Rammer
for bruk av koronasertifikat – vilkår for bruk
Komiteen merker seg at koronasertifikatet
skal benyttes til å gi fordeler, ikke for å sette begrensninger. Komiteen viser
til at utgangspunktet er at det er tiltakene etter smittevernloven,
i innreiserestriksjonsloven og i covid-19-forskriften som utgjør
et inngrep, ikke fraværet av slike tiltak. Komiteen merker seg at Helsedirektoratet
og Folkehelseinstituttet uttaler at bruk av koronasertifikat først
og fremst er aktuelt for utvidelse eller åpning av tilbud som ellers
vil være stengt. Dette betyr at et koronasertifikat ikke skal brukes
til å begrense adgang til steder som allerede er åpne. Dette betyr
at koronasertifikat ikke kan brukes til å hindre adgang til butikker,
frisører, offentlige kontorer mv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmer fra Senterpartiet, mener at den forskjellsbehandlingen eventuell
bruk av koronasertifikat vil utgjøre, har et saklig formål, at det
er nødvendig for å oppnå formålet og er forholdsmessig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener loven
må fastslå at koronasertifikat ikke skal benyttes i arbeidsforhold,
og viser til merknader og forslag senere i innstillingen.
Komiteen merker
seg at Helse- og omsorgsdepartementet mener det vil være lite aktuelt
å bruke koronasertifikatet i arbeidsforhold. Komiteen vil understreke at
det kan være helsemessige grunner til at enkelte ikke kan benytte
seg av koronavaksiner, og mener det er et viktig prinsipp at sertifikat
ikke skal ramme ansettelsesforhold. Komiteen viser til høringsinnspill fra
ulike organisasjoner om innvendinger mot bruk av koronasertifikat
for ansatte. Komiteen viser
til at LO i sitt høringssvar påpekte at det er helt uakseptabelt
om koronasertifikatet skulle få noen betydning for ansettelsesforhold. Komiteen støtter
dette, og vil peke på at konsekvensene for personer som faller utenfor
arbeidslivet, vil kunne vedvare i lang tid.
Komiteen understreker viktigheten
av at koronasertifikatet skal gjelde for vaksinerte, personer som
har gjennomgått covid-19-sykdom og personer med negativt testresultat. Komiteen støtter
prinsippet om at vaksinasjon er frivillig, og mener bruk at koronasertifikat
ikke skal endre på dette prinsippet.
Komiteen merker seg at innreiserestriksjonsloven
innebærer at utlendinger kan nektes innreise til riket med mindre
de tilhører nærmere bestemte unntaksgrupper. Komiteen merker seg at etablering
av et koronasertifikat kan gi grunnlag for at innreiserestriksjoner
oppheves, og at det gis helt eller delvis fritak fra test- eller
karanteneplikter ved innreise.
Komiteen viser til at det fremgår
av proposisjonen at de tre elementene i sertifikatet ikke kan tillegges samme
betydning i alle sammenhenger, da testresultat kun er uttrykk for
et øyeblikksbilde og det vil være et ulikt risikobilde. Komiteen viser
til at hvorvidt test skal benyttes og likestilles med vaksinasjon
og gjennomgått covid-19, må vurderes konkret. Komiteen understreker at test
ikke kan være grunnlag for fritak fra smitte- og innreisekarantene.
Komiteen merker seg at regjeringen
i proposisjonen ikke foreslår hva koronasertifikatet skal brukes
til eller når det skal gjøres lettelser i smitteverntiltak overfor
personer som innehar et slikt sertifikat. Komiteen merker seg at regjeringen
heller foreslår å opprette en forskriftshjemmel som skal tilligge
Helse- og omsorgsdepartementet. Komiteen viser til at regjeringen
begrunner dette med at det vil være en svært detaljert lovgivning,
som det vil være mer tidkrevende å gjøre nødvendige justeringer
i.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, støtter en slik forskriftshjemmel. Flertallet vil
likevel understreke at forskriftene må være innenfor gjeldende lovverk,
og videre være forholdsmessig og innenfor de skranker som settes
av menneskerettighetene.
