Regjeringen ønsker
å gjennomføre en historisk utvidelse av retten til videregående
opplæring (VGO), slik at de som begynner i VGO, får rett til opplæring
frem til studie- eller yrkeskompetanse. I meldingens kapittel 3 omtales
utvidelsen av dagens rett til VGO. Regjeringen vil:
-
foreslå å utvide
retten til VGO og gi alle elever rett til opplæring inntil de har
fullført og bestått VGO med studie- eller yrkeskompetanse.
-
For at alle om ønsker
å fullføre VGO skal få best mulige forutsetninger for å få det til,
vil regjeringen:
-
vurdere å foreslå
en plikt for fylkeskommunene til å jobbe systematisk og forebyggende
med elever som står i fare for ikke å bestå fag.
-
foreslå at den utvidede
retten til VGO innebærer at elever som ikke består fag, skal få
mer opplæring underveis i opplæringsløpet.
-
vurdere å innføre
en fylkeskommunal plikt til å tilby et overgangstilbud for elever
som har innvandret og har svake språkferdigheter og/eller faglige utfordringer.
-
vurdere andre tiltak
rettet mot elever som har dårlige norskferdigheter.
-
vurdere å prøve ut
frivillige innføringsfag i matematikk, norsk, samisk som førstespråk
og engelsk.
-
Regjeringen har som
mål at flere skal få læreplass, og regjeringen vil:
-
foreslå å innføre
en ny rett til læreplass eller et likeverdig tilbud som del av opplæringsloven.
-
videreføre og styrke
Samfunnskontrakt for flere læreplasser en ny periode.
-
videreutvikle lærlingklausulen
for at den skal bidra til enda flere læreplasser, og vurdere tiltak
for å sikre bedre etterlevelse av klausulen.
-
foreslå å opprette
et nytt likeverdig tilbud for dem som ikke får læreplass. Tilbudets
innretning og innhold utvikles i samarbeid med partene i arbeidslivet,
lærer- og elevorganisasjoner og fylkeskommunene.
-
For å få til et inkluderende
og godt utdanningsløp for alle, vil regjeringen:
-
vurdere hvordan skolene
kan få tilgang til kunnskap og kompetanse til å jobbe forebyggende
med elevenes psykiske helse.
-
vurdere å foreslå
en plikt for kommunene og fylkeskommunene til å samarbeide om elevenes
overgang fra grunnskolen til VGO.
-
vurdere å foreslå
en plikt for fylkeskommunene til å følge opp elever som har fravær.
-
lage en strategi
for at elever med nedsatt funksjonsevne skal få et bedre tilbud.
-
vurdere å foreslå
en plikt for fylkeskommunene til å gi lærlinger tilgang til sosialpedagogisk
rådgivning.
-
vurdere å foreslå
at oppfølgingstjenesten skal jobbe forebyggende.
-
vurdere å utvide
målgruppa for oppfølgingstjenesten til personer i alderen 16–24
år.
-
vurdere å tydeliggjøre
at PPT også skal jobbe forebyggende.
-
videreutvikle lærekandidatordningen
og praksisbrevordningen i lys av fullføringsretten.