2.3 Garanterte pensjonsprodukter
Komiteen viser til forslag
til endringer i lovreglene om garanterte pensjonsprodukter, som
innebærer at pensjonsleverandører kan tilby fripoliseinnehavere
en kompensasjon for verdien av rentegarantien ved konvertering av
ordinære fripoliser til fripoliser med investeringsvalg, samt utvidelser
i grensene for lave ytelser og for å kunne få overført små pensjonsopptjeninger
fra ytelsesordninger til individuelle pensjonsordninger, i stedet
for å få utstedt fripolise. I tillegg foreslås det en hjemmel som
skal åpne før økt fleksibilitet i anvendelsen av avkastningsoverskudd
på garanterte pensjonsprodukter.
Komiteen viser til forslag
i proposisjonen som gjelder små fripoliser. Det foreslås at leverandør
ensidig kan redusere utbetalingstiden for garanterte produkter som
gir en årlig utbetaling på mindre enn 1 G i året, som er en økning
fra dagens terskel på 0,3 G og også høyere enn i Finanstilsynets
høringsutkast, der terskelen var satt til 0,5 G. Komiteen viser videre til innspill
fra LO, som mener det foreslåtte nivået er langt høyere enn det som
kan kalles «små fripoliser». Videre fremheves det at forslagene
i proposisjonen medfører at leverandørene unilateralt kan redusere
utbetalingstiden. Ifølge LO kan flere hundre tusen fripoliseinnehavere
miste muligheten for en livsvarig pensjon om dette forslaget blir
vedtatt. Komiteen mener
et godt forbrukervern må tilsi at beslutningen om redusert utbetalingstid
for små fripoliser skal ligge hos forbrukeren, og ikke leverandøren,
samt at terskelen for små fripoliser bør settes til 0,5 G, i tråd
med høringsutkastet fra Finanstilsynet.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«I lov 24. mars
2000 nr. 16 om foretakspensjon gjøres følgende endringer:
§ 5-1 annet ledd
nytt tredje punktum skal lyde:
Medlemmet kan kreve
at utbetalingstiden for opphørende og livsvarige ytelser settes
ned til det antall hele år som er nødvendig for at samlet årlig
alderspensjon utgjør om lag 50 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
Nåværende tredje
punktum blir nytt fjerde punktum og skal lyde:
Medlemmet og pensjonsinnretningen
kan avtale at opphørende og livsvarige
ytelser settes ned til det antall hele
år som er nødvendig for at samlet årlig alderspensjon utgjør om
lag 100 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
Nåværende fjerde
punktum blir nytt femte punktum.
Nytt sjette punktum
skal lyde:
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om pliktig informasjon og rådgivning som skal
gis før det inngås avtale etter fjerde punktum.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til innspill til finanskomiteen
fra KLP og Storebrand, og at det er enighet om at kommunal tjenestepensjon
bør ha et nøytralt og rettferdig flyttemarked. Det har vi ikke med
dagens regelverk. Regelverket legger til rette for flyttearbitrasje
ved at kundenes felles bufferkapital tappes og deles ut dobbelt
opp til kunder som flytter. Kunder som flytter, får dermed tildelt
midler på bekostning av det øvrige kundefellesskapet. Samtidig får
vanlige konkurranseparametere som pris og kvalitet mindre betydning. Flertallet viser
til at denne flyttearbitrasjen er uheldig og bør rettes opp i snarest.
Flertallet viser til at sammenslåtte
bufferfond for kommunale tjenestepensjonsordninger er den foreslåtte
løsningen på dette problemet fra aktørene i bransjen. Flertallet viser
til at det i proposisjonen ikke foreslås regler for sammenslått
bufferfond for kommunale tjenestepensjonsordninger. Dette er et
forhold som har vært utredet av Finanstilsynet, og innføring av
et sammenslått bufferfond støttes også av Finans Norge. Flertallet viser
til Dokument 15:70 (2021–2022), der finansministeren sier seg enig
i at «et slikt sammenslått bufferfond for kommunale pensjonsordninger
vil bidra til mer kontinuitet i bufferfondene ved flytting av kommunale
tjenestepensjonsavtaler, slik at reglene i seg selv ikke motiverer
til eller er til hinder for flytting», samt tydeliggjør at slike
lovregler trolig vil være relativt enkelt å gjennomføre lovteknisk.