Komiteen merker
seg at eventuelle forskrifter må vurderes både separat og samlet
ut fra et helhetsperspektiv. Komiteen understreker viktigheten
av at forskrifter gjennomgår høringsprosesser, så ordinære som mulig.
Komiteen viser til at den enkelte
kommune ikke selv skal ha forskriftshjemmel til å regulere bruk
av koronasertifikat. Komiteen merker
seg at regjeringen begrunner dette med at for store ulikheter vil
skape en uoversiktlig situasjon. Kommunene skal ikke selv kunne
innføre lokale krav om bruk av koronasertifikat til bruk i for eksempel
lokale svømmehaller eller alpinbakker. Komiteen merker seg at departementet
skal kunne fastsette forskrift som åpner for at kommuner, med lokale
forskrifter hjemlet i smittevernloven, kan benytte koronasertifikat
for å lette på konkrete smitteverntiltak. I slike tilfeller vil
det være kommunen som bestemmer om det skal gjøres eller ikke. Videre
foreslår regjeringen at regjeringen etter covid-19-forskriften kapitler 5A
og 5B kan bestemme at koronasertifikat kan brukes i enkelte kommuner
med høy smitterisiko. Komiteen støtter
at forskriftshjemmelen legges til departementet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det over for lang
tid var for dårlig kontroll med importsmitten til Norge. Flertallet vil
understreke at det er viktig å opprettholde kontroll med importsmitten
fremover. Flertallet har
merket seg at det er lagt til grunn at lovens forskriftshjemmel
omfatter adgang til å fastsette unntak fra innreiserestriksjonene
for utlendinger som kan fremlegge tilfredsstillende dokumentasjon
på vaksine, gjennomgått covid-19 eller negativ test, herunder ved
fremleggelse av koronasertifikat. Flertallet har merket seg at
det foreslås at koronasertifikat kan gi grunnlag for at det gis
helt eller delvis fritak fra test- eller karanteneplikter ved innreise. Flertallet peker
i denne sammenhengen på høringsinnspill fra blant annet Legeforeningen
om at tester gir et øyeblikksbilde av smittestatus, og ikke kan
likestilles med vaksine.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
selv har pekt på at enkelte av innreisereglene har vært for tillitsbaserte.
Dette til tross for at Norge over lang tid har hatt blant de strengeste
reglene for innreise i Europa. Disse medlemmer viser til at
reglene har blitt strammet inn når det er gitt faglige råd om det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at tregheten i vaksinering av befolkningen vil kunne bidra
til å forsterke negative og urettferdige effekter av koronasertifikatet,
ved at de som står bakerst i køen får en tapsopplevelse knyttet
til det. Disse
medlemmer viser til at dette også i verste fall kan påvirke
motivasjonen og dugnadsånden negativt, og sette prioritering under
større press. Disse medlemmer mener
at krav om negativ test som alternativ til vaksinasjon ved innenlandsbruk,
vil kunne kompensere for noen av disse utfordringene, samt at det
vil øke tilliten og legitimiteten til bruk av koronasertifikat. Disse medlemmer vil
i denne sammenhengen peke på at krav om negativ test kan skape press
på testkapasiteten, men merker seg at Helsedirektoratet understreker
at dette ved for eksempel større arrangementer forutsetter testkapasitet
fortrinnsvis utenfor det offentlige. Disse medlemmer viser til
at problemstillingen er løftet av Trondheim kommune, som i sitt høringssvar
understreker at en må sikre at kommunene tilføres tilstrekkelig
med ressurser dersom det skapes økt etterspørsel etter testing knyttet
til koronasertifikat.
