Bevilgningen på
posten foreslås derfor nedsatt med 1,6 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1600 Finansdepartementet
Post 1 Driftsutgifter og post
21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Sammendrag
Som følge av koronapandemien
har Finansdepartementet i 2021 hatt klart mindre reiseaktivitet
enn vanlig, arrangementer er blitt avlyst og særskilte prosjekter og
utredninger har hatt forsinket fremdrift. Det foreslås derfor at
bevilgningene på postene 1 og 21 settes ned med hhv. 15 og 7 mill.
kroner. Innsparingen på til sammen 22 mill. kroner foreslås omdisponert
til andre formål, fordelt med 2 mill. kroner på kap. 1605 Direktoratet
for forvaltning og økonomistyring og 20 mill. kroner på kap. 1618
Skatteetaten, jf. nærmere omtaler nedenfor.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1605 Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
Endringer pga. flere kunder
mv.
Som følge av opptak
av nye kunder og endringer i tjenestemodell for eksisterende kunder
foreslås det en parallell økning av bevilgningene på kap. 1605 post
1 og kap. 4605 post 1 med 30 mill. kroner.
Innføring av Statlige regnskapsstandarder
(SRS)
Det er besluttet
å gjøre de statlige regnskapsstandardene (SRS) obligatorisk for
alle statlige virksomheter, med en innføringsperiode på fem år fra
1. januar 2022.
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring (DFØ) skal i innføringsperioden bistå
virksomheter som skal ta i bruk SRS, blant annet med veiledning
og tilpassede kompetansetiltak. DFØ skal videre etablere en plan
for puljevis gjennomføring for virksomheter der DFØ er tjenesteyter.
DFØ skal dessuten videreutvikle SRS på spesifikke områder (bl.a.
tilskudd og pensjoner).
Tilretteleggings-
og planleggingsarbeid er allerede igangsatt, og kostnader er påløpt.
Arbeidet fortsetter ut året og inn i 2022. Det foreslås derfor at
bevilgningen på kap. 1605 post 1 økes med 2 mill. kroner. Økningen
dekkes av innsparing på kap. 1600, jf. omtale ovenfor.
Endringer vedr. Opplæringskontoret
OK stat
Antallet lærlinger
hos statlige virksomheter tilknyttet de statlige opplæringskontorene
har økt mer enn forutsatt. Som en konsekvens har fylkeskommunenes lærlingetilskudd
som inntektsføres på kap. 4605, post 2 OK stat, økt med 5,3 mill.
kroner. Bidraget fra fylkeskommunene skal dekke utgiftene til drift
av opplæringskontorene som dekkes over kap. 1605, post 1 Driftsutgifter,
og utbetalingene av lærlingetilskudd som dekkes over kap. 1605,
post 22 Opplæringskontoret OK stat. Det er etablert en fast fordelingsnøkkel,
der drift og utvikling utgjør 1/3 av inntektene og lærlingetilskuddet utgjør
2/3.
I tråd med ovenstående
foreslås det at bevilgningen på kap. 1605 økes med 5,3 mill. kroner,
fordelt mellom postene 1 Driftsutgifter med 1,8 mill. kroner og
22 Opplæringskontoret OK stat, med 3,5 mill. kroner. Bevilgningen
på kap. 4605 post 2 foreslås økt med tilsvarende beløp, jf. omtale
under.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 1605 post 1 med 33,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 22 Opplæringskontoret
OK stat
Sammendrag
Bevilgningen på
post 22 foreslås økt med 3,5 mill. kroner, jf. omtale ovenfor under
avsnittet Endringer vedr. Opplæringskontoret OK stat, og anvendt
fordelingsnøkkel mellom utbetalinger til drift og utvikling og til
lærlingetilskudd.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Tildeling av d-nummer
Ved budsjettrevisjonen
våren 2021 ble bevilgningen på kap. 1618 post 1 økt med 15,1 mill.
kroner til dekning av merutgifter ved tildeling av d-nummer ved
utvalgte grenseoverganger. Ordningen varte kortere tid enn lagt
til grunn på budsjetteringstidspunktet. Medgåtte utgifter anslås
til 4,7 mill. kroner. Bevilgningen til formålet foreslås derfor
redusert med 10,4 mill. kroner.
