2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra
Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, viser til meldingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken 26. april 2021. Høringen ble avholdt som videokonferanse.
På høringen deltok utvalgsleder Ragnhild Lied og 40 organisasjoner,
og i tillegg benyttet en rekke organisasjoner seg av muligheten
til å gi skriftlige innspill. Høringsinnspillene er publisert på
høringens side på stortinget.no.
Komiteen peker på at Fullføringsreformen
bygger på det grundige arbeidet til Liedutvalget som har levert
NOU 2018:15 Kvalifisert, forberedt og motivert — Et kunnskapsgrunnlag
om struktur og innhold i videregående opplæring og NOU 2019:25 Med
rett til å mestre — Struktur og innhold i videregående opplæring,
som gir et kunnskapsgrunnlag om både struktur, utvikling, problembeskrivelser,
styrker og svakheter i dagens videregående opplæring (VGO).
Komiteen mener det er viktig
å ta en grundig gjennomgang og modernisering av videregående opplæring
og viser til at den siste store endringen i videregående opplæring
var Reform 94, som er nesten 30 år siden.
Komiteen viser til at det
å fullføre videregående opplæring er den viktigste veien til myndiggjøring,
videre utdanning, arbeid og deltakelse i samfunnet. Det viser seg
stadig vanskeligere å klare seg i arbeidsmarkedet uten VGO, og andelen
unge i alderen 20–29 år med bare grunnskole som ikke er i jobb eller
utdanning, har økt med ti prosentpoeng fra 2008 til 2017.
Komiteen merker seg en positiv
utvikling i fullføringstallene, hvor 78,1 pst. av elevene som startet
på Vg1 i 2013 fullførte med studie- eller yrkeskompetanse. Siden
det første kullet i Kunnskapsløftet har fullføringen økt med total
6 pst. Dette er en positiv trend, men komiteen er opptatt av at
det fremdeles er en stor andel som ikke fullfører med studie- eller
yrkeskompetanse, og det er ulikheter i fullføring mellom kjønn,
bakgrunn og hvor i landet elevene bor – noe som gir et komplekst
bilde. Samtidig er forskjellen i gjennomføring på yrkesfaglig og
studieforberedende utdanningsprogram stor, noe som gir særlige problemstillinger. Komiteen slutter
seg til beskrivelsen av de fem hovedutfordringene i meldingen:
-
VGO er i for liten
grad tilpasset elever med svake faglige forutsetninger.
-
Elevene får ikke
det de trenger for å bli best mulig studieforberedt.
-
Fagopplæringen dekker
ikke elevenes og arbeidslivets behov godt nok.
-
VGO er i for liten
grad tilpasset den mangfoldige elevgruppa.
-
VGO er ikke godt
nok tilpasset voksne
Komiteen merker
seg videre at de overordnede målene i meldingen er å fjerne hindringer
for å fullføre og bestå med studie- eller yrkeskompetanse, innføre
en fullføringsrett og fjerne begrensninger i dagens rett til VGO,
vurdere endringer i innhold og struktur og bidra til at flere får
en opplæring som gjør dem bedre kvalifisert for videre studier eller
arbeid.
Komiteen merker seg at tiltakene
i meldingen blant annet vil gjøre det mulig med rekvalifisering
gjennom å ta nytt fagbrev, tidlig innsats for de elevene som trenger
faglig støtte, legge bedre til rette for at voksne kan gjenoppta
og fullføre videregående opplæring og gi elevene mer dybdelæring
og større valgfrihet. Komiteen merker
seg at forslagene for å sikre at man kan oppnå formell kompetanse
gjennom en fullføringsrett også henger sammen med Meld. St. 14 (2019–2020) Kompetansereformen
– Lære hele livet, som ble behandlet i 2020.
Komiteen vil bemerke at koronapandemien
har brakt med seg særlige utfordringer. Både elever og lærere har
hatt et spesielt skoleår og arbeidsmiljø, læringsmiljø og læringsutbytte
har i en eller annen grad blitt påvirket positivt eller negativt.
Ulikhetene i opplevelse av pandemien og de ulike konsekvensene er
det viktig å ta på alvor og følge nøye med på. Komiteen er opptatt av å ta
med seg de lærdommene pandemien gir oss om svakheter og styrker
i den videregående opplæringen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er glade for at regjeringen legger frem en stortingsmelding med
mange konkrete og svært gode tiltak for at flere skal kunne fullføre
og bestå videregående opplæring og for økt kvalitet i opplæringen.
