1.2.1 Utvidet introduksjonsprogram og utvidet norskopplæring
Departementet foreslår
i proposisjonen å inkludere flere deltakere i tiltakene utvidet
introduksjonsprogram og utvidet norskopplæring etter midlertidig
lov om tilpasninger i introduksjonsloven. Smittesituasjonen er fortsatt
uforutsigbar og deltakerne som nærmer seg fullført introduksjonsprogram
og opplæring, møter et like utfordrende arbeidsmarked som deltakergruppene
som har vært omfattet av de tidligere integreringspakkene.
Det vises i proposisjonen
til at tiltakene bidrar til at deltakerne kan øke sin formelle og
uformelle kompetanse, inkludert å forbedre norskkunnskapene. Det
vises i proposisjonen til en underveisevaluering fra NIBR. Departementet
mener at tiltakene bidrar til å gjøre overgangen til jobb eller
utdanning enklere for deltakerne.
Departementet foreslo
i høringen en mulighet for utvidelse av program og opplæring i inntil
fire måneder. Noen høringsinstanser mener at det vil være behov
for en lengre utvidelse. Etter departementets vurdering vil fire
måneders utvidelse styrke deltakernes mulighet til å komme i jobb
eller utdanning.
Når det gjelder introduksjonsprogram,
viser departementet til at tiltaket om utvidet introduksjonsprogram
i den midlertidige loven ikke begrenser muligheten til å forlenge
programmet etter den ordinære bestemmelsen i introduksjonsloven
§ 5.
Dersom det blir behov
for ytterligere utvidelser som midlertidig tiltak, vil departementet
komme tilbake til saken og eventuelt ta i bruk forskriftshjemlene
som foreslås i punkt 4.2 i proposisjonen.
Etter dette foreslår
departementet å endre andre ledd i § 2, slik at også deltakere som
startet introduksjonsprogrammet mellom 1. juli 2019 og 1. januar
2020, har rett til å få utvidet programmet med inntil fire måneder
dersom den enkelte har behov for slik utvidelse for å komme i jobb
eller utdanning. Lovteknisk er det foretatt en endring etter høringen.
Det er kommunen som vurderer om den enkelte har behov for utvidelsen og
hvor lang varighet utvidelsen skal ha.
Det foreslås ikke
justeringer i målgruppen for forsterket introduksjonsprogram, som
reguleres i § 2 tredje ledd. Deltakerne som i denne proposisjonen
foreslås omfattet av utvidet programtid, har allerede vært omfattet
av forsterket introduksjonsprogram, og det er overlapping mellom
målgruppene for tiltakene. Det vises til omtalen av dette i Prop.
78 L (2020–2021).
Departementet foreslår
videre å endre andre ledd i § 3, slik at også deltakere som avslutter
opplæringen i norsk og samfunnskunnskap mellom 1. juli 2021 og 31. desember
2021, får rett til utvidet opplæring i norsk i inntil fire måneder.
Også her er det lovteknisk foretatt en endring etter høringen. Departementet
understreker at utvidet opplæring er en rettighet for deltakerne
i målgruppen. Det er kommunen som vurderer hvor lang utvidelse som
skal gis innenfor rammen av fire måneder.
Utdanningsforbundet
uttaler at det må tas høyde for deltakernes livssituasjon, og mener
at deltakere som påføres økonomiske belastninger ved å delta i utvidet opplæring,
må følges opp med økonomisk støtte. Departementet bemerker at flere
av disse deltakerne også vil være deltakere i introduksjonsprogram
og dermed motta introduksjonsstønad dersom både introduksjonsprogrammet
og norskopplæringen utvides. For deltakere som er i arbeid, kan
det legges til rette for undervisning på kveldstid. For deltakere
som ikke er i arbeid, vil styrkede norskkunnskaper gjennom utvidet opplæring
kunne bidra til å øke den enkeltes mulighet til å komme inn på arbeidsmarkedet.
Departementet vurderer
at det på nåværende tidspunkt er størst behov for tiltak for deltakere
som følger introduksjonsloven, da disse nærmer seg slutten av programmet
eller opplæringen. Med unntak av forskriftshjemmelen, foreslås det
ikke endringer i midlertidig lov om tilpasninger i integreringsloven.