1.4 Samfunnets reaksjon på straffri bruk m.m. av narkotika
Departementet foreslår
at befatning med narkotika til egen bruk inntil laveste terskelverdi
ikke lenger skal være straffbart. Avdekking av slik befatning med
narkotika vil derfor ikke kunne møtes med strafferettslige reaksjoner
slik som i dag. Bruk m.m. av narkotika inntil nederste terskelverdi
skal imidlertid fortsatt være ulovlig.
Departementet foreslår
at politiet skal få hjemmel til å pålegge personer som bryter forbudet
mot bruk av narkotika og erverv og innehav av narkotika til egen bruk,
å møte hos en kommunal rådgivende enhet for narkotikasaker.
Personer med rusproblem
skal først og fremst møtes med tilbud om frivillig hjelp. Et pålegg
om oppmøte for en kommunal enhet vil gi kommunen mulighet til å tilby
personen oppfølgning og hjelp dersom det er behov for det. Samtidig
vil pålegget innebære en markering av at disse handlingene fortsatt
er ulovlige.
Pålegg skal kunne
gis dersom det er overveiende sannsynlig at personen har brukt,
eller har forsøkt å bruke narkotika, har eller har forsøkt å erverve
narkotika til egen bruk eller innehar eller har innehatt narkotika
til egen bruk.
Pålegget innebærer
en plikt for personen til å møte til innkalt time hos den rådgivende
enheten. Personen skal få generell informasjon om det aktuelle narkotiske stoffet
og konsekvenser av narkotikabruk, og frarådes videre bruk.
Departementet mener
det bør ha en konkret konsekvens å unnlate å følge opp pålegg fra
politiet om møteplikt for den rådgivende enheten for narkotikasaker.
En mulighet for å sanksjonere eller trussel om sanksjon vil kunne
virke individual- og allmennpreventivt for å unngå brudd på oppmøteplikten.
Dette vil særlig kunne gjelde for unge brukere og ved eksperimentell
bruk eller rekreasjonsbruk. En sanksjonsmulighet vil også fremstå som
et pedagogisk virkemiddel for å understreke at det fortsatt er forbudt
å bruke narkotika.
Departementet mener
en adgang til å ilegge et overtredelsesgebyr vil være en hensiktsmessig
form for reaksjon ved brudd på oppmøteplikten. Dette vil også gi
økt sikkerhet for at reformen ikke er i strid med FNs narkotikakonvensjoner.
Sanksjon bør knyttes
til eventuell manglende overholdelse av oppmøteplikten og ikke narkotikabruken
i seg selv. Sanksjon bør heller ikke knyttes til manglende samtykke
til, eller gjennomføring av tilbud om helsehjelp eller andre lignende
tiltak foreslått av den kommunale rådgivende enheten.
Gebyr bør ikke kunne
gis dersom det vil være urimelig tyngende sett i lys av overtrederens
økonomiske situasjon og livssituasjon for øvrig.
Departementet foreslår
at kompetansen til å ilegge gebyr legges til kommunen. Hvilken organisatorisk
enhet i kommunen som skal administrere gebyret, bør være opp til
den enkelte kommune å avgjøre. Departementet foreslår at gebyret
settes til to ganger rettsgebyret. Det vil i dag si kr 2 398.
Etter forvaltningsloven
§ 44 kan forvaltningsorganer ilegge overtredelsesgebyr når det er
fastsatt i lov. Departementet foreslår at hjemmelen for å ilegge
overtredelsesgebyr ved manglende oppmøte for rådgivende enhet for
narkotikasaker skal ligge i helse- og omsorgstjenesteloven.