Nærings- og fiskeridepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til endringer i aksjeloven, allmennaksjeloven
og verdipapirsentralloven. Hovedvekten av forslaget gjennomfører
deler av endringsdirektiv (EU) 2017/828 (Shareholder Rights Directive
II, SRD II) som endrer direktiv 2007/36/EF med hensyn til å fremme
langsiktig aksjeeierengasjement (Shareholder Rights Directive I,
SRD I), som Norge er forpliktet til å gjennomføre etter EØS-avtalen.
I tillegg foreslås det bestemmelser som gir hjemmel til å gjennomføre forordning
(EU) 2018/1212 (gjennomføringsforordningen). Lovforslagene er ment
å sikre likebehandling av alle aksjeeiere og kan styrke norske selskapers
tilgang til utenlandsk kapital. I tillegg foreslås det regler som skal
bidra til økt åpenhet om hvem som er eiere og utøver eierinnflytelse
i norske selskaper.
I proposisjonen behandles
SRD II artikkel 3a til 3e. Dette gjelder regler om identifikasjon
av aksjeeiere, overføring av opplysninger mellom selskapet og aksjeeiere,
samt tilrettelegging for utøvelse av aksjeeierrettigheter. Forslag
til regler som skal gjennomføre krav i SRD II artikkel 3c nr. 2
om bekreftelse og kontroll med elektronisk stemmegivning på generalforsamlingen
er behandlet i Prop. 140 L (2020–2021) Endringer i foretakslovgivningen
(gjennomføring av møter og geografiske tilknytningskrav).
Forslagene i proposisjonen
får først og fremst betydning for allmennaksjeselskaper, samt for
aksjeselskaper som har aksjer registrert i en verdipapirsentral. Noen
av forslagene gjelder kun forvalterregistrerte aksjer eller selskaper
som har slike. Hovedtemaene som behandles er identifikasjon av aksjeeiere,
åpenhet om aksjeeiere, kommunikasjon mellom selskapet og aksjeeiere,
samt deltakelse på generalforsamlingen.
I proposisjonen foreslås
det regler om identifisering av eiere av forvalterregistrerte aksjer.
Det foreslås også å fastsette en plikt for formidlere til å bistå
forvalter med å oppfylle opplysningsplikten. I tillegg foreslås
det at kravene til hvilke opplysninger som skal fremgå av aksjeeierregisteret
endres, slik at disse er harmonisert med hva som anses som opplysninger
om aksjeeiernes identitet etter SRD II.
Det foreslås videre
regler om åpenhet om aksjeeiere. Departementet foreslår at enhver
kan kreve innsyn i opplysninger om hvem som er eiere av forvalterregistrerte
aksjer. Selskapet kan kreve å få dekket de faktiske kostnadene i
forbindelse med innsynskravet fra den som ber om innsyn. Forslaget
innebærer at innsynsretten i hvem som er eiere av forvalterregistrerte
aksjer, blir lik det som i dag gjelder for innsyn i opplysninger
i aksjeeierboken, og i aksjeeierregisteret om direkteregistrerte aksjeeiere.
Det vil slå fast et prinsipp om åpenhet om alle aksjeeiere i norske
selskaper. I tillegg foreslås det hjemmel til å gi forskrift om
at selskaper periodisk skal offentliggjøre en oversikt over sine
aksjeeiere, som skal være kostnadsfritt tilgjengelig for allmennheten.
Departementet foreslår
at selskaper med aksjer tatt opp til handel på regulert marked i
EØS (noterte selskaper), skal offentliggjøre fortegnelse over møtende
aksjeeiere på generalforsamlingen på sine internettsider innen 15
dager etter generalforsamlingen. Forslaget vil bidra til å synliggjøre
hvem som utøver eierrettigheter i noterte selskaper.
Samlet innebærer
forslagene om innsynsrett og hjemmel til å gi forskrift om periodisk
offentliggjøring en vesentlig utvidelse av allmennhetens tilgang
til opplysninger om aksjeeiere.
Forslagene til regler
om økt åpenhet om aksjeeiere imøtekommer innenfor sitt virkeområde
Stortingets anmodningsvedtak fra 16. juni 2014 om økt åpenhet om
eierskap i norske selskaper. Den 5. juni 2015 fattet Stortinget
et anmodningsvedtak hvor regjeringen ble bedt om å fremme forslag
om et norsk offentlig eierskapsregister for å sikre åpenhet om eierskap
i norske selskaper og styrke innsatsen mot skattekriminalitet, korrupsjon
og hvitvasking. Lov 1. mars 2019 nr. 2 om register over reelle rettighetshavere
ble vedtatt i 2019, men det registeret skal bare angi fysiske personer
som i siste instans eier eller kontrollerer en juridisk person, arrangement,
enhet eller annen sammenslutning. Forslagene som legges frem i proposisjonen
går lenger enn lov om reelle rettighetshavere, siden det foreslås
innsynsrett i opplysninger om alle aksjeeiere, samt forskriftshjemmel
som gir mulighet til å stille krav til at allmennaksjeselskaper,
samt aksjeselskaper med forvalterregistrerte aksjer, skal offentliggjøre
oversikt over samtlige aksjeeiere i selskapet.
Departementet foreslår
en ny teknologinøytral bestemmelse om kommunikasjon mellom selskapet
og aksjeeierne i allmennaksjeselskaper. Forslaget bygger på tilsvarende
bestemmelse i aksjeloven § 1-7. Videre foreslås det bestemmelser
om gjennomføring av generalforsamling i allmennaksjeselskaper. Forslagene
skal samlet tilrettelegge for økt deltakelse på generalforsamling.
Departementet gjøre
rede for forslagets økonomiske og administrative konsekvenser. Forslaget
til nye regler som skal sikre økt åpenhet om hvem som er eiere i norske
selskaper, kan medføre økte kostnader for private aktører, men antas
å ha positive effekter for økonomien som helhet. Forslagene til
gjennomføring av direktivbestemmelser i SRD II vil bidra til harmoniserte
regler for eiere av forvalterregistrerte aksjer innenfor EØS. Forslaget
antas ikke å ha vesentlige negative næringspolitiske konsekvenser.
I proposisjonenes
bes det om Stortingets samtykke til innlemmelse av SRD II og gjennomføringsforordningen
i EØS-avtalen. Gjennomføringen vil kreve lovendring. Det er derfor
nødvendig med Stortingets samtykke til EØS-komiteens beslutninger
235/2020 og 236/2020 i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.