Fullføringsreformen er den største reformen i videregående opplæring
siden Reform 94, og samfunnet har gjennomgått store endringer i
løpet av disse nesten 30 årene. Skolen har ikke vært gjennom den
samme endringen. Flertallet vil
peke på at det har blitt stadig vanskeligere å klare seg i arbeidsmarkedet
uten videregående opplæring.
Flertallet anerkjenner de
fem hovedutfordringer i dagens videregående skole og regjeringens
vilje til å løse disse med denne meldingen. Regjeringen har siden 2013
gjennomført mange tiltak for å hindre frafall. Det har vært satset
tungt på læreren og iverksatt en rekke ulike tiltak for tidlig innsats
og økt kvalitet i grunnskolen. Tiltakene har gitt mange et bedre
grunnlag for å gjennomføre, men flertallet ser at videregående
har for stort frafall selv om det går i riktig retning med denne regjeringen.
I år var gjennomføringsgraden 78 pst., men det betyr at det fortsatt
er i underkant av en fjerdedel som ikke greier å fullføre og bestå. Flertallet registrerer
også at skolen i for liten grad er tilpasset elever med svake faglige
forutsetninger, at elevene må bli bedre studieforberedt, at fagopplæringen
må dekke en større del av elevenes og arbeidslivets behov og at
opplæringen i enda større grad må tilpasses elever som trenger ekstra oppfølging
og støtte. Flertallet ser
at et økende antall unge opplever psykiske plager og lidelser. Flertallet vet
at det ikke nødvendigvis er skolen som er årsaken, men psykiske
plager og lidelser er uansett en grunn til at mange ikke fullfører. Flertallet mener
at meldingens mål om å skape en videregående skole som er bedre
tilpasset voksne er en meget viktig samfunnsendring. I dag er det
godt over 500 000 voksne som ikke har fullført VGO, mens bare 16 000
er i opplæring. Flertallet er
derfor særlig fornøyd med regjeringens forslag til en fullføringsrett,
en rekvalifiseringsrett for fagbrev og en rett til læreplass eller
likeverdig tilbud.
Flertallet viser til at regjeringen
har en målsetning om at ni av ti skal fullføre og bestå videregående opplæring
innen 2030. Den tette sammenhengen mellom kompetansen elevene går
ut av grunnskolen med og sannsynligheten for å fullføre videregående
opplæring viser at det er viktig at Fullføringsreformen sees i sammenheng
med tiltakene som er gjennomført og iverksatt i grunnskolen og andre
tiltak for at flere skal gå ut av ungdomsskolen med et kunnskapsnivå
som gjør dem forberedt på overgangen til videregående opplæring.
Flertallet viser til at denne
stortingsmeldingen bygger på et bredt kunnskapsgrunnlag, ikke minst
Liedutvalgets innstillinger «Kvalifisert, forberedt og motivert
– Et kunnskapsgrunnlag om struktur, innhold i videregående opplæring»
(NOU 2018:15) og «Med rett til å mestre» (NOU 19:25). Den bygger
blant annet også på regjeringens kompetansereform «Lære hele livet» (Meld.
St. 14 (2019–2020)), «Fagfornyelsen, stortingsmeldingen Tett på
– tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og
SFO» (Meld. St. 6 (2019–2020)) og Utdanningsløftet som ble lansert
av regjeringen som en kraftig satsing på kompetansetiltak og større
kapasitet i hele utdanningssystemet i forbindelse med koronapandemien.
Fullføringsreformen må også følges opp i det pågående arbeidet med
ny opplæringslov hvor høringsnotatet er planlagt lagt frem i løpet
av sommeren 2021.
Flertallet mener at denne
meldingen legger et godt grunnlag for at målsetningen om at flere
skal kunne fullføre videregående opplæring kan nås, og denne helhetlige
reformen legger også til rette for at flere skal bli bedre forberedt
for videre studier og arbeidsliv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at det er behov for tiltak i videregående opplæring
som legger til rette for at flere skal fullføre med studie- eller
yrkeskompetanse. Når formelle kvalifikasjoner blir stadig viktigere
for å få innpass i arbeidslivet, fremstår videregående opplæring stadig
mer som en i realiteten obligatorisk utdanning. Dette må gjenspeiles
i innsatsen for at flere skal gjennomføre videregående opplæring.
I meldingen har regjeringen mål om at 9 av 10 skal fullføre og bestå videregående
opplæring innen 2030, men meldingen sier for lite om ambisjoner,
tiltak og oppfølging av de rundt 6 000 elevene i hvert kull som
det ikke er mål om at skal fullføre.
