Samordning
av tjenestetilbudet til barn og unge
De fleste velferdstjenestene
har i dag lovpålagte samarbeidsplikter. Likevel viser flere utredninger
at det i mange saker er uklart hvem som skal legge til rette for at
velferdstjenestene samarbeider om tjenestene til det enkelte barnet
eller ungdommen. Departementene mener det er behov for at en av
velferdstjenestene får et overordnet ansvar for å sørge for at de
ulike velferdstjenestene samordner sine tjenester slik at barnet
eller ungdommen får best mulig utbytte av det samlede tjenestetilbudet.
I proposisjonen foreslås
det å lovfeste en samordningsplikt i alle lovene som er omfattet
av proposisjonen. Departementene foreslår at kommunen skal ha en tydelig
plikt til å avklare hvilken velferdstjeneste som skal samordne tjenestetilbudet
der barn og unge mottar tjenester fra flere, og der samarbeid er
nødvendig for å yte helhetlige og samordnede tjenester. I praksis
vil dette være i tilfeller der det er uklarhet eller uenighet om hvilken
velferdstjeneste som skal ivareta samordningen.
Kommunens samordningsansvar
vil blant annet innebære å sikre at de kommunale velferdstjenestene samarbeider
om oppfølgingen av barn og unge. Kommunen skal også samordne kommunale
tjenester med tjenester fra fylkeskommunale, statlige og relevante
private velferdstjenester. Dette skal bidra til at barn og unge
som har behov for samordnede tjenester, mottar et mer helhetlig
tjenestetilbud og får bedre oppfølging.
Departementene mener
det er viktig at samordningsplikten ikke innrettes slik at den krever
ressurser som heller bør brukes til det faktiske tjenestilbudet
til den enkelte. Det foreslås derfor ikke at bestemmelsen skal gi
det enkelte barnet eller den enkelte ungdommen en individuell rettighet
til samordnede tjenester, med tilhørende enkeltvedtak og klageadgang.
En tydelig plikt for kommunen til å sørge for samordning av tjenestetilbudet
vil gi et rettslig grunnlag for oppfølging gjennom for eksempel
tilsyn. Der det allerede finnes bestemmelser om koordinatorordning
eller samordning av tjenester, vil forslaget i hovedsak ikke innebære endringer
i disse ordningene.
Det blir videre foreslått
at det i pasient- og brukerrettighetsloven innføres en rett til
barnekoordinator for familier med barn eller som venter barn med
alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha
behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og
omsorgstjenester og andre velferdstjenester. Det er den kommunale
helse- og omsorgstjenesten som skal oppfylle denne rettigheten.
Barnekoordinatorordningens innhold og omfang foreslås regulert i
pliktbestemmelser i helse- og omsorgstjenesteloven.
Departementene foreslår
i tillegg å rettighetsfeste gjeldende koordinatorordning i pasient-
og brukerrettighetsloven. De øvrige velferdstjenestenes plikt til
å samarbeide med barnekoordinatoren følger av velferdstjenestenes
samarbeidsplikter og de nye bestemmelsene om kommunens samordningsansvar.