1.1 Innledning
I proposisjonen fremmes
forslag til endringer i sameloven og offentleglova.
I proposisjonen vises
det til at det gjenoppnevnte samerettsutvalget leverte sin utredning
NOU 2007:13 Den nye sameretten i desember 2007. Utvalget foreslo blant
annet en ny lov om saksbehandling og konsultasjoner for tiltak som
kan få virkning for naturgrunnlaget i de tradisjonelle samiske områdene
i Norge.
Utvalget begrunner
lovforslaget med Norges folkerettslige plikt til å konsultere samene
i saker som angår dem. Konsultasjonsordningen skal sikre at Sametinget og
samene får ta del i beslutningsprosesser i saker som kan få betydning
for samiske interesser. Konsultasjoner skal gjennomføres med målsetting
om å oppnå enighet om foreslåtte tiltak, men uten at det er en plikt
til at konsultasjonene må resultere i enighet. En forutsetning for reelle
konsultasjoner er tidlig involvering, at partene utveksler informasjon
og vurderinger, og at det ikke gjøres realitetsbeslutninger før
konsultasjonene tar til.
Det vises i proposisjonen
til at dagens prosedyrer for konsultasjoner mellom statlige myndigheter
og Sametinget ble fastsatt ved kongelig resolusjon 1. juli 2005.
Til grunn for prosedyrene ligger konsultasjonsavtalen mellom daværende
kommunal- og regionalminister Erna Solberg og sametingspresident
Sven-Roald Nystø, undertegnet 11. mai 2005. Prosedyrene gjelder
kun direkte for konsultasjoner med Sametinget, men prinsippene i
prosedyrene anvendes også når det er en folkerettslig plikt til
å konsultere andre samiske interesser. Sametinget har også inngått
egne avtaler om mer spesifikke prosedyrer med enkelte statlige organer
og enkelte kommuner og fylkeskommuner.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet
gjennomførte i 2007 en undersøkelse om praktiseringen av og erfaringene
med konsultasjonsprosedyrene. Undersøkelsen viste at det har blitt
enklere for statlige instanser å kontakte Sametinget i aktuelle
saker. De statlige instansene har fått mer kunnskap om samiske forhold,
og Sametinget har fått styrket kjennskap til rutiner i statsforvaltningen.
Både Sametinget og statlige instanser oppfatter konsultasjonsprosedyrene
som relasjonsbyggende. I tillegg viser flere departementer til at
regjeringen, i saker der det gjennomføres konsultasjoner, har bedre grunnlag
for sine avgjørelser.
Det vises i proposisjonen
til at gode konsultasjonsprosedyrer vil kunne sikre en smidigere
og raskere gjennomføring av de aktuelle tiltakene. Beslutninger
som mangler legitimitet, enten i lokalsamfunn eller det internasjonale
samfunn, vil kunne være vanskelige å få gjennomført. Resultatet
av manglende legitimitet vil også kunne være at det blir nødvendig
med «ekstrarunder» som forlenger og fordyrer prosessene. Gode konsultasjonsordninger
vil også kunne bidra til å styrke Sametingets legitimitet, og vil
kunne føre til en bedre forståelse for situasjonen og behovene i
samiske samfunn.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
har fått en rekke spørsmål som viser at det er behov for å klargjøre
hvor langt konsultasjonsplikten rekker, hvem som skal konsulteres,
og hvordan konsultasjonene skal gjennomføres. Flere har også i høringen
av NOU 2007:13 pekt på behov for å klargjøre enkelte sider av konsultasjonsordningen.
Det vises i proposisjonen
til at departementet ikke ønsker å utarbeide en egen detaljert lov
om konsultasjoner og saksbehandling slik utvalget foreslår, men
mener det er mer hensiktsmessig å ta inn overordnede bestemmelser
om konsultasjoner i et eget kapittel i lov 12. juni 1987 nr. 56
om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven). For statlig
nivå foreslår departementet å lovfeste hovedprinsippene i konsultasjonsplikten, mens
de nærmere regler om gjennomføring av konsultasjonene skal gis i
forskrift.
For kommuner og fylkeskommuner
foreslår departementet en overordnet lovforankring av konsultasjonsplikten.
Departementet har utarbeidet en veileder om gjennomføring av konsultasjoner
for kommuner og fylkeskommuner. Formålet med veilederen er å gi
kommunene og fylkeskommunene et praktisk hjelpemiddel ved gjennomføring
av konsultasjonsplikten etter sameloven. Veilederen er ikke rettslig
bindende, og den pålegger ikke kommunene og fylkeskommunene bestemte
løsninger, organisering mv. Det er stor variasjon mellom kommuner,
sakstyper og om samene er i flertall eller mindretall i kommunen.