Disse medlemmer vil understreke
at målet om fullføring ikke må gå på bekostning av kvaliteten i
videregående opplæring. Regjeringens finansiering av fylkeskommunenes
oppgaver tvinger mange fylker til å kutte i skolebudsjetter og tilbud.
Regjeringens mangelfulle finansiering av innføringen av nye læreplaner
fører allerede til at mange skoler mangler nødvendig utstyr og læremidler
i undervisningen. Dersom blant annet forslaget om rett til å fullføre
videregående opplæring ikke skal gå på bekostning av kvaliteten
på videregående opplæring, forutsetter det at det følges opp med
tilstrekkelige bevilgninger.
Videre mener disse medlemmer meldingen
i for liten grad viser forståelse for de grunnleggende forskjellene
mellom kvalifikasjonene yrkesfaglige og studieforberedende programmer
skal gi elevene, forskjellen mellom å forberede for videre studier
og å gi elevene avsluttende yrkeskvalifikasjoner. Det gjelder særlig
forslaget om at elever skal gis en likeverdig yrkesopplæring i skole
som ute i arbeidslivet, men også manglende vektlegging og inkludering
av partene i arbeidslivet i endringer som gjelder yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Disse medlemmer vil
understreke at endringer i yrkesfagutdanningene ikke kan gjøres
på skolens premisser alene, inkluderingen av partene i arbeidslivet
er helt avgjørende for å ivareta kvaliteten, relevansen og tilliten
til utdanningene som avsluttende yrkeskvalifikasjoner. Disse medlemmer mener
det ikke er mulig å gi elever et likeverdig opplæringstilbud i skole
som læretiden gir ute i arbeidslivet, og understreker at disse medlemmer vil
styrke lærlingordningen fremfor at flere skal ta fagbrev som elev.
Disse medlemmer mener det
er bra med ambisiøse mål på vegne av elevene. Sentralt i stortingsmeldingen
er målet om at ni av ti elever skal fullføre videregående opplæring. Disse medlemmer tror
likevel at en målsetting av denne typen kan bli for lite nyansert. For
det første er det en fare for at kvaliteten på opplæringen kan skyves
i bakgrunnen hvis målet om en viss gjennomføringsprosent blir ensidig
vektlagt. For det andre mener disse medlemmer at Norge bør
være ambisiøse på vegne av alle elever, ikke bare 90 pst. Målet
må være at samtlige elever skal få mulighet til å fullføre, selv om
det ikke nødvendigvis betyr yrkes- eller studiekompetanse for alle.
Disse medlemmer viser til
at halvparten av opplæringstiden er ute i en bedrift i yrkesfaglig
utdanning. Dette burde vært speilet i meldingen. Disse medlemmer savner en
samlet visjon fra regjeringen om det yrkesfaglige utdanningsløpet
som beskriver partenes roller og ansvar, og ikke minst forventninger
i et trepartssamarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har tidligere
påpekt behovet for en helhetlig gjennomgang av videregående opplæring
– snart er det 30 år siden forrige reform, Reform 94. Det gjelder
blant annet behovet for å gjøre videregående opplæring mer fleksibel,
utvide ungdommens og voksnes rett til å fullføre og til å rekvalifisere
seg. Selv om yrkesfagenes utfordringer har vært diskutert i flere
tiår, så er problemene fortsatt de samme. Disse medlemmer vil påpeke
at til tross for mer teori og vektlegging av basisfagene, så er
det store bildet tilnærmet uendret: Selv om over halvparten av søkerne søker
seg til yrkesfaglige utdanningsprogram, er det ganske få elever
som til slutt oppnår fag-/svennebrev. Yrkesfagene har betydelige
lekkasjer. Disse
medlemmer er bekymret over statistikken som viser at av de
som startet i et yrkesfaglig program høsten 2012, var det kun 34
pst. som fullførte med fagbrev, mens 26 pst. hoppet av fagopplæringen
og fullførte med studiekompetanse gjennom et studieforberedende
påbygningsår. Resten av elevene hadde enten sluttet (24 pst.) eller
var fremdeles i videregående opplæring ifølge NOU 2019:2. Dersom
en ser på totalen av alle elevene som startet i videregående opplæring
høsten 2013, oppnådde 58 pst. studiekompetanse og 17 pst. yrkeskompetanse
med fagbrev/vitnemål innen fem år. Disse medlemmer vil derfor
understreke at behovet for endringer av videregående opplæring må
forhindre lekkasjen ut av yrkesfagene og samtidig ivareta kvaliteten
i opplæringen.
