Midlertidig feriepengeordning- folketrygdloven
Komiteen viser til at flertallsvedtakene
om feriepenger på dagpenger, anmodningsvedtak 854–857, 27. april
2021, ikke er fulgt opp i Prop. 1 S (2021–2022) eller i Prop. 1
S Tillegg 1 (2021–2022). Komiteen merker seg at det
i Prop. 1 S (2021–2022) er satt av 660 mill. kroner til feriepenger
på dagpenger i 2022. Det foreslås en særskilt paragraf § 4-14 i
folketrygdloven for feriepenger på dagpenger opptjent i 2021. Nærmere
regler om ordningen, herunder vilkår for og beregning av feriepenger,
fastsettes i forskrift.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at det i proposisjonen
er lagt opp til at endringen av folketrygdloven § 4-14 skal gi departementet
hjemmel for en særlig, midlertidig feriepengeordning som skal gjelde
for 2022, for medlemmer med lav eller ingen feriepengeopptjening,
som følge av lange perioder uten arbeidsinntekt på grunn av covid-19-pandemien. Flertallet viser
til budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti der det ble enighet om å videreføre den midlertidige
ordningen med feriepenger uten de innstramningene foreslått i Prop.
1 S (2021–2022) som innebar redusert sats, redusert periode for
opptjening, krav om mottak av dagpenger i minst 25 uker og et tak på
størrelsen av ferietillegget på 12 000 kroner. Flertallet forventer på dette
grunnlaget at regjeringen vil benytte denne lovhjemmelen til å utforme
en ordning for feriepenger i tråd med de reglene som ble vedtatt
av et flertall i Stortinget 27. april 2021, uten de ytterligere begrensningene
som ble foreslått av regjeringen Solberg i Prop. 1 S (2021–2022).
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser videre
til at det er stadfestet i Hurdalsplattformen og i forliket om statsbudsjettet
for 2022 at ferietillegget på dagpenger skal gjeninnføres som en
permanent ordning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjering Solberg allerede i 2015 la
om ordningen med ferietillegg på dagpenger. Den opprinnelige ordningen
som flertallet nå går tilbake til, var etter disse medlemmers mening lite
treffsikker fordi den medførte at alle som hadde vært ledige og
permitterte i mer enn 8 uker, fikk utbetalt et ferietillegg i februar
året etter. Dette medførte at mange som var tilbake i jobb fikk utbetalt
ferietillegg. Disse
medlemmer viser videre til at slik ordningen var innrettet,
fikk dagpengemottakere avkortning i dagpengene dersom de tok ferie
i sin ledighetsperiode. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg erstattet dette med en rett til fire uker ferie
uten avkortning i dagpenger for dagpengemottakere som hadde vært
arbeidsledige i ett år eller mer. Disse medlemmer mener dette
var en bedre og mer treffsikker ordning som gjorde at langtidsledige
fikk tid og økonomi til å ta fri fra arbeidssøking, fremfor en ordning
som etterbetalte ferietillegg året etter, også til dem som ikke
lenger hadde behov for dagpenger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget vedtok etter
forslag fra Fremskrittspartiet feriepenger på dagpenger for 2020 og
2021. For sistnevnte år skal utbetalingen komme i 2022. Dette følges
ikke opp i denne proposisjonen eller i statsbudsjettet fremlagt
av regjeringen Solberg. Disse forslagene vil bety at tusenvis av
familier vil oppleve at de forventede feriepengene neste år uteblir. Disse medlemmer vil
derfor gjennomføre utbetaling av feriepenger til arbeidsledige og
permitterte slik det ble vedtatt av Stortinget etter forslag fra
Fremskrittspartiet, sist under behandlingen av Innst. 357 S (2020-2021),
jf. Prop. 132 S (2020–2021).
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2022,
jf. Innst. 2 S (2021–2022), der partiet satte av 1,795 mrd. kroner
for å gjeninnføre feriepenger for mottakere av dagpenger, i tråd med
Stortingets vedtak i april 2021.