I veilederen er det derfor tatt høyde for at det kan foretas tilpasninger
ut fra ulike behov i kommunene og fylkeskommunene.
Veilederen er utarbeidet
i samråd med KS og i konsultasjoner med Sametinget og Norske Reindriftssamers
Landsforbund (NRL). Departementet har også hatt innspillsmøter med
kommuner og fylkeskommuner i Troms og Finnmark, Nordland og Trøndelag
underveis i arbeidet med veilederen.
I departementets
lovforslag er flere av utvalgets forslag til bestemmelser ikke tatt
med. Det gjelder for eksempel bestemmelser om departementenes og
Sametingets rolle i konsultasjonene, og bestemmelser om saker som
behandles i regjeringen. Departementets forslag skal legge til rette
for mer effektive og bedre konsultasjoner mellom offentlige myndigheter
og Sametinget og andre berørte samiske interesser. Lovregler og
utfyllende bestemmelser i forskrift skal bidra til større forutsigbarhet
og mer effektive konsultasjoner. Gode konsultasjoner vil også kunne
sikre de offentlige instansene bedre beslutningsgrunnlag. Lovreglene
vil erstatte Prosedyrer for konsultasjoner mellom statlige myndigheter og
Sametinget, stadfestet i kongelig resolusjon 1. juli 2005, og vil
i all hovedsak videreføre innholdet i prosedyrene.
Hovedinnholdet i
konsultasjonsplikten danner grunnlag for disposisjonen i proposisjonen.
Med unntak av proposisjonens punkt 3, inneholder hvert hovedpunkt
i proposisjonen samerettsutvalgets forslag, synspunkter fra høringen,
vurderinger av folkeretten, gjeldende konsultasjonsprosedyrer og
departementets vurderinger.
Innledningsvis i
proposisjonens punkt 2 gir departementet en oversikt over bakgrunnen
for lovforslaget. Oversikten inkluderer en presentasjon av hovedforslagene
i NOU 2007:13, en overordnet oversikt over høringsuttalelsene og
departementets vurdering av lovforslagets geografiske og saklige
avgrensning. Departementet foreslår at reglene om konsultasjoner
skal gjelde i saker som kan ha direkte betydning for både de materielle
og ideelle sidene ved samisk kultur. Dette er i tråd med de folkerettslige
forpliktelsene til å konsultere. For saker som gjelder ideell kulturutøvelse,
vil konsultasjonsreglene kunne komme til anvendelse i hele landet. For
saker som gjelder naturgrunnlaget for kulturen, foreslår departementet
at reglene skal gjelde for tiltak og beslutninger som planlegges
iverksatt i tradisjonelle samiske områder, eller som kan få virkning
på samisk materiell kulturutøvelse i slike områder. Departementet
omtaler også konsultasjonene med Sametinget og Norske Reindriftsamers
Landsforbund (NRL).
I proposisjonens
punkt 3 beskriver departementet høringsprosessen for Prop. 116 L
(2017–2018) Endringer i sameloven mv. (konsultasjoner). Høsten 2018
fremmet regjeringen Prop. 116 L (2017–2018) Endringer i sameloven
mv. (konsultasjoner), som en oppfølging av samerettsutvalgets utredning.
I proposisjonen foreslo departementet et eget kapittel i sameloven
om konsultasjoner.
Stortinget vedtok
9. mai 2019 å sende proposisjonen tilbake til regjeringen, og anmodet
regjeringen om å sende forslaget til endringer i sameloven ut på
alminnelig høring, før saken fremmes for Stortinget til ny behandling.
Bakgrunnen var at det var gått lang tid siden samerettsutvalgets
utredning var på høring. I tillegg ba flertallet i Stortingets kommunal-
og forvaltningskomité om at utkast til veileder, som ble varslet
i proposisjonen, skulle være klar på samme tidspunkt og høres samtidig
med proposisjonen, jf. Innst. 253 L (2018–2019).
I tråd med Stortingets
anmodning, utarbeidet departementet en veileder for kommuner og
fylkeskommuners konsultasjoner med berørte samiske interesser i
samråd med KS og i konsultasjoner med Sametinget og Norske Reindriftssamers
Landsforbund (NRL).
Den 29. november
2019 sendte regjeringen saken på høring sammen med utkast til veileder
med høringsfrist 29. februar 2020.
