Stortinget vedtok
25. mai 2019 å nedsette et utvalg til å utrede Stortingets kontrollfunksjon.
Utvalget har bestått av femten medlemmer oppnevnt av Stortingets presidentskap.
Samtlige av partiene på Stortinget har vært representert i utvalget
med ett utvalgsmedlem hver, med unntak av Høyre og Arbeiderpartiet,
som har hatt to medlemmer hver. I tillegg har utvalget hatt fire partipolitisk
uavhengige medlemmer, oppnevnt på grunnlag av særlig fagkompetanse.
På tidspunktet for avgivelse av utvalgets rapport hadde utvalget
følgende medlemmer:
Vararepresentant
til Stortinget Carl I. Hagen (FrP)
Tidl. ekspedisjonssjef
Riksrevisjonen Therese Johnsen
Stortingsrepresentant
Knut Arild Hareide (KrF) var utvalgsleder frem til han ble statsråd
i januar 2020 og gikk ut av utvalget. Daværende utvalgsmedlem Svein Harberg
(H) ble da oppnevnt som utvalgsleder. Stortingsrepresentant Ingjerd
Schou (H) var medlem av utvalget frem til hun gikk inn i Stortingets
presidentskap i januar 2020. Knut Arild Hareide og Ingjerd Schou
ble erstattet av stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold
(KrF) og Norunn Tveiten Benestad (H).
Seniorrådgiver Kristian
Reinert Haugland Nilsen og tingrettsdommer Åsne Julsrud har vært
sekretærer for utvalget.
Utvalgets mandat
følger av Innst. 271 S (2018–2019). Det gjengis i sin helhet her:
«Mandat for utvalg til å utrede Stortingets
kontrollfunksjon
1. Innledning
Stortingets kontroll
med regjeringen – den utøvende statsmakt – er en av Stortingets
viktigste oppgaver og har sentral konstitusjonell og politisk betydning.
Stortinget har ved flere tidligere anledninger tatt opp sider ved
Stortingets kontrollfunksjoner til prinsipiell vurdering. I lys
av at det nå snart er 20 år siden forrige større gjennomgang av
dette, og ulike spørsmål knyttet til utøvelsen av Stortingets kontrollfunksjoner jevnlig
er gjenstand for debatt, er det nå ønskelig med en ny prinsipiell
gjennomgang av utvalgte spørsmål.
2. Temaer
utvalget skal vurdere
I
Kontrollvirksomheten
i regi av Stortinget selv, herunder Stortingets faste komiteer
Utvalget skal innenfor
dette temaet utrede følgende problemstillinger:
-
a) Enkelte sider
ved kontroll- og konstitusjonskomiteens ansvarsområder og arbeidsmåter,
herunder:
-
Behovet for endringer
i reglementet for åpne kontrollhøringer. Reglementet ble fastsatt
på bakgrunn av Frøiland-utvalgets delinnstilling i 2001 (Dokument
nr. 19 (2000–2001)). Utvalget skal gjennomgå regelverket på nytt
og spesielt vurdere om det bør gjøres endringer eller presiseringer
i bestemmelser om innkalling av ansatte i embetsverket, dvs. i departementer, direktorater
og statlige virksomheter samt ansatte i selskaper som helt eller
delvis er eid av staten, og om det er behov for klargjøring av prosessuelle
rettigheter for personer som stiller til høring.
-
Behovet for
klargjøring av kontroll- og konstitusjonskomiteens adgang til å
føre kontroll med statsrådens forvaltning av statlig forretningsvirksomhet
organisert som selvstendige rettssubjekter.
-
Behovet for
retningslinjer for behandling av kontrollsaker som også er under
strafferettslig etterforskning.
-
b) Evaluering
av bestemmelser i Stortingets forretningsorden om mindretallsrettigheter
i komiteene. Mindretallsrettigheter ble innført i kontroll- og konstitusjonskomiteen
ved Stortingets behandling av Frøiland-utvalgets innstilling, jf.
Dokument nr. 14 (2002–2003) og Innst. S. nr. 210 (2002–2003). Disse
rettighetene ble tydeliggjort ved behandlingen av Innst. 487 S (2016–2017).
Det er også innført mindretallsrettigheter i andre komiteer, jf.
behandlingen av Innst. 259 S (2012–2013). Utvalget skal vurdere
om bestemmelsene om mindretallsrettigheter i komiteene er hensiktsmessige
og eventuelt foreslå endringer i disse.
