3.3.4 Hovedprioriteringer fra Sosialistisk Venstreparti
Kamp mot barnefattigdom
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at stadig flere barn vokser opp i fattige
familier. Det har de siste årene vært en økning i barnetrygden for
barn mellom 0 og 6 år. For å sikre at alle barn får nyte godt av
økt barnetrygd, viser dette medlem til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2022, hvor det foreslås å øke barnetrygden
for de mellom 6 og 18 år med 200 kroner i måneden, som en start, samt
innføre søskentillegg. Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti også vil fjerne kommunenes mulighet til å avkorte sosialhjelpen
ved å regne barnetrygden som inntekt når sosialhjelp beregnes. Dette
forhindrer i dag at pengene når frem til mange av dem som trenger
dem mest.
Dette medlem viser til at
det første året er viktig for barns oppvekst. I dag er det for stor
forskjell på de som har krav på engangsstøtte og har lav eller ingen
tilknytning til arbeidslivet, og de som mottar foreldrepenger og
har høy tilknytning til arbeidslivet. Dette medlem viser derfor
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2022,
hvor det foreslås å innføre en minsteytelse for foreldrepenger på
2 G som alle foreldre skal ha rett på som «gulv».
Et nytt barnevernsløft
Dette medlem viser til at
barnevernet skal handle om å beskytte barn, ikke om å tjene penger.
Derfor ønsker Sosialistisk Venstreparti et barnevern styrt av det
offentlige, i tillegg til langsiktige samarbeid med ideelle aktører. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2022,
hvor det foreslås en økning til det statlige barnevernet på 150 mill.
kroner og 10 mill. kroner for å styrke det statlige barnevernets
fosterhjemsarbeid.
Dette medlem viser til at
førstelinja i barnevernet er under press, med høy turnover og stor
arbeidsbelastning. Ulike rapporter som avdekker svik og svikt i barnevernet,
tyder på at omfanget av krav og oppgaver har økt mer enn bemanningen. Dette medlem viser til
at Solberg-regjeringen foreslo å innlemme de øremerkede stillingene
i det kommunale barnevernet i kommunerammen. Dette medlem er imot denne omleggingen.
Det er et svært dårlig bidrag i en tid med for få ansatte, stort
behov for kompetanseutvikling, stor gjennomtrekk og påfølgende sykefravær.
På den annen side står barns behov for stabilitet og trygghet i
møte med barnevernet. Dette
medlem viser til at barnevernsreformen som innføres 1. januar
2022, vil overføre mer av ansvaret for både forebygging og hjelpetiltak
til kommunene. Dette
medlem er bekymret for at kommuner med presset økonomi vil
streve med å prioritere barnevernet blant mange andre oppgaver i
kommunene. Dette
medlem viser i den forbindelse til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å opprettholde øremerkingen
samt å øke med 205 mill. kroner til ytterligere 250 nye stillinger.
Dette medlem vil påpeke viktigheten
av at barn må få økt medvirkning i barnevernet. Dette medlem viser i den
forbindelse til Representantforslag 52 S (2020–2021), hvor representantene
fra Sosialistisk Venstreparti foreslår å innføre en norm om at alle
barnevernstjenester i Norge skal opprette kommunale brukerråd der
barn er inkludert. Dette
medlem viser videre til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett, hvor det foreslås 10 mill. kroner i tilskudd til
opprettelsen av slike kommunale brukerråd samt 5 mill. kroner til
et eget utviklingsprogram for systematisk medvirkning i barnevernet.
Dette medlem viser til at
det finnes store utfordringer knyttet til tillitsforholdet mellom
barnevernet og enkelte minoritetsmiljø. Dette medlem viser til at mangfoldskontakter
i politiet har ført til gode resultater når det gjelder å bygge
tillit hos minoritetsbefolkningen. Dette medlem foreslår at
mangfoldskontakter også bør brukes i barnevernet. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås 10 mill.
kroner ut over regjeringens forslag til å ansette mangfoldskontakter
i barnevernet.