De fleste høringsinstansene
gir uttrykk for at det er gode grunner til å lovfeste konsultasjonsplikten,
og stiller seg positive til at dette gjøres gjennom en endring av sameloven.
De fleste høringsinstansene er også enige i departementets vurdering
av at Norge – som konvensjonspart – må sørge for mekanismer som
sikrer at kommunale og fylkeskommunale organer gjennomfører konsultasjoner
etter ILO-konvensjon nr. 169 artikkel 6. Flere fremhever dessuten
at lovforslaget vil sørge for gode prosedyrer for å ivareta samiske
hensyn på et tidlig stadium.
Høringsinstanser
som har gått imot forslaget gir uttrykk for at lovforslaget er for
lite detaljert og skaper usikkerhet, og at forslaget vil føre til
økt saksbehandlingstid og økte kostnader for både kommuner og næringsliv.
Det gis i proposisjonen
en generell omtale av høringsinnspillene.
Når det gjelder veilederen,
viser de fleste høringsinstansene til at veilederen i stor grad
tar opp de temaene som er viktige for å veilede kommuner og fylkeskommuner
ved gjennomføring av konsultasjoner.
Det gis i proposisjonen
en omtale av konsultasjoner med Sametinget og NRL.
I proposisjonen viser
departementet til at spørsmålene som løftes fram i høringsrunden
allerede – eller i det alt vesentlige – er grundig drøftet og begrunnet
i proposisjonen. I lys av høringsuttalelsene har departementet på
nytt vurdert enkelte spørsmål i proposisjonen. Dette gjelder: Proposisjonens
pkt. 3.3.1 Nærmere om regulering av konsultasjonsplikten, pkt. 3.3.2
Behov for særskilte fristbestemmelser?, pkt. 3.3.3 Nærmere om forslaget
til § 1-1 og forholdet til folkeretten, pkt. 3.3.4 Valg av formulering
– «i god tro» eller «med god vilje»? og pkt. 3.3.5 Særskilt om forslag
til endringer i offentleglova § 19. Det vises til proposisjonen
for nærmere omtale.
Videre gir departementet
en overordnet oversikt over det folkerettslige grunnlaget for konsultasjonsplikten
(proposisjonens punkt 4). Departementet drøfter også konsultasjonsplikten
opp mot samenes rett til selvbestemmelse. Retten til selvbestemmelse
innebærer noe mer enn en rett til å bli konsultert. Samtidig er
retten til å bli konsultert et sentralt element i gjennomføringen
av selvbestemmelsesretten, på områder hvor både samer og andre er
berørt av det aktuelle tiltaket.
I proposisjonens
punkt 5–10 gjennomgås de ulike hovedtemaene:
-
Regulering av konsultasjonsplikten
(punkt 5)
-
I hvilke saker og
på hvilket stadium i saksprosessen skal det konsulteres? (punkt
6)
-
Hvem har plikt til
å konsultere? (punkt 7)
-
Hvem skal konsulteres?
(punkt 8)
-
Virkningen av brudd
på konsultasjonsreglene (punkt 9).
-
Behov for særskilte
saksbehandlingsregler mv. (punkt 10)
Se nærmere omtale
av hovedtemaene nedenfor.
I proposisjonens
punkt 11 redegjør departementet for de økonomiske og administrative
konsekvensene av forslaget. For statlige myndigheter viderefører
forslaget i hovedsak gjeldende konsultasjonsprosedyrer, og forslaget
innebærer dermed ubetydelige administrative og økonomiske konsekvenser
for staten.
Det vises i proposisjonen
til at for fylkeskommuner og kommuner vil forslaget kunne gi noe
økt arbeidsbyrde og saksbehandlingstid i enkelte saker, slik noen
høringsinstanser gir uttrykk for. Det er usikkert hvor mange saker
det vil omfatte, men omfanget er trolig begrenset. Mange kommuner
og fylkeskommuner har allerede etablert ordninger for dialog og
samarbeid med samiske interesser. Loven og veilederen vil gjøre
plikten klarere og enklere å gjennomføre i praksis. Tidlig involvering av
samiske interesser vil kunne føre til mer effektive prosesser, og
slik sett bidra til at det samlede arbeidet med en sak blir mindre.
Det er derfor usikkert hva som blir nettokostnaden for kommunesektoren.
Departementet vil vurdere dette spørsmålet nærmere hvis det viser
seg at den samlede arbeidsbyrden øker vesentlig når kommunesektoren
får erfaring med hvordan den nye konsultasjonsplikten fungerer.
I proposisjonens
punkt 12 har departementet gitt merknader til de enkelte bestemmelsene
i lovforslaget.