4.3.4 Hovedprioriteringer fra Sosialistisk Venstreparti
Innledning
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at kultur og frivillighet gjør livet
rikere. Et kulturliv der alle har mulighet til å delta, krever at man
støtter dem som lager og formidler kunst og kultur, og gjør kunst
og kultur mer tilgjengelig der folk bor. Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett starter opptrappingen
mot å oppfylle løftet om at 1 prosent av statsbudsjettet skal gå
til kulturen, slik også de andre rød-grønne partiene har lovet tidligere.
Sterk og selvstendig frivillighet
Dette medlem understreker
at frivilligheten og idretten er en av fellesskapets grunnsteiner.
Derfor viser dette
medlem til Sosialistisk Venstrepartist alternative statsbudsjett,
der det trappes opp til full, regelstyrt momskompensasjon for å
styrke det gode, frivillige arbeidet som foregår i hele landet. Dette medlem merker
seg at de frivillige organisasjonene gjentatte ganger har understreket
verdien av forutsigbarhet, og at det derfor er avgjørende at momskompensasjonen
er regelstyrt. Dette
medlem viser til at Frivillighet Norges anslag for 100 pst.
dekning er høyere enn det beløpet regjeringen anslår i sin tilleggsproposisjon,
og viser derfor til at Sosialistisk Venstreparti i sitt forslag
har satt av mer enn dette.
Dette medlem viser til at
kulturdelen av tippemidlene er en viktig ordning for å styrke den
brede kulturfrivilligheten. Gjennom ordninger som Den kulturelle
skolesekken, Frifond, Kulturrom, Regionale kulturbygg og Instrumentfondet
legges grunnlaget for å oppleve kunst og kultur av høy kvalitet
og for å sikre deltagelse i kulturaktiviteter i tilpassede rom og
med nødvendig utstyr. Solberg-regjeringens bruk av kulturdelen av
tippemidlene som salderingspost er uheldig og har ført til at det
ordningen var tiltenkt for, ikke får den nødvendige utviklingen,
samtidig som stadig nye tiltak flyttes over på en post tilskuddsmottakerne
ikke har påvirkning på. Sosialistisk Venstreparti har over lang
tid bedt om en opprydning i kulturmidlenes andel av tippemidlene,
der de organisasjonene som ikke hører naturlig til under tippemidlene,
i stedet finansieres over statsbudsjettet.
Dette medlem viser til at
det er nødvendig å styrke tilskuddet til organisasjonene på frivillighetsområdet,
og viser derfor til at Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke
denne posten. Blant organisasjonene vil dette medlem trekke fram
Norsk musikkråd som en organisasjon som har behov for økt støtte.
Dette medlem viser til at
breddeidretten legger til rette for tilhørighet og idrettsglede,
og mener det er avgjørende å styrke tilgangen og redusere forskjellene
i idretten. Gjennom flere og bedre anlegg og lavere kostnader reduserer
man forskjeller, inkluderer flere og sikrer at idrettsgleden varer
lenger. Det forutsetter innsats fra idretten selv og vilje til å
bruke penger på idrett og frivillighet. Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstrepartis satsing på en regelstyrt momskompensasjon også
kommer idretten til gode. På sikt bør også ordningen for merverdiavgift
for bygging av idrettsbygg bli regelstyrt.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti tidligere har foreslått at regjeringen
tar initiativ til forhandlinger om et forpliktende samarbeid mellom KS,
idretten og frivilligheten for å få ned deltakerkostnader for barn
og unge, og legger frem nødvendige forslag for Stortinget for å
sikre en barne- og ungdomsidrett hvor alle har råd til å delta.
Dette medlem viser til at
også tilgang på åpne og gratis møteplasser, som fritidsklubber og
ungdomshus der ungdommen selv medvirker, og med kvalifiserte ansatte,
er viktig for å sikre ungdom mulighet for deltagelse og mulighet
til å drive med skapende arbeid, og mener dette bør være en rettighet
for ungdom.
Kunstnerøkonomi og opphavsrett
Dette medlem mener en forutsetning
for et rikt kulturliv er en anstendig kunstnerøkonomi, og viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, der det trappes
opp til 500 nye hjemler i løpet av fireårsperioden, vederlagsordningene
styrkes, og det foreslås å gjøre ordningen for utstillingshonorarer
til en fast og utvidet ordning.
Dette medlem er bekymret
for vedtaket som ble gjort under behandlingen av ny åndsverklov,
jf. Innst. 258 L (2017–2018), der flertallet gikk bort fra at vederlagsinnkreving
og distribusjon skal håndteres av kollektive ordninger, og åpnet
for parallelle og lite oversiktlige systemer der man risikerer at
rettighetshavere på sikt kan tape både rettigheter og inntekter,
og mener dette bør ryddes opp i.
