Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Dokument 8:227
S (2020–2021) om å sikre rekeindustrien råstoff. Komiteen viser ellers til brev
fra statsråd Odd Emil Ingebrigtsen av 27. april 2021. Brevet er
vedlagt innstillingen.
Komiteen registrerer at det
i forslaget vises til at Det internasjonale havforskningsrådet (ICES)
sine kvoteanbefalinger for reker i Barentshavet har ligget på 140 000–150 000
tonn de siste årene, men fangstinnsatsen og fangstkvantumet har
vært sterkt nedadgående og utgjør nå kun omtrent det halve.
Komiteen viser til at det i
mars 2020 var 53 reketrålkonsesjoner, men at flere av konsesjonene
ikke har vært aktive de senere år. Komiteen mener dette er uheldig
med hensyn til å utnytte arten, men også med hensyn til å sikre
råstofftilgangen til industrien og trygge arbeidsplasser på land.
Komiteen viser også til at
økt innsats i høsting av bærekraftige og underutnyttede fiskeriressurser
i Norges interesseområder er viktig av strategiske årsaker.
Komiteen merker seg at redusert
aktivitet i dette fiskeriet har medført at antall fabrikker for
industriell bearbeiding av reker i Troms og Finnmark er redusert fra
26 fabrikker på 1980-tallet til per i dag kun to fabrikker, som
begge ligger i Troms fylke.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ønsker seg flere tiltak for å øke høsting av rekebestanden. Forslaget går
også ut på å gi rekeindustribedriftene begrensede og ikkeomsettelige
torskekvoter for å sikre finansiering av trålefartøy for å hente
opp den tildelte reketråltillatelsen som trengs til egen foredling.
Komiteen viser også til svarbrevet
fra fiskeri- og sjømatministeren og at det er vurdert og gjennomført en
rekke tiltak for å øke ressursuttaket av reker og sikre at landindustrien
får tilgang på råstoff.
Komiteen vil understreke at
det er viktig å sørge for at norske rettigheter i fisket etter reker
benyttes og opprettholdes. Det er et klart mål at dette også skal
legge grunnlag for bearbeiding i Norge. Komiteen ser med bekymring
på den langsiktige utviklingen med færre bedrifter som videreforedler
dypvannsreker.
Komiteen legger til grunn at
regjeringen søker å finne en løsning for økt bearbeiding av rekeråstoff
i Norge som sikrer tilgang på reker, så lenge verdikjeden er lønnsom.
Komiteen vil også påpeke at
fangstgrunnlaget for dypvannsreker er en uutnyttet ressurs der uttaket
ligger langt under anbefalt nivå. Det er også bekymringsfullt at den
norske andelen av denne fangsten de senere år er blitt redusert.
Komiteen viser til fiskeri-
og sjømatministerens vurdering av forslaget, og peker på at statsråden
vil følge opp og løpende vurderer muligheter for økt utnyttelse av
underutnyttede bestander av marine ressurser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til statsrådens vurdering
av forslaget om å tildele en torskekonsesjon for å skape finansieringsgrunnlag
for å anskaffe fartøy som muliggjør rekefangst. Basert på svaret
vil dette være i strid med deltakerloven og dens formål.
Disse medlemmer vil likevel
peke på at deltakerlovens formål også er en «rasjonell og bærekraftig
utnyttelse av de marine ressursene» og å «trygge bosetting og arbeidsplasser
i kystdistriktene». Disse
medlemmer legger derfor til grunn at en søker å finne løsninger som
kan sikre en mer stabil råstofftilgang for bearbeiding av dypvannsreker
i Norge og tilpasse fangstkapasiteten til ressursgrunnlaget.
Disse medlemmer påpeker videre
at også restråstoffet (skallet) fra reker har et stort potensial
for kommersiell utnyttelse, trolig også til medisinsk eller helsebringende
formål. Dette vil således også svare på regjeringens bioøkonomistrategi
«Kjente ressurser – uante muligheter» som skal fremme økt verdiskaping og
sysselsetting, reduserte klimagassutslipp, og mer effektiv og bærekraftig
utnyttelse av de fornybare biologiske ressursene.
