Departementet foreslår i proposisjonen
et nytt kapittel 4A i smittevernloven med regler om koronasertifikat
til bruk under covid-19-pandemien og i tillegg endringer § 2 i midlertidig
lov om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn til folkehelsen.
I smittevernloven foreslås også en hjemmel for gjennomføring av EU-forordning
om koronasertifikat og av kommende EU-rettsakter som skal gi et
felles juridisk og teknisk rammeverk for «digitale grønne sertifikater».
Reglene skal etablere et system for sikker og verifisert dokumentasjon
av vaksinasjonsstatus, gjennomgått koronasykdom og testresultater,
og regulere bruken av koronasertifikatet.
Fra departementets
side tas det sikte på å sette loven i kraft samtidig som eller så
snart som mulig etter at forordningen får anvendelse i EU-landene.
Det bes videre om
Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning om
innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) om koronasertifikat.
Denne forordningen vil sammen med en Schengen-forordning utgjøre
EUs felles rammeverk for koronasertifikater (digitale grønne sertifikater).
I tråd med regjeringens
langsiktige strategi for håndteringen av covid-19-pandemien skal
smitteverntiltak og lettelser i disse, skje i henhold til plan for
gjenåpning av samfunnet. Planen legger opp til en trinnvis nedtrapping
av de nasjonale tiltakene. Regjeringen må imidlertid ta høyde for
en utvikling fremover hvor gjenåpningsplanen blir forsinket og ikke
kan følges. Koronasertifikatet vil kunne legge til rette for en
gradvis og kontrollert gjenåpning av samfunnet. Bruk av koronasertifikat
kan bidra til en raskere gjenåpning nasjonalt, og til at kommuner
kan slå ned utbrudd med lokale tiltak. Befolkningen har en berettiget
forventning om lettelser i karanteneplikter og andre tyngende smitteverntiltak
i takt med antall vaksinerte. Tilsvarende gjelder for næringslivets
behov for å få «hjulene i gang» så raskt som mulig. Dette er ønskelig
både for samfunnet og den enkelte, fordi det reduserer de personlige
og økonomiske skadevirkningene av pandemien.
Differensierte smitteverntiltak
som forutsetter bruk av koronasertifikat, kan innebære forskjellsbehandling mellom
personer som på en sikker og verifiserbar måte kan dokumentere vaksinasjonsstatus,
gjennomgått koronasykdom og negativt testresultat, og andre personer.
Et slikt skille kan gripe inn i menneskerettigheter som retten til
et privatliv, bevegelsesfriheten og diskrimineringsvernet. I proposisjonen
vurderes menneskerettslige spørsmål som kan oppstå ved bruk av koronasertifikatet,
og lovforslaget er utformet i lys av menneskerettighetene. Forholdet
til menneskerettighetene må i tillegg vurderes konkret ved vedtagelse
og endring av reglene om smitteverntiltak.
Koronasertifikatet
skal benyttes for å kunne gi fordeler, ikke for å sette begrensninger.
Departementet vurderer det som rimelig, og ikke urettferdig, at
vaksinerte og personer som har gjennomgått koronasykdom får visse
lettelser. Vaksine er gitt til dem med størst risiko for alvorlig
sykdom og død, og ulikhetene i vaksinasjonsgrad er således gjort
med det formål å gjøre denne risikoen lavest mulig. En vurdering
av lettelser for vaksinerte må uansett ta utgangspunkt i det rent
smittevernfaglige og forholdsmessigheten ved tiltakene. På sikt
vil også den økte vaksinasjonsdekningen gi økte lettelser også for
uvaksinerte, da smittetrykket vil reduseres.
Forslaget til EU-regelverk
stiller ikke krav om hva sertifikatet skal brukes til. Dette skal
fastsettes nasjonalt. Norsk regelverk vil ikke gjelde for bruk av
sertifikatet utenfor Norge. Lovreglene som foreslås skal sette noen overordnede
rammer for bruken av koronasertifikatet i Norge og ved innreise
til Norge. Departementet foreslår å lovfeste at ingen skal kunne
forskjellsbehandles på grunnlag av at de ikke kan fremvise koronasertifikat, med
mindre bestemmelser i eller i medhold av lov gir adgang til dette.
Departementet fremmer
ikke forslag i proposisjonen om hva koronasertifikatet konkret
skal brukes til og når det skal gjøres lettelser i smitteverntiltak
overfor personer som innehar slik dokumentasjon.
Det foreslås i stedet
at departementet får fullmakt til å gi forskrifter om bruk av koronasertifikatet
når det er behov for dette. Aktuell bruk kan være krav om at vaksinasjonsstatus,
gjennomgått covid-19-sykdom eller negativ test må dokumenteres,
for å oppnå lettelser fra smitteverntiltakene som følger av covid-19-forskriften. Vurderingen
av om det er adgang til å differensiere smitteverntiltak på denne
måten, må foretas med utgangspunkt i eksisterende hjemler i smittevernloven
og midlertidig lov om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn
til folkehelsen. Det vil også være et selvstendig spørsmål om det
er forholdsmessig å opprettholde smitteverntiltak overfor en gruppe
som utgjør lav risiko for smittespredning, og som på en sikker og
verifiserbar måte kan dokumentere dette.
Bruken av koronasertifikatet
skal opphøre når smittenivå, vaksinering, gjennomgått covid-19-sykdom
og test, tilsier at det ikke lenger er behov for å ha restriksjoner
for denne gruppen. Det vil ikke være tale om en permanent eller
langvarig bruk av koronasertifikat i Norge. EU-regelverket skal
etter forslaget være tidsmessig avgrenset. Departementet legger
til grunn at også behovet for de foreslåtte norske bestemmelsene
er av midlertidig karakter, og foreslår at det norske regelverket
skal gjelde i 6 måneder. I Norge har vi allerede et vaksinasjonskort
som er digitalt tilgjengelig på helsenorge.no, og det arbeides med
å videreutvikle dette til et koronasertifikat i tråd med det felleseuropeiske
rammeverket.