Dette medlem viser til at
svært mange kunstnere har et uforutsigbart arbeidsliv. Skuespiller-
og danseralliansen (SKUDA) er en svært god modell for å sikre dansere
og skuespillere rettigheter og inntekter mellom eksterne tilsettingsforhold.
Denne modellen bør styrkes, og det bør utredes lignende initiativ
for andre felt, som en Musikerallianse. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2022, hvor satsingen er styrket
med 5 mill. kroner.
Sterkt og uavhengig kulturliv
Dette medlem mener det er
nødvendig å styrke fondene som tildeler midler til kunst og kultur,
som Kulturfondet, Filmfondet, Fond for lyd og bilde og de regionale
kulturfondene. Dette vil bidra til et helt nødvendig løft for det
frie feltet, etter kunst- og kulturfaglig skjønn. I tillegg til
å ha stor betydning for kunstnerøkonomien vil det også bety tilgjengelig
kunst og kultur i hele landet. Dette medlem viser til et
betydelig løft i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett
med 55 mill. kroner til Norsk kulturfond, 10 mill. kroner til Fond
for lyd og bilde og 20 mill. kroner til Filmfondet.
Dette medlem merker seg at
regjeringen i sin tilleggsproposisjon foreslår å vente med navneendring
av deler av Kulturrådet, og mener dette er klokt. Det har over tid
vært en utvikling i kulturforvaltningen med til dels store endringer,
som både omfatter det som Kulturrådet omtaler som en egen direktoratslinje,
utviklingen av Kulturtanken og en større flytting av poster og ansvarsområder
mellom Kulturrådet og Kulturdepartementet. Under behandlingen av
barne- og ungdomskulturmeldingen, Meld. St. 18 (2020–2021), jf.
Innst. 622 S (2020–2021), ba Sosialistisk Venstreparti, sammen med
Arbeiderpartiet og Senterpartiet, om en grundig evaluering av kulturforvaltningen. Dette medlem mener
det er på høy tid med en slik evaluering, der målet er å redusere unødvendig
byråkrati, styrke nødvendig byråkrati og stimulere og legge til
rette for aktivitet i hele landet.
Dette medlem viser til det
svært gode arbeidet som gjøres av Scenekunstbruket, som sikrer produksjoner
som blir sett og diskutert av barn og ungdom i hele landet. Sosialistisk
Venstreparti foreslår derfor å styrke Scenekunstbruket og allerede
i 2022 finansiere en oppstart av Musikkbruket. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det er satt av 20
mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem mener det er
på høy tid å få på plass en klar satsing på lesing og styrking av
virkemidlene i litteraturen. Sosialistisk Venstreparti har derfor
satt av 20 mill. kroner til en nasjonal lesestrategi, som bør bli en
varig og fast satsing. I tillegg prioriteres å styrke innkjøpsordningen
for sakprosa med 25 mill. kroner, innkjøpsbudsjettene for bibliotekene
med 45 mill. kroner og de litterære organisasjonene med 8 mill.
kroner. Dette
medlem viser også til at det i Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett i tillegg foreslås 45 mill. kroner til bibliotekene
over kommuneramma.
Museer og institusjoner
Dette medlem viser til at
de etablerte, offentlig finansierte institusjonene har et særlig
ansvar for å sikre gode og forutsigbare arbeidsforhold og for å
sørge for at opphavsretten ivaretas. Samtidig som staten skal sikre
en armlengdes avstand til organisering, gjennomføring og kunstneriske
valg når midler tildeles, er det rimelig at det stilles krav til
ivaretakelse av opphavsrett og tilrettelegging for gode arbeidsvilkår,
dersom dette ikke er til stede. De offentlig finansierte kulturinstitusjonene
er viktige arbeidsgivere for kunst- og kulturarbeidere i hele landet.
Institusjonene er gjennomgående organisert med tariffavtaler som
sikrer de ansatte trygge lønns- og arbeidsvilkår. Det er forskjell
på hvordan institusjonene forvalter dette ansvaret, og vi ser stor
forskjell på ulike felt. På musikk- og scenekunstfeltet ser vi blant
annet at statsfinansierte institusjoner og institusjoner med 30/70-fordeling
går foran for å sikre et trygt arbeidsliv, med tariffavtaler og
ivaretakelse av opphavsrett. Dette bør være et mål for kulturpolitikken
også utenfor institusjonene, der kunstnere oftere står uten sikre
arbeidsforhold.