Systemløsning for kildeskatt
For å motvirke
overskuddsflytting fra Norge ble det med virkning fra 1. juli 2021
innført kildeskatt på renter, royalty og leiebetalinger for fysiske
eiendeler. Innføringen av denne ordningen har krevd og vil kreve
omfattende utvikling av systemløsninger. I 2020 ble det brukt 4,5
mill. kroner til dette arbeidet. I 2021 ventes utgiftene å bli 25
mill. kroner. I gjeldende budsjett for 2021 er ikke disse merutgifter
tatt hensyn til.
Det foreslås bevilget
20 mill. kroner til delvis dekning av merutgiften i 2021 til utvikling
av systemløsning for kildeskatt. Økningen dekkes av innsparinger
på kap. 1600, jf. omtale ovenfor.
Oppsummering
Samlet foreslås
det at bevilgningen på kap. 1618 post 1 økes med 9,6 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Bevilgningen på
posten dekker blant annet utgifter til innkreving av arbeidsgiveravgift,
skatt, trygdeavgift, merverdiavgift, særavgifter og petroleumsskatt
mv. Ved budsjettrevisjonen våren 2021 ble bevilgningen økt, blant
annet for å hensynta ventede konsekvenser av endret forskrift om
fordeling av skatt mv. mellom skattekreditorene (stat, fylke, kommune
og folketrygd). Som opplyst i den forbindelse var anslaget for posten
usikkert på grunn av fortsatte forstyrrelser som følge av koronapandemien.
Det er fremdeles noe usikkert hvordan utviklingen vil være ut året.
Basert på regnskapsutvikling og prognoser foreslås bevilgningen
redusert med 37 mill. kroner til 227 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1633 Nettoordning, statlig
betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Sammendrag
Ordningen med nettoføring
av merverdiavgift i ordinære statlige forvaltningsorgan innebærer
at organene som er inkludert i ordningen, ikke belastes merverdiavgift
for utgifter på postene 1–49 i sine budsjetter og regnskaper, men
kan føre utgiftene til merverdiavgift på et sentralt kapittel for
merverdiavgift under Finansdepartementet (kap. 1633 post 1).
Bevilgningsbehovet
på posten er usikkert. På bakgrunn av regnskapstall og forventet
utvikling foreslås bevilgningen på posten økt med 407,4 mill. kroner
til 8 800 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1634 Kompensasjon for inntektssvikt
som følge av virusutbruddet
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapstall hittil i år og ventet utvikling videre i 2021 foreslås
bevilgningen redusert med 63 mill. kroner til 117 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 72 Støtte for å ta permitterte
tilbake i jobb, overslagsbevilgning
Sammendrag
Ordningen med støtte
for å ta permitterte tilbake i jobb ble i mars 2021 forlenget, samtidig
som innretningen på ordningen ble noe endret. Bevilgningen på post 72
ble i mars derfor økt fra 900 mill. kroner til 1 200 mill. kroner.
Fristen for søknader
under ordningen utløp 31. oktober. Behovet har vist seg å bli klart
lavere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås å redusere bevilgningen
med 970 mill. kroner til 230 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at brorparten av de avsatte midlene til tiltak for avbrutt permittering
ikke har vært benyttet, og at ordningen slik den ble vedtatt av
de borgerlige partiene, ikke kan anses som vellykket. Disse medlemmer viser
til merknader fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet de Grønne og Rødt i Innst. 297 L (2020–2021), der det
fremheves at ordningen burde ha vært innrettet mot bedrifter som
har valgt å holde ansatte i jobb, fremfor de som allerede hadde
permittert ansatte. En slik innretning var også intensjonen bak
vedtak nr. 547, som lå til grunn for opprettelsen av ordningen.
Kap. 1650 Statsgjeld, renter
mv.
Post 89 Renter og provisjon
mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Bevilgningsbehovet
på posten er usikkert og varierer med størrelsen på og sammensetningen
av statsgjelden samt endringer i rentenivået. Bevilgningen på posten
foreslås nedsatt med 225,7 mill. kroner. Reduksjonen skyldes både
renteendringer og endret lånevolum.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
Sammendrag
Bevilgningen er
motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor
staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer, og
til uforutsette utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse
med nysalderingen på høsten og ikke etter hvert som merutgifter
pådras gjennom året. I saldert budsjett 2021 var bevilgningen på
kap. 2309 post 1 på vel 4,6 mrd. kroner. I lys av høyere anslått
lønnsvekst for 2021 ble bevilgningen økt til 5,1 mrd. kroner i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2021, jf. Prop. 195 S (2020–2021)
og Innst. 600 S (2020–2021).