-
c) Forholdet
mellom kontroll- og konstitusjonskomiteen og fagkomiteene. Utvalget
skal vurdere ansvarsdelingen mellom kontroll- og konstitusjonskomiteen
og Stortingets fagkomiteer, herunder om Stortingets fagkomiteer
i større grad bør involveres i kontrollsaker innenfor deres respektive fagområder
og ansvarsfordelingen ved behandling av regjeringens meldinger om
oppfølgningen av Stortingets anmodningsvedtak.
-
d) Spørsmål
knyttet til innsynsrett for komiteene og for enkeltrepresentanter.
Stortingskomiteenes særskilte stilling og informasjonsbehov har
ført til en egen praksis for utlevering av forvaltningens dokumenter
til komiteene. Utvalget skal vurdere om denne praksisen bør nedfelles.
Utvalget skal videre vurdere om Stortingets forretningsorden § 74
om representantenes begjæringer om dokumentinnsyn er hensiktsmessig
utformet. Utvalget kan også foreslå andre endringer eller regelfesting
av forhold knyttet til dokumentinnsyn for stortingsorganer eller
stortingsrepresentanter, eller knyttet til innsyn i dokumenter i
stortingsorganers besittelse.
II
Ordningen med anmodningsvedtak
Stortingets adgang
til å instruere regjeringen er et viktig styringsverktøy for Stortinget.
Ordningen med anmodningsvedtak er likevel ikke regulert i Grunnloven,
og bare indirekte gjennom Stortingets forretningsorden. I Frøiland-utvalgets
innstilling fra 2002 ble Stortinget oppfordret til å utvise varsomhet
med slike vedtak. Antall anmodningsvedtak har likevel økt kraftig
de siste årene. Det har også vært ulike oppfatninger om vedtakenes
rettslige status, og enkelte vedtak eller forslag til vedtak de
siste årene har utfordret konstitusjonelle regler om kompetansefordeling
mellom Stortinget og regjeringen.
Utvalget skal vurdere
denne vedtaksformen, herunder:
a) om det er behov
for å regulere vedtaksformen nærmere
b) om det er behov
for å klargjøre anmodningsvedtakenes rettslige status
c) om det bør oppstilles
begrensninger av hva slike vedtak kan gå ut på
d) om det er behov
for å gjøre endringer i behandlingsmåten for regjeringens meldinger
om oppfølging av disse vedtakene, både fra regjeringen til Stortinget
og i Stortinget.
III
Regelverket for
parlamentariske granskingskommisjoner
De gjeldende bestemmelsene
i Stortingets forretningsorden § 19 om parlamentariske granskingskommisjoner
er relativt kortfattede, og det følger av bestemmelsen at det ved
oppnevningen i det enkelte tilfelle skal fastsettes i hvilken grad
kommisjonen skal være bundet av generelle regler og retningslinjer
som ellers gjelder for offentlige granskingskommisjoner. Utvalget bør
vurdere om det er behov for mer generelle regler og retningslinjer
for virksomheten til parlamentariske granskingskommisjoner, og eventuelt
utarbeide forslag til slikt regelverk, for eksempel vedrørende prosessuelle rettigheter
om vitneplikt og regler om taushetsplikt og selvinkriminering. I
vurderingen skal utvalget også se hen til at parlamentariske granskingskommisjoner,
i egenskap av organer for Stortinget, i dag ikke er underlagt sentralt
regelverk for offentlig saksbehandling som forvaltningsloven, offentleglova
og arkivlova.
IV
Forholdet til eksterne
organer tilknyttet Stortinget
Stortinget har fem
faste eksterne organer: Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for
forvaltningen, Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåknings og sikkerhetstjeneste og Norges
institusjon for menneskerettigheter. De har ulike former for tilknytning
til Stortinget og Stortingets administrasjon.
Utvalget skal innenfor
dette temaet utrede følgende problemstillinger:
a) Organenes organisatoriske
og administrative tilknytning til Stortinget. Det er ikke et ordinært
over- og underordningsforhold mellom Stortinget og de tilknyttede
organene. Organene er ulikt organisert (kollegium, utvalg, styre,
personlig verv), og Stortingets presidentskap og Stortingets administrasjon
ivaretar ulike administrative og styringsmessige funksjoner for
organene (for eksempel sikkerhetsklarering av personell, tilsetting
i enkelte administrative stillinger, fastsettelse av personalreglement,
behandling av budsjettforslag mv). Utvalget skal vurdere i hvilken
utstrekning Stortingets presidentskap og Stortinget administrasjon
skal ivareta administrative og styringsmessige funksjoner for organene,
særlig sett hen til organenes behov for uavhengighet fra Stortinget.