Disse medlemmer viser til
at det i høringsrunden er løftet hvorvidt vaksinasjonsdekning skal
spille inn på varigheten av bruk av koronasertifikat. Disse medlemmer viser
til at Senter for medisinsk etikk peker på at forventet vaksinasjonsdekning
og oppnåelse av flokkimmunitet burde tas i betraktning når en setter varighet
for hjemmel – og at flokkimmunitet er å forvente innen 1–2 måneder. Disse medlemmer mener
dette er et aspekt som er berørt i for liten grad, og hvordan mål
for vaksinering av befolkningen og tidshorisont for flokkimmunitet
samsvarer med varighet for koronasertifikatet som er foreslått at
skal gjelde i seks måneder.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti forutsetter
at dersom flokkimmunitet oppnås før det er gått seks måneder, vil
regjeringen avslutte bruken av koronasertifikat.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter en ordning med koronasertifikat, der
vaksinerte, nylig testede og personer som har gjennomgått sykdommen
får unntak fra restriksjoner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at blant de svært mange høringsinnspillene som kom til regjeringens
forslag til lovendringer, ble det løftet noen prinsipielle og vesentlige
bekymringer. I høringsuttalelsen fra juristene Anna Nylund, Mona
Naomi Lintvedt, Hans Petter Graver og Kristin Bergtora Sandvik anbefales
det at lovreguleringen må gjøres langt mer utfyllende, og at loven
som et minstemål må inneholde en angivelse av for hvilke konkrete
formål et koronasertifikat kan ha rettigheter eller lettelser. De
mener videre at loven bør angi for hvilke formål det ikke kan knyttes
betingelse om koronasertifikat, og at det bør fremkomme en konkret
vurdering av forholdet til retten til anonym ferdsel og fraværet
av en generell legitimasjonsplikt i norsk rett. Disse medlemmer mener dette
er vektige innvendinger, og mener det er bekymringsfullt at Stortinget
ikke skal vedta hva et koronasertifikat skal brukes til, når det
i så stor grad har betydning for enkeltmenneskers mulighet til å
delta eller ikke delta i samfunnet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i komiteens
merknader kommer fram noe mer spesifisering av når et koronasertifikat
kan anvendes og ikke, men mener dette ikke er utfyllende for anvendelsen
av koronasertifikatet.
Siden det haster
å få på plass en løsning for personer som ikke antas å føre med
seg smitte, vil dette
medlem likevel stemme for det forslaget som er fremmet. For
å ivareta Stortingets kontroll med bruk av koronasertifikatet, foreslår dette medlem å
innføre en sikkerhetsventil der et tredjedels flertall i Stortinget
kan stoppe deler av en forskrift.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende lovforslag:
«Smittevernloven
§ 4A-2 tredje ledd skal lyde:
Forskrift etter
andre ledd skal umiddelbart etter kunngjøring meddeles Stortinget
skriftlig. Dersom stortingsrepresentanter, som til sammen representerer minst
en tredjedel av Stortingets medlemmer, ikke kan støtte forskriften,
eller deler av den, og uttrykker dette skriftlig i tråd med vedtatt
arbeidsordning i Stortinget, plikter departementet straks å oppheve
de aktuelle bestemmelsene. Vedtaket om opphevelse av forskrift meddeles
Stortinget i samsvar med bestemmelsene i første punktum.»
Dette medlem fremmer
i tillegg følgende forslag:
«I midlertidig
lov om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn til folkehelsen
skal § 2 nytt femte ledd lyde:
Forskrift etter fjerde ledd andre
punktum skal umiddelbart etter kunngjøring meddeles Stortinget skriftlig. Dersom
stortingsrepresentanter som til sammen representerer minst en tredjedel
av Stortingets medlemmer, ikke kan støtte forskriften eller deler
av den, og uttrykker dette skriftlig i tråd med vedtatt arbeidsordning
i Stortinget, plikter Kongen straks å oppheve de aktuelle bestemmelsene.
Vedtaket om opphevelse av forskriften meddeles Stortinget i samsvar
med bestemmelsene i første punktum.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, mener at en forskriftshjemmel om
bruk av koronasertifikat ikke er sammenlignbart med de fullmakter
som ble gitt til regjeringen gjennom koronaloven. Flertallet peker på at regjeringen
i koronaloven fikk hjemmel til å innføre forskrifter som skulle
gå over lov. Flertallet peker
på at dette lovforslaget gjelder mulighet til å innføre forskrifter
som gir lettelser i gjeldende covid-19-forskrift for mennesker som
er vaksinerte, har gjennomgått covid-19-sykdom eller har negativ
test. Flertallet mener
at et mindretall i Stortinget ikke skal ha anledning til å motsette
seg lettelser som det er grunnlag for å innføre. Det er restriksjoner
som innebærer et inngrep, ikke et fravær av slike restriksjoner. Flertallet understreker
at regjeringen gis en hjemmel til å gi lettelser, ikke innstramminger. Flertallet viser
til komiteens merknader som rammer inn regjeringens forskriftshjemmel.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det ligger forpliktelser i at Stortinget samtykker
til innlemmelse av EU-forordningene om digitale grønne sertifikater. Dette flertallet peker
på at Sosialistisk Venstrepartis forslag om å gi Stortinget adgang
til å sette forskriftsbestemmelser til side i innreiserestriksjonsloven,
kan innebære at det settes til side forskrifter Norge er folkerettslig
forpliktet til å ha. Dette
flertallet støtter ikke et slikt forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at spørsmål om lettelser
er grunnleggende politisk. I løpet av pandemien har vi sett eksempler
på at enkelte bransjer har fått lettelser, mens andre har måttet
stå med svært langvarige restriksjoner, som kulturlivet. Regjeringens
lettelser etter henvendelse fra NHO sommeren 2020 – der både Helsedirektoratet
og FHI advarte om stor risiko knyttet til importsmitte – og hurtigbehandlingen
at Hurtigrutens cruisetrafikk, er eksempler på at grupper har opplevd
at de får ulik behandling. Dette medlem mener det er avgjørende
for tillit og legitimitet for tiltakene at fordeler og begrensninger
forankres grundig på Stortinget. Dette medlem mener at dette
er en nødvendig sikkerhetsventil når regjeringen har valgt å ikke
legge fram hva som skal reguleres i ordningen. Dette medlem viser til at
forslaget om en styrket lovparagraf 4A-2 ville gitt enn langt bedre
innramming.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg også at det i regjeringens forslag stilles krav til legitimering
ved bruk av koronasertifikatet. Professor Graver med flere skriver
at dette i praksis kan oppfattes som en legitimasjonsplikt. Disse medlemmer deler
denne bekymringen, og støtter høringsinnspillet når det viser til
at risikoen for misbruk må antas å være liten, all den tid det kreves
innlogging med e-ID for å fremvise et koronasertifikat. Disse medlemmer visert
til at tillit mellom myndigheter og enkeltpersoner har vært avgjørende
i møte med pandemien, og mener det er rimelig å anta at langt de
fleste vil følge de pålegg og restriksjoner som er anbefalt. Disse medlemmer viser
til at det med koronasertifikat allerede er anerkjent et visst nivå
av usikkerhet, all den tid det også inkluderer nylig testede personer. Disse medlemmer viser
til at i mai 2021 er det svært mange som er fullvaksinert, men som
likevel må enten i karantene eller på karantenehotell i påvente
av et koronasertifikat som myndighetene har tillit til. Disse medlemmer mener
det er uheldig at personer som helt klart ikke medfører smittefare,
er henvist til svært strenge og til dels kostbare restriksjoner,
og er bekymret for at dette reduserer tilliten mellom myndighet
og borgere. Det kan i seg selv være en trussel mot tiltaksviljen
i befolkningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ber regjeringen finne en løsning
slik at personer som er beskyttet, og kan dokumentere dette på en
trygg og verifiserbar måte, kan få unntak fra kravet om karantenehotell,
også før koronasertifikatet er på plass.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i påvente av koronasertifikat snarest få på plass
en trygg og verifiserbar midlertidig løsning som sikrer at personer
som er beskyttet, ikke skal behøve opphold på koronahotell.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti deler flertallets
syn om at beskyttede personer ikke skal behøve opphold på karantenehotell
når det finnes en trygg og verifiserbar løsning for å kontrollere
at innreisende er beskyttet. Disse medlemmer viser til
at regjeringen 2. juni 2021 offentliggjorde en løsning som sikrer
at reisende som på grensen kan dokumentere på helsenorge.no at de
er vaksinert eller har hatt covid-19, kan slippe karantenehotell,
slik at reisende kan gjennomføre karantene hjemme. Ordningen tas
i bruk allerede 3. juni 2021. Disse medlemmer peker på at
dette er en midlertidig løsning frem til koronasertifikat er etablert. Disse medlemmer anser
derfor at forslaget fra flertallet allerede er under oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at forslaget om å innføre koronasertifikat reiser en rekke prinsipielle
og etiske problemstillinger. Disse medlemmer merker seg
at lovforslaget i ytterste konsekvens åpner for å forskjellsbehandle
norske borgere på bakgrunn av helseopplysninger. Disse medlemmer merker seg
at behovet for å innføre koronasertifikat i alle tilfeller er begrenset,
all den tid hele den voksne befolkningen i Norge antas å ha fått
tilbud om første vaksinedose om få uker.
