Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen Willfred
Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad
og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til at regjeringen Solberg la frem Prop. 1 S (2021–2022) og gikk
av 14. oktober 2021, og at regjeringen Støre tiltrådte samme dag.
Regjeringens tilleggsproposisjoner Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022)
og Prop. 1 LS Tillegg 1 (2021–2022) ble lagt frem 8. november 2021. Komiteen viser
til at regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet 29. november 2021
inngikk et forlik med Sosialistisk Venstreparti om statsbudsjettet
for 2022.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettforliket mellom de tre partiene, der det er foreslått
betydelige satsinger på velferd og klimatiltak, som kombinert med
skatte- og avgiftsendringer gir et mer rettferdig Norge. Inntektsgruppene
med inntekt under 750 000 kroner får skattekutt sammenlignet med
2021. Økt satsing på grønn industri, endringer av klimarelaterte
avgifter og en rekke andre klimatiltak vil bidra til at Norge kutter utslipp
mot 2030. Flere av de usosiale kuttene til regjeringen Solberg gjennom
åtte år er reversert, og partiene gjør viktige velferdssatsinger
som gratis halvdagsplass i SFO, billigere barnehage og forbedringer
på tannhelse, som gir vanlige folk lavere utgifter og mer og bedre
velferd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen Solberg
la frem statsbudsjettet og gikk av 14. oktober 2021. Regjeringen
Støre tiltrådte samme dag og la frem tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet
8. november 2021. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Støre har hatt kort tid
til å vurdere endringer i budsjettet for 2022.
Disse medlemmer viser til at
Hurdalsplattformen staker ut en ny og mer rettferdig kurs for landet, hvor
folk over hele Norge igjen skal oppleve at deres liv og interesser
står øverst på dagsordenen. Forslagene som nå fremmes, er et første
skritt i retning av å nå målene i Hurdalsplattformen. Aller viktigst
er trygt arbeid til alle og gode velferdstjenester nær folk i hele
landet. Disse medlemmer vil
understreke at det er ved å bygge på det beste ved landet vårt at
man får folk med på store samfunnsløft. Sterke fellesskap, høy tillit
og små forskjeller er avgjørende for at folk trygt kan være med på
å utvikle hele Norge. Disse
medlemmer viser til at når regjeringen i budsjettforslaget
prioriterer tiltak som svarer på utfordringer folk opplever i hverdagen,
og som bygger opp tilliten og fellesskapet og reduserer forskjellene
mellom folk, så ruster det også Norge for å løse de store utfordringene
som ligger foran oss, som klimakrise, digitalisering, sentralisering
og å løse velferdsstatens store oppgaver.
Disse medlemmer viser til at
målet for regjeringens økonomiske politikk er en økonomisk vekst
som bidrar til arbeid til alle, mer rettferdig fordeling som reduserer
de sosiale og geografiske forskjellene, og en sterk velferdsstat
med gode tjenester uavhengig av folks lommebok og bosted.
Komiteen viser
til Stortingets forretningsorden § 43 om fagkomiteenes behandling
av statsbudsjettet.
Komiteen viser til at næringskomiteen
ved Stortingets vedtak 20. oktober 2021 ble tildelt kapitler og
romertallsvedtak i Prop. 1 S (2021–2022), jf. Innst. 1 S (2021–2022).
Følgende rammeområder
behandles av næringskomiteen:
-
Rammeområde 9: Kapitlene
som er tildelt næringskomiteen under Nærings- og fiskeridepartementet og
Klima- og miljødepartementet.
-
Rammeområde 10: Kapitlene
som er tildelt næringskomiteen under Nærings- og fiskeridepartementet.
-
Rammeområde 11: Kapitlene
som er tildelt næringskomiteen under Landbruks- og matdepartementet.
Komiteen fremmer
i denne innstillingen forslag om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2022 under de rammene og kapitlene som Stortinget har tildelt
komiteen, jf. Innst. 1 S (2021–2022).
Komiteen viser til behandlingen
av Innst. 2 S (2021–2022) 2. desember 2021, samt til de respektive merknader
i denne innstillingen. Ved Stortingets vedtak 7. desember 2021 er
netto utgiftsramme for rammeområde 9 fastsatt til 9 409 974 000
kroner, for rammeområde 10 fastsatt til 1 311 903 000 kroner, og
for rammeområde 11 fastsatt til 22 796 221 000 kroner, jf. Innst.
2 S (2021–2022).
Komiteen viser til komiteens
åpne høring 25. oktober 2021 om Prop. 1 S (2021–2022).