Dette medlem er kjent med
at det er enighet mellom partene om at det er behov for en viss
grad av midlertidige ansettelser i kulturvirksomhetene, og at kravet
om trygge arbeidsforhold i disse institusjonene i dag ivaretas av
partssamarbeidet og forutsetningene i tilskuddsbrev til musikk-
og scenekunstinstitusjonene.
Dette medlem viser til betydningen
av at de offentlig finansierte kulturinstitusjonene investerer i,
utvikler og formidler åndsverk til offentligheten og sørger for
at alle opphavere sikres rimelig vederlag for sine bidrag. Det er
også av stor betydning for publikumstilbudet at institusjonene sikres
tilstrekkelig handlingsrom i utnyttelsen av verkene de investerer
offentlige midler i. Samtidig oppstår det i møte med nye medievaner
og pandemivirkelighet nye problemstillinger, som bruk av strømming
og andre former for digital deling. Der er det viktig at institusjonene
også peker framover og legger grunnlaget for at opphavsretten ivaretas
på god måte.
Dette medlem viser til at
NRK har en særstilling som institusjon, som både har svært mange
ansatte og forvalter opphavsrett for svært mange. Som en viktig
og særskilt aktør, som mottar store summer fra staten, er det naturlig
å forvente at dette er en institusjon som velger å gå foran når
det gjelder gode arbeidsforhold og sikring av opphavsrett for opphavere
og tilgang for befolkningen.
Dette medlem viser til at
det i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett settes av
55 mill. kroner til ulike styrkinger av museene og institusjonene.
Kulturell grunnmur
Dette medlem viser til at
da Enger-utvalget evaluerte kulturløftet til den rød-grønne regjeringen,
konkluderte de med at det fortsatt gjenstod et løft for den kulturelle
grunnmuren, som består av bibliotekene, fritidsklubbene og kulturskolene.
Derfor prioriterer Sosialistisk Venstreparti dette i partiets alternative
budsjett, både over kommuneramma og over kulturramma. Det er videre
på høy tid å styrke kulturloven med mål om å sikre bedre tilgang
på kultur i hele landet. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett der det settes av betydelige
midler til bibliotek og innkjøp og til regionale kulturfond.
Dette medlem understreker
at de regionale kulturfondene må bygges opp som selvstendige enheter
og komme i tillegg til den statlige kulturinnsatsen.
Likestilling
Dette medlem viser til at
kulturfeltet fortsatt ikke speiler mangfoldet i alle deler av kulturlivet,
og at det på flere områder fortsatt er langt igjen. Det er derfor svært
positivt at kulturlivet selv, gjennom Balansekunst og andre, gjør
tiltak for å styrke mangfoldet. Derfor foreslår Sosialistisk Venstreparti
å trappe opp en likestillings- og mangfoldspott administrert av
Balansekunst. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett,
hvor dette arbeidet styrkes med 5 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
ytringsfriheten for kunstnere er truet i en rekke land, og at kunstnere
fra disse landene opplever å bli truet og forfulgt. I vårt frie demokrati
har vi et ansvar for å verne om ytringsfriheten og bidra til å beskytte
truede kunstnere. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor Safemuse
– residenser for truede kunstnere støttes med 3,4 mill. kroner.
Medier og film
Dette medlem viser til at
en sterk og uavhengig presse er viktigere enn på lenge, og viser
til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett derfor
øker pressestøtten med 45 mill. kroner. Dette er særlig viktig etter at
mediene har tapt store summer på grunn av pandemi og mangel på annonseinntekter.
På grunn av at
Sosialistisk Venstreparti foreslår å innføre en lavkulturmoms, reduseres
NRKs tilskudd til å dekke merverdiavgift tilsvarende.
Dette medlem viser til at
norsk filmproduksjon er en viktig del av den norske kulturen og
foreslår et betydelig løft for både produksjon og formidling. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, der støtten
til Filmfondet økes med 20 mill. kroner og det settes av 15 mill.
kroner til regionale filmsentre og filmfond samt økt støtte til
formidling.
Dette medlem viser til at
det i dag er 96 pst. av gutter og 76 pst. av jenter i Norge som
spiller dataspill, men at det er lite samordning og kontroll med
produksjon og innhold i det barn og unge har tilgang på av spill. Dette medlem viser
til behovet for et spillforbund som kan samle aktørene og bidra
til trygge og organiserte spillarenaer. Det etablerte spillforbundet
har søkt om å bli medlem av Norges idrettsforbund, men er så langt ikke
opptatt som medlem. Det vil sannsynligvis skje først i 2023, og
forbundet vil ha behov for støtte til drift i mellomtiden.