Disse medlemmer viser til
høringssvaret fra juristene Anna Nylund, Mona Naomi Lintvedt, Hans
Petter Graver og Kristin Bergtora Sandvik til departementets høringsnotat. Disse medlemmer merker
seg at høringssvaret har innvendinger mot lovforslaget: De anser
at det bryter med Grunnloven, Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
og EØS-avtalen hvis ikke Stortinget fastsetter absolutte krav til
hva et koronasertifikat kan brukes til og hva det ikke kan brukes
til. De anser videre at departementet underkommuniserer på hvilken
måte et koronasertifikat griper inn i retten til privatliv, i forsamlings-,
tanke-, samvittighets- og religionsfriheten og forbudet mot diskriminering.
Til slutt anser de at forslaget går i retning av å innføre en legitimasjonsplikt,
og at det dermed strider mot retten til å ferdes fritt anonymt. Disse medlemmer merker
seg at de fire juristene konkluderer ved å gi følgende anbefalinger:
«En lovregulering
må gjøres langt mer utfyllende enn det departementet legger opp
til i høringsnotatet. Loven må som et minstemål inneholde en angivelse
av for hvilke konkrete formål et koronasertifikat kan gi rettigheter
eller lettelser. Loven bør også angi til hvilke formål det ikke
kan knyttes betingelse om koronasertifikat. Til grunn for lovhjemmelen
bør det ligge en konkret vurdering av forholdet til retten til anonym
ferdsel og fraværet av en generell legitimasjonsplikt i norsk rett.»
Disse medlemmer deler denne
vurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til rapporten «Etiske problemstillinger ved etablering av koronasertifikat»
(2021) av Reidun Førde og Bjørn M. Hofmann, som drøfter etiske dilemmaer
ved å innføre koronasertifikat. Rapporten påpeker at mangel på vaksine
vil gjøre at fordelingen kan oppfattes som urettferdig, og koronasertifikat
vil kunne bidra til å øke forskjellene i befolkningen og gi nye
former for forskjellsbehandling. Disse medlemmer merker seg
at det likevel konkluderes med at det under bestemte forutsetninger
vil være legitimt å innføre et koronasertifikat som gir bærerne
fritak for ulemper. Koronasertifikat bør ifølge rapporten ikke brukes
der det rokker ved den grunnleggende samfunnskontrakten mellom borger
og stat. Rapporten argumenterer for at kompenserende tiltak som
bidrar til å redusere forskjellsbehandling, for eksempel økt testing,
vil styrke legitimiteten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at det å regulere inn- og utreise på bakgrunn av opplysninger om
vaksinasjon, gjennomgått sykdom og negativ test, skiller seg vesentlig
fra det å regulere tilgang til aktiviteter innenlands på bakgrunn
av slike opplysninger. Disse
medlemmer merker seg at regjeringens forslag om å innføre
koronasertifikat henger sammen med et EU-regelverk som ikke er begrunnet
i hensynet til smittevern eller folkehelse, men av hensynet til
fri personbevegelighet mellom landegrensene. Disse medlemmer viser i den
anledning til Innst. 650 S (2020–2021) om samtykke til deltakelse
i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordning (EU)
om koronasertifikat i EØS-avtalen. Disse medlemmer mener det
kan være fornuftig å bruke informasjon om vaksinasjonsstatus for
eksempel til å lette karantenekrav ved innreise til landet. Disse medlemmer merker
seg at all den tid norsk næringsliv er såpass avhengig av utenlandsk
arbeidskraft, kan en slik bestemmelse være av stor betydning for
norsk økonomi. Disse medlemmer støtter
således den foreslåtte endringen i den midlertidige innreiseloven.
