Posten Norge er gjennom
lov 21. juni 2002 nr. 44 om tilbud av grunnleggende banktjenester
gjennom Posten Norge AS’ ekspedisjonsnett pålagt å tilby grunnleggende
banktjenester i sitt landpostnett. I proposisjonen viser departementet
til at etterspørselen etter tjenestene er kraftig redusert de siste
årene, og at flere alternative løsninger for å få utført banktjenester
er mulige.
For at Posten skal
kunne levere tjenesten, mener departementet at selskapet er avhengig
av å inngå en avtale med en finansinstitusjon. Avtalen Posten har
hatt med DNB Bank ASA (DNB) utløper 1. juli 2021. Posten har forsøkt
å inngå avtaler med andre banker, uten å lykkes med dette, og det
vil ikke være mulig for Posten å tilby tjenesten iht. lovens krav.
Den begrensede bruken
av banktjenestene i landpostnettet, manglende muligheter for avtale
med bank om videre drift og muligheten for alternative løsninger tilsier
at lov om tilbud av grunnleggende banktjenester gjennom Posten Norge
AS’ ekspedisjonsnett oppheves.
Etter Samferdselsdepartementets
vurdering er det ikke mulig å videreføre et tilbud om banktjenester
i Postens landpostnett uten at en bank er villig til å være bakenforliggende
bank (oppgjørsbank) i en slik løsning.
Samferdselsdepartementet
sendte på høring et forslag om å oppheve loven den 3. februar 2021.
Dette er beskrevet i proposisjonens kapittel 2 og kapittel 3.3.
Departementet ba spesielt om innspill om hvilke konsekvenser et
bortfall av tilbudet om banktjenester i landpostnettet vil kunne
få, og eventuelle avbøtende tiltak.
I proposisjonens
kapittel 4 gjøres det rede for de økonomiske og administrative konsekvensene
av lovforslaget. Departementet viser til at staten de siste årene har
betalt 11 mill. kroner hvert år til Posten for å dekke ulønnsomheten
knyttet til å tilby banktjenester i landpostnettet. Ved en eventuell
videreføring av bankplikten i landpostnettet, uten at de faste kostnadene
kan deles med transaksjonene i Postens faste ekspedisjonsnett, vil
statens kostnad knyttet til å dekke ulønnsomheten etter departementets
vurdering øke vesentlig. Departementet anslår at staten vil kunne
ha utgifter på opp mot 30 mill. kroner i året ved å opprettholde
loven, og følgelig ha besparelser på det samme ved å oppheve loven.