Disse medlemmer har merket
seg at en av konklusjonene fra Liedutvalgets første delutredning
var at dagens VGO i for stor grad oppfattes som en fortsettelse fra
ungdomsskolen, og at elevene har for få muligheter til individuelle
valg, noe som kan virke demotiverende. Disse medlemmer mener det
er viktig å åpne VGO opp slik at de ulike utdanningsløpene gir elevene
tilstrekkelig valgfrihet slik at det vekker motivasjonen og stimulerer
til økt lærelyst. Samtidig er det viktig at strukturen ikke er så
fri at elevene blir usikre og selv må ta et for stort ansvar for
å komponere utdanningsløpet. Strukturen må derfor ivareta balansen
mellom økt individuelle valg og gi en forsikring for at eleven sikres
en sluttkompetanse som kvalifiserer til videre studier eller arbeid
i tråd med kravene i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til
meldingen og er enig i problembeskrivelsen og de overordnede målene
i meldingen, men mener regjeringens politikk for å nå målene til
dels er for utydelig og svak når det gjelder konkrete tiltak på
problemstillinger som har vært kjent i mange år.
En grunnleggende
svakhet i meldinger er, etter disse medlemmers oppfatning,
at regjeringens politikk i meldingen ikke ivaretar det faktum at
studieforberedende og fagopplæring er to forskjellige utdanningsløp
som skal føre til ulik sluttkompetanse. Disse medlemmer vil understreke
at fagopplæring er profesjonsutdanninger som skal kvalifisere for
de krav som arbeidslivet setter. Dersom ikke VGO ivaretar bedriftenes
behov, så risikerer en at fagopplæringen undergraves og næringene
etablerer flere egne tilbud. Likeledes skal studieforberedende løp
kvalifisere elevene til videre studier innenfor høyere utdanning. Disse medlemmer viser
til både Liedutvalgets innstillinger og den åpne høringen i komiteen,
der dette ble understreket, og at flere av høringsinstansene mener
at meldingen ikke er tilstrekkelig tydelig i å imøtekomme behovene
for å styrke de to sluttkompetansene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i en årrekke
har arbeidet for at skolesystemet i større grad skal anerkjenne
praktisk kunnskap og kompetanse generelt og yrkesfagene spesielt.
Dette er en nøkkel til både å øke rekrutteringen til fagopplæringen
og til å motivere og kvalifisere flere elever til å gjennomføre
fagopplæringen. Disse
medlemmer viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag
for 2021 med forslag om en omfattende yrkesfagpakke på til sammen
377 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
disse partiene har foreslått en rekke tiltak, både for å gjøre grunnopplæringen
mer praktisk rettet, heve kvaliteten i fagopplæringen, fjerne hindringer
i systemet og øke elevenes motivasjon for å velge yrkesfag. Endringene
i arbeidslivet gjør det nødvendig å vurdere om fagopplæringen i
dag samsvarer med den kompetansen som arbeidslivet trenger. Det
er fortsatt et problem med høyt frafall i videregående opplæring,
og størst er frafallet innenfor de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til sine
øvrige merknader i denne innstillingen, men vil peke på at selv om
det er riktig at denne stortingsmeldingen beskriver regjeringens
målsetning om at ni av ti skal fullføre og bestå videregående opplæring
med studiekompetanse eller fag- eller svennebrev innen 2030, så
er det ingen som har definert at ikke de øvrige elevene ikke skal
eller ikke har forutsetninger for å fullføre. Det er ikke riktig
at stortingsmeldingen sier lite om ambisjoner, tiltak og oppfølging av
de elevene som ikke skal fullføre med studiekompetanse eller fag-
og svennebrev. Fullføringsreformen og tiltakene i denne omfatter
alle elever i videregående opplæring, og inneholder også konkrete
tiltak for at også elever som har behov for å gå et løp mot planlagt
grunnkompetanse skal få den opplæringen og tilretteleggingen de
har behov for. Dette handler ikke minst forslaget om å styrke praksisbrevkandidatordningen
og lærekandidatordningen om.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil vise til at den nylig fremlagte kommuneproposisjonen for 2022
viser at kommunene og fylkeskommunene jevnt over har solide reserver,
og at for de fleste så er det økonomiske utgangspunktet ved inngangen
til 2021 godt. Mange fylkeskommuner satser også godt på tilbudene
i videregående opplæring, og det er ikke grunnlag for å påstå at
fylkeskommuner tvinges til å kutte i skolebudsjetter og tilbud. Flertallet vil også
peke på at fylkeskommunene allerede får midler til nye læremidler
i rammetilskuddet, og at disse gir rom for å fase inn nye læremidler
over tre år – slik implementeringen av fagfornyelsen legger opp
til.