Dette medlem viser til at
norske myndigheter gjentatte ganger har fått kritikk av FNs barnekomité, menneskerettighetskomité
og torturkomité for å diskriminere de enslige mindreårige flyktningene
og gi dem dårligere omsorg enn det norske barn får. Dette medlem viser
til at Norges institusjon for menneskerettigheter har slått fast
at dette er en usaklig forskjellsbehandling av en gruppe barn i
Norge. Det er stor forskjell på det bo- og omsorgstilbudet som enslige
mindreårige får, og det andre barn i Norge får. Dette medlem viser til at
omsorgstilbudet til andre barn i Norge er regulert i barnevernsloven,
og det stilles krav til blant annet bemanning, tilsyn og materiell
standard. Det er bredt dokumentert at omsorgstilbudet som gis enslige
mindreårige, ikke er godt nok. I mars 2018 lanserte Fafo rapporten
«Et trygt sted å vente». Den viser tydelige svakheter i styringsformen
ved mottakene og at det er store forskjeller i den omsorgen som
gis. Funnene tyder også på at enslige mindreårige ikke får god nok helsehjelp,
og at enkelte mottak heller ikke i tilstrekkelig grad følger opp
grunnleggende omsorgsfunksjoner som å sørge for at ungdommene får
i seg tilstrekkelig mat, eller legge til rette for nok søvn. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2022,
hvor det er foreslått å overføre ansvaret for enslige mindreårige
fra utlendingsmyndighetene til barnevernet.
Likestilling, diskriminering og
antirasisme
Dette medlem understreker
at likestillingskampen langt fra er i mål, og at tempoet er altfor
lavt. Dette medlem mener
det er avgjørende at det satses videre på tiltak for heltid, likelønn
og likestilling i arbeidslivet. Dette medlem viser til at
erfaringer så langt er at likelønnsutfordringene kun kan løses i
samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet. Partene må
finne og bli enige om løsninger. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås 5 mill.
kroner til trepartssamarbeid for likestilling i arbeidslivet.
Dette medlem viser videre
til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett
har foreslått å øke støtten til Likestillings- og diskrimineringsombudet med
10 mill. kroner, Diskrimineringsnemnda med 5 mill. kroner og likestillingssentrene
med 10 mill. kroner. Dette
medlem viser til at den organiserte kvinnebevegelsen har stått
i spissen for kampen for kvinners rettigheter i Norge. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis budsjett, hvor det foreslås å øke
støtten til organisasjonene med 5 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
rasisme og diskriminering er en trussel mot et godt og trygt samfunn
og må bekjempes. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
for 2022, hvor det foreslås å styrke organisasjonenes arbeid mot
rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer med 10 mill. kroner
og 15 mill. kroner til å etablere et nytt forskningsprogram om strukturell
rasisme. Dette
medlem viser videre til at Sosialistisk Venstreparti foreslår
5 mill. kroner over ramme 5 til et pilotprosjekt med en kvitteringsordning etter
politikontroll.
Dette medlem viser til Livskvalitetsundersøkelsen
til Helsedirektoratet, Bufdir og SSB fra 2020, hvor det fremkommer
at lesbiske, homofile og bifile skåret gjennomgående dårligere på
alle indikatorer på subjektiv livskvalitet enn majoritetsbefolkningen. Dette medlem viser
til at organisasjoner som jobber for å støtte denne gruppen og fremme
deres interesser, er svært viktige. Dette medlem viser til sitt
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke støtten til tilskuddsordningen
for bedre levekår og livskvalitet for lesbiske, homofile, bifile,
transpersoner og interkjønn (LHBTI) med 5 mill. kroner.
Kamp mot vold og overgrep
Dette medlem påpeker at det
er et alvorlig samfunnsproblem at mange mennesker lever med vold, overgrep
og trusler. Dette
medlem viser til at vold og overgrep særlig rammer kvinner
og barn. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
for 2022, hvor det foreslås et krafttak for krisesentre og støtteapparatet
for voldsutsatte. Dette medlem viser
til at det foreslås å øremerke 336,6 mill. kroner for å sikre 80
pst. statlig finansiering av krisesentrene. Dette medlem viser til at
dette vil gi krisesentrene en mer forutsigbar økonomi.
Dette medlem viser til at
én av ti kvinner blir utsatt for voldtekt. Det er derfor behov for
et godt og forutsigbart tilbud til voldsutsatte. Dette medlem viser til partiets
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås 10 mill. kroner mer
til økt støtte til incest- og voldtektssentrene.
Dette medlem vil understreke
at tiltak for å unngå at vold utøves, er av største betydning for
både fysisk og psykisk helse for de som kan slippe å bli utsatt
for vold og overgrep. Dette
medlem vil derfor fremheve viktigheten og den betydelige gevinsten
av gode forebyggende tiltak. Dette medlem viser til partiets
alternative statsbudsjett, hvor det ut over regjeringens forslag
foreslås å øke bevilgningen med 10 mill. kroner til voldsforebyggende
tiltak og 10 mill. kroner mer til et nytt program mot seksuell trakassering.