Flertallet mener sammenslåtte
bufferfond vil ha stor betydning for kontinuiteten i bufferfondene
i kommunale tjenestepensjonsavtaler, samt ivareta kunder med garanterte
produkter (i hovedsak fripoliseinnehavere) sine buffere på en bedre
måte.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov 10. juni
2005 nr. 44 om forsikringsvirksomhet gjøres følgende endringer:
§ 3-13 annet ledd
første punktum skal lyde:
Avkastning tilordnet
en kontrakt skal etter fradrag for tilordning i samsvar med beregningsgrunnlaget
for kontrakten og i tilfelle tilleggsavsetninger etter § 3-19 eller avsetning til
bufferfond etter § 4-10 a tilordnes kontrakten som overskudd
på avkastningsresultatet.
Ny § 4-10 a skal
lyde:
§ 4-10 a. Bufferfond
For å sikre sine forpliktelser under
kontrakter med kontraktfastsatte forpliktelser, kan pensjonsinnretningen avsette
hele eller deler av overskuddet på avkastningsresultatet for den
enkelte kontrakt til bufferfond ut over minstekravet til premiereserve.
Tilsvarende gjelder for kontrakter i særskilt investeringsportefølje
som skal sikre alders-, uføre- og etterlatteytelser etter reglene
i § 4-15. Finanstilsynet kan, når det finner at soliditetshensyn
tilsier det, pålegge pensjonsinnretningen å avsette overskuddet på
den enkelte kontrakt til bufferfond.
Pensjonsinnretningens bufferfond
skal være fordelt på de enkelte kontraktene. Pensjonsinnretningen
fastsetter årets avsetning til bufferfond, jf. § 3-13 første ledd,
i prosent av premiereserven knyttet til den enkelte kontrakt ut
fra pensjonsinnretningens risiko for avkastningsresultatet. Kongen
kan i forskrift gi nærmere regler om avsetninger til bufferfond.
Dersom avkastningen tilordnet en
kontrakt etter § 3-13 første ledd i et år er negativ eller ikke
er stor nok til å dekke det årlige kravet til økning i premiereserven
etter premieberegningsgrunnlaget, kan kravet oppfylles ved bruk
av bufferfond tilordnet kontrakten.
Midler som er avsatt til bufferfond,
kan i et senere år tilordnes kontrakten som overskudd.
Bestemmelsene om tilleggsavsetninger
i § 3-19 og kursreguleringsfond i § 3-21 gjelder ikke for pensjonsordninger
som omfattes av bestemmelsen her.
§ 4-11 skal lyde:
§ 4-11. Pensjonsordningens
forsikringskapital
Pensjonsordningens
forsikringskapital består av premiereserven, bufferfond, premiefond, og
eventuelt bufferavsetning for pensjonsordninger med flerårig
avkastningsgaranti.
§ 6-7 første
ledd første punktum skal lyde:
En ytelsesbasert
pensjonsordnings midler omfatter premiereserve til sikring av opptjent
pensjon, herunder premiereserve for uføre- og etterlatteytelser,
samt tilleggsavsetninger eller bufferfond, pensjonistenes
overskuddsfond og premiefondet.
§ 6-10 annet
og tredje ledd skal lyde:
Tilleggsavsetninger, bufferfond, pensjonistenes overskuddsfond
og premiefond skal etter overføringen fortsatt være en del av pensjonsordningens
midler og anvendes etter ellers gjeldende regler.
Er overført premiereserve
ikke tilstrekkelig til å sikre rettighetene til de enkelte medlemmer
eller pensjonister etter beregningsgrunnlaget i pensjonsinnretningen
det flyttes til, skal manglende premiereserve tilføres fra premiefondet.
Resten dekkes i tilfelle ved overførte tilleggsavsetninger eller bufferfond eller
ved overføringer fra foretaket.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt,
Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti vil understreke
at et svært viktig forbrukerspørsmål er den foreslåtte adgangen
for pensjonsleverandørene til å utøve fleksibilitet når det gjelder
å tildele overskudd til kundene på ulik måte. Finansdepartementet
peker i proposisjonen på at det er viktig å hindre at denne adgangen
kan brukes av forsikringsleverandørene slik at det blir forskjellsbehandling
mellom kunder og mellom kundegrupper, og mellom ulike selskaper.
Et utkast til forskriftsbestemmelser med hjemmel i den forslåtte
§ 3-19 har vært på høring. I høringsbrevet pekte departementet på
dette, siden forslaget fra Finanstilsynet var lite presist og ville gi
selskapene stor skjønnsmessig frihet i utøvelsen av denne adgangen. Disse medlemmer er
kjent med at blant annet Forbrukerrådet i sitt høringssvar til dette forskriftsutkastet
har gått kraftig imot den foreslåtte forskriften av disse grunner. Disse medlemmer vil derfor
understreke at det er svært viktig av hensyn til kundene at den
forskrift som blir fastsatt, blir presis og konkret og hindrer forskjellsbehandling
mellom kunder og kundegrupper og mellom ulike forsikringsselskaper.
Disse medlemmer støtter videre
den foreslåtte adgangen til å tilby kundene frivillig å oppgi rentegarantien
mot å omplassere i fripolise med investeringsvalg. Samtidig vil disse medlemmer understreke
at det må gis forskrifter som fastsetter krav til grundige opplysninger
fra selskapene til kundene, slik at kundene kan treffe godt informerte
valg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svar i Dokument 15:70 (2020–2021), der statsrådens vurdering var
at det vil være «mest hensiktsmessig at departementet vurderer et
mulig behov for å fremme ytterligere lovforslag i lys av det lovvedtaket
Stortinget ev. gjør med utgangspunkt i Prop. 223 L (2020–2021)». Disse medlemmer viser
imidlertid til statsrådens svarbrev til komiteen, datert 30. november
2021, der det gis anvisning på mulige endringer i lov om forsikringsvirksomhet,
som innebærer at avkastningsoverskudd i kommunale pensjonsordninger
skal avsettes i et sammenslått og kundefordelt bufferfond. Disse medlemmer slutter
seg til dette.
Disse medlemmer viser til
statsrådens svarbrev til komiteen, der det vises til at lovforslaget
er tilpasset slik at gjeldende regler videreføres for private tjenestepensjonsordninger,
herunder fripoliser, og individuelle pensjonsordninger. Det vil
ifølge svarbrevet bety at gjeldende regler om tilleggsavsetninger
og kursreguleringsfond videreføres, men slik at disse ikke lenger
skal gjelde for pensjonsordninger som omfattes av den foreslåtte nye
bestemmelsen om bufferfond for kommunale pensjonsordninger. Disse medlemmer viser
til at en ikke tar stilling til tilsvarende regelendringer for andre garanterte
pensjonsprodukter.
Disse medlemmer viser til
statsrådens vurdering av virkningstidspunkt for nye regler for kommunale
pensjonsordninger og støtter at tidspunktet bør settes etter at
inneværende regnskapsår er fullført og gjort opp i tråd med gjeldende
regelverk, dvs. fra 1. januar 2022. Det vises til punkt VI i regjeringens
forslag til vedtak i Prop. 223 L (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti merker
seg at regjeringspartiene ikke tar stilling til om de vil innføre
tilsvarende regelendringer som regjeringspartiene har foreslått
for kommunal sektor også for privat sektor, og at regjeringspartiene
dermed lar dette spørsmålet stå ubesvart. Dette ville innebære en overføring
av avkastningsrisiko fra selskapene direkte til kundene. Disse medlemmer understreker
at en slik endring er uaktuell. Dette vil ikke være klart til fordel
for kundene, fordi effekten vil være helt avhengig av selskapenes
tilpasninger og markedsutviklingen. Disse medlemmer viser til
at Forbrukerrådet har gått kraftig imot slike forslag ved en rekke
anledninger.
Disse medlemmer viser til
innspillene fra KLP og Storebrand knyttet til at kommunal tjenestepensjon bør
ha et nøytralt og rettferdig flyttemarked. KLP og Storebrand viser
til at dagens regelverk legger til rette for flyttearbitrasje ved
at det favoriserer kunder som flytter. Samtidig får vanlige konkurranseparametere
som pris og kvalitet mindre betydning. Dette er uheldig og bør rettes
opp i.
Disse medlemmer viser til
at løsningen som er beskrevet i statsrådens svarbrev til komiteen,
datert 30. november 2021, overfører avkastningsrisiko fra selskapene
til de kommunale kundene, og kan følgelig ikke støtte dette. På
denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere nærmere om regelverket for kommunal tjenestepensjon
favoriserer kunder som flytter midler, og eventuelt fremme forslag
for Stortinget som retter opp dette, uten å overføre avkastningsrisiko
fra selskapene til de kommunale kundene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at dersom loven
først trer i kraft fra 1. januar 2022, må det presiseres at kunder som
flytter ved årsskiftet 2021/2022, skal håndteres i samsvar med nye
regler, slik at de flytter med nytt bufferfond. Det vil sikre at
man unngår arbitrasjeeffekter i det inneværende årets flytteprosesser.