2.2.1 Kap. 1800 Olje- og energidepartementet
Det foreslås bevilget
255 481 000 kroner på dette kapitlet for 2022, jf. Prop. 1 S (2021–2022)
med Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022). Bevilgningen i 2021 var på 237 328 000
kroner, jf. saldert budsjett 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til enigheten om å utrede en klimaavtale med petroleumsbransjen
for å redusere klimagassutslippene fra norsk olje- og gassproduksjon. Disse medlemmer mener
Sosialistisk Venstrepartis forslag om å innføre en omstillingsavgift
på olje og gass må inkluderes som en del av utredningen.
Disse medlemmer viser til
at romertallsvedtak V under Olje- og Energidepartementet skal endres
slik at øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt utgjør
15 mrd. kroner i stedet for 20 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Utbyggingsprosjekter
på norsk kontinentalsokkel
Stortinget samtykker
i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan godkjenne prosjekter
(planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel
under følgende forutsetninger:
-
1. Prosjektet
må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
2. Øvre grense
for de samlede investeringer per prosjekt utgjør 15 mrd. kroner.
-
3. Hvert enkelt
prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være
rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.»
Energieffektivisering
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til enigheten
mellom partiene for statsbudsjettet for 2022 om at det skal utarbeides
en plan med tiltak som skal redusere energibruken i bygg med minst
10 TWh i 2030, og øke strømproduksjonen i bygg. I tillegg skal det
vurderes ordninger som støtter opp om etablering av lokal energiproduksjon,
energieffektivisering og etablering av ladeinfrastruktur i borettslag. Disse medlemmer viser
videre til at det i denne sammenheng skal vurderes å overføre ansvaret
for arbeidet med enøktiltak med kjent og velprøvd teknologi til
Husbanken innen revidert nasjonalbudsjett 2022.
Olje og gass
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til enigheten
om å utrede en klimaavtale med petroleumsbransjen for å redusere
klimagassutslippene fra norsk olje- og gassproduksjon. Disse medlemmer mener
at forslaget fra Sosialistisk Venstrepartis om å innføre en omstillingsavgift
på olje og gass må inkluderes som en del av utredningen. Disse medlemmer viser
til budsjettavtalen som sier at utbygging av prosjekter skal behandles
i Stortinget dersom de samlede investeringer per prosjekt utgjør
15 mrd. kroner i stedet for 20 mrd. kroner, og at det ikke skal
utlyses en ny ordinær konsesjonsrunde (26. konsesjonsrunde) på norsk
sokkel i 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Meld.
St. 36 (2020–2021) Energi til arbeid – langsiktig verdiskaping fra
norske energiressurser, der Solberg-regjeringen fastslo at det skal
utarbeides en plan for å redusere energibruken i bygg med 10 TWh
innen 2030. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen slutter seg til dette tiltaket i Hurdalsplattformen. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at Enova sikrer at det utbetales minst 300 mill.
kroner til husholdningene til energieffektiviseringstiltak, i tråd
med den reviderte avtalen mellom regjeringen og Enova.
Disse medlemmer viser videre
til at Solberg-regjeringen gjennomførte en rekke tiltak for å sikre
elbilister bedre tilgang til ladeinfrastruktur. Beboere i eksisterende
borettslag og eierseksjonssameier ble gitt en rett, på visse vilkår,
til å etablere ladepunkt der de bor. Det ble også enklere å etablere
nye ladestasjoner, blant annet ved å presisere i byggesaksforskriften
når man kan sette opp ladestasjoner uten søknad og tillatelse. 1. juli
2021 inntrådte et krav om at nye bygg, og bygg som skal underlegges
større ombygginger, skal være ladeklare. Det innebærer at bygget
skal ha den infrastrukturen som trengs for å sette opp ladepunkter
senere. Det er også presisert at ladestasjoner alltid kan settes
opp der arealplan åpner for parkering. Disse medlemmer mener summen
av disse tiltakene har gjort det enklere og billigere å velge nullutslippsbil,
men vil også vise til at det fremdeles er viktig å legge til rette
for etablering av flere ladestasjoner, herunder hurtigladere, over
hele landet.
Havvind
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at norsk sokkel
har et stort potensial som energiressurs for Norge og Europa gjennom
havvind. Havvind har potensial til å øke norsk energiproduksjon
betydelig, skape ny aktivitet og flere arbeidsplasser i leverandørindustrien
og bidra til teknologi som kan eksporteres til andre markeder. Norske
aktører har allerede betydelig aktivitet knyttet til havvind, både
i Norge og andre land. I fjor hadde for eksempel Aibel 40 pst. av
omsetningen fra havvindprosjekter. Disse medlemmer mener dette er
et godt eksempel på samspilleffektene mellom tradisjonell petroleumskompetanse
og nye havrelaterte næringer.