Dette medlem viser til at
barn er ekstra utsatt og sårbare for alle skadevirkninger av å bli
utsatt for voldshendelser. Et barn som utsettes for vold, kan preges
av dette resten av livet. Dette medlem viser til betydningen
av god ivaretakelse av voldsutsatte barn. Dette medlem viser til partiets
alternative budsjett for 2022, hvor det foreslås 5 mill. kroner
i økt støtte til senter for voldsutsatte barn, Stine Sofies Stiftelse.
Dette medlem viser til at
alle kvinner, barn og unge har en rett til å leve sine liv fritt
for psykisk og fysisk vold. Undertrykkende strukturer som negativ
sosial kontroll og æresrelatert vold har eksistert i ulike kulturer
til ulike tider og i forskjellige grader, men dreier seg om den
samme ekstreme kontrollen, kjønnsdiskrimineringen og fysiske og
psykiske volden som utarter seg i samfunnet i dag, og som særskilt
rammer kvinner og barn. Dette medlem understreker
at negativ sosial kontroll og fysisk og psykisk æresvold ikke har
en plass i vårt samfunn. Dette medlem viser derfor
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås 10
mill. kroner mer til tiltak mot negativ sosial kontroll og æresrelatert
vold.
Dette medlem viser til at
koronapandemien har gjort at mange voldsutsatte har måttet tilbringe
mer tid med overgriper. Dette medlem vil understreke
viktigheten av at voldsutsatte er klar over at krisesentrene er
definert som en samfunnskritisk funksjon og er åpne også under pågående
kriser hvor resten av samfunnet er stengt. Dette medlem viser derfor
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det
foreslås 4 mill. kroner til en nasjonal informasjonskampanje om
krisesentrene og andre hjelpetilbud for voldsutsatte.
Barn og ungdom
Dette medlem viser til at
antall barn som vokser opp i en lavinntektsfamilie i Norge, er økende
og omfatter i dag over 115 000 barn og unge. Familiefattigdom er komplekst
og sammensatt og kan ha store negative konsekvenser for barn og
unges levekår. Dette
medlem mener nasjonal tilskuddsordning for å inkludere barn og
unge er en viktig ordning som skal bidra til at barn fra lavinntektsfamilier
får ferie, fritid og mestringsaktiviteter. For at tiltakene som
iverksettes, faktisk skal bidra til en positiv endring i barnas
liv, er det viktig at tilbudet som gis, oppleves som forutsigbart,
ikke-stigmatiserende og meningsfullt for barna som deltar, og deres
familier.
Dette medlem viser til at
Redd Barnas arbeid i dag finansieres gjennom årlige enkeltsøknader
til tilskuddsordningen, noe som gjør tilbudet sårbart. Dette medlem mener
derfor at Redd Barna bør sikres øremerket støtte på lik linje med
andre organisasjoner som Blå Kors, Røde Kors og Kirkens Bymisjon,
og foreslår at 10 mill. kroner innenfor tilskuddsordningens ramme går
til dette.
Dette medlem viser til at
barne- og ungdomsorganisasjonene er en bærebjelke i demokratiet
i tillegg til å være et fristed der barn og unge kan følge sine
egne interesser og bestemme over sin egen hverdag. Dette medlem viser til at
barne- og ungdomsorganisasjonene skal i gang med å bygge opp igjen
aktivitet og rekruttere nye krefter inn etter pandemien. Den enkleste
og mest treffsikre måten å styrke den unge frivilligheten på er
å øke ordninger som gir organisasjonene frie midler. Dette medlem viser
i den forbindelse til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett,
hvor det foreslås å øke grunnstøtten til barne- og ungdomsorganisasjonene
med 12 mill. kroner samt øke den internasjonale grunnstøtten med
1,29 mill. kroner.
Forbrukerpolitikk
Dette medlem viser til at
Forbrukertilsynet er tillagt ansvaret for å overvåke implementeringen
av åpenhetsloven, som ble vedtatt av Stortinget 10. juni i år, og
som trer i kraft 1. juli 2022. Dette medlem stiller spørsmål
ved om Forbrukertilsynet har tilstrekkelige midler til å ivareta
sine oppgaver på en god måte og leve opp til forventningene med
hensyn til å ha den nødvendige ekspertisen på blant annet aktsomhetsvurderinger. Dette medlem viser
derfor til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
for 2022, hvor det foreslås en økning på 5 mill. kroner til Forbrukertilsynet.
Midlene er ment spesielt til å opprette samarbeid mellom Forbrukertilsynet
og Kontaktpunktet for ansvarlig næringsliv og sivilsamfunnsorganisasjoner
som Etisk Handel Norge, Framtiden i våre hender og Amnesty International
Norge.