Søk

Uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen

Transport- og kommunikasjonskomiteen avga foreløpig innstilling til saken den 16. november 2021 og sendte denne til utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks- og forsvarskomiteen skriver i brev av 30. november 2021 følgende:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen den 19. november 2021, avlyste konkurransen om togtilbudet omfattet av trafikkpakke 4, og opplyste samtidig at konkurransen om togtilbudet omfattet av trafikkpakke 5 ikke startes opp. Regjeringen følger med dette opp regjeringsplattformen, som er tydelig på at den nye regjeringen sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbane. Dette gjør også at Norge selv legger premiss for innhold i sikkerhetssertifikatet og for hva det faktisk skal føres tilsyn med på norsk jernbane.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig folkeparti viser til at formålet med EUs fjerde jernbanepakke er å tilrettelegge for mer togtrafikk på tvers av landegrensene i Europa og at å flytte mer transport fra luft til bane er et positivt klimatiltak. Disse medlemmer ser det som selvfølgelig at Norge skal delta i dette samarbeidet.

Disse medlemmer peker på at fjerde jernbanepakke vil gjøre det enklere for togselskap å etablere ruter på tvers av landegrensene og slik ta opp konkurransen med vei- og flytrafikk.

Disse medlemmer mener det er positivt at EU satser på mer jernbane mellom landene og at de standardiserer den fragmenterte europeiske jernbanen og slik fjerner hindre for grensekryssende togtrafikk. De fleste land har sine egne teknologiske standarder, trafikkregler og systemer. Dette er ikke bare en utfordring på kontinentet, men også i grensekryssende trafikk mellom Norge og Sverige.

Disse medlemmer vil minne om at fjerde jernbane pakke ble innlemmet i norsk rett som følge av et bindende flertallsvedtak i Stortinget. Disse medlemmer vil videre påpeke at endringer i Norges tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke kun kan skje med utgangspunkt av enstemmighet i EØS-komiteen.

Disse medlemmer mener det er uheldig dersom regjeringens forsøk på å trekke seg fra Norges inngåtte forpliktelser i forbindelse med jernbanepakken bidrar til å gjøre Norges forhold til EU vanskelig på sentrale områder, samtidig som det blir mer utfordrende å oppnå et integrert jernbanetilbud mellom Norge og resten av Europa.

Komiteens medlem fra Rødt viser til representantforslaget, Dokument 8:13 S (2021–2022) og begrunnelsen som er gitt i forslaget.

Dette medlem understreker at formålet med forslaget er å sikre at regjeringen tar initiativ i EØS-komiteen for å oppheve vedtaket om å melde Norge inn i EUs jernbanepakke IV. Hensikten er å gjenvinne demokratisk kontroll over norsk jernbanepolitikk og sikre et godt og trygt offentlig jernbanetilbud for befolkningen i hele landet.

Dette medlem mener at hensynet til utviklingen av norsk jernbane tilsier at vedtaket om norsk innmelding i EUs jernbanepakke IV bør oppheves, og peker på at en samlet fagbevegelse, med Norsk Lokomotivmannsforbund i spissen, har gått imot innmeldingen. Dette medlem deler bekymringen fra Norsk Lokomotivmannsforbund om at EUs jernbanepakke I, II og III allerede har bidratt til dårligere arbeidsvilkår, større byråkrati, økende lønnsutgifter til stadig flere direktører og generell ansvarspulverisering, og frykter at fjerde jernbanepakke kan forverre disse problemene og føre til irreversibel konkurranseutsetting, oppstykking og privatisering av norsk jernbane.

Dette medlem mener dessuten at rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke vil påtvinge en ny regjering en politikk som gir svært mange aktører, uheldig ressursbruk og press på lønns- og arbeidsforhold, og at de slik begrenser det politiske handlingsrommet.

Dette medlem er svært kritisk til at Solberg-regjeringen valgte å treffe vedtak om innlemmelse av EUs jernbanepakke IV etter stortingsvalget den 13. september, som viste at det ville være flertall mot innlemmelse i det nye stortinget.

Dette medlem viser videre til Hurdalsplattformens formulering om at regjeringen ’så raskt som mulig gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke’ og ser det som positivt at regjeringspartienes medlemmer i komiteen uttrykker ønske om å følge opp dette. Dette medlem er likevel bekymret over at Hurdalserklæringens punkt om EUs fjerde jernbanepakke ikke er fulgt opp i EØS-komiteen, og viser til utenriksministerens svar på skriftlig spørsmål nr. 65 (2021–2022), hvor det fremstår uklart om regjeringen kun vil benytte mulighetene for midlertidige unntak fra krav om anbud, som ligger i EUs fjerde jernbanepakke, noe som bare vil bety å utsette oppstykking og privatisering i noen år, eller om regjeringen vil gå inn for å fjerne bestemmelsene om anbud i rettsaktene.

Dette medlem vil understreke at opphevelse av vedtaket om innlemmelse av rettsaktene som inngår i EUs jernbanepakke, vil gi Norge tilbake den demokratiske kontrollen over norsk jernbanepolitikk og hindre irreversibel konkurranseutsetting, oppstykking og privatisering av jernbanetilbudet i Norge.

Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer viser for øvrig til sine respektive partiers merknader i transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling til Dok 8:13 S (2021–2022) og har ingen ytterligere merknader.»