Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 191 L (2020–2021) om opphevelse
av lov om tilbud av banktjenester i landpostnettet.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for proposisjonen er at Postens avtale med DNB Bank ASA utløper 1. juli
2021, og at det ikke har lyktes Posten å inngå ny, tilsvarende avtale
med DNB eller andre banker som gjør det praktisk mulig å fortsette
å utøve tjenesten.
Komiteen viser videre til Postens
opplysninger om at det har vært 95 pst. reduksjon i bruken av tjenesten
fra 2013 til 2021, og at det nå er om lag 2 700 brukere av tjenesten
på landsbasis, samt at kostnaden for staten per transaksjon er på
1 200 kroner eller mer.
Komiteen viser til departementets
vurdering av at mange høringsinstanser er opptatt av at det finnes
alternative løsninger for forbrukerne.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, vil understreke at det finnes personer i hele
landet som ikke vil ha tilbud om banktjenester når den gjeldende
lovpålagte plikten for Posten opphører. Dette kan være sårbare mennesker som
eksempelvis kan være avhengige av å kunne få ut kontanter. Flertallet mener
at både staten og finansinstitusjonene må ta et ansvar for å utvikle
kompenserende tiltak slik at alle, inkludert sårbare grupper, har tilgang
til grunnleggende banktjenester i hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at dette for eksempel kan være
å opprette en form for «Bank i butikk», der man kan ta ut kontanter
og betale giroer også uten bankkort. Under disse forutsetningene
støtter disse medlemmer forslaget
om å oppheve plikten til å tilby grunnleggende banktjenester i Postens
landpostnett. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for å finne tilfredsstillende løsninger for
dem som mister tilbudet når Postens plikt til å tilby grunnleggende
banktjenester oppheves, eksempelvis ‘Bank i butikk’.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er enige med komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet i at alle skal ha tilgang til grunnleggende
banktjenester i hele landet. Disse medlemmer viser til at
løsningene som representantene etterlyser, er godt beskrevet i stortingsproposisjonen,
herunder løsninger for banktjenester for personer uten kort eller
konto. Disse medlemmer viser
til bankenes plikter etter finansforetaksloven og til at markedsaktører
allerede har en slik tjeneste under etablering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener derfor at det er helt unødvendig
å foreslå at Stortinget skal be regjeringen om å sørge for «bank i
butikk», som markedet allerede er i ferd med å etablere for kundene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter innholdet i proposisjonen og
mener det er naturlig å oppheve loven når etterspørselen er betraktelig
redusert og muligheten for en nødvendig avtale med en finansinstitusjon
ikke lenger er til stede. Disse medlemmer mener det er
viktig å sikre at også ikke-digitale medlemmer av samfunnet kan
fungere normalt, særlig eldre mennesker, og viser til omtalen i
proposisjonen av de ulike alternative løsningene som markedet allerede
har på plass, og som kan benyttes under samme eller liknende forutsetninger
som de grunnleggende banktjenestene i landpostnettet. Disse medlemmer vil
påpeke viktigheten av at regjeringen sørger for ordninger som ivaretar
denne brukergruppen, for å sikre at de har banktjenestene de er
avhengige av, også etter at loven oppheves.
Disse medlemmer vil understreke
at det offentlige har et ansvar for å følge opp sårbare personer
slik at de kan fungere i hverdagen, og forutsetter at det informeres
godt rundt avviklingen av disse tjenestene, samt at sårbare brukere
følges opp av Nav, kommunale tjenester e.l. slik at de kommer over
på alternative tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Postens tilbud har blitt kraftig svekket de siste årene, senest med
reduksjonen i antall omdelingsdager, jf. Innst. 302 L (2018–2019). Disse medlemmer mener
Posten representerer en viktig del av infrastrukturen i Norge, og for
mange gjelder dette også Postens banktjenester. Selv om det har
vært en reduksjon i antall brukere av Postens banktjenester, kan
man ikke se bort ifra at det ble gjennomført 27 000 transaksjoner
i siste tilgjengelige 12-årsperiode. Dette er brukere som benytter
seg av tjenesten, og som dermed mister et viktig tilbud hvis det avvikles. Disse medlemmer mener
proposisjonen burde inneholdt konkrete kompenserende tiltak for denne
gruppen som mister et så viktig tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at stortingsproposisjonen beskriver konkrete
alternative og kompenserende tilbud, også for personer uten kort
eller konto. Disse
medlemmer viser for øvrig til bankenes plikter etter finansforetaksloven
og til at markedsaktører allerede har en alternativ tjeneste under
etablering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at samfunnet generelt
de seinere år har gjennomgått en kolossal sentralisering og overgang
fra fysiske tjenester til digitale tjenester. Dette medlem har en rekke ganger
påpekt fra Stortingets talerstol at mange mennesker slett ikke har
klart å henge med i denne utviklingen, og at spesielt eldre i distriktene
gjennom dette har falt ut av en aktiv samfunnsdeltakelse.