Utvalget skal også vurdere om det bør fastsettes generelle prinsipper
for hvordan de tilknyttede organene bør organiseres.
b) Ny lov for Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret. Virksomheten til Ombudsmannsnemnda for Forsvaret er
i dag regulert gjennom instruks fastsatt av Stortinget, mens øvrige
faste eksterne organer tilknyttet Stortinget er regulert enten gjennom
lov eller ved en kombinasjon av lov og instruks. Utvalget skal vurdere
om det bør utarbeides en egen lov også for Ombudsmannsnemnda for
Forsvaret, og skal i så fall utarbeide forslag til en slik lov.
c) Ny lov for Sivilombudsmannen.
Utvalget skal utarbeide ny lov til erstatning for gjeldende lov
om Stortingets ombudsmann for forvaltningen (sivilombudsmannsloven).
Utvalget skal her ta utgangspunkt i Sivilombudsmannens arbeidsgrupperapport
om behov for endringer i sivilombudsmannsloven avgitt 4. juli 2018, samt
de føringer som er gitt ved kontroll- og konstitusjonskomiteens
behandling av denne, jf. Innst. 223 S (2018–2019) fra konstitusjonskomiteen
om Sivilombudsmannens Arbeidsgrupperapport om endringer i sivilombudsmannsloven
og Dokument 19 (2017–2018) punkt 6 i rapport til Stortingets presidentskap
fra utvalg nedsatt for å vurdere prosessen og valgbarheten til medlem
i de komiteer, utvalg og nemnder som Stortinget oppnevner.
V
Ekstern revisjon
av Stortingets administrasjon
Etter Grunnloven
§ 75 k skal Stortinget utnevne fem revisorer som skal gjennomgå
statens regnskaper, og det har helt siden 1800-tallet vært praksis
at Riksrevisjonen fører kontroll med Stortingets regnskaper. Riksrevisjonen
har imidlertid ikke gjennomført forvaltningsrevisjoner av Stortinget,
og det har vært ulike oppfatninger om Riksrevisjonens adgang til
å gjennomføre etterlevelsesrevisjoner av Stortingets administrasjon. Mulige
innretninger av fremtidige kontrollsystemer for Stortingets administrasjon
ble drøftet i Dokument 18 (2017–2018) Rapport til Stortingets presidentskap
fra arbeidsgruppen for oppfølging av Riksrevisjonens rapport om
byggeprosjektet Prinsensgate 26 mv. I Innst. 406 S (2017–2018) om
oppfølging av rapporten uttalte presidentskapet at
'Presidentskapet
vil bemerke at byggeprosjektet Prinsensgate 26 mv. har vist at det
er nødvendig å få på plass mer effektive rutiner for kontroll og
revisjon av administrasjonens virksomhet. Presidentskapet mener at
det på dette viktige området kan være behov for ytterligere vurderinger
og utredninger utover de forslag som er foreslått i arbeidsgruppens
rapport. Presidentskapet vil komme tilbake til disse spørsmålene
på egnet måte.'
Utvalget gis på
denne bakgrunn i oppdrag å utrede og fremme forslag til fremtidige
ordninger for revisjon av Stortingets administrasjon.
VI
Annet
Utvalget har ellers
anledning til å ta opp til overveielse andre sider ved Stortingets
kontrollfunksjon enn de som er nevnt ovenfor.
Utvalget skal imidlertid
ikke vurdere riksrettsordningen eller grunnlovsbestemmelsene om
opplysningsplikt og parlamentarisme, som ble vedtatt i 2007. Utvalget
skal heller ikke vurdere Stortingets spørreinstitutter (spørsmål
til skriftlig besvarelse, ordinær og muntlig spørretime og interpellasjoner).
Videre skal utvalget
ikke gå nærmere inn på kontrollvirksomheten i regi av Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåknings- og sikkerhetstjeneste, Riksrevisjonens
kontrollvirksomhet overfor forvaltningen eller virksomheten til
Nasjonal institusjon for menneskerettigheter, da det for disse organene
enten er nylig gjennomført eller planlagt egne evalueringsprosesser.
Utvalget kan fremme
forslag om endringer eller tilføyelser i Grunnloven, ordinær lovgivning,
og Stortingets forretningsorden og regelverk fastsatt i medhold
av denne.»
I utvalgsperioden
har Stortingets presidentskap i brev til utvalget 20. mai 2020 utvidet
utvalgets mandat med tre ytterligere temaer. Utvidelsen skjedde
på bakgrunn av Stortingets vedtak nr. 566 og 567 av 12. mai 2020,
og vedtak 572 av 14. mai 2020. Mandattilføyelsen gjengis her: