Merknader og lovforslag fra
medlemmene fra Fremskrittspartiet
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at elsparkesykler har blitt et veldig populært transportmiddel
i byene i løpet av de få årene de har vært på markedet i Norge.
Det er ingen tvil om at denne miljøvennlige og fleksible formen
for mikromobilitet har blitt godt mottatt av folket. Elsparkesykler
er et transportmiddel som ikke tar mye plass, ikke bråker og heller
ikke forurenser, men tar deg fra A til Å, akkurat dit du vil. Det
er også et populært transportmiddel som ikke trenger offentlige
subsidier, men som er selvfinansierende.
Disse medlemmer registrerer
for øvrig at den enorme populariteten og det store antallet elsparkesykler
også har medført utfordringer. Årsaken til ønsket om og behovet
for regulering av elsparkesyklene skyldes flere saker med alvorlige
ulykker og ikke minst manglende system og struktur på parkering,
noe som har ført til at det ligger mange elsparkesykler slengt rundt omkring
i gatene i de største byene i Norge. Det både forsøpler bybildet
og hindrer fremkommelighet. Følgelig har disse medlemmer forståelse
for behovet for regulering.
Disse medlemmer har merket
seg at Samferdselsdepartementet har kommet med forskriftsendringer for
veitrafikkloven og trafikkreglene i mai 2021. Statens vegvesen har
siden oktober 2020 samarbeidet tett med utleieaktørene om å få etablert
et regelsett som bedre skal regulere atferden på elsparkesykler
og parkeringen. Det er blant annet innført parkeringsbøter for feilparkerte
elsparkesykler, som kommunen får myndighet til å håndheve. Bransjen
er også svært positiv til Statens vegvesens nye regler og vil i
tillegg gjøre egne tiltak for å lære opp sine kunder.
Disse medlemmer mener det
er riktig å vedta presise regler som gjør det enklere for brukeren
av elsparkesykkelen å forstå hvor grensene går, samtidig som kommunene
gis effektive reguleringsmuligheter for både sanksjonering og forvaltning
av hvilke gater det skal være lov å kjøre og parkere elsparkesykkelen
i. Disse medlemmer mener
disse hensyn er ivaretatt med gjeldende regler og reguleringer.
Disse medlemmer viser til
at følgende regelendringer ble gjort gjeldende fra 18. mai 2021:
-
Kommunene får flere
verktøy til å håndtere trafikale utfordringer med små elektriske
kjøretøy. De får muligheten til å håndheve parkeringsovertredelser
med parkeringsgebyr, og nye skilt som gir mulighet til å etablere
lokalt fysisk skiltede soner med parkeringsforbud, fartsgrense eller
bruksforbud.
-
Det blir en tydeliggjøring
av forbudet mot å være flere på ett kjøretøy, og både politi og
Statens vegvesen får muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Gebyret
er på 3 000 kroner.
-
Det klargjøres at
fotgjengere har prioritet på fortau, ved at det blir presisert en
øvre fartsgrense på 6 km/t ved passering av gående på gangvei, fortau
eller i gangfelt.
-
Det klargjøres at
trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten.
Disse medlemmer mener
det er oppsiktsvekkende at regjeringspartiene Høyre og Kristelig
Folkeparti har så liten tiltro til sin egen regjering og sin egen samferdselsminister
at de velger å fremme et representantforslag om en svært inngripende
lovendring, parallelt med at Kristelig Folkepartis samferdselsminister Knut
Arild Hareide var i gang med å utarbeide nye regler for elsparkesyklene. Disse medlemmer viser
til at forskriftsendringene fra Samferdselsdepartementet vil virke
i sin første sesong sommeren 2021. Det er grunn til å la disse reglene
få virke over noe tid og evalueres før det eventuelt vedtas nye
reguleringer. Disse medlemmer mener
derfor Samferdselsdepartementet bør utarbeide en grundig evaluering
før våren 2022 av implementeringen av de nye reglene, samt om situasjonen
rundt feilparkering, uvettig kjøring osv. med elsparkesykkel på
bl.a. fortau har bedret seg.
Disse medlemmer viser til
at det var Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre i regjering som
åpnet for bruk av elsparkesykler og andre elektriske kjøretøy. Antall
elsparkesykler i Norge er et godt bevis på at elsparkesyklene har
blitt veldig godt mottatt av folk flest og spesielt ungdom. Disse medlemmer mener
elsparkesyklene gir brukerne både en unik fleksibilitet og frihet,
samtidig med at man kan forflytte deg direkte «fra A til Å» raskere
og mer miljøvennlig enn med noe annet transportmiddel. Disse medlemmer er
også meget godt fornøyd med at elsparkesykler er et ekstra supplement
som transportmiddel, spesielt i byene, og som fungerer perfekt uten
offentlig regulering, subsidiering eller forbud.