Disse medlemmer mener derimot
den foreslåtte endringen i smittevernloven skaper store dilemmaer. De
store negative aspektene ved adgangen til å forskjellsbehandle på
bakgrunn av helseopplysninger, må veies opp mot mulighetene et koronasertifikat
gir for en raskere gjenåpning av samfunnet og de positive virkningene
dette har for kulturliv, næringsliv, reiseliv og så videre. Disse medlemmer merker
seg at store kulturarrangementer trekkes frem som et formål der
koronasertifikat kan åpne for lettelser i smittevernrestriksjonene. Disse medlemmer forstår
lovforslagets intensjon slik at koronasertifikat ikke skal brukes
til å nekte uvaksinerte personer tilgang til arrangementer, men
at koronasertifikat skal åpne for å gjennomføre større arrangementer
med flere deltagere enn ellers. Disse medlemmer merker seg
at slike konsekvenser kan være av stor betydning for kulturlivet,
næringslivet og reiselivet. I dette spørsmålet anser likevel disse medlemmer at
hensynet til likebehandling må veie tungt. Dersom regjeringen skal
få en hjemmel til å innføre koronasertifikat, må det settes tydelige
begrensninger på hvordan et slikt sertifikat kan brukes. Disse medlemmer mener
for det første at lovteksten må definere hvilke formål koronasertifikatet
kan gi lettelser for og hvilke formål det ikke kan gi lettelser
for. Nærmere bestemt mener disse medlemmer loven må fastslå
at et koronasertifikat ikke kan brukes til å regulere tilgangen
til alminnelige, dagligdagse tjenester og aktiviteter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at arbeidsmiljøloven inneholder strenge terskler mot at arbeidstakere
kan pålegges å dele private helseopplysninger med arbeidsgivere,
og mener derfor det ikke kan være anledning til å bruke koronasertifikat
i arbeidslivet – eksempelvis ved ansettelser eller nedbemanning.
Videre mener disse
medlemmer at loven tydelig må fastslå at barn eller personer
som ikke kan vaksineres av medisinske grunner, ikke kan nektes adgang
til aktiviteter eller tjenester. Disse medlemmer mener innføring
av koronasertifikat ikke kan innebære at det i praksis innføres
en generell legitimasjonsplikt i Norge, og at omfanget av den innenlandske
bruken av koronasertifikat av den grunn må begrenses vesentlig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener videre
at dersom private eller offentlige aktører stiller krav om koronasertifikat
ut over det loven tillater, er det en såpass alvorlig overtredelse
at den bør være straffbar.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at det er delte meninger blant høringsinstansene om hvorvidt
negativt testresultat bør kunne åpne for lettelser. Disse medlemmer merker
seg innvendingene om at en test kun gir et øyeblikksbilde av smittestatus,
og at krav om test kan legge press på den totale testkapasiteten
i helsetjenesten. Disse
medlemmer mener likevel negativ test bør kunne gi enkelte
lettelser. Disse
medlemmer påpeker at vaksinasjon skal være frivillig i Norge. Disse medlemmer mener
inkludering av negativ test kan redusere opplevelsen av forskjellsbehandling,
for eksempel mot grupper som ennå ikke er blitt prioritert for vaksinering,
som barn og ungdom, eller grupper som av medisinske årsaker ikke
kan bli vaksinert. Disse medlemmer mener
dette kan styrke legitimiteten og tilliten til ordningen med koronasertifikat.
På bakgrunn
av resonnementet ovenfor mener komiteens medlem fra Senterpartiet at
regjeringens foreslåtte endring i smittevernloven ikke kan vedtas
i sin nåværende form, da den gir regjeringen for vide fullmakter
til å definere bruken av koronasertifikat.