Ved behandlingen
av Prop. 209 S (2020–2021) vedtok Stortinget en bevilgning under
kap. 2315 post 1 på 2,0 mrd. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret
i staten, jf. Innst. 664 S (2020–2021). Finansdepartementet fikk
fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med
lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for
statsbudsjettet for 2021 av lønnsoppgjøret i 2021 er 98 mill. kroner
lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Ved Stortingets behandling
av Prop. 205 S (2020–2021) fikk regjeringen fullmakt til å endre
bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene og trygderefusjonene
for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2021 på bakgrunn
av forhandlingene med Den norske legeforening og Norsk Psykologforening
og Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Manuellterapeutforening og
Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund. Takstoppgjøret medfører
økte utgifter i 2021 på 0,5 mrd. kroner. Samlet utgjør dermed merutgiftene
til lønnsoppgjør mv. 2,4 mrd. kroner i 2021.
Bevilgningen dekker
også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på
kapittelet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke
fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene
fremkommer ved fremleggelsen av statsregnskapet.
Det legges opp
til at bevilgningen på posten skal utgjøre 50 mill. kroner etter
nysalderingen, til å dekke de mindre, uforutsette utgiftene. Bevilgningen
foreslås på denne bakgrunn satt ned med knapt 5,1 mrd. kroner i nysalderingen,
hvorav lønnsoppgjør mv. utgjør 2,4 mrd. kroner.
Komiteens
merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere
i det statlige tariffområdet
Sammendrag
I forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 209 S (2020–2021), jf. Innst. 664
S (2020–2021), ble det bevilget 2 045 mill. kroner på kap. 2315
til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere
i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt
til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene av lønnsoppgjøret
i 2021 på departementenes poster med lønnsbevilgning er 98 mill.
kroner lavere enn bevilgningen til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen,
jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315
post 1 reduseres med 98 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring til fondet
Sammendrag
I saldert budsjett
2021 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 98 501 mill. kroner.
Grunnlaget for overføringen til Statens pensjonsfond utland er statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås økt
med 173 500 mill. kroner, slik at samlet bevilgning på kap. 2800
post 50 blir 272 001 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond
utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen
av statsregnskapet for 2021, basert på regnskapsført netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 3024 Regjeringsadvokaten
Post 1 Erstatning for utgifter
i rettssaker
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapsutviklingen foreslås bevilgningen økt med 9,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 3041 Stortinget
Forslag til endring
på kap. 3041 Stortinget er fremmet av Stortingets administrasjon
og godkjent av presidentskapet.
Sammendrag
Koronapandemien
har bidratt til lavere salg i Stortingets kafeteriaer. Bevilgningen
på posten foreslås redusert med 2,9 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 86 Vinningsavståelse og
overtredelsesgebyr mv.
Sammendrag
På bakgrunn av
regnskapsførte inntekter på posten og anslag for resten av året
foreslås bevilgningen på posten økt med 413,0 mill. kroner. Det
meste av økningen gjelder et gebyr på 400,0 mill. kroner, som DNB
ASA ble ilagt grunnet mangelfull etterlevelse av hvitvaskingsloven.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4605 Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
Sammendrag
Som følge av opptak
av nye kunder og endringer i tjenestemodell for eksisterende kunder
foreslås bevilgningen på kap. 4605 post 1 økt med 30 mill. kroner,
jf. tilsvarende forslag om økning på kap. 1605 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 2 Opplæringskontoret OK
stat
Sammendrag
Posten foreslås
økt med 5,3 mill. kroner som følge av økt aktivitet. Se nærmere
omtale under kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 1 Refunderte utleggs-
og tinglysingsgebyr
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapsutviklingen hittil i år foreslås bevilgningen på posten
økt med 3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapsutviklingen hittil i år foreslås bevilgningen på posten
redusert med 6 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 85 Inngått på tapsførte
lån mv.