Disse medlemmer er overbevist
om at dersom kommunene får frie tøyler til å regulere og styre elsparkesykkelmarkedet
akkurat slik de selv ønsker, vil resultatet bli så strenge reguleringer
og restriksjoner på bruken at elsparkesykler ikke lenger vil være
et billig, enkelt og attraktivt transportmiddel. Disse medlemmer er også overbevist
om at dersom Stortinget gir kommunene mulighet til å regulere bruken
ved anbud, vil blant annet kravene til aktørene blir så strenge
og dyre å innfri at det vil favorisere de store internasjonale aktørene som
har finansiell styrke til å innfri kravene. Dette vil være konkurransehemmende
og ikke minst ekskluderende for nye og mindre norske aktører.
Disse medlemmer synes det
er underlig at Senterpartiet, som er opptatt av norsk eierskap,
vil føre en politikk som vil bidra til det motsatte. Samtidig er elsparkesykkel
også et godt alternativ i distriktene for å forflytte seg raskt
og effektivt over litt lengre avstander. Løsningen på de utfordringene
som man har sett med elsparesykler enkelte steder, blir nå ivaretatt
med de nye reglene fra Samferdselsdepartementet. Det vil bidra til
å dempe konfliktene mellom ulike typer trafikanter, uten å innføre
nye og svært inngripende lovreguleringer.
Disse medlemmer viser til
at tildeling av tillatelse til utleie av elsparkesykler etter § 4
skal gjøres som enkeltvedtak. Utvelgelseskriteriene må være objektive vilkår
som settes innenfor rammen av denne loven. Utvelgelseskriterier
som inneholder vilkår som ikke kan stilles etter denne loven, kan
ikke tillates. Gjennomføring av anbud for å velge ut aktører vil
derfor være i strid med loven, likeså vil det være i strid med loven
å ha gategrunnsleie som et av utvelgelseskriteriene.
Disse medlemmer viser til
at loven har blitt utarbeidet og vil bli vedtatt i Stortinget som
representantforslag, uten at det er gjort forarbeider eller at forslaget har
vært sendt ut på alminnelig høring. Loven legger opp til at kommunene
må gjøre mange vurderinger, både forvaltningsrettslige og EØS-rettslige,
for å vedta en forskrift etter denne loven. For å sikre at kommunene effektivt
og innenfor rammene av denne loven kan få vedtatt forskrifter, bes
regjeringen om å utarbeide et rundskriv som gir veiledning til kommunene
om hvordan loven skal anvendes.
Disse medlemmer viser til
at kommunene gis anledning til å dekke sine utgifter i forbindelse
med ordningen gjennom selvkostgebyr. Disse medlemmer understreker
at det ligger sterke begrensninger i hva som kan regnes som kostnader
knyttet til administrering og tilrettelegging. Det er kun nødvendige
utgifter som kan regnes inn i gebyr. Dersom kommunen ønsker større
investeringer knyttet til organisering av elsykkelutleie, som dyre
byggeprosjekt, må dette dekkes av kommunens ordinære budsjettmidler.
Utgiftene må både være forholdsmessige og nødvendige for å kunne bli
dekket av selvkostprinsippet.
Disse medlemmerstøtter ikke
lovforslaget til flertallet i komiteen. Dersom det likevel skulle
bli flertall i Stortinget for å lovregulere dette, ser disse medlemmer det
nødvendig å fremme et subsidiært forslag til enkelte av bestemmelsene. Disse medlemmer foreslår
derfor at representantforslagets § 3 nr. 4 erstattes med ny § 5
Gebyr og ny § 7 Klagerett, og videre at representantforslagets ikrafttredelsesbestemmelse
§ 6 blir § 8, og fremmer følgende forslag:
«Lov om utleie
av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn §§ 5, 7 og 8 skal
lyde:
§ 5 Gebyr
Kommunen kan kreve
gebyr for å dekke kommunens nødvendige kostnader til administrasjon
og tilrettelegging for utleievirksomhet etter denne lov.
§ 7 Klagerett
Forskriftsvedtak
med hjemmel i denne lov kan påklages.
Forskrift med hjemmel
i denne lov trer i kraft når forskriften er stadfestet fra departementet.
§ 8 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft
straks.»
«Stortinget
ber regjeringen om å utarbeide rundskriv om hvordan lov om utleie
av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn skal anvendes.»