På denne bakgrunnen
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«I
I lov 5. august 1994 nr. 55 om vern
mot smittsomme sykdommer (smittevernloven) gjøres følgende endringer:
Nytt kapittel 4A skal lyde:
Kap. 4A Midlertidige bestemmelser
om koronasertifikat
§ 4A-1 Koronasertifikatet
Koronasertifikatet skal i samsvar
med et felles europeisk teknisk rammeverk dokumentere at en person
er vaksinert mot covid-19, har gjennomgått covid-19 basert på godkjent
test eller testresultat for SARS-CoV-2.
Departementet kan gi forskrift for
å gjennomføre forpliktelser som følger av EØS-avtalen om EUs koronasertifikat.
§ 4A-2 Innenlands
bruk av koronasertifikatet
Departementet kan, når smitteverntiltak
ellers ikke vil være forholdsmessige, gi forskrift om at tiltaket
ikke skal gjelde overfor den som ved koronasertifikat kan dokumentere
vaksinasjon mot covid-19, gjennomgått covid-19 basert på godkjent
test eller negativt test for viruset SARS-CoV-2. Bestemmelser om
at koronasertifikat skal være eneste aksepterte dokumentasjon på
vaksinasjonsstatus, gjennomgått covid-19 og testresultat, kan bare
fastsettes når det anses nødvendig med effektiv og sikker verifikasjon,
der det er enkel tilgang på testing, og det etter smitteverntiltakets
art og forholdene ellers ikke vil være uforholdsmessig. Legitimasjon
skal bare avkreves dersom det er nødvendig å fastsette identitet
til sertifikatholder.
Fremvisning av koronasertifikat
kan ikke stilles som vilkår for tilgang til offentlige tjenester
eller utdanningsinstitusjoner, butikker og kjøpesentre, treningssentre,
eller for tilgang til helsetjenester eller tjenester som knytter
seg til personlig pleie. Det kan heller ikke stilles som vilkår
for å ferdes på offentlig sted, eller for å delta i offentlige demonstrasjoner
eller andre markeringer av ytringer i offentligheten. Koronasertifikat
kan ikke settes som betingelse for besøk i private hjem, deltakelse
i religiøse seremonier og kan ikke brukes i arbeidsforhold.
Krav til koronasertifikat kan bare
stilles i forbindelse med innføring av lettelser i ellers gjeldende
smittetiltak. Krav til koronasertifikat kan ikke stilles i forbindelse
med innføring av nye smitteverntiltak.
Ingen kan forskjellsbehandles på
grunnlag av at de ikke kan fremvise koronasertifikat, med mindre
bestemmelser i eller i medhold av lov gir adgang til dette. Det
er ikke tillatt å kreve dokumentasjon i form av koronasertifikat
fra barn under 16 år eller personer som av medisinske grunner eller
på grunn av funksjonsnedsettelse ikke kan gjennomføre vaksine eller
covid-19-test. Det er forbudt som ledd i offentlig virksomhet eller
næringsvirksomhet å kreve koronasertifikat hvor dette ikke følger
av bestemmelse i lov eller forskrift. Overtredelse av denne bestemmelse
straffes som overtredelse etter lovens § 8-1.
III
Loven gjelder fra den tiden Kongen
bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene i loven skal
tre i kraft til ulik tid. Loven del I oppheves seks måneder etter
ikrafttredelsen.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at dersom dette alternative forslaget med innstramminger i bestemmelsene
om hva innenlands koronasertifikat ikke skal kunne brukes til, faller
i Stortinget, vil Senterpartiet stemme imot regjeringens forslag
til midlertidig endring i smittevernloven mv. (koronasertifikat).