Dette medlem vil minne om at
Sosialistisk Venstreparti har kjempet hardt for at Posten skulle
få nye oppgaver, slik at det var grunnlag for postombæring fem dager
i uka. Sosialistisk Venstreparti har også vært en konstant motstander
av alle sentraliseringsgrep som Solberg-regjeringa står bak, enten
det gjelder tvungne fylkes- og kommunesammenslåinger, «nærpolitireform»,
sentraliseringer av tingrettene, Statens vegvesens tjenester osv.
Dette medlem mener at den svært
raske overgangen til digitale løsninger både ved offentlige kontorer
og etater så vel som i bank- og posttjenester – uten å opprettholde
bedre fysiske kontaktflater med dem de skal betjene – nærmest er
respektløst overfor dem som ikke er på digitale plattformer.
Dette medlem vil vise til Forbrukerrådets
høringsuttalelse av 16. mars 2021, der det fremmes flere viktige
argumenter mot å fjerne banktjenestene helt. De skriver bl.a.:
«Det fremstilles
i høringsnotatet som om det er en forutsetning for kontantdistribusjon
gjennom landpostnettet at Posten må etablere et samarbeid med en oppgjørsbank
i bakkant, men forutsetningen fremstår ikke som tilstrekkelig belyst
eller dokumentert i høringsnotatet. Forbrukerrådet mener det er
viktig å ha systemer for kontant betaling og kontantdistribusjon, også
i en beredskapssammenheng. Av kostnadshensyn kan det likevel vurderes
å begrense tilbudet av kontantdistribusjon til de postdistriktene
hvor det eksisterer reell etterspørsel etter tjenesten, eventuelt
at distansekravet på fire kilometer til nærmeste faste ekspedisjonssted
økes noe gitt at det eksisterer et offentlig transporttilbud.»
Dessuten sier Forbrukerrådet:
«Kontantdistribusjon
en viktig del av samfunnets generelle beredskap og bør derfor også
kunne være del av landpostnettet i en eller annen form. Siden det
bare er en liten andel av husholdningene (1 til 2 prosent) som faktiske
benytter seg av tjenesten innenfor landpostnettet er det imidlertid
rimelig å nedskalere dagens tilbud noe. En relativt smertefri måte
å nedskalere på vil kunne være å utelukkende tilby kontantdistribusjon
i distrikter hvor det eksisterer en reell etterspørsel etter denne
tjenesten i dag. Alternativ kan det være hensiktsmessig å justere
noe på distansekravet på fire kilometer til nærmeste faste ekspedisjonssted,
gitt at det eksisterer gode offentlige transportmuligheter. Departementet har
i høringsnotatet hovedsakelig presentert én løsning og har ikke
skissert mulige alternative delløsninger, og Forbrukerrådet har
derfor heller ikke innsikt i kostnadsbildet ved ulike alternativer.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig å sikre
at særlig eldre og analoge kunder samt brukere med svært lang reisevei
fortsatt skal kunne ha mulighet til å få utbetalt giroene sine og
kunne ha tilgang til kontanttjenester ved hjelp av landpostnettet. Men
videreføringen bør tidsbegrenses inntil alternative løsninger er
etablert på en måte som sikrer dekning for alle.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil minne om at det ifølge Nkoms
dekningsrapport for 2019 bare var 59 pst. av husstandene i spredtbygde
strøk som hadde høyhastighetsbredbånd på fiber.
Dette medlem har lyst til å
peke på at de relativt beskjedne millionsummene som regjeringen
opererer med for å forlenge ordningen på ett eller annet vis, ikke er
så skremmende. Dette er en billig tjeneste for mennesker med klare
behov og kan på et vis sammenliknes med de bevilgninger Stortinget
gjør for å bygge bro til øyer med svært få fastboende. Dette medlem mener at
storsamfunnet i slike tilfeller i solidaritetens navn kan ta fellesregningen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
sender Prop. 191 L (2020–2021) tilbake til regjeringen og ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en ny proposisjon bygd på en ny
vurdering av hvordan tilbudet gjennom landpostnettet kan innrettes
for å være mest mulig treffsikkert, og om det finnes muligheter
for kostnadsreduserende tiltak gjennom å avgrense tilbudet i en
overgangsperiode til de postdistriktene hvor etterspørselen etter
banktjenester i landpostnettet er aller størst.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, deler engasjementet
for de eldre og analoge i denne saken og er opptatt av at ingen
skal falle utenfor i vårt stadig mer digitaliserte samfunn. Flertallet peker
på de alternative løsningene som nå er under etablering, slik som «bank
i butikk», og som er nøye beskrevet i stortingsproposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser både til Samferdselsdepartementets vurdering
og Postens høringsuttalelse om at en avtale med en bank er en helt
nødvendig forutsetning for at Posten skal kunne fortsette med tjenesten.
Uten en slik avtale ville Posten måtte etablere og stå for alle
tekniske løsninger selv – og kostnadene ville blitt usedvanlig høye
for hver transaksjon. Disse
medlemmer mener det ville være uansvarlig å tvinge gjennom
en løsning som kan vise seg å bli unødvendig, utkonkurrert og uforholdsmessig
kostbar.