Disse medlemmer viser til
at Solberg-regjeringen tok flere grep for å legge til rette for
et nytt norsk industrieventyr innen havvind. Det ble satt av to
områder for havvindparker, Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II, der
det åpnes for samlet installert effekt på 4,5 GW. Hywind Tampen,
verdens største flytende havvindpark, skal være i drift i løpet
av 2022. Det ble også satt ned et samarbeidsforum for å sikre god
dialog og samspill mellom ulike aktører på norsk sokkel. Disse medlemmer mener
det haster med å få på plass de endelige rammevilkårene for utbyggingen
av nye havvindparker, herunder hvordan lisenser skal tildeles, hvorvidt
det skal bygges hybridkabler, og hvordan det skal sikres at utbyggingene
er både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk lønnsomme. Disse medlemmer viser til
at regjeringens kutt i forskning i tilleggsproposisjonen er uheldig
for den videre satsingen på havvind. Disse medlemmer er glade
for at regjeringen har varslet at Meld. St. 36 (2020–2021) Energi
til arbeid skal behandles i Stortinget, men vil understreke at det
er avgjørende at regjeringens tilleggsmelding blir sendt til Stortinget
så raskt som mulig og i god tid før påske 2022.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at kunnskapsgrunnlaget om hvilke effekter
vindkraftanlegg kan få for havmiljøet, bestander og fiskeriene,
er svakt, og at all kraftproduksjon medfører naturinngrep. Dette medlem viser
til at Rødt er et parti for naturen og for bærekraftig næringspolitikk,
som brenner for kystfisket og for et sterkt føre-var-prinsipp, og
at Rødt derfor er mot utbygging av havvind nå.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til
at NVE har gitt Statnett konsesjon til å etablere «monstermaster»
fra Hamang til Smestad til tross for enstemmig vedtak i Bærum kommune
om at ny 420 kv-forbindelse Hamang–Bærum–Smestad etableres som kabel
i bakken. Kabel i bakken er i tråd med innbyggernes tydelige ønske
og forventning. Disse
medlemmer viser til at samfunnsøkonomisk analyse viser at
en kabelløsning gir større samfunnsnytte enn en luftledning. Disse medlemmer viser
også til at samfunnssikkerheten blir bedre ivaretatt hvis kabelen
legges i bakken og verdifullt areal blir frigjort. Alternativene
med luftledning mener disse
medlemmer vil være svært inngripende med stor negativ effekt
for etablerte boligområder i kommunen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen å pålegge Statnett å benytte alternativ to (kabel
i grøft) ved fornyelse av forbindelsen mellom Hamang i Bærum og
Smestad i Oslo, som en del av Nettplan Oslo.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at Statnett i august 2019 sendte søknad til NVE om konsesjon
for å få bygge ny 420 kV-forbindelse for kraftoverføring fra Hamang
i Bærum kommune til Smestad transformatorstasjon i Oslo kommune.
Søknaden ble begrunnet med at dagens 300 kV luftledning, som er
fra 1952, nærmer seg sin tekniske levetid. Videre er kapasiteten
på dagens kraftledning på strekningen Hamang–Smestad lav, og strømforbruket
i Stor-Oslo øker. For å sikre forsyningssikkerheten til Bærum og
Oslo er det derfor nødvendig å bygge en ny forbindelse med høyere
kapasitet enn dagens. Statnett har i sin konsesjonssøknad lagt ved
beregning av verdien av de frigjorte arealene. Disse beregningene
har imidlertid blitt kritisert av flere miljøer for å ha lagt for
lave tomteverdier og miljøulemper til grunn.
Disse medlemmer viser til
at NVE 30. august i år fattet vedtak om anleggskonsesjon som gir
Statnett tillatelse til å bygge og drive den rundt 12 kilometer
lange 420 kV-forbindelsen som luftledning. Både Oslo kommune og
Bærum kommune har vedtatt innsigelse mot Statnetts forslag om luftledning
og anmodet om at det i stedet bør gis en konsesjon til samme forbindelse som
jordkabel i bakken. Disse
medlemmer viser til at kommunedirektøren i Bærum påpeker at
den planlagte kraftoverføringen vil ha store konsekvenser for nærmiljøet
i et av Norges tettest befolkede områder dersom den bygges som luftspenn,
og at kommunedirektøren legger til grunn at NVE ikke har tatt inn
de samlede samfunnsøkonomiske fordeler og ulemper i sine beregninger. Disse medlemmer mener
regjeringen må ta initiativ til en ekstern kvalitetssikring av beregningen
av samfunnsøkonomiske konsekvenser ved en kabling kontra luftspenn,
og viser til behandlingen av Representantforslag 8:39 S (2021–2022).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at vi har viktige mineralforekomster i Norge, og for å lykkes
med det grønne skiftet er det nødvendig å ha et taktskifte og øke
utvinningen av viktige mineraler. For å kunne satse på mineralnæringen
er det behov for å strømlinjeforme søknadsprosessene med tanke på
å få ned behandlingstiden.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener derfor at det er hensiktsmessig
at det er et ressursdepartement som har ansvaret for våre naturressurser
og koordinerer med andre departement.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å flytte ansvaret for Direktoratet for mineralforvaltning
fra Nærings- og fiskeridepartementet til Olje- og energidepartementet.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at behovet for rask omstilling
av norsk petroleumsnæring krever at bevilgningene til utdanning,
forskning og utviklingsarbeid i større grad rettes mot fornybar
energi, særlig havvind.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett, der det foreslås å redusere
bevilgningen til oljerelatert forskning og utvikling over kap. 1800
med 9,4 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, fordelt
på postene 21, 70 og 72.
Dette medlem viser til konflikten
knyttet til utbygging av vindkraft på land. Dette medlem mener mye av
konflikten skyldes et konsesjonssystem som ikke tar tilstrekkelig
hensyn til naturmangfold, lokal involvering og urfolks rettigheter.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn i fremtidige konsesjonsbehandlinger
at utbygging av vindkraft på land ikke skal føre til nedbygging
av natur eller svekkelse av urfolks rettigheter.»
Dette medlem mener
vindkraft på land må forbeholdes havner, industriområder og andre
steder der vindkraft kan bygges ut uten å komme i konflikt med naturhensyn
og urfolks rettigheter, og viser til forslag om dette i Innst. 101
S (2020–2021).
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en plan som viser potensialet for småskala
vindkraftproduksjon i havner, industriområder og andre steder der
vindkraft kan bygges ut uten å komme i konflikt med naturhensyn
og urfolks rettigheter, herunder vurdere justerte avstandskrav ved
lavere turbiner i slike områder, og komme tilbake til Stortinget
senest innen utgangen av 2022.»