Disse medlemmer legger derfor
til grunn at en søker å finne løsninger som kan sikre en mer stabil råstofftilgang
for bearbeiding av dypvannsreker i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at samme problemstilling
ble drøftet i Dokument 8:184 S (2018–2019). Disse medlemmer er enig med
forslagsstillerne i at det er ønskelig med økning av fangsten i
rekefisket, og viser til at regjeringen også har gjennomført flere
andre tilpasninger og justeringer i regelverket for å stimulere
til at flere reketråltillatelser faktisk benyttes
Disse medlemmer viser til statsrådens
vurderinger av forslaget. Ved å tildele torsketråltillatelser slik representantene
foreslår, vil det kunne medføre at andre fartøy eller fartøygrupper
får redusert sitt kvotegrunnlag. En må derfor i alle tilfelle være
varsom med å gjennomføre slike tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at til tross for gode fangstrater velger mange rederi å ikke delta
i rekefisket, og at den norske andelen av denne fangsten de senere
år er blitt redusert. Disse
medlemmer mener dette er svært uheldig både med hensyn til
å utnytte arten, men også med hensyn til å sikre råstofftilgangen
til industrien og gi trygge arbeidsplasser på land. Disse medlemmer viser
til at rekebestanden i Barentshavet er i god forfatning, og nedgangen
i levering av reker til industrien skyldes redusert aktivitet på
flåtesiden, og ikke bestandssituasjonen i Barentshavet. Disse medlemmer viser
videre til at det i dag ikke er kvoter på reker, som gjør at fartøy med
tillatelse kan fiske fritt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det i 2014 ble tildelt
fire reketråltillatelser til rekeindustrien for å trygge og styrke råstofftilgangen
til industrien. Disse reketråltillatelsene er knyttet opp mot fartøy. Disse medlemmer merker
seg at investorer og finansielle miljøer har framholdt at siden
rekefisket er sesongfiskeri, vurderes driftsgrunnlaget for et slikt
fartøy ikke å være tilstrekkelig til å oppnå lønnsom drift over
året. Disse medlemmer påpeker
at disse reketråltillatelsene er gitt med dispensasjon fra deltakerloven. Disse medlemmer mener
det kan vurderes dispensasjon fra deltakerloven for ervervstillatelse
av torskekonsesjon tilknyttet disse reketråltillatelsene, for å
bedre driftsgrunnlaget og sikre disse industribedriftene bedre råstofftilgang.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til representantforslaget
og er enige i at de lave landingene av reker er uheldig med hensyn
til å utnytte arten, men også med hensyn til å sikre råstofftilgangen
til industrien og trygge arbeidsplasser på land. Disse medlemmer viser også
til at økt innsats i høsting av bærekraftige og underutnyttede fiskeriressurser
i Norges interesseområder er viktig av strategiske årsaker.
Disse medlemmer støtter forslaget
om å utrede og foreslå tiltak med mål om å øke innsatsen i høsting
av bærekraftige og underutnyttede fiskeriressurser i Norges interesseområder.
Disse medlemmer mener forslaget
om å gi rekeindustribedrifter torsketrålrettigheter er problematisk
med tanke på deltakerloven.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede et aktivitetskrav for fartøy med reketråltillatelse.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan avgiftssystemet kan brukes til å
stimulere til at fartøy med reketråltillatelse finner det lønnsomt
å høste reker og andre mindre lønnsomme arter.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til forslaget om å utrede aktivitetskrav for fartøy med reketråltillatelse.
Det er et begrenset slikt krav i dag, og flertallet viser til statsrådens
vurdering der han peker på at det er utredet og sendt på høring
et forslag om strengere aktivitetskrav. På bakgrunn av høringen
ble dette ikke gjennomført.
Flertallet viser til forslaget
om å utrede å bruke avgiftssystemet til å stimulere til fangst av
reker og andre mindre lønnsomme arter. Det er høyst uklart hva som ligger
i dette forslaget, om det er økte avgifter eller reduserte avgifter
og hva slags avgifter det er tenkt på. Det er derfor ikke tilstrekkelig
grunnlag til å ta stilling til dette forslaget.