Dette medlem bemerker at forslaget
ikke innebærer endringer i proposisjonens forslag til smittevernloven
§ 4A-1, men innebærer en ny § 4A-2 om innenlands bruk av koronasertifikatet
sammenlignet med proposisjonens lovforslag. Dette medlem påpeker at første
ledd gir hjemmel til å fastsette forskrifter om innenlands bruk
av koronasertifikat. Bestemmelsen slår fast grunnprinsippet om at
krav om koronasertifikat er et middel til å hindre at smitteverntiltak
blir uforholdsmessige overfor den som på grunn av immunitet eller manglende
smitte ikke kan anses som noen trussel mot andre. Formålet med innenlands
bruk av koronasertifikat er således å beskytte rettighetene til
disse mot uforholdsmessige inngrep. For å unngå diskriminering av personer
som ikke er vaksinerte eller har hatt koronasykdom, og derfor må
ta en koronatest for å få sertifikatet, kan sertifikatet ikke kreves
der tilgangen til testing er utilstrekkelig på grunn av dårlig testkapasitet, lange
avstander til teststeder eller høye kostnader for testing. Dette
er i samsvar med kravet til proporsjonalitet i lovens § 1-5 og kravet
til at restriksjoner etter § 4-1 skal være nødvendig for å forebygge
en allmenfarlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført. Dette medlem påpeker
at krav om koronasertifikat ikke kan settes ut fra andre formål
som for eksempel å motivere folk til å ta vaksine eller til å åpne
samfunnet av økonomiske grunner. Dokumentasjon gjennom koronasertifikat
kan bare kreves når det er påkrevet med en nødvendig og sikker verifikasjon.
Det betyr at kravet må ha sammenheng med behovet for en enkel og
smidig kontroll. Der hvor et slikt kontrollbehov ikke er til stede,
kan det ikke kreves at smittevernstatus kan dokumenteres på denne
måten. Et eksempel på dette er unntak fra krav om smittevernkarantene
for vaksinerte.
Dette medlem påpeker at andre
ledd regner opp formål som det ikke kan stilles krav om koronasertifikat for.
Dette gjelder tjenester og aktiviteter som inngår i alminnelige
daglige aktiviteter som bør være åpne for enhver som ikke er i isolasjon
eller karantene. Dersom smittevernsituasjonen er så alvorlig at
det er nødvendig å begrense slike aktiviteter, bør begrensningene
gjelde for alle. Dette vil sikre at slike begrensninger bare fastsettes
når det er absolutt nødvendig, og at man ikke opprettholder normale
samfunnsfunksjoner for flertallet ved å holde de gruppene som ikke
kan fremvise koronasertifikat, utenfor.
Dette medlem påpeker at tredje
ledd peker på sammenhengen mellom koronasertifikat og gjenåpning
av samfunnet. Krav om koronasertifikat kan ikke brukes som et tiltak
for å bekjempe smitte, jf. også kommentaren til tredje ledd. Fjerde
ledd inneholder et forbud mot å kreve koronasertifikat i andre sammenhenger
enn det som følger av forskrifter som er fastsatt, eller i strid
med loven her, og å forskjellsbehandle folk med mindre dette følger
av bestemmelser fastsatt i medhold av loven. Bestemmelsen er viktig
for å hindre at offentlige organer og private aktører ikke krever
koronasertifikat som betingelse for adgang eller for å yte tjenester,
på eget initiativ. Overtredelse av forbudet bør være straffbart,
på linje med overtredelse av andre bestemmelser i loven eller som
er gitt i medhold av den. Det å stille uhjemlet krav til fremvisning
av koronasertifikat for å yte offentlige eller private tjenester
eller som vilkår for å komme inn et sted der allmennheten har adgang,
er ifølge dette
medlem en krenkelse av andre personers handlefrihet som samfunnet
bør reagere mot.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at fremvisning av koronasertifikat ikke
kan stilles som vilkår for tilgang til offentlige tjenester eller
utdanningsinstitusjoner, butikker og kjøpesentre. Fremvisning av
koronasertifikat for treningssentre, eller tjenester som knytter
seg til personlig pleie, som kan bli stengt ned på grunn av smittetiltak,
bør bli brukt for å lette tiltakene. Derfor stemmer dette medlem ikke
for dette forslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til omtalen i proposisjonen hvor det er gjort vurderinger
av de ulike momentene Senterpartiet tar opp i sine merknader.