Kulturminner
Dette medlem viser til at
det kreves en betydelig innsats for å ta vare på vår felles kulturarv.
En del av denne kulturarven er fartøyvern, som har behov for økt
innsats til både drift og vedlikehold. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, hvor budsjettet for fartøyvern
økes med 10 mill. kroner. Dette medlem viser til at
midlene inkluderer vedlikeholds- og driftsmidler til verdens eldste
seilende skonnert, «Anna Rogde», som er i kommersiell drift, og som
benyttes til utdanning og danning av sjøfolk og ungdom og formidling
av kystkultur i Nord-Norge. Dette medlem viser til at
det i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett gjøres en
styrking av Norsk kulturminnefond og Norsk kompetansesenter for
verdensarv med til sammen 19 mill. kroner sammenlignet med regjeringen
Solbergs forslag til budsjett.
Tabell over Sosialistisk Venstrepartis
satsinger på rammeområde 3 Kultur
Sak
|
Kap.
|
Post
|
Beløp
(i mill. kr)
|
Sterk og selvstendig
frivillighet
|
|
|
|
Opptrapping
til full, regelstyrt momskompensasjon
|
315
|
70
|
200
|
Nye
frivilligsentraler
|
315
|
60
|
5
|
Tilskudd
til frivillige organisasjoner
|
315
|
78
|
47
|
Kunstnerøkonomi
|
|
|
|
80
nye hjemler kunstnerstipend
|
320
|
72
|
33
|
Norsk
skuespiller- og danserallianse (SKUDA) og opprettelse
av Musikeralliansen
|
320
|
74
|
5
|
Kompensasjon
for kopiering til privat bruk, opptrapping
|
337
|
70
|
10
|
Utstillingshonorar
permanent ordning, opptrapping
|
337
|
71
|
40
|
Sterkt og uavhengig
kulturliv
|
|
|
|
Norsk
kulturfond
|
320
|
55
|
55
|
Styrket
innkjøpsordning sakprosa
|
320
|
55
|
25
|
Fond
for lyd og bilde
|
320
|
51
|
10
|
(Ny)
Regionale kulturfond, statlig bidrag til opptrapping
|
325
|
74
|
10
|
(Ny)
Nasjonal lesestrategi
|
326
|
76
|
20
|
(Ny)
Felles digitalt innkjøpsbudsjett og utvikling for bibliotekene
|
326
|
77
|
45
|
Styrke
Scenekunstbruket og opprettelse av Musikkbruket
|
323
|
70
|
20
|
Styrke kulturorganisasjoner
og tiltak
|
|
|
|
Litteratur-
og leseorganisasjoner
|
326
|
80
|
8
|
Styrke
oganisasjoner som får støtte gjennom Kulturrådet
|
320
|
74
|
20
|
Regionale
prosjektmidler for visuell kunst
|
328
|
78
|
10
|
Etablere
ny søkbar ordning for langsiktig og forutsigbar drift av etablerte scenekunstkompanier
|
320
|
75
|
15
|
KODE
|
328
|
70
|
30
|
Rehabilitering
Olavshallen
|
328
|
70
|
15
|
Styrke
institusjoner og museer i hele landet
|
328
|
70
|
10
|
Styrke
ordningen for nasjonale kulturbygg
|
322
|
70
|
15
|
Styrke
musikk- og scenekunstinstitusjonene
|
323
|
70
|
15
|
Likestilling
|
|
|
|
Likestillings-
og mangfoldspott for kulturlivet, administrert av Balansekunst
|
320
|
74
|
5
|
Teksting
av dubbet film
|
334
|
21
|
0,25
|
Norsk
Skogfinsk Museum
|
323
|
70
|
1
|
Safemuse
– residenser forfulgte og truede kunstnere
|
320
|
74
|
3,4
|
Medier, film og
dataspill
|
|
|
|
Øke
mediestøtten
|
335
|
71
|
45
|
Tilskudd
lokalradioene
|
335
|
74
|
7
|
Nynorsk
avissenter i Førde
|
335
|
74
|
0,3
|
Regionale
filmsentre og filmfond og økt støtte til formidling
|
334
|
73
|
15
|
Filmfondet
|
334
|
50
|
20
|
(Ny)
Pressestøtte til samiske aviser
|
335
|
75
|
6,5
|
Samisk
Filminstitutt
|
334
|
78
|
5
|
Kulturminner
|
|
|
|
Fartøyvern
|
1429
|
74
|
10
|
Norsk
kulturminnefond
|
1432
|
50
|
15
|
Norsk
kompetansesenter for verdensarv
|
1429
|
79
|
4
|