Sammendrag
På posten føres
inntekter fra innkreving av misligholdte lån som allerede er tapsført
i Statens lånekasse for utdanning og i Husbanken. På grunnlag av
regnskapsutviklingen hittil i år foreslås bevilgningen på posten
økt med 10 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 86 Bøter, inndragninger
mv.
Sammendrag
Inntektene på posten
styres i vesentlig grad av aktiviteter og avgjørelser i politiet,
påtalemyndigheten og domstolene. På grunnlag av regnskapsutviklingen
hittil i år foreslås bevilgningen på posten redusert med 30 mill.
kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapsutviklingen hittil i år foreslås bevilgningen på posten
økt med 10 mill. kroner. Fordi de fleste gebyrvedtak oversendes
fra Brønnøysundregistrene i siste tertial, er anslaget for årsinntekten
usikkert.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
Sammendrag
Ved budsjettrevisjonen
våren 2021 ble bevilgningen på post 85 redusert til 8 mill. kroner
som følge av koronapandemien. Virkningen på posten av pandemien
har vist seg å bli mindre enn tidligere antatt. Videre ble en type
tvangsmulkt som normalt skulle vært ilagt i 2020, først ilagt i
2021. Samlet anslås nå en inntekt på 15 mill. kroner. Bevilgningen
foreslås derfor økt med 7 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4634 (Nytt) Kompensasjon
for inntektssvikt som følge av virusutbruddet
Post 85 (Ny) Tilskudd til støtteberettigete virksomheter
– tilbakebetaling
Sammendrag
I 2020 ble det
på kap. 1634 Kompensasjon for inntektssvikt som følge av virusutbruddet,
post 70 Tilskudd til støtteberettigete virksomheter utgiftsført
om lag 7 029 mill. kroner. Skatteetaten har i 2021 arbeidet videre
med kontroll av utbetalte tilskudd på grunnlag av bl.a. endelige
regnskap hos mottakerne og revisorbekreftelser. For mye eller uberettiget
støtte søkes tilbakebetalt. Flere virksomheter som gikk bedre økonomisk enn
fryktet på søknadstidspunktet, har også selv tatt initiativ til
tilbakebetaling.
I forbindelse med
behandlingen av Prop. 195 S (2020–2021) ble det åpnet for å inntektsføre
slike tilbakebetalinger på kap. 1634 post 70, men som følge av blant
annet usikkerhet om omfanget av eventuelle tilbakebetalinger, ble
det ikke gjort bevilgningsvedtak på posten. For 2021 er det per
31. oktober 2021 inntektsført tilbakebetaling av om lag 355 mill.
kroner, noe som er vesentlig høyere enn tidligere antatt. Etterkontrollarbeidet
pågår fortsatt og vil også pågå i 2022. Hvor mye som vil være tilbakebetalt
per 31. desember 2021, er svært usikkert, men det anslås om lag
400 mill. kroner. Det foreslås derfor å føre opp en bevilgning på
400 mill. kroner på nytt kap. 4634 Kompensasjon for inntektssvikt
som følge av virusutbruddet, ny post 85 Tilskudd til støtteberettigete
virksomheter – tilbakebetaling.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5506 (Nytt) Avgift av
arv og gaver
Sammendrag
Arveavgiften ble
tidligere budsjettert under kap. 5506 post 70. Arveavgiften ble
avviklet i forbindelse med budsjettet for 2014, og den tidligere
posten er ikke oppført med bevilgning i saldert budsjett 2021. Det
blir imidlertid fortsatt innbetalt arveavgift. På bakgrunn av regnskapstall
og forventet utvikling foreslås det bevilget 40 mill. kroner under
nytt kap. 5506 ny post 70 i 2021.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5580 Sektoravgifter under Finansdepartementet
Post 70 Finanstilsynet, bidrag
fra tilsynsenhetene
Sammendrag
Før fakturering
av tilsynsavgiften på våren korrigeres grunnlaget for endringer
etter fremleggelsen av budsjettforslaget for vedkommende år. Ved
utligningen i år ble det korrigert for avvik mellom budsjettert
og faktisk belastning i 2020 av kap. 1633 Nettoordning, statlig
betalt merverdiavgift. Inntektsanslaget korrigeres senere for enkelte
justeringer gjennom året av tilsynsavgiften og anslåtte betalingsforsinkelser.
Bevilgningen på posten foreslås nå justert i tråd med korrigeringene
som er foretatt i løpet av året. Samlet foreslås det derfor å øke bevilgningen
med 2 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning
og andre fordringer
Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 241,9 mill. kroner. Økningen skyldes høyere
egenbeholdning av obligasjoner enn tidligere anslått.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 83 Av alminnelige fordringer
Sammendrag
En større del av
bevilgningen på posten gjelder renter på lån, trukket opp av Garantiinstituttet
for eksportkreditt, som fra 1. juli 2021 er en del av Eksportfinansiering
Norge. Disse renteinntektene anslås nå om lag halvert i forhold
til det som er lagt til grunn for gjeldende budsjett. Også andre
renteinntekter er lavere enn normalt, og det er også postert noen
negative renter fra valutakontoer. Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 65 mill. kroner til 60 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 84 Av driftskreditt til
statsbedrifter
Sammendrag
Lavere renter enn
tidligere anslått gir lavere inntekter på posten. Bevilgningen foreslås
nedsatt med 59,4 mill. kroner. Denne inntektsposten er en motpost
til kap. 732 Regionale helseforetak, post 83 Byggelånsrenter.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Våren 2020 ble
det innført en garantiordning for å styrke tilgangen på lån fra
finansforetak til foretak som var rammet av koronapandemien. På
post 89 inntektsføres garantiprovisjon for slike lån. Eksportfinansiering Norge,
som administrerer ordningen, anslår nå inntektene for 2021 til 60
mill. kroner. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 10 mill.
kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag
På kap. 5800 post
50 ble det i saldert budsjett 2021 bevilget 396 600 mill. kroner
som overføring fra Statens pensjonsfond utland til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert
underskudd på 388 996 mill. kroner. Det foreslås at det overføres
midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett
2021. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor
redusert med 7 604 mill. kroner til 388 996 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått en kompensasjon
til fylkeskommunene for utfordringene koronapandemien har skapt
for kollektivtransporten, på 500 mill. kroner, hvorav 250 mill.
kroner over kap. 572 post 60 på statsbudsjettet for 2021, jf. Innst.
72 S (2021–2022). Inndekningen tas over kap. 5800 post 50. Flertallet viser
også til egne merknader under pkt. 3.2 i denne innstillingen, der
det på grunn av iverksettelse av mer omfattende smitteverntiltak
foreslås utsettelse for innbetaling av avdrag i en midlertidig utsettelsesordning
for skatter og avgifter. Dette innebærer et inndekningsbehov på
320 mill. kroner i statsbudsjettet for 2021. På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende
forslag, som utgjør en økning på 570 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet,reduseres med
|
7 034 050 000
|
|
|
fra
kr 396 599 811 000 til kr 389 565 761 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til egne forslag om
bevilgningsendringer i statsbudsjettet for 2021, og fremmer derfor
følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, reduseres med
|
6 834 050 000
|
|
|
fra
kr 396 599 811 000 til kr 389 125 761 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til egne forslag om bevilgningsendringer
i statsbudsjettet for 2021, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
5 395 950 000
|
|
|
fra
kr 396 599 811 000 til kr 401 995 761 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts representantforslag i Dokument 8:49
S (2021–2022) og egen omtale av det under kapittel 7.2, der det
foreslås å tilbakebetale 11,1 mrd. kroner til husholdningene, tilsvarende
statens anslåtte merinntekter i 2021 på grunn av de høye strømprisene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet,økes med
|
3 815 950 000
|
|
|
fra
kr 396 599 811 000 til kr 400 415 761 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Venstre viser til egne forslag om bevilgningsendringer
i statsbudsjettet for 2021, og fremmer derfor følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet,reduseres med
|
6 534
050 000
|
|
|
fra
kr 396 599 811 000 til kr 390 065 761 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til eget forslag om bevilgningsendringer
i statsbudsjettet for 2021 og fremmer derfor følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, reduseres med
|
6 734 050 000
|
|
|
fra
kr 396 599 811 000 til kr 389 865 761 000»
|
|
Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag
Bevilgningen knyttet
til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter
og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer
dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Siden nysaldert
budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 92 960 mill.
kroner, foreslås bevilgningen på kap. 5999 post 90 redusert med
4 833 mill. kroner fra 97 793 mill